Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Eleganta spårval kontra rally-Harry, kan båda vara rätt? | << 1, 2 8532 besök totalt |
Bror min pratade även något om en provkörning!? Fast han glömde bort att berätta mer om det när han kom in på ämnet Mazda 121 , Porsche 924 och sedan Triumph Daytona Ja du, den kurvan är lite lurig (plan asfalt och jämn gas gäller). Jag får väl härmed erkänna att även jag har snurrat på samma ställe med en 997 S förra året. Jäkla Jarlmark lutade sig in i kupén, blippade på några knappar på panelen, och mumlade något i stil med "nu går det att åka fort". Ja ja, nån gång ska man ju snurra med en 911 och nu är det gjort. Beträffande ämnet kan jag i alla fall konstatera att det är roligare att vara praktiker än teoretiker (sen finns det sådana där jobbiga typer som är både och, Jäkla Jarlmark). Namnförslag på kurvor skulle kanske få bli en egen tråd här? Det är egentligen bara Altarkurvan som är officiellt tagen (långa doserade vänstern på slinga 2), eftersom Altarstenen (en mikrorauk) står innanför den. Förvisso har jag en kollega som har lite egna förslag som inbegriper namn på företag och gamla racerförare....men hur kul är det? Faktisk ett problem när någon ska förklara vad som hände var "du vet, där i vänstern innan långa högern som man klipper sent"! Då är detta roligare "man kan inte ge fullt i Björnbusen för då snurrar man garanterat". _________________ Mulle Jäderlund |
||||
Körde i alfan bakom i samma kurva efter den avåkningen, "snyggt spårval" kanske inte var det första tanken snarare "aj aj aj - stenar" just den långa vänsterkombinationen innan långa högern verkar ha ruffigare avåkningszon. Vägrade konsekvent att ens titta upp ur "idealspåret" just där upplever att det nyper till lite i sista vänstern (innan man går in i 260graders högerkurvan). _________________ Christer J-born en grå bil en oystergrå bil en röd bil en grå cykel en röd lådbil |
||||
Satt med Pelle Rålin från Alfaklubben i bilen och fick lite körtekniktips av en av de bästa förare jag träffat. Men just när det hände lyssnade jag 10% för mycket och körde 10% för lite och det var allt som behövdes. Som den kille jag är har jag ibland svårt för att både lyssna och genomföra samtidigt. Borde ha bromsat bort lite fart och styrt in tidigare men nu vet jag ju det. _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||
Splittade ut kurvnamnsförslagen till en tråd i "Allmänt"
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Gillade förslagen _________________ Magnus Thomé |
||||
I den här intressanta intervjun med Alx i Autosimsport går han in lite på sitt spårval och körstil(sid 21): http://www.autosimsport.com/issues/a Ett problem när man som amatör skall försöka bena ut vad som är snabbast är ju att det är svårt att ha tillräckligt hög precision så att det blir samma varje gång och inte beroende på hur bra man fick till det just den gången, plus förstås tillgången till datalogger. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Hur är de repeterbara varvtiderna hos ett proffs - 0.1sec/varv eller vad ? (nåt för kalenderbitarna)
på 2km slinga så borde väl en 3-dagar-om-året-bankåkare hitta rätt +/- 0.5sekund (efter att ha kör in sig på banan och innan däcken blir för mjuka) IMHo _________________ Christer J-born en grå bil en oystergrå bil en röd bil en grå cykel en röd lådbil |
||||
Jag tror att en realistisk jämnhet för en sporadisk förare(3ggr per år)som ej är så erfaren ligger inom 2-5 sekunder. En bra förare skall ner på +/- 0,2-0,5 s, riktiga proffs kan säker ligga och mala inom 0,1 s eller mindre. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Eleganta spårval kontra rally-Harry, kan båda vara rätt? | << 1, 2 8532 besök totalt |