Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
R-däck - ekonomirealism. (splittad tråd)
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (10507 totalt)
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Jo (Yo), tänkte bara säga att jag har 3 böcker hemma med titlarna:

Scientific engineering of intake and exhaust systems.
Tune to win.
Chassis engineering

Jag har läst fordonsdynamik och fordonsteknik kurserna på KTH, men tyckte det verkade bra att få lite mer kunskaper från racevärlden och inte bara råteoretisk kunskap. Böckerna ger ju även praktiska råd och tips om vad som funkar och inte funkar på bana.

Någon som är intresserad av en cirkulationslista på dessa? Har bara läst halva chassis engineering ännu så den får ni inte låna än!

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8312


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Var det samma däcksmodell?


Jepp, Fulda "din sladdkamrat i understyrningskurvan" Carat Extremo.

Teoretiskt skulle väl det kunna bli så 225 anlägger mindre eftersom däcket lutar/vnklar men 215 rullar???

(Eller, jaa.... Fulda kanar förstås!)

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41656

Forumägare
Forumägare

Splitade upp tråden i två: broms och däckstråd separat

_________________
Magnus Thomé
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1943



När det gäller däcksbredd och att åka fort när det svänger är det inte bara själva däcket som spelar in. Om du monterar ett däck på en för smal fälg kommer inte däcket att stödjas optimalt av fälgen.

Personligen skulle jag inte rekommendera bredare däck än 205 på 7-tums fälgar, 225 kräver åtminstone 7,5-tums bredd för att du skall få nytta av den extra däcksbredden.

Sen finns det ju givetvis aspekten med hur väl bilens chassi håller däcken optimalt mot underlaget... Men det finns det de som har börjat på i andra trådar!

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Vad ska man ha för bredd på fälgen för ett 235 däck? 7,5" är väl i minsta laget.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Satt o funderade lite på det här med r-däck.
Borde inte slitaget på bilen öka markant!? Störe g-krafter borde slita mer på i princip allt på bilen.
Ska man jaga en tid på en bana eller i en slalom tävling så kan det ju vara befogat, men annars tycker jag att det är tveksamt.
På PCS slalomträffar kör ju de som har r-däck i en egen klass. Så även där får man ju fråga sig om det är ekonomiskt försarbart.
Så grabbar är det så mycket roligare med r-däck? Är det inte kul när det driftar o sladdar lite oxå?
Ioförsig det gör det väll med dom däcken oxå det är väll bara det att man höjer ribban!?
Ja det var lite funderingar kring r-däck. Vet inte själv vad jag tycker, o jag har tyvärr ingen erfarenhet av r-däck. Förutom att jag sett bakpartiet på ett par bilar som haft sånna monterade. Men ni kan väll ge mig lite mer kött på benen. Eller som vi säger i branschen, gummi på hjulen .

MVH

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Den största fördelen med R-däck är i mitt tycke att man får så mycket stadigare däckssidor. På polon hade jag problem med att de vanliga gatdäcken vek sig, så att jag körde bort texten på utsidan av däcket och det kändes som om däcken ville kränga av fälgen. Inte så kul känsla när man kommer på femman över krönet i Schwedenkreutz... thumbs down
R-däcken ger ett helt annat grepp! thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



koni skrev:
Vad ska man ha för bredd på fälgen för ett 235 däck? 7,5" är väl i minsta laget.


Minst 8 eller helst 8½ borde det nog vara.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41656

Forumägare
Forumägare

Fredrik (Alex) >

Mycket vill ha mer...

Jämfört med att trimma motorn, byta bussningar, köpa ett dyrare chassiekit, ja alla andra "trimningar" av bilen så är att gå över till rdäck, som jag ser det, det största "steget" i skillnad. Ett enormt lyft i prestanda för inte mycket pengar alls (iaf om dina däck iaf är slut)

Sen håller rdäck för bankörning som gatdäck inte gör. Med gatdäck kan du antingen köra försiktigt många varv eller köra "bankörning" i fyra kanske fem varv innan de börjar bli för varma och därmed hala.

Men rdäcken ger betydligt större krafter i bilen precis som du säger. Bromsarna kommer upp i betydligt högre temperaturer, chassiet får ta upp större krafter och ett originalchassie kanske inte alltid passar så bra med rdäck (fast många byter ju chassiet innan de gör något annat så det är oftast lugnt... Oftast redan fixat så att säga..)

Sen vill vissa rdäck ha mer negativ camber för att fungera bra. Men det finns även de som inte är så känsliga och klarar sig med mer ordinära camberinställningar.

Bussningar o hela karossen utsätts för starkare krafter men med moderna vridstyva bilar ska man inte oroa sig.

En viktig sak dock i mina ögon, det kan vara nyttigt att köra på bana en del med gatdäck FÖRST och sen byta upp sig. Det blir lättare att förstå och lära sig spårval på det sätter IMo.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41656

Forumägare
Forumägare

Hehe, tog ovanstående inlägg o la in i artikeln om rdäck på "Info & Arkivet" sidan... va praktiskt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



BTG skrev:
Magnus Thomé skrev:
Var det samma däcksmodell?


Jepp, Fulda "din sladdkamrat i understyrningskurvan" Carat Extremo.

Teoretiskt skulle väl det kunna bli så 225 anlägger mindre eftersom däcket lutar/vnklar men 215 rullar???

(Eller, jaa.... Fulda kanar förstås!)

Mvh / Micke


Har dessa Fulda Extremo på min 911:a, skyll inte på mig bara!, bilaffären krängde på dom vid försäljning.

Dom däcken är skumma, kräver mycket tryck för att kännas helt OK.
Taskig kvalitet också, det börjar bli bubblor på däcksidan höger fram.
Hade maximalt rekommenderat tryck med varma däck.

Skulle rekommendera dig att byta ut dom illa kvickt, tror inte att du kan få ut något vettig känsla i dom.

Hade förut Michelin Pilot MXX3 på min 540iA, mycket bättre med avsevärt lägre tryck och tyngre bil.

Så märke och modell spelar stor roll när det gäller grepp och känsla.

R-däck greppar otroligt mkt bättre än vad gatdäck av Fulda-kvalitet gör.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8312


Trådstartare
kid skrev:
R-däck greppar otroligt mkt bättre än vad gatdäck av Fulda-kvalitet gör.


Jepp, du har helt rätt! Det blir R-däck till nästa år. Men på gatan fungerar de ok till det pris de betingar. I vätan är de smått imponerande.

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Däck för banåka
R-däck - ekonomirealism. (splittad tråd)
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (10507 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande