Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Ferrari 348 tb service and maintenance | << 1, 2 5 besök senaste veckan (3981 totalt) |
nej jag behöver bara lossna dom från sina fästen. o dra dom lite åt sidan.
annars får man inte ut kåpan det ju fördelen med att byta genom tanken, man slipar fylla ac o hålla på med bromsarna _________________ henrik nielsen |
||
kolja: Tack för att du orkar dokumentera och beskriva. Kul att se hur du jobbar på en dylik gammal pojkdröm.
jerkan: Håller med, riktigt intressant att läsa om bara kul att göra det, o att någon tycker det skoj att följa _________________ henrik nielsen |
||
det blir lite pö om pö just nu, det ju svinkallt o det tar ju en evighet att värma upp 100 kvm verkstad
o nån hjälp från verkmästaren kan jag inte räkna med, han har åkt på spa men iallafall fick jag det andra bränsle filter o monterade det ut med det gamla o in med det nya efter bränslefiltret fortsatta jag med kamrems bytet detta är varför jag lossnade motorfästet som ni så lite tidigare man måste lyfta motorn lite i fram änden annars får man inte hylsan på vevaxel bulten fram med den stora mutter dragaren o av med muttern, man får inte av remmen om man inte drar fram vev hjulet/triggerhjulet nu blir det inte mer denna vecka, får jobba lite. USH. o fredag går det till kinna o hämta husbilen o gå på toveks bil museum _________________ henrik nielsen |
||
_________________ Mats Forssén Mondial T |
||
I am back kom lite annat emellan
men nu har jag bytt remmen. i sann racebils anda finns där inga märkning på kamarna så dom får man uppfinna själv jag använder sån här penna till att märka upp remmen tänk på att noga märka upp alla 4 kammar då dom gärna vill flyta sej lite. jag har inte haft maskinen ute av denna, men när det blir tid ska jag märka upp kamsidan ordentligt + bygga ett verktyg till att låsa kammarna så här märker jag upp remmen, samtidigt som jag oxå gör en skiss vart jag skriver upp hur många kuggar jag har emellen märken, bra att ha när man ska föra över märkningen till den nya rem. OBS maskinen ska ställas tdc, där finns märke på trigar hjulet remmen ute o håller på att föra över märkningen nya remmen på plats som ni ser jag använder små klämmer för att hålla remmen på plats, den är fruktanssvårt lång o styv denna var jätte bångstyrig så jag fick plocka bort spännaren, men det vill man helst undvika då det ett helvete att få på den igen.. jaja ska man byta den har man ju inget val. men denna har inte gått så mycket men här sitter den så det dags att spänna fast triggarhjulet, brukar ge den lite medium locktite nu det dags veva runt motorn några varv med spännaren lös så remmen kan sätta sej, sen är det bara att spänna spännaren o börja montera tillbaka kåporna. spänn inte fast kamkåpan för nu ska vi ha i dom små släparna. det ska jag göra imorn så återkommer med det. _________________ henrik nielsen |
||
hej igen
då var det dags för sista momentet innan åter montage av alla grejor. Som sagt dessa små släpare jag hittar inget om dom på nätet men dom sitter där säkert för att kammen inte ska kunde kugga över. För dom sitter i varje sida av respektive höger o vänstra bank vart remmen är extrem lång. det jag vet är att dom får inte röra vid remmen, då blir det kaos så jag läggar 2 mm mellan rem o släpare (eller va dom nu heter) då ska inte remmen kunde hoppa se till at trycka ner dom mot remmen så inte avståndet blir för stort. nu kan vi börja spänna kamkåpan o montera tillbaka allt o fylla på olja det är där ingen mening med att visa enbart kamrems bytet har tagit mej max 6 timer, för det tar von braun 16000 kr inkl rem så man tjäner en slant på att göra det själv + viktigst av allt man vet hur det gjort här är en likadan guide men med bättre bilder då han har motorn ute https://www.clubscuderia.co.uk/forum nägra frågar på det _________________ henrik nielsen |
||
Riktigt kul att följa, tack för att du dokumenterar och beskriver!
En sådan bil skulle jag kunna tänka mig om jag vill gå över till mer GT stuk, jag är som du övertygad om att det går bra att skruva på såna själv _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Bra jobbat. Kvalitetsmek.
Konstig design på de där remsläparna... Släpper momentet på skruven genom övre kamkåpan så lär släpan ju dippa ner och ligga an/slita mot remmen? Bättre om Ferrari haft en tyngdpunktsmässig centrerad släpa med fixerat spel som aldrig kan röra sig mot remmen, kan jag tycka från läktaren. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||
Engelsmännen sköter om elarkitekturen. Italienarna brukar få till geometrisäkring & packning så enbart vanskapta tekniker, utrustade med dubbla armbågsleder och tre armar, kan hantera rutinservice. Kineser gör materialvalen. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||
Andra projekttrådar Ferrari 348 tb service and maintenance | << 1, 2 5 besök senaste veckan (3981 totalt) |