Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Skyddsbursbygge och allt därtill | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 11, 12, 13 >> 34 besök senaste veckan (252509 totalt) |
oj, tänkte knas, nej kompleteringsdetaljerna ska inte vara ett krav. .. Du måste alltid ha förstärkningsplatta/låda och monteringsplatta ihopbultat i huvudbåge, framsträvor och baksträvor (här jag inte helt säker på vad jag talar om men tror det bara är dom man ska ha det), spelar som sagt ingen roll om man svetsar eller inte, tycker detta är en mycket lustig regler, för svetsar man ihop grejjerna så håller ju det bättre än några m8bult, och svetsar man ihop dom så försvagar man ju bara materialet genom att borra hål för bultarna. Men men regler är regler . _________________ Viktor Starkman |
||||
Hoppas det är ok att låna tråden så slipper jag starta nya hela tiden...
Vad är era åsikter om tvärrörets placering och utformning? Godkänt? om ja, ok i övrigt? Finner ingenstans i text att tvärröret måste sitta "i svängen" men det kanske är oskriven lag..? Har sedan tänkt att svetsa mot balken isf. Jag tycker det borde bli bra, men??? om jag postat på fel ställe kanske ngn snäll tar bort det, annars vore jag oerhört tacksam för snabbt svar då jag är ledig från jobbet och mitt uppe i skiten... _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||||
Du ska inte kapa ner dem främre strävorna lite mera, och justera ner dem i framkant, då kommer det att linea bättre med bilens linjer? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Jo jag vände och vred på det hela många ggr men tyckte det blev ok. En sådan operation hade krävt ganska mycket ombockningar. Den vågräta delen på framdelen ligger nu ungefär i våg. (taket lutar ju framåt) Har pratat med en reg besiktare för sbf idag och jag fick inte direkt nej när han såg bilden. Verkar, enligt honom, som att en hel del sunt förnuft ändå råder vid en besiktning. Så vi får hoppas det blir bra. _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||||
Ser tattigt ut men fungerar utan tvekan ändå: _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Njae, jag är ingen materialexpert, men så mycket hann jag läsa i skolan som att man INTE ska svetsa ihop alla delar i en maskin/bil/flygplan eftersom detta utsätter materialet för stress. Det fanns tex ett engelskt passagerarjetmodell på 50-60-talet som jag glömt namnet på som totalhavererade ett par ggr utan att man fatta varför. Det berodde på en alltför stel konstruktion som utsatte materialet för otrolig hög påfrestning som till slut utan förvarning bara bröts itu. Så jag tar nog hellre lite bult Moderna plan och broar etc nitas eller bultas ihop för att materialet "lever" lite. |
||||
Skyddsburen får ju gärna ta upp lite energi men det gör ju rören i sig, inte infästningarna. Men bultat är ju en nödvändighet i en del fall |
||||
Mjo, men bågen ska ju förhoppningsvis inte användas, varför den kommer att sitta där rätt länge och utsättas för denna stress. Sen när dagen väl kommer så är det ju bra om den inte pulveriseras! Jag vet faktiskt inte, tycker bara att det verkar vara en dålig idé att svetsa fast en sådan grej. Jag använder "the Force" när jag bygger och i fallet svetsade burar får jag dåliga vibbar! |
||||
Har någon en länk till FIA:s regler, antar att de svenska reglerna är mer eller mindre översatta från det.
orsaken till att jag undar är kraven på rören verkar lite konstiga, de svenska rally/racing reglerna anger minimi på sträckgräns på 350N/mm˛ men de andra en brottgräns på samma värde. Rally, racing och rallykross enligt svenska regler: http://web.sbf.se/regler/up/3/TR_Reg Sid 29, sträckgräns>350N/mm˛ Dragracing enligt svenska regler: http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK. Sid 29, brottgräns>350N/mm˛ Rally,racing enligt finska regler: http://www.autourheilu.fi/attachemen Sid 263, Minimi vetolujuus: 350 N/mm2 Vetolujuus = Brotthållfasthet = Tensile strength olika stålsorter: http://www.helens.dk/fileadmin/user_ _________________ mvh Kristian |
||||
Här är FIA artikel 253 (säkerhets bestämmelser)
http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/173BF1B156C57FCDC12573DE00606C73/$FILE/253%20(2008).pdf?openelement Den finns under appendix J http://www.fia.com/sport/Regulations om det är tveksamheter i översättningar så är det alltid den franska som gäller. |
||||
|
||||
Är det någon som kan förklara vad nedanstående text betyder( finns i slutet av TR 5.8.3.2.6):
"Detta är minimikrav på fastsättning. Som tillägg till dessa krav, får flera skruvar användas, fastsättningsplattorna på rören får svetsas till förstärkningsplattorna, skyddsburen (se definition 253-8.1.3) får svetsas till chassie/kaross." Vad är "definition 253-8.1.3"? Kan inte hitta den någonstans. Betyder den att buren får helsvetsas i chassie/kaross utan plattor? _________________ Johan Nilsson ON Racing, www.onracing.se Sponsorer: Pro-Imp, www.proimp.se Johan Järn, www.johansjarn.se Klädbruket, www.kladbruket.se |
||||
En svetsad godkänd bur innehåller väl (alltid?) fler strävor än vad man kan få till på en skruvbar bur. Bara en sån sak gör svetsad bur säkrare. Säkerheten vad gäller två burar med samma antal strävor och samma uppbyggnad (=ingen onödig bock på rör vid tex instrumentbräda) ska vad jag förstår vara densamma om man följer tekniskt reglemente för burbygge. _________________ Calle Olsson |
||||
Sträckgräns.
Nej, det betyder att du utöver minkravet så får du svetsa eller lägga till skruvar om du vill. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
TR 5.8.3.2.5 Tilläggsbestämmelser:
I längsled får skyddsburen inte sträcka sig längre än mellan övre monteringspunkten för främre och bakre hjulupphängningen som bär den vertikala kraften (fjädrar och stötdämpare). Är det burröret eller infästningsplattans ytterst punkt som räknas? _________________ Jonas Bjerkemo |
||||
Väcker liv i en gammal tråd här... inte hittat något bra svar på mina funderingar.
Jag håller på och shoppar stål till mitt projekt, en seven-baserad konstruktion med LMP-stuk där jag kommer ha en integrerad krasch-struktur/båge. Den synliga delen av bågen kommer se ut som på en Radicla ungefär, men kommer även omfatta skydd för resten av sittutrymmet. Jag har ring runt osv men inte hitta någon som vill/kan leverera sömlösa rör av den materialkvalitet som nämns i SBF-reglementet om jag inte köper flera ton. Det stål jag faktiskt kan få tag i har en sträckgräns på 270N/mm˛ och en brottgräns på 420N/mm˛. Dvs ganska stor skillnad på när den blir plastisk och faktiskt går av. Tabeller jag kikat i anger att de med 350+N/mm˛ har en brottgräns liknande det stål jag kan skaffa. Så frågan är; hur bedöms en bur/båge integrerad i en egenbyggd konstruktion? Hur bedöms det att man kompenserar en lägre sträckgräns med mer material/dubblerade rör? För just huvudbågen verkar det kunna vara en bra lösning hållfasthetsmässigt att ha 2st rör intill varandra, ihopsvetsade. Min CAD-nisse och jag har gjort några snabba simuleringar av just detta. En snabb överslagsränkning ger (såvida jag räknat rätt) att ett 50x3mm rör med sträckgräns 270N/mm˛ blir lika starkt eller starkare än ett 45x2,5mm 350N/mm˛. Enklast vore ju att bygga av 350N//mm˛ 45x2,5 men då ska man ha tag i det oxå.. Någon i Västsverige som säljer dylikt? _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||
Dom som bygger bågar...brukar även sälja rör. Men kolla pris. Jag skulle köpa på RallyProdukter i Vålberg för 1200/pipa. Finess tar 600/pipa + moms. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
pipa = sexmeterslängd?
vålberg e lite långt.. 20 mil styvt. Och Finess e ju ännu längre. _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||
Skruva banåkabil Skyddsbursbygge och allt därtill | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 11, 12, 13 >> 34 besök senaste veckan (252509 totalt) |