Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Stor caster | << 1, 2 4 besök senaste veckan (10374 totalt) |
Földfråga vad har de för camder med dessa SAI/KPI vinklar??
Hmm men std kan man nog nästan räkan med noll eller typ -0,5grd, eller? PS: Andres jag fick läsa ditt svar ett antal gånger innan jag förstod poänen. Inte förvirra mig Skadar inte att fråga en gång exktra bara för att vara säker att ALLA förstår vad jag gafflar om. och det är inte det lättaste, hmm allså förstå vad jag vill i skrift allså _________________ Johan Sjölinder |
||
På min bil är det standard, tyvärr. Mao 1 grad +/- 0,5.
Försöker inte förvirra ngn mer än mig själv... |
||
Såklart inte! <--- Jag. - 1° ungefär... Ruskigt vad Fuling var på hugget idag... Klart en BMW inte har possitiv camber. |
||
Sorry skrev fel innan en Civic 92-95 med -1grad 50' camber har 12 i KPI. När jag pratade med Engström som kör CTR i STCC påstod han att han körde med runt 5grader. Vet dock inte alls vad "runt 5" betyder. Dock verkar det ju som att mer Caster är "bättre" eftersom man fär lite mer camber när man svänger (eller mindre postiv ökning av cambern). _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||
Runt 5° avser den negativa cambern man har på dagens STCC-bilar.
På vissa banor och bilar har man tom ngn grad till. "Ganska" extremt. |
||
Den här tråden belyser ju att cambern måste anpassas till bilens övriga geometriska förutsättningar i framvagnen. Jättecaster, bra eller dåligt. Rent allmänt är jättevinklar av ondo. Använder man sig av detta så är det som kompensation för något. Det objektivt bästa är att minska ner på alla vinklar så at man får så små bieffekter-(vinklar) som möjligt.
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
Vad är bättre, stor skrubb eller stor Sai? ex vid 12 grader sai/kpi så har jag 20mm skrubb på min tilltänkta framvagn, är det bra som det är eller ska jag minska sai?
Fråga 2: caster och trial, jag har en Bmw E36 spindel och hjulaxeln ligger 15mm framför spindelledslinjen. är det bara av ondo eller kan jag dra nytta av det? som jag förstått det så kan jag ha mindre caster på en sån spindel? _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||
Man behöver ca 12-15grd spindelvinkel med MacPeston för att inte fjäderbenet skall ta i däcket, om jag nu inte har fått allt om bakfoten
Skrubb: Jag skulle nog hållen den ganska liten, särskilt på en FWD Trial: Hmm har inte studerat närmare vad som händer än. Men jag tänke försöka hålla mig till rybriken "Stor caster" i denna tråd. Ingen som vet vad Mersa har för caster??? _________________ Johan Sjölinder |
||
Rullade förbi en parkerad E-klass i söndags men hade inte vattenpasset med mig i bilen... Såg dock ut att vara "massor"... /M _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
om det inte är framhjulsdrivet så är 20mm skrubb ingnting att tala om. Jag har 110mm, och det går att köra me det också. Jag är ingen vän av jätte SAI. Jag är ingen vän av jättevinklar över huvud taget, utan vill minska alla "vickande" vinklar för framhjulen. Man hamnar i en kompensationssnurra. Mina 110 mm är inget att stå efter heller, jag bara menar att man kan hålla i ratten trots detta. Kan man konstruera allt från ett blankt papper så blir det annorlunda, men som regel är man budnen av att ta hänsyn till en befintlig kostruktion eller en befintlig spindel osv. Min föra pantera var nere på 40 mm skrubb med samma spindel (7gdr) fast längre A-armar och mycket positivt offsettade fälgar. Men det är även vissa bekymmer med att bygga in spindeln i fälgen. Saker och ting tar i fälgen när man svänger och det fjädrar. Med nuvarande spindeltapp-SA vinkel så är 5 gdr caster rätt bra. "Trail,ad" spindel? Jo, jag har tittat på det. Det blir castereffekt utan att luta SA. Mina 5 gdr använder jag till att kompensera de 7 graderna sSA med som en liten camberkompensation vid sväng. Jag kan inte säga något om din trial utan att veta allt övrigt om din bil och jag behöver nog rita med penna och papper om jag inte ska snurra till orden här i forumet. Jag hra dock tagit upp lite om det i min bok. Göran Malmberg Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
Åker själv i värsta sortens (?) nasseholk, Merca W124 och har just kollat: Av någon anledning skiljer det mellan hö och vä, men ungefär gäller: Vänster: 8,5 grader Höger : 9,3 grader Det var ju "en del"... _________________ /Stefan Karlsson "ordnung und sauberkeit macht qualität!" |
||
Nu skall vi se vad jag kan tänkas dra för slut sats av detta spånande.
Med dubbla A-armar käns en spindel vinkel runt 5grd plus mins 2grd rätt. Sen castern till detta runt lika mycket ca 5grd. Går vi på MacPeston med spindelvinkar runt 10-15grd så käns det som man skulle behöva mycket mer än ca 5grd caster häller. Viss bilar verkar ligga upp mot 10grd men ej över detta. Men den absulut viktigaste är cambern, skulle gissa att -2-5grd statiskt är vättigt lite beroende på bil och däck. Med andra ord castern och spindelvinkel känns lite av underordna betydelse. Värker det vättigt??? _________________ Johan Sjölinder |
||
Racetech Stor caster | << 1, 2 4 besök senaste veckan (10374 totalt) |