Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Stor caster
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (10374 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Földfråga vad har de för camder med dessa SAI/KPI vinklar??

Hmm men std kan man nog nästan räkan med noll eller typ -0,5grd, eller?


PS:
Andres jag fick läsa ditt svar ett antal gånger innan jag förstod poänen.
Inte förvirra mig

Skadar inte att fråga en gång exktra bara för att vara säker att ALLA förstår vad jag gafflar om.
och det är inte det lättaste, hmm allså förstå vad jag vill i skrift allså

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



På min bil är det standard, tyvärr. Mao 1 grad +/- 0,5.

Försöker inte förvirra ngn mer än mig själv...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
citat:
På min bil är det standard, tyvärr. Mao 1 grad +/- 0,5.

POSSETIVT 1 grad ? (bara en dubbelkolla)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



fuling skrev:
citat:
På min bil är det standard, tyvärr. Mao 1 grad +/- 0,5.

POSSETIVT 1 grad ? (bara en dubbelkolla)


Såklart inte! <--- Jag.

- 1° ungefär...

Ruskigt vad Fuling var på hugget idag... Klart en BMW inte har possitiv camber.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165



fuling skrev:
citat: från annan tråd.(Jonas Jarlmark)
Det är precis som du menar, dvs att axeln som hjulet styr runt och axeln som hjulet snurrar runt är fasta i förhållande till varandra, och också det som är intressant. Det är det fasta förhållandet mellan SAI och Camber som ger hävarmar till däckkrafterna i markplanet som ger det önskade styrmomentet upp i ratten. Därför är naturligt vis de tre sakerna SAI, Camber och offset viktiga att få till så att hävarmarna blir rimliga. Dvs har man en viss SAI och en viss camber (normalt på bilar med fix spindel) så finns det ett fåtal offset som funkar innan styrkrafter och annat spårar ur. Samma sak med caster, det finns ett litet spann som ger rimliga hävarmar för en viss sättning av de övriga vinklarna.

Det enda jag tror jag försökte säja i den gamla tråden var att jag inte kunde hitta något vedertaget namn (som tex. finns på tre oberoende ställen) för den fasta vinkeln mellan SAI och Camber.

Eftersom du, fuling och ett fåtal till insett betydelsen av hjulets position och vinkel i förhållande till dess styraxel så kan vi väl gemensamt hitta på ett namn som inte innehåller orden "steering" eller "kingpin" eftersom de är upptagna för vinklar jämfört med en lodlinje.

Mitt förslag: spindelvinkel

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12194&postdays=0&postor . . . .

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Denna citat bara för att det blir lite förvirring av vad SAI och KPI är så svalde jag Jonas förslag med håll och hår.

Allså Anders och Andreas, är era KPI och SAI med eller utan camber inräknad???

Jaja, Andresa jag vet att min excelfil är FEL

citat:
I extremfallet ( mer än 45 grader caster ) så svänger ju hjulet mer i den horisontella axeln än den vertikala?

Hmm en MYCKET bra iaktagelse thumbs up vad som händer med styrutslaget med MASSOR caster.


Sorry skrev fel innan en Civic 92-95 med -1grad 50' camber har 12 i KPI.

När jag pratade med Engström som kör CTR i STCC påstod han att han körde med runt 5grader. Vet dock inte alls vad "runt 5" betyder. Dock verkar det ju som att mer Caster är "bättre" eftersom man fär lite mer camber när man svänger (eller mindre postiv ökning av cambern).

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Runt 5° avser den negativa cambern man har på dagens STCC-bilar.
På vissa banor och bilar har man tom ngn grad till.

"Ganska" extremt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Den här tråden belyser ju att cambern måste anpassas till bilens övriga geometriska förutsättningar i framvagnen. Jättecaster, bra eller dåligt. Rent allmänt är jättevinklar av ondo. Använder man sig av detta så är det som kompensation för något. Det objektivt bästa är att minska ner på alla vinklar så at man får så små bieffekter-(vinklar) som möjligt.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Vad är bättre, stor skrubb eller stor Sai? ex vid 12 grader sai/kpi så har jag 20mm skrubb på min tilltänkta framvagn, är det bra som det är eller ska jag minska sai?

Fråga 2: caster och trial, jag har en Bmw E36 spindel och hjulaxeln ligger 15mm framför spindelledslinjen. är det bara av ondo eller kan jag dra nytta av det? som jag förstått det så kan jag ha mindre caster på en sån spindel?

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Man behöver ca 12-15grd spindelvinkel med MacPeston för att inte fjäderbenet skall ta i däcket, om jag nu inte har fått allt om bakfoten
Skrubb:
Jag skulle nog hållen den ganska liten, särskilt på en FWD
Trial:
Hmm har inte studerat närmare vad som händer än.


Men jag tänke försöka hålla mig till rybriken "Stor caster" i denna tråd.

Ingen som vet vad Mersa har för caster???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



fuling skrev:
Ingen som vet vad Mersa har för caster???

Rullade förbi en parkerad E-klass i söndags men hade inte vattenpasset med mig i bilen... Såg dock ut att vara "massor"...

/M

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Mattias Hahlin skrev:
Vad är bättre, stor skrubb eller stor Sai? ex vid 12 grader sai/kpi så har jag 20mm skrubb på min tilltänkta framvagn, är det bra som det är eller ska jag minska sai?

Fråga 2: caster och trial, jag har en Bmw E36 spindel och hjulaxeln ligger 15mm framför spindelledslinjen. är det bara av ondo eller kan jag dra nytta av det? som jag förstått det så kan jag ha mindre caster på en sån spindel?


om det inte är framhjulsdrivet så är 20mm skrubb ingnting att tala om. Jag har 110mm, och det går att köra me det också. Jag är ingen vän av jätte SAI. Jag är ingen vän av jättevinklar över huvud taget, utan vill minska alla "vickande" vinklar för framhjulen. Man hamnar i en kompensationssnurra. Mina 110 mm är inget att stå efter heller, jag bara menar att man kan hålla i ratten trots detta.

Kan man konstruera allt från ett blankt papper så blir det annorlunda, men som regel är man budnen av att ta hänsyn till en befintlig kostruktion eller en befintlig spindel osv. Min föra pantera var nere på 40 mm skrubb med samma spindel (7gdr) fast längre A-armar och mycket positivt offsettade fälgar. Men det är även vissa bekymmer med att bygga in spindeln i fälgen. Saker och ting tar i fälgen när man svänger och det fjädrar.

Med nuvarande spindeltapp-SA vinkel så är 5 gdr caster rätt bra. "Trail,ad" spindel? Jo, jag har tittat på det. Det blir castereffekt utan att luta SA. Mina 5 gdr använder jag till att kompensera de 7 graderna sSA med som en liten camberkompensation vid sväng. Jag kan inte säga något om din trial utan att veta allt övrigt om din bil och jag behöver nog rita med penna och papper om jag inte ska snurra till orden här i forumet. Jag hra dock tagit upp lite om det i min bok.
Göran Malmberg
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Stefan Karlsson
Örebro
Här sen Sep 2003
Inlägg: 148



fuling skrev:
Men jag tänke försöka hålla mig till rybriken "Stor caster" i denna tråd.

Ingen som vet vad Mersa har för caster???


Åker själv i värsta sortens (?) nasseholk, Merca W124 och har just kollat:

Av någon anledning skiljer det mellan hö och vä, men ungefär gäller:

Vänster: 8,5 grader
Höger : 9,3 grader

Det var ju "en del"...

_________________
/Stefan Karlsson

"ordnung und sauberkeit macht qualität!"
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Nu skall vi se vad jag kan tänkas dra för slut sats av detta spånande.

Med dubbla A-armar käns en spindel vinkel runt 5grd plus mins 2grd rätt.
Sen castern till detta runt lika mycket ca 5grd.

Går vi på MacPeston med spindelvinkar runt 10-15grd så käns det som man skulle behöva mycket mer än ca 5grd caster häller. Viss bilar verkar ligga upp mot 10grd men ej över detta.

Men den absulut viktigaste är cambern, skulle gissa att -2-5grd statiskt är vättigt lite beroende på bil och däck. Med andra ord castern och spindelvinkel känns lite av underordna betydelse.
Värker det vättigt???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Racetech
Stor caster
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (10374 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande