Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka R-däck - ekonomirealism. (splittad tråd) | << 1, 2 1 besök senaste veckan (10507 totalt) |
Jo (Yo), tänkte bara säga att jag har 3 böcker hemma med titlarna:
Scientific engineering of intake and exhaust systems. Tune to win. Chassis engineering Jag har läst fordonsdynamik och fordonsteknik kurserna på KTH, men tyckte det verkade bra att få lite mer kunskaper från racevärlden och inte bara råteoretisk kunskap. Böckerna ger ju även praktiska råd och tips om vad som funkar och inte funkar på bana. Någon som är intresserad av en cirkulationslista på dessa? Har bara läst halva chassis engineering ännu så den får ni inte låna än! mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Jepp, Fulda "din sladdkamrat i understyrningskurvan" Carat Extremo. Teoretiskt skulle väl det kunna bli så 225 anlägger mindre eftersom däcket lutar/vnklar men 215 rullar??? (Eller, jaa.... Fulda kanar förstås!) Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
När det gäller däcksbredd och att åka fort när det svänger är det inte bara själva däcket som spelar in. Om du monterar ett däck på en för smal fälg kommer inte däcket att stödjas optimalt av fälgen.
Personligen skulle jag inte rekommendera bredare däck än 205 på 7-tums fälgar, 225 kräver åtminstone 7,5-tums bredd för att du skall få nytta av den extra däcksbredden. Sen finns det ju givetvis aspekten med hur väl bilens chassi håller däcken optimalt mot underlaget... Men det finns det de som har börjat på i andra trådar! ///Martin _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Satt o funderade lite på det här med r-däck.
Borde inte slitaget på bilen öka markant!? Störe g-krafter borde slita mer på i princip allt på bilen. Ska man jaga en tid på en bana eller i en slalom tävling så kan det ju vara befogat, men annars tycker jag att det är tveksamt. På PCS slalomträffar kör ju de som har r-däck i en egen klass. Så även där får man ju fråga sig om det är ekonomiskt försarbart. Så grabbar är det så mycket roligare med r-däck? Är det inte kul när det driftar o sladdar lite oxå? Ioförsig det gör det väll med dom däcken oxå det är väll bara det att man höjer ribban!? Ja det var lite funderingar kring r-däck. Vet inte själv vad jag tycker, o jag har tyvärr ingen erfarenhet av r-däck. Förutom att jag sett bakpartiet på ett par bilar som haft sånna monterade. Men ni kan väll ge mig lite mer kött på benen. Eller som vi säger i branschen, gummi på hjulen . MVH _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||||
Den största fördelen med R-däck är i mitt tycke att man får så mycket stadigare däckssidor. På polon hade jag problem med att de vanliga gatdäcken vek sig, så att jag körde bort texten på utsidan av däcket och det kändes som om däcken ville kränga av fälgen. Inte så kul känsla när man kommer på femman över krönet i Schwedenkreutz...
R-däcken ger ett helt annat grepp! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Fredrik (Alex) >
Mycket vill ha mer... Jämfört med att trimma motorn, byta bussningar, köpa ett dyrare chassiekit, ja alla andra "trimningar" av bilen så är att gå över till rdäck, som jag ser det, det största "steget" i skillnad. Ett enormt lyft i prestanda för inte mycket pengar alls (iaf om dina däck iaf är slut) Sen håller rdäck för bankörning som gatdäck inte gör. Med gatdäck kan du antingen köra försiktigt många varv eller köra "bankörning" i fyra kanske fem varv innan de börjar bli för varma och därmed hala. Men rdäcken ger betydligt större krafter i bilen precis som du säger. Bromsarna kommer upp i betydligt högre temperaturer, chassiet får ta upp större krafter och ett originalchassie kanske inte alltid passar så bra med rdäck (fast många byter ju chassiet innan de gör något annat så det är oftast lugnt... Oftast redan fixat så att säga..) Sen vill vissa rdäck ha mer negativ camber för att fungera bra. Men det finns även de som inte är så känsliga och klarar sig med mer ordinära camberinställningar. Bussningar o hela karossen utsätts för starkare krafter men med moderna vridstyva bilar ska man inte oroa sig. En viktig sak dock i mina ögon, det kan vara nyttigt att köra på bana en del med gatdäck FÖRST och sen byta upp sig. Det blir lättare att förstå och lära sig spårval på det sätter IMo. _________________ Magnus Thomé |
||||
Har dessa Fulda Extremo på min 911:a, skyll inte på mig bara!, bilaffären krängde på dom vid försäljning. Dom däcken är skumma, kräver mycket tryck för att kännas helt OK. Taskig kvalitet också, det börjar bli bubblor på däcksidan höger fram. Hade maximalt rekommenderat tryck med varma däck. Skulle rekommendera dig att byta ut dom illa kvickt, tror inte att du kan få ut något vettig känsla i dom. Hade förut Michelin Pilot MXX3 på min 540iA, mycket bättre med avsevärt lägre tryck och tyngre bil. Så märke och modell spelar stor roll när det gäller grepp och känsla. R-däck greppar otroligt mkt bättre än vad gatdäck av Fulda-kvalitet gör. _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||
Jepp, du har helt rätt! Det blir R-däck till nästa år. Men på gatan fungerar de ok till det pris de betingar. I vätan är de smått imponerande. Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Däck för banåka R-däck - ekonomirealism. (splittad tråd) | << 1, 2 1 besök senaste veckan (10507 totalt) |