Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
I Vilka svenska klasser körs det med 16" el 17"
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (7770 totalt)
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
Jag är en fattig student som klurar på var jag kan få tag i begagnade slicks el r-däck och undrar därför om någon känner för att nämna några klasser där det körs med bilar som rullar på 16" el 17" däck med låg profil, thyp 40-45 (el motsvarande "racingmått")?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41658

Forumägare
Forumägare

Inte vad du ville veta kanske men S60 Challenge kör på enhetsdäck i 235/40 18


Finns fler som vet lite mer än mitt torftiga bidrag hoppas jag

_________________
Magnus Thomé
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

Leta reda på gamla JTCC-åkare, de brukar ha Pirelli 16" i överflöd liggande.

Eller så snackar du med folk ifrån PCS-R, då de byter ifrån Pirelli till Michelin nästa år, vilket borde göra att det finns en massa beg-däck på marknaden.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
18" blir nog lite väl tungt på en golf 2:a...

Problemet med pcs-gubbarnas däck är väl att kör de på 17" så är profilen lite väl hög och bredden lite väl bred. Någon som kanske har koll på vad de med 17" kör med för dimensioner?
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3441



[quote="P.P."]Leta reda på gamla JTCC-åkare, de brukar ha Pirelli 16" i överflöd liggande.
quote]

JTCC åker väl på vanliga gatdäck om jag inte minns fel?

/Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41658

Forumägare
Forumägare

Wärhner skrev:

JTCC åker väl på vanliga gatdäck om jag inte minns fel?

/Peter


De åkte på Pirellis PZero C i alla år de körde under STCC iaf o det är ju rdäck...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3441



ok, då hade jag fel..... alzhimers light

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41658

Forumägare
Forumägare

Wärhner skrev:
ok, då hade jag fel..... alzhimers light
Ja eller så har de slutat med det numera!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Näe dom kommer köra på det även nästa år.... Och jag vet ganska så säkert

På Torsdag är det meningen nämligen att det ska släppas officiellt vad som sker med JSM S40 Challenge för 2003 men jag kan väl skvallra lite att det blir himla bra tycker vi

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41658

Forumägare
Forumägare

Misstänkte att du visste PRECIS hur det var med Volvosarna Fredrik


Men jag läste nånstans (ursäkte lite OT o inte om däck nu.... sorry) också att Volvo tänker "ta ett tydligare grepp" om även S40racingen... vad det nu betyder jaja, politik o skvaller....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41658

Forumägare
Forumägare

Men blir det PZero C som enhetsdäck fortfarande??? De finns väl inte längre? Eller finns de i de här mindre storlekarna fortfarande?

_________________
Magnus Thomé
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
Några fler förslag på vilka som kan tänkas ha billiga 16" el 17" däck liggandes?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41658

Forumägare
Forumägare

Bidde det inget hos JTCC-teamen?


I långloppsklasserna kör man nog ur den sista droppen ur varje däck....

_________________
Magnus Thomé
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Bidde det inget hos JTCC-teamen?


I långloppsklasserna kör man nog ur den sista droppen ur varje däck....


Har faktiskt inte kontaktat något jtcc team än men jag ska göra det. Tack än en gång för tipset.
Tänkte dock höra mig för om det fanns fler alternativ. Grejen är att jag ska köpa fälgar och står i valet och kvalet mellan 16 o 17". Eftersom jag är thyp kroniskt pank så ville jag kolla vilken dimension som är lättast att få tag i begagnade däck. För däck kommer det att gå åt...
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Satsa då på 16 tum , billigare från början och vanligare än så länge bland dom flesta serier och klasser. Om det är budget som är viktigast men om du är mer intresserad av prestanda satsa på 17 tum eftersom ett motsvarande brett däck ger en liten större "contactpatch" i 17 tum än i 16 tum.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Satsa då på 16 tum , billigare från början och vanligare än så länge bland dom flesta serier och klasser. Om det är budget som är viktigast men om du är mer intresserad av prestanda satsa på 17 tum eftersom ett motsvarande brett däck ger en liten större "contactpatch" i 17 tum än i 16 tum.


Intressant att du tar upp detta eftersom jag även funderat på vilket som är bäst prestandamässigt.

Jag har väl tänkt ungefär som du sa att 17" ger något bättre grepp men vilken dimension som är lättast att få tag i beggat är väl fortfarande inte helt klart för mig.
Det som jag ser som en nackdel med 17", förutsatt att det blir lite större rullomkrets, är att de blir lite stora o tunga för min lilla bil. Bilen är en Golf gti 16v -86:a med blott 139 hk. Ingen dräpare på rakorna mao...

16" el 17"... D e frågan. Tiden jag tjänar in i kurvorna med 17" tappar jag kanske på rakorna...
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



En annan faktor då är vilken slutväxel och drevning du har i lådan.

Men rent prestanda mässigt så skulle jag rekommendera 15 tum faktiskt.
Klart enklast att hitta billiga däck och bättre utväxlingsmässigt om du inte har en låg slutväxel. Allt för många åker på för hög utväxling.

Det är bättre att ha lägre toppfart men att verkligen nå dit på banan.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Tycker 17"" verkar stort på en golf. Vissa har ju 16"" på BMW E30`s och de går som

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3441



Jag tycker också att du skall satsa på 15" istället med tanke på vilken bil du åker.

Kan bli trångt med 16-17" på golfen, sedan är det inte lika bra utbud på dimensioner i R-däck som vanliga gatdäck.

Jag gissar att du behöver typ 205/40-17 eller 205/45-16 för att få plats på golfen.

Man skall även ha i tanken att R-däckens bredd beräknas på slitbanan och inte på däcket totalbredd som ett vanligt däck dvs ett R-däck är ngt bredare än ett gatdäck.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41658

Forumägare
Forumägare

Med tanke på de flesta svenska banors utformning, inga speciellt höga toppfarter alltså, så borde de flesta tjäna på att växla ner lite med mindre hjul isf? Fast det beror väl på vilken bil man har....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Sen är det lite andra priser på R-sulor när man åker på 15 eller 16-tumslaggar.. Det var ju någon här som hade köpt 4 sprillans RE540S i 15"" för 3900:- inkl. frakt! Huga ! Jag åker på 215/45-17 och får slanta upp med cirkus 2700 pengar.. för ETT däck.....

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Däck för banåka
I Vilka svenska klasser körs det med 16" el 17"
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (7770 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande