Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Cambermätare modell användas-på-fältet?
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (41114 totalt)
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003
Inlägg: 267



Slettet.

_________________
André Voss
Banvagn: 205 GTi 1.9 -90
Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Är inte dessa "vanliga digitala vattenpass med display för snickare" förknippade med en prislapp som inte alls liknar den som ett vanligt vattenpass plus en tumstock har (typ 19+29 kr)

Hursomhelst, mäta camber på fältet med grejor man får med sig i bilen är ju busenkelt, men ngt riktigt enkelt och fältmässigt verktyg för toe är väl lite värre. Laserpekare kan väl iofs bli hyggligt bärbara. Funkar dom vettigt i starkt solsken oxo?

_________________
Pär Hylander
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Magnus Thomé skrev:


Låter ju maximalt smidigt! Man kan säkert hitta en perfekt plats på bilen att kolla med vattenpasset om bilen står rakt eller inte.

Vad kan ett sånt kosta som billigast?


Jag har ett bosch. Försökte leta upp det på deras sida med det va inte lätt. Kostar kanske 1500:- Men då anväder jag det till annat också. tex vinkeln på vingen eller om man monterar en hylla hemma.
Annars finns det liknande som är till för bilar.

Titta här. http://www.demon-tweeks.com/catalogue/category_list.asp?cls=MSPORT& . . . .

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19589



Digitalpass för Camber och Laserpass för Toe fungerar. Lecablock för att palla upp i våg samt för att komma åt och justera. Mitt digitalpass kostade 1150:- med frakt o moms direkt från USA. Laserpassen kostade 150:- /st

Men att palla upp på Lecablock är inte direkt fältmässigt (tar ju ett antal minuter att få till).
Att mäta Toe med laserpass kan ju göras i bandepån utan att stänga av motorn, justera lite (iaf fram) och sen ut och testa.

Allt detta underförutsättning att man vet vad man skall sikta på för att få vilka värden. På med passet på framfälgen och mät vart laserpunkten hamnar relativt nån referenspunkt på karossen eller bakfälgen, den verkliga vinkeln kan man räkna ut i förväg. Man får ju mäta på båda sidor eftersom ratten aldrig står helt still (iaf inte när jag ).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41693

Forumägare
Forumägare

Samuel Lindkvist skrev:
Jag har ett bosch. Försökte leta upp det på deras sida med det va inte lätt. Kostar kanske 1500:- Men då anväder jag det till annat också. tex vinkeln på vingen eller om man monterar en hylla hemma.
Annars finns det liknande som är till för bilar.

Titta här. http://www.demon-tweeks.com/catalogue/category_list.asp?cls=MSPORT& . . . .



thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Samuel Lindkvist skrev:
Jag har ett vanlig digitalt vattenpass för "snickare" som jag bara lägger mot hjulet så står det vad det är för camber i displayen. Visst måste bilen stå rakt. Men så hemskt noga är det faktiskt inte.


Borde väl gå att lägga vattenpasset på marken mellan hjulen först och få en referens att justera mot då?

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41693

Forumägare
Forumägare

Cobolt skrev:
Samuel Lindkvist skrev:
Jag har ett vanlig digitalt vattenpass för "snickare" som jag bara lägger mot hjulet så står det vad det är för camber i displayen. Visst måste bilen stå rakt. Men så hemskt noga är det faktiskt inte.


Borde väl gå att lägga vattenpasset på marken mellan hjulen först och få en referens att justera mot då?
Eller på bilen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Magnus Thomé skrev:
Cobolt skrev:
Samuel Lindkvist skrev:
Jag har ett vanlig digitalt vattenpass för "snickare" som jag bara lägger mot hjulet så står det vad det är för camber i displayen. Visst måste bilen stå rakt. Men så hemskt noga är det faktiskt inte.


Borde väl gå att lägga vattenpasset på marken mellan hjulen först och få en referens att justera mot då?
Eller på bilen?


Hmh, ska man vara väldigt petig så har man mer kompression på "dalsidan" i ett sånt läge och borde få en viss felvisning, även om man lyckas hitta en yta på bilen som är i ett 90 graders förhållande till bilens "vertikala centerlinje". Hur mycket felvisning det blir, det vettifaen, om jag förstått rätt hur mätningen ska gå till så tror jag mer på att först mäta upp marken, däckens lutning, korrigera för markplanet och sen skruva.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19589



Som sagts tidigare så blir det lite lustigt om markplanet inte är ett plan (dvs luter olika mycket fram och bak). Beroende på hur styv karossen är så ger ju det annorlunda grundlägen för hjulupphängningarna (även fast bilen verkar stå plant). Men om man skall justera med halvgradsnoggrannhet så kan det fungera.

Har man topplagringar man justerar med så går det ju enkelt att skapa ett referensplan med lite träplattor. Om justeringspunkterna är under bilen så måste man ju upp en bit (och det blir inte lika enkelt att köra upp på referensplatsen).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891



Qvarnis skrev:
Qaz skrev:
En stor vinkelhake, något att mäta med (sjkutmått tex) och en miniräknare som räknar cos/arccos/sin/arcsin borde funka.


Jag är mera ute efter något sådant här typ http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91405 fast för bil.


en sån köpte jag!, ca. 170:- pix med libell och vinkelmätare,
sen limmade jag fast (med epoxy) två korta bultar M10 på ena sidan på alu.profilen som ett anhåll ner på fälgkanten (rätt avstånd mellan bultarna för din fälgkant),
kontrollmät bultlängd efteråt och justera (fila lite)

sen - hitta plan yta och mät.....

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

En sån här tänkte jag bygga åt trådskaparen, vad tror ni??



Dvs vinkelhake, gradskiva och lod, tanken är att kapa vinkelhaken så att den passar fälgdiametern exakt, alternativt bygga in ställbara och flyttbara klackar som gör att vinkelhaken kan användas till fälgar av olika storlekar.

Någon som skulle kunna tillverka några sådana klackar med väldigt bra precition?
Säg två rätblock på 4x4x8cm m ett spår exakt utfräst/sågat i mitten (på längden) som matchar tjockleken på vinkelhaken samt genomborrat på ena sidan och gängat för tex M6 bult så man kan fixera "klacken" på valfri plats på vinkelhaken. Material - bra alu eller rostfritt.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Satsade på att bygga en justerbar variant med flyttbara klackar så att man kan justera med samma oavsett fälgdiameter.

Kruxet låg i att bygga något som är justerbart, har mycket god repeterbarhet, är toklätt att använda, har bättre precition än 0.5 grader och inte kostar så mycket. ~500kr.

Jagade igenom ett par byggbutiker, bokhandlare och lite annat efter standardkomponenter.




Snickarvinkel modell större, lod, hållbar tråd, gradskiva, några varianter av metallbläck och vinklar, bultar, brickor, vingmuttrar.

Med digital vinkelmätare så har jag fått fram att denna väl klarar 0.5 graders exakthet och för dom flesta med lite vana, bra mycket bättre. (självklart begränsat av ev överjävligt underlag)

Gradskivan syns lite dåligt på bilden, men den är väl fixerad, har lodet upphängt i sin centrumpunkt och avläsningen är mycket enkel. (lätt utbytbar om det skulle behövas)

Har man något att utgå från, och etablera en "baslinje" tex maskininställda hjulvinklar, så är detta verktyg fullt användbart enligt följande rutin:

1 Baslinje uppmäts i maskin och verktygets avikelse noteras

2 Ute på fältet ställer man sen upp bilen innan första körning och markerar däckens position, mäter upp den lokala avvikelsen per däck och noterar denna.

3 Därefter kan man genom att placera bilen på samma märken hela tiden göra korrekta mätningar och justera åt alla håll och kanter.

4 Innan man åker hem så gör man en kontroll och noterar hjulvinklarna. dessa används sen som bas för nästa justering ute på nästa fält där man börjar om igen från punkt 2

Kom med synpunkter... =)

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

hmh, går inte att radera inlägg?

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



[quote="Cobolt"]massa textquote]

Det där var kreativt och säkert väl fungerande.

Det blir min tur när det är dags..
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Jo, jag har testat lite nu och den fungerar faktiskt bra.

Är någon intresserad av en, så kan jag bygga ihop några till.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Hur korrekta är positions-/lutningsgivarna i mobiltelefoner? Det har ju hänt en del på den sidan sen den här tråden var aktuell.

T o m till min ångdrivna SE finns en app för "digitalt vattenpass". Den verkar mäta skapligt korrekt, men har dålig upplösning, bara jämna grader.

Min app går inte att kalibrera, men den funktionen kanske finns hos andra appar? Isåfall gissar jag att det inte blir sämre än med "analogt"/mekansiskt vinkelvattenpass iaf.

Det vore ju smidigt om mobilen skulle kunna göra tillräckligt bra tjänst för detta ändamål. thumbs up

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



2st sån där tunn gummisnodds tråd som man syr med, en ögla i varje ände spänn mellan hjulen och ha koll på spårvidden fram/bak. Lägg mellan tråden och däckethalva spårviddsskillnaden. sen har du två parallella snören, en på varje sida om bilen och du justerar toe på +-0,5mm vilket räcker för de flesta hobbyåkare.

Camber spelar ju ingen roll om man mäter i mm eller grader. Viktiga är ju att veta vad man vill ha och ändra åt för håll. Vattenpass och tumstock räcker långt eller det där fina med tråd och fyrkant tidigare i tråden.

Uppsss! eller nått.
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Ett tipps kan vara att använda tex iPhonens inbyggda gyro och en av apparna som finns tillgängliga. Jag testade denna mot en vinkelmätare och jag tycker den verkar ha hög känslighet och bra precision men någon får gärna göra ett mer utförligt test thumbs up

Jag har använt den några gånger och den har fungerat kanon. På min fälg så måste man ha något bakom telefonen för att få en platt yta att sätta telefonen mot.
Det går även att mäta caster med appen som jag använder men då måste man även kunna mäta vinkeln på "rattutslaget" eftersom hjulet ska vridas 20° åt varje håll under mätningen.


_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41693

Forumägare
Forumägare

Till Android finns massa generella men även den här:

http://www.appbrain.com/app/rc-angle-meter/YunakVadim.RcAngleMeter

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Digitalt vattenpass?

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Jag kör vanligt analogt gradvattenpass.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Sparade trådar/FAQ
Cambermätare modell användas-på-fältet?
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (41114 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande