Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Hjälp med däcksval | << 1, 2 4621 besök totalt |
Om det regnar ordentligt mycket så hänger det ju allra mest på hur slitna däcken är dvs mönsterdjupet. Hellre nya rdäck än i princip slutkörda gatdäck så att säga.
Om det bara är blött och inte regnar benhårt så funkar rdäck bra tycker jag men det är klart ju kallare väder desto pilligare att få vettig temp. Att gå ut på sönderheatcyclade rdäck i fem grader så är det lite svårt minst sagt _________________ Magnus Thomé |
||||
Däck är konsumtionsvara, blir det inte bra så kan du justera vid nästa inköp.
Det är ju inte som att välja kamaxlar mm. |
||||
Sant, men man vill ju gärna optimera. Sen vet vi ju inte om bilen överlever däcken. _________________ Ulf Svensson BMW 325ti Compact (Trackday projekt) BMW M Roadster BMW M2 (såld) |
||||
R däck funkar bra när marken är fuktig, börjar det bli stora pölar så kan fräsha gatdäck vara snabbare. De snabbaste långsloppsteamen har regndäck som oftast verkar vara mjukare r-däck skurna med lite extra mönster. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Ja, amatörer i olika stadier
Har även monterat camberstag bak, nu ska den till hjulinställning. Vad ska jag utgå ifrån? 3.5 camber fram, 2.5 camber bak, 0.5 toe out fram, 0bak?? _________________ Ulf Svensson BMW 325ti Compact (Trackday projekt) BMW M Roadster BMW M2 (såld) |
||||
Aningen toe in bak kan kännas stabilare i inbromsning. Kan vara skönt med en inte alltför stirrig bil om man kör långlopp? _________________ Magnus Thomé |
||||
+1 _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
Har haft mjuka kuhmo v70 till blött (jag vet att jag är enkelspårig), vi tänkte i år använda Michelin cup 2orna som regndäck då de har rätt bra med längsgående mönster för att få kontakt genom stående vatten. Mina 2 cent är att kika på mönstret och ta de mjukaste till regn...
_________________ Tord Ringenha11 |
||||
Tack igen.
Bara för att förtydliga eftersom jag skapade förvirring genom att växla frågeställningen. BMW 325ti ska användas för trackdays och där är torrt prio. Till den blev det R888r. Frågorna om regndäck gällde en annan bil (Ford Puma) för långlopp. Idag har vi AR-1 + gatdäck. Till denna blev det en uppsättning NS2-r. Det handlar ju om däckekonomi här också. En annan likadan bil gick riktigt bra på dessa däck förra året. Vi får testa och se. _________________ Ulf Svensson BMW 325ti Compact (Trackday projekt) BMW M Roadster BMW M2 (såld) |
||||
Eftersom någon bad om återkoppling skriver jag ett par rader här. På min BMW 325 compact startade jag med Federal 595 rsr. Rätt kass tyckte jag även om jag inte hade speciellt mycket erfarenhet vid det tillfället.
Jag bytte till Toyo 888r, vilket var betydligt bättre. Men jag upplevde dem rätt mjuka och jag hade problem med understyrning med mycket slitage fram. Antagligen delvis beroende på lite "aggressiv" körstil. Jag har arbetat hårt med det. Så en dag på Sturup träffade jag en gammal kompis jag inte sett på 15 år. Vi snackade lite däck och han kollade min körning. Hans kommentar var: "Köp Kuhmo. Då kapar du en sekund direkt" Så jag köpte Kuhmo och jag kapade faktisk 1.5s nästan direkt. Kuhmo kändes mycket bättre, bättre precision och mycket av den understyrning jag kämpat med blev jag av med. Kanske beroende på att jag lagt rätt många varv, speciellt på Sturup. Jag har ett ytterligare nytt set liggande för 2021 och ser fram emot att testa flera nya uppgraderingar på bilen. Den andra bilen, en Ford Puma 1998 (ca 1000kg) som vi kör långlopp 8 timmar med valde vi Nankang AR-1 (205/45-16). Däcken funkade mycket bra. Vi körde 4 fulla race med dem. Visserligen en del oerfarna förare som inte sliter så hårt. Bra känsla och mycket bra grepp. Sedan köpte vi ett set ns2r 195/50r15, som vi inledningsvis tänkte som regndäck. När ar-1:orna tog slut körde vi ett torrlopp med ns2r. Samtliga tyckte de funkade bra. Bra känsla, inte samma greppnivå som ar-1, slitaget var väldigt lågt. Efter det körde vi ett race i mestadels blött. Greppet var inte bra i blött. Racet startade med mycket regn, torkade upp, för att sedan mitt i racet regna kraftigt igen och sedan igen torka upp. I det blöta var vi helt off pace, men när det torkade hade vi konkurrenskraftiga varvtider. Personligen tyckte jag ns2r var kass i blött. _________________ Ulf Svensson BMW 325ti Compact (Trackday projekt) BMW M Roadster BMW M2 (såld) |
||||
Däck för banåka Hjälp med däcksval | << 1, 2 4621 besök totalt |