Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Motoroljenoja | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (17463 totalt) |
Jag lider av noja, vad för olja skall jag hälla i min lilla vinkel.
Mineral, syntet, aftonbladet expressen Hela min logik-krets säger syntet men då säger vissa att syntet skall man inte ha i flinta snurror. Vad man kan gämnför vad gäller oljor är viskositeten vid 40 och 100grd och viskositets indexet. Nu kan ju tyckas häll i vad fa.. som hälst men med tanken på att snurran har ca 200% mer effekt än std och har kostat alldelsen för mycket så vill jag vara snäll mot den. Jag hatat när man inte kan sätt fingret på saker utan man känner sig lurad vad man än köper. Hur mer jag river i oljeträsket hur mer förvirrad blir jag Åsikter tack _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag är inte rätt person att svara på vilken olja du ska ha i din arga motor.
Men jag kan hjälpa dig med en länk till en sammanställning av de flesta syntetoljor som finns på den svenska markanden. Det kan kan ske ge dig en liten hum om olika data på olika oljor iaf. http://www.autopower.se/mekartips/me Sammanställningen är gjord av Johan Bondesson johanbondesson@hotmail.com om du vill ha värdefull tips kan du nog maila honom och fråga lite snällt om hjälp. Johan verkar aldrig var omöjlig att ha att göra med och är fruktansvärt kunnig på området. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Kör med helsyntet.
Den är nästan alltid bättre än mineral...enda problemet är att den exponerar motorns svagheter såsom läckande packningar osv. bättre. Så börjar den läcka så är det inte pga. att syntet "får motorer att börja läcka" utan att du hade packningar som inte är bra men geggades fast med mineralgyttjan. Är den dessutom trimmad så är saken biff...du får också några hästar på köpet pga. mindre friktionsförluster _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Undvik mobil om du har hydraliska lyftare (vilket du väl inte har?) Köp av något 'kvalitetsmärke', syntet eller dino är mindre viktigt. 15W45 eller 15W50 kan väl vara kalas för lagom åldrade flintadelar. Hade själv kört dino och lagom täta oljebyten. _________________ Roland Johansson |
||||
Det där är lite lustigt faktiskt... för saab häller i mobil1 i bilarna och dom har hydrauliska lyftare... På min förra audi körde jag med mobil1 och då tickade den lite. Kan nog vara så att vissa märken är känsligare än andra. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Motorjournalisten Bengt Dieden har gjort en sammanställning av frågor och svar om olja.
På Cadillac-klubbens hemsida Läsvärt, och avlivar en och annan oljemyt (som hängt kvar i 50 år). http://www.cadillacclub.se/service/olja.html _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Ja, det var faktiskt en väldigt bra sammanställning. _________________ -- |
||||
Du har väl Quaker State olja i lådan? Har du funderat på deras 20W50 Racing? Många rallyåkare mfl åker med den oljan och är jättenöjda. Vet även nyare turbobilar som går finfint med den oljan. Med tanke på att bilen är en entusiastbil kanske du inte kör när det är så kallt ute. Annars kan ju en 20w olja vara lite för tjock. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Quaker State:
Det har viskat i mitt öra att QS inte är vad det har varit pga av uppköpa av större konkurent. om detta stämmer eller ej har jag ingen aning om. När det gäller växelådsolja har jag åkt med QS hittils med håller på att testa div andra fabrikat för att se om man kan förbättra livslängde på slutväxlarna i rally gurkor. Vad gäller växellåds/bakaxelolja så käns det som man har GL-klassingen att gå på. Motor: om jag sa så säger min logkrets syntetolja och QS 20W-50 är väll en mineralolja, eller??? Hittils har motorn gått på Valoline Racing 20W-50 som jag trodde var en mineralolja, men det verkar vara en syntet eller delsyntet, så Måste försöka kolla upp detta. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Det var bara ett förslag Det är riktigt att det är en mineralolja ja. om du menar Turbo V 20W50 så är jag rätt säker på att det är en mineralolja det också. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Snacka med Stefan olsson på Myranes Bil & olja så kan han säkert hjälpa dig och välja bra olja, sen för att du är lite bilnörd så kommer du garanterat få ett bra pris. Du når han på 0531-20318 eller 070-5407711.
|
||||
När vi ändå diskuterar olja...
Det som jag tycker är lite läskigt med delsynteter är att det inte finns några regler för hur stor mängd syntet/mineral en delsyntet innehåller. Dvs en delsyntet kan innehålla allt ifrån 1-99% mineralolja Fördelarna med syntetolja är många, bla så molekylerna exakt identiska jämfört med en mineralolja där dom ser väldigt olika ut och har olika storlek vilket resulterar i ojämn tjocklek på oljefilmen. Jag kommer aldrig mer att hälla mineral i min räseribil efter ett besök på ett av marknadensledande oljeproducenter i helgen. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Med tanke på dina dubbla frågetecken trodde jag att du tyckte jag var dum när jag föreslog en mineralolja då du tydligen är inne på att köra syntetolja. Tydligen missuppfattade jag dig. Vill man ha en tjock syntetolja kan jag rekomendera Mobil 1 Rally 5W50 eller någon av Redlines oljor alt Castrols 10W60. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Jag tog och mailade Johan Bondesson och berättade lite om mitt åk, här är svaret
(jag har frågat om lov att lägga upp det här) Hej Johan! Jag har ingen erfarenhet/kunskap om just din specifika motor eller dess svagheter gällande smörjning. Så mitt svar är ur ett mer generellt och allmänt perspektiv. Då jag misstänker att motorn får jobba hårt (bankörning!?) och med tanke på att den är hårt trimmad, skulle jag börja med att föreslå en så kallad "racingolja". (likt den Valvolineolja som du redan använt) Det finns många bra racingoljor på marknaden. Det som är gemensamt med dem alla är att de brukar ha relativt högt varmviskositetsvärde (dvs de är relativt tjockflytande när de är varma), de brukar även ha relativt mycket additiv som skall skydda motorn om oljefilmen brister (anti wear additives), de är temperaturstabila och bryts inte ner lika fort av värme som vanlig olja etc. Spontant skulle jag föreslå en helsyntetisk racingolja. Helsyntetisk olja har några fördelar som kan vara bra i ditt fall. 1. Oljefilmen är generellt starkare än mineraloljornas (upp till dubbelt så stark!) 2. De är mer homogena i sin sammansättning, vilket gör att de dels behåller sina ursprungliga egenskaper längre, oljeförbrukningen minskar (då det inte finns lätta kolväten som lätt förångas/förbränns, i oljan), är mer högtemperaturstabila (dvs bryts inte ner lika lätt av hög värme). 3. De brukar ha lägre kallviskositetsvärde samtidigt som de har ett högt varmviskositetsvärde (dvs har ett större viskositetsindex), vilket skonar motorn vid start eftersom oljecirkulationen kommer igång snabbare. (en motor är kall om den är svalare än 80 grader!) 4. Kan medge längre oljebytesintervall, då oljan håller längre. En olja som jag spontant tänker på, som kanske skulle vara lämplig är Castrols TWS 10W60 eller deras modernare RS 10W60. Inte billiga (ligger närmare 200kr/litern) men de håller längre än mineraloljor så totalkostnaden blir nog inte högre. Precis som du själv är inne på är det en skröna att syntetoljor rinner av kamaxlarna. Det finns dock ett uns sanning i påståendet som har en historisk förklaring. om man har en mineralisk olja, som är en salig blandning av olika långa kolvätekedjor och samtidigt innehåller en mängd olika "föroreningar" och jämför den med en helt "ren" syntetolja som har en mycket homogen sammansättning (de får det pga tillverkningsmetoden), är mineraloljan mer polariserande. Dvs. den dras till metallytorna på molekylär nivå när motorn står still. Detta hade man inte riktig koll på när de första syntetoljorna introducerades på marknaden. Då blev resultatet att syntetoljan smorde mycket bra så länge som motorn hade en oljecirkulation, men att oljan rann av metallen när den stod still. MEN man har nu lärt sig att detta kan åtgärdas genom att man tillsätter olika estertillsatser (en typ av syntetisk olja) i syntetoljan. Resultatet är att syntetoljor (med bra additivbalans) nu har bättre vidhäftning på t ex kamaxlar än mineralolja! Utöver detta bör man veta att den största delen av avrinningen sker när motorn är varm (dvs strax efter du har stängt av motorn), och då har modern syntetolja visat sig ha bättre egenskaper än mineralolja, när det gäller vidhäftningen. Vissa racingoljor har ganska lite detergentadditiv (rengörande additiv), vilket kan resultera i att motorn blir lite smutsigare invärtes. Det gör att du bör vara lite observant på om oljan svartnar väldigt snabbt när du bytt till en helsyntetisk olja. (en syntetisk olja är på grund av sina naturliga egenskaper mer rengörande än en mineralolja som inte har detergentadditiv, men normalt sett är olika oljetyper ungefär lika rengörande. Undantag kan framförallt finnas bland racingoljor som kan sakna detergentadditiven) om oljan svartnar snabbt, kan det vara ett tecken på att den nya oljan löser upp smuts i motorn (gör sitt rengörande jobb bra), vilket i sig är positivt, MEN kan ställa till problem om det är väldigt mycket smuts. I värsta fall kan oljefiltret sättas igen. Mitt råd är att vid tecken på snabbt svartnande olja, göra ett nytt olje- och oljefilterbyte efter kanske 100-200 mil. Därefter bör det mesta av smutsen vara borta och man kan använda normala bytesintervall igen. Att man ALLTID skall byta filter i samband med oljebyte, behöver jag kanske inte påpeka!? Hoppas att mitt svar var till någon ledning! Mvh Johan Bondesson Ny fråga: om jag nu förstår dig rätt så finns det inga fördelar med en mineralolja, allt är bara historia. svar: om du vill ha ett kategoriskt svar så skulle jag vilja påstå att enda fördelen med mineralolja, är att literpriset kan hållas väldigt lågt! Ibland hänvisar olika personer till amerikanska diskussioner om olja vilka ofta har en mer negativ syn på syntetoljor, men då bör man veta att de dels har en extremt konservativ syn på olja i USA (men även mineraloljebastiljoner som QS har börjat sälja syntetoljor som "top of the line" i sitt sortiment!), dels är prisskillnaden mycket större mellan mineral- och helsyntetisk olja i USA och dels har amerikanska bilar helt andra driftsbetingelser (större, mindre trimmade, mer lågvarviga och annat klimat etc.) än motorerna i Europa i allmänhet och skandinavien i synnerhet! Mvh Johan Bondesson _________________ Johan Sjölinder |
||||
Nu vet inte jag vad han menar med att den håller längre, men Castrols TWS 10W60(som jag har i min) åldras så man ska byta den varje år. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
ThomasT:
Vad menar du med åldras? (Bryts den ner av sig själv) Iof skall man väll byta olja i en racerbil minst en gång om året oavsätt hur mycket den har gått. Eller har någon andra åsikter??? _________________ Johan Sjölinder |
||||
I deras racingoljor så vill jag minnas att de påstår att den enbart är baserad på esteroljor, esteroljor vilket man också brukar använda som turbinolja om jag inte missminner mig då den har utmärkta högtemperaturegenskaper. Kan dock vara elak mot packningar och även på lack om man dräller och har sig. |
||||
Sparade trådar/FAQ Motoroljenoja | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (17463 totalt) |