Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 156, 157, 158   >>
38 besök senaste veckan (652825 totalt)
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Andreas Sjöström skrev:
Mycket fin bil! Gratulerar...


Tack det samma Andreas, var inne och dreglade över bilderna på din bil!

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare


Fick lite oväntad "sponsring" vilket gjorde att jag sprang till affären och köpte en ny stol.
Det blir en Sparco Evo som förarstol och en Sparco Sprint som passagerarstol.
Dags att sälja mina orginalstolar för att finansiera nya kul saker.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282



Staffan Bergholm skrev:


Fick lite oväntad "sponsring" vilket gjorde att jag sprang till affären och köpte en ny stol.
Det blir en Sparco Evo som förarstol och en Sparco Sprint som passagerarstol.
Dags att sälja mina orginalstolar för att finansiera nya kul saker.

thumbs up thumbs up

Det händer "grejjor" mest hela tiden just nu! Som du vet Staffan så blev inte "turboköpet" av så jag får väl köpa din istället för du bygger ju din _precis_ så som jag vill ha den!! *jag e mycke avundsjuk! *

Har du ritat in några särskilda banmöten i agendan än?

Edit: Jag "limmade in fel tummar" (å andra sidan så hade Staffan fattat det för han vet att jag är helt såld på hans bil! )

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
Andreas_S
Göteborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 149



Hmmm.... Jag letar också stolar... Osäker på vad jag skall ha... Sparco kanske är vettigt? Får man fråga vad kalaset kostade?

_________________
Andreas Sjöström

BTG 07:42
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Andreas Sjöström skrev:
Hmmm.... Jag letar också stolar... Osäker på vad jag skall ha... Sparco kanske är vettigt? Får man fråga vad kalaset kostade?


Jo jag tycker att man får förhållandevis mycket för pengarna när man köper Sparco.
Finns mycket bra trådar på forumet om olika typer av stolar och om var man köper dom billigt.
Med 10% klubbrabatt blev det 3.800:- för Sparco Evo stolen, 340:- för sidofästen och 400:- för glidskenorna.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
640k skrev:
Staffan Bergholm skrev:


Fick lite oväntad "sponsring" vilket gjorde att jag sprang till affären och köpte en ny stol.
Det blir en Sparco Evo som förarstol och en Sparco Sprint som passagerarstol.
Dags att sälja mina orginalstolar för att finansiera nya kul saker.

thumbs up thumbs up

Det händer "grejjor" mest hela tiden just nu! Som du vet Staffan så blev inte "turboköpet" av så jag får väl köpa din istället för du bygger ju din _precis_ så som jag vill ha den!! *jag e mycke avundsjuk! *

Har du ritat in några särskilda banmöten i agendan än?

Edit: Jag "limmade in fel tummar" (å andra sidan så hade Staffan fattat det för han vet att jag är helt såld på hans bil! )


Benny, 23 st 964 turbo till salu på www.mobile.de, priser från 30K - 60K Euro, bara att råna en bank på vägen ner så är saken biff.

Jo förhoppningsvis så blir det mycket banmöten i år, det som är inplanerat är licenskurs på Kinnekulle den 17:e april, Mantorp helgen efter, hoppas på att få plats på Anderstorp och Gotland Ring vilket är banor jag inte kört tidigare. Favoritbanan är Gelleråsen. Benny, har du själv planerat några banmöten ?

Skulle vilja gå ut i garaget och mecka men vi har en liten tyrann som gör det omöjligt.



Så ser den skyldige ut, man kan inte släppa henne med blicken för en sekund.
Hoppas kunna mecka lite i morgon fm och förhoppningsvis kunna konstatera att resonansljudet är borta.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



Vilken fin liten valp du skaffat Jag hade föredragit att leka med nya familjemedlemmen istället för att mecka med bilen, jag anar att du innerst inne känner samma. Lycka till med bil o valp.

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
MatroxMGA skrev:
Vilken fin liten valp du skaffat Jag hade föredragit att leka med nya familjemedlemmen istället för att mecka med bilen, jag anar att du innerst inne känner samma. Lycka till med bil o valp.


Tack Philip!

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Hittade lite färsk olja under växellådan, verkar komma från svänghjulet.
Skulle vilja tolka det här som att problemet med den slirande kopplingen är pga av att det läcker in olja i kopplingen.

Väntar fortfarande på ett slutpris på ett kopplingsbyte från Podium, snart tagit 2 veckor för dom att räkna fram priset, hmm.

Min wastegate öppnar inte som den ska.
Ska se om jag kan få tag på en kompressor i morgon, skulle behöva se vid vilket tryck wastegaten öppnar om den överhuvudtaget gör det.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Gud skrev:
De 10 Budorden:
1,2,3,4,5,6,7,8,9 bla bla bla bla ...
10: Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.


Tur att man inte är kristen, för UUJJJJJJ vilka begär din bil väcker

Frågan är bara vilken kategori den hamnar? oxe? Slavinna?
Antagligen "något annat som tillhör din nästa" ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Staffan Bergholm skrev:
Hittade lite färsk olja under växellådan, verkar komma från svänghjulet.
Skulle vilja tolka det här som att problemet med den slirande kopplingen är pga av att det läcker in olja i kopplingen.

Väntar fortfarande på ett slutpris på ett kopplingsbyte från Podium, snart tagit 2 veckor för dom att räkna fram priset, hmm.

Min wastegate öppnar inte som den ska.
Ska se om jag kan få tag på en kompressor i morgon, skulle behöva se vid vilket tryck wastegaten öppnar om den överhuvudtaget gör det.


Hur vet du att den kärvar? Det är vanligt att laddtrycket sjunker när man monterar friare avgas pga. mindre mottryck. Du kan kolla om membranen är paj genom at försöka blåsa luft igenom övre avluftningsslangen. Om den försvinner så är membranen paj. Om du försäker blåsa igenom nedre slangen så brukar en del av luften försvinna genom wastegates ventilsäten även om den kanske funkar.

Var försiktigt med kompressorn, du ska inte använda mer än 1 bar annars blåser du ut membranen. Det är väl enklast att bara koppla in en ladtrycksmätare på insuget och köra en fullgasrepa istället för att böka med kompressor? Det sitter en tryckvakt som bryter strömmen till soppapumpen vid ~1.1 bar annars (ifall den skulle kärva)

oljeläckan är däremot show-stopper.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
beepbeep skrev:
Staffan Bergholm skrev:
Hittade lite färsk olja under växellådan, verkar komma från svänghjulet.
Skulle vilja tolka det här som att problemet med den slirande kopplingen är pga av att det läcker in olja i kopplingen.

Väntar fortfarande på ett slutpris på ett kopplingsbyte från Podium, snart tagit 2 veckor för dom att räkna fram priset, hmm.

Min wastegate öppnar inte som den ska.
Ska se om jag kan få tag på en kompressor i morgon, skulle behöva se vid vilket tryck wastegaten öppnar om den överhuvudtaget gör det.


Hur vet du att den kärvar? Det är vanligt att laddtrycket sjunker när man monterar friare avgas pga. mindre mottryck. Du kan kolla om membranen är paj genom at försöka blåsa luft igenom övre avluftningsslangen. Om den försvinner så är membranen paj. Om du försäker blåsa igenom nedre slangen så brukar en del av luften försvinna genom wastegates ventilsäten även om den kanske funkar.

Var försiktigt med kompressorn, du ska inte använda mer än 1 bar annars blåser du ut membranen. Det är väl enklast att bara koppla in en ladtrycksmätare på insuget och köra en fullgasrepa istället för att böka med kompressor? Det sitter en tryckvakt som bryter strömmen till soppapumpen vid ~1.1 bar annars (ifall den skulle kärva)

oljeläckan är däremot show-stopper.


Goran, tack för tipsen!

Jag har en tryckmätare, tror mig, det är inget fel på laddtrycket.
Satte tänderna i ratten igår när jag drog iväg, så tryckvakten funkar
När jag blåser i rören (undre och övre) så är det stopp, om jag kopplar ur dom vid wastegaten så är det fritt luftflöde. Borde inte vara något stopp i rören.

Planen är att jag ska köra bilen på tomgång, plugga urttaget på intercoolern, trycka in luft (max 1 bar tack!) i undre wg-röret och kontrollera om det kommer avgaser ur wastegateröret. Såhär ser jag på alternativen:
- om wastegaten öppnar sig precis som den ska så är det dags att börja äta psykofarmaka alternativt kolla varför det inte kommer något tryck från intercoolern
- om den inte öppnar sig så provar jag (vad jag tror är) det övre röret, kan ju ha korsat slangarna bakom skyddsplåten
- om den fortfarande inte öppnar sig så är det dags att plocka ur wastegaten och börja klia sig i huvudet

Ja, det här med oljan är inte perfekt, men kopplingen slirade inte igår på 4:ans växel ens när den laddade jäkligt mycket
Jo, det är sista halmstrået, jag vet....

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Folxam skrev:
Gud skrev:
De 10 Budorden:
1,2,3,4,5,6,7,8,9 bla bla bla bla ...
10: Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.


Tur att man inte är kristen, för UUJJJJJJ vilka begär din bil väcker

Frågan är bara vilken kategori den hamnar? oxe? Slavinna?
Antagligen "något annat som tillhör din nästa" ...


Med tanke på att det kommer från en Beamersnubbe kan man inte annat än

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Staffan Bergholm skrev:
Folxam skrev:
Gud skrev:
De 10 Budorden:
1,2,3,4,5,6,7,8,9 bla bla bla bla ...
10: Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.


Tur att man inte är kristen, för UUJJJJJJ vilka begär din bil väcker

Frågan är bara vilken kategori den hamnar? oxe? Slavinna?
Antagligen "något annat som tillhör din nästa" ...


Med tanke på att det kommer från en Beamersnubbe kan man inte annat än


Äh, tyskar som tyskar ... nästan ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Hann inte fixa något med bilen idag men har nu beställt belägg för framvagnen från Performance Friction.
Ska se vad jag kan hitta för billiga skivor för bakaxeln.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Staffan Bergholm skrev:

Goran, tack för tipsen!

Jag har en tryckmätare, tror mig, det är inget fel på laddtrycket.
Satte tänderna i ratten igår när jag drog iväg, så tryckvakten funkar
När jag blåser i rören (undre och övre) så är det stopp, om jag kopplar ur dom vid wastegaten så är det fritt luftflöde. Borde inte vara något stopp i rören.

Planen är att jag ska köra bilen på tomgång, plugga urttaget på intercoolern, trycka in luft (max 1 bar tack!) i undre wg-röret och kontrollera om det kommer avgaser ur wastegateröret. Såhär ser jag på alternativen:
- om wastegaten öppnar sig precis som den ska så är det dags att börja äta psykofarmaka alternativt kolla varför det inte kommer något tryck från intercoolern
- om den inte öppnar sig så provar jag (vad jag tror är) det övre röret, kan ju ha korsat slangarna bakom skyddsplåten
- om den fortfarande inte öppnar sig så är det dags att plocka ur wastegaten och börja klia sig i huvudet

Ja, det här med oljan är inte perfekt, men kopplingen slirade inte igår på 4:ans växel ens när den laddade jäkligt mycket
Jo, det är sista halmstrået, jag vet....


Jag är inte riktigt med. Vad exakt är problemet och hur vet du att wastegaten kärvar? Vad visar laddtrycksmätare när du gasar för fullt? Har du 1-bars fjäder? Jag minns inte rikgit om det var dig jag pratade med men jag är extremt skeptiskt mot hårdare fjädrar då dom ofta diffar i spänning och vad borde vara en 1-bars fjäder kan bli 1.1 bars eller 0.9 bas beroende på väder, avgasmottryck osv. Med andra ord så händer det lätt att at man tangerar tryckvaktens öppningstryck.

Övre öppningen av wastegaten är bara avluftning och ska inte kopplas någonstans. Nedre öppningen (från sidan) ska kopplas till intercoolern. Om det är hål i membranen så kan man blåsa luft igenom den genom att blåsa igenom en av dessa rör. Jag minns inte rikgit vad orginalladdtryck ska vara för en 964 3.3T men för vanliga 930 så är den 0.8 bar...jag tror att din bil ska ladda 0.7 bar.

Fabriksmanualen säger att man ska testa wastegaten genom att pumpa upp luften i den, kolla på trycket och lyssna efter förändring av ljudet. Sen ska man provköra och mäta max laddtryck.

Jag har bilder av en isärplockad 930 wastegate annars som jag kan skicka till dig. Kåpan är fjäderbelastad och inte helt enkel att skruva ihop. Ian tolli i Helsingborg kan annars få tag på nya membraner för 500:- styck.

Lycka till!

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Mitt problem är att laddtrycket blir för högt.
Jag har en standard 0.7 bar fjäder i WG.
Dom båda tryckslangarna till WG är orginal inkopplade, IC kopplad till botten av WG, toppen på WG går ut i friska luften.

När jag kör fullt så rusar turbotrycket, första försöket så slog tryckvakten till direkt.
Jag körde sen och försökte försiktigt öka laddtrycket, det gick upp till 1 bar utan problem.
Det var svårt att hålla turbotrycket, tryckvakten slog till flera gånger, kändes inte bra, jag avbröt.
Tolkar informationen som att WG av någon anledning inte öppnar som den ska.

Jag ska prova att blåsa in 1 bar med luft i kväll och se om WG öppnar.
om den inte gör det så plockar jag ur den ur bilen och gör samma test igen.
Kan bli aktuellt att plocka isär den, vet mer i kväll.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare

Plockade ur wastegaten ur bilen.
Tog först och blåste ca .8 bar från ett bildäck i det undre hålet, det pös från "kolven" (den sotiga sake som syns mellan pinnbultarna på bilden.).
Tog sen och försökte med 1.2 bar med samma pysande resultat, jag provade då att med tummen trycka på kolven och kunde röra den innåt (när den var trycksatt).

Kan jag dra slutsatsen att membranet är slut med säkerhet ?
Är "pyset" från kolven beviset ?

Goran, bilderna på den isärplockade wg skulle vara guld värda.
om jag nu ska plocka isär den här, vilka bultar är det jag lossar ?
Funderar på försöka klämma fast den i ett skruvstäd när jag monterar isär den, låter det som ett möjligt angreppssätt ?

Edit:förhoppningsvis lite mindre otydligt

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Halloj!

Det låter som att det är något knas med din wastegate, ja! För det första, om det pyser genom "ventilen" och inte genom övre avluftningshålet så tyder det på att membranen är antagligen hel. Luften åker istället igenom "ventilstyrningen" som är antagligen lite glapp och sliten. Det behöver iofs. inte störa wastegatens funktion nämnvärt, då det är alltid övertryck på avgassidan. När det gäller ditt försök med att pumpa upp trycket och trycka in ventilen med tummen så verkar den funka som den ska, dvs. din membran är definitivt inte trasig. Ventilen är mycket svår att trycka in om det inte råder övertryck i klockan, och du ska inte stirra dig blind på att den inte öppnar av sig själv vid 1.2 bar utan att du måste trycka ner den med tummen då avgastrycket öppnar den "istället för tummen"

Nu råkade jag hitta en sådan wastegate under sängen så jag ska visa dig hur ventilstyrningen ser ut. Som du ser så är den insmord med kopparfett för att inte kärva:




Jag tror att din membran är hel men att du har ett annat problem. Problemet kan enligt mig vara ett av följande:
1. Din fjäder är för hård
2. Ventilskaften kärvar i styrningen
3. Lilla katalysatorn (det är en katalysator på USA-bilar, kanske dämpare i ditt fall) efter wastegaten har rasat ihop och låter inte wastegaten andas. Den öppnar men inget åker igenom.

Plocka av dämparen/katten först och kolla om den flödar fritt. Den kan du ersätta med ett rör som du drar till en slutpipa, så du kör med dubbla pipor. En från wastegaten och en från dämparen. Då wastegaten är stängd under avgasprovning så kommer inte avgasvärden att påverkas. testa sedan hur fritt ventilen rör sig...om det inte är någon av ovanstående saker som stäler till problem så kan du plocka isär den. så här ser den ut inuti:







Lycka till!

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Tack Goran!!
Mycket intressant.
om membranet är trasigt, hur testar man det ?

Hmmm, när jag testade igår så förväntade jag mig att "kolven" skulle röra sig när jag satte tryck på wastegaten. När luften pyste ut så blev det "beviset" för att membranet var trasigt.

Ska fundera lite under dagen, jag hoppas på att det är en läcka i kopplingen mellan IC och WG.
Faktum är att jag hade en indikation på det precis innan jag plockade ur WG igår, kunde blåsa ner i slangen som sitter i IC:n och höra ett blåsljud. Men det tolkade jag som att membranet var trasigt. När jag sen fick ur WG kunde jag inte längre göra det här när jag blåste direkt in i stålslangen.

Det sitter en "stålpackning" med en fals där avgaserna går in i wastegaten, kan jag ha satt den här upp och ner, eller att den på något sätt klämt fast kolven så att den inte kan röra sig ? Ska ta en bild på den här stålpackningen i kväll.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Staffan Bergholm skrev:
Tack Goran!!
Mycket intressant.
om membranet är trasigt, hur testar man det ?


Jag skrev det tidigare, du blåser in i avluftningshålet och kollar om luften åker igenom och ut genom nedre hålet.

Citat:

Hmmm, när jag testade igår så förväntade jag mig att "kolven" skulle röra sig när jag satte tryck på wastegaten. När luften pyste ut så blev det "beviset" för att membranet var trasigt.

Jupps, men avgaser brukar pressa ner kolven när den är monterad.

Citat:

Ska fundera lite under dagen, jag hoppas på att det är en läcka i kopplingen mellan IC och WG.
Faktum är att jag hade en indikation på det precis innan jag plockade ur WG igår, kunde blåsa ner i slangen som sitter i IC:n och höra ett blåsljud. Men det tolkade jag som att membranet var trasigt. När jag sen fick ur WG kunde jag inte längre göra det här när jag blåste direkt in i stålslangen.

Japp, kolla att du inte har en läcka på slangen...det vore det enklaste.

Citat:

Det sitter en "stålpackning" med en fals där avgaserna går in i wastegaten, kan jag ha satt den här upp och ner, eller att den på något sätt klämt fast kolven så att den inte kan röra sig ? Ska ta en bild på den här stålpackningen i kväll.


Den fasade delen ska täta mot kolven...inga konstigheter där inte. Du behöver inte ta någon bild, ventilsätet ser så här ut:



Alltså kontrollera noga att luften inte pyser ut från röret som går mot intercoolern och att lilla dämparen inte är täppt. Du kan plocka isär wastegaten, men kontrollera detta först. Jag tror att det sitter en spricka på slangen till IC-n någonstans.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 156, 157, 158   >>
38 besök senaste veckan (652825 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande