Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Cambermätare modell användas-på-fältet? | << 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (41114 totalt) |
Är inte dessa "vanliga digitala vattenpass med display för snickare" förknippade med en prislapp som inte alls liknar den som ett vanligt vattenpass plus en tumstock har (typ 19+29 kr)
Hursomhelst, mäta camber på fältet med grejor man får med sig i bilen är ju busenkelt, men ngt riktigt enkelt och fältmässigt verktyg för toe är väl lite värre. Laserpekare kan väl iofs bli hyggligt bärbara. Funkar dom vettigt i starkt solsken oxo? _________________ Pär Hylander |
||||||
Jag har ett bosch. Försökte leta upp det på deras sida med det va inte lätt. Kostar kanske 1500:- Men då anväder jag det till annat också. tex vinkeln på vingen eller om man monterar en hylla hemma. Annars finns det liknande som är till för bilar. Titta här. http://www.demon-tweeks.com/catalogu |
||||||
Digitalpass för Camber och Laserpass för Toe fungerar. Lecablock för att palla upp i våg samt för att komma åt och justera. Mitt digitalpass kostade 1150:- med frakt o moms direkt från USA. Laserpassen kostade 150:- /st
Men att palla upp på Lecablock är inte direkt fältmässigt (tar ju ett antal minuter att få till). Att mäta Toe med laserpass kan ju göras i bandepån utan att stänga av motorn, justera lite (iaf fram) och sen ut och testa. Allt detta underförutsättning att man vet vad man skall sikta på för att få vilka värden. På med passet på framfälgen och mät vart laserpunkten hamnar relativt nån referenspunkt på karossen eller bakfälgen, den verkliga vinkeln kan man räkna ut i förväg. Man får ju mäta på båda sidor eftersom ratten aldrig står helt still (iaf inte när jag ). |
||||||
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Borde väl gå att lägga vattenpasset på marken mellan hjulen först och få en referens att justera mot då? _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Hmh, ska man vara väldigt petig så har man mer kompression på "dalsidan" i ett sånt läge och borde få en viss felvisning, även om man lyckas hitta en yta på bilen som är i ett 90 graders förhållande till bilens "vertikala centerlinje". Hur mycket felvisning det blir, det vettifaen, om jag förstått rätt hur mätningen ska gå till så tror jag mer på att först mäta upp marken, däckens lutning, korrigera för markplanet och sen skruva. _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
Som sagts tidigare så blir det lite lustigt om markplanet inte är ett plan (dvs luter olika mycket fram och bak). Beroende på hur styv karossen är så ger ju det annorlunda grundlägen för hjulupphängningarna (även fast bilen verkar stå plant). Men om man skall justera med halvgradsnoggrannhet så kan det fungera.
Har man topplagringar man justerar med så går det ju enkelt att skapa ett referensplan med lite träplattor. Om justeringspunkterna är under bilen så måste man ju upp en bit (och det blir inte lika enkelt att köra upp på referensplatsen). |
||||||
en sån köpte jag!, ca. 170:- pix med libell och vinkelmätare, sen limmade jag fast (med epoxy) två korta bultar M10 på ena sidan på alu.profilen som ett anhåll ner på fälgkanten (rätt avstånd mellan bultarna för din fälgkant), kontrollmät bultlängd efteråt och justera (fila lite) sen - hitta plan yta och mät..... _________________ Christer J-born en grå bil en oystergrå bil en röd bil en grå cykel en röd lådbil |
||||||
En sån här tänkte jag bygga åt trådskaparen, vad tror ni??
Dvs vinkelhake, gradskiva och lod, tanken är att kapa vinkelhaken så att den passar fälgdiametern exakt, alternativt bygga in ställbara och flyttbara klackar som gör att vinkelhaken kan användas till fälgar av olika storlekar. Någon som skulle kunna tillverka några sådana klackar med väldigt bra precition? Säg två rätblock på 4x4x8cm m ett spår exakt utfräst/sågat i mitten (på längden) som matchar tjockleken på vinkelhaken samt genomborrat på ena sidan och gängat för tex M6 bult så man kan fixera "klacken" på valfri plats på vinkelhaken. Material - bra alu eller rostfritt. _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
Satsade på att bygga en justerbar variant med flyttbara klackar så att man kan justera med samma oavsett fälgdiameter.
Kruxet låg i att bygga något som är justerbart, har mycket god repeterbarhet, är toklätt att använda, har bättre precition än 0.5 grader och inte kostar så mycket. ~500kr. Jagade igenom ett par byggbutiker, bokhandlare och lite annat efter standardkomponenter. Snickarvinkel modell större, lod, hållbar tråd, gradskiva, några varianter av metallbläck och vinklar, bultar, brickor, vingmuttrar. Med digital vinkelmätare så har jag fått fram att denna väl klarar 0.5 graders exakthet och för dom flesta med lite vana, bra mycket bättre. (självklart begränsat av ev överjävligt underlag) Gradskivan syns lite dåligt på bilden, men den är väl fixerad, har lodet upphängt i sin centrumpunkt och avläsningen är mycket enkel. (lätt utbytbar om det skulle behövas) Har man något att utgå från, och etablera en "baslinje" tex maskininställda hjulvinklar, så är detta verktyg fullt användbart enligt följande rutin: 1 Baslinje uppmäts i maskin och verktygets avikelse noteras 2 Ute på fältet ställer man sen upp bilen innan första körning och markerar däckens position, mäter upp den lokala avvikelsen per däck och noterar denna. 3 Därefter kan man genom att placera bilen på samma märken hela tiden göra korrekta mätningar och justera åt alla håll och kanter. 4 Innan man åker hem så gör man en kontroll och noterar hjulvinklarna. dessa används sen som bas för nästa justering ute på nästa fält där man börjar om igen från punkt 2 Kom med synpunkter... =) _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
[quote="Cobolt"]massa textquote]
Det där var kreativt och säkert väl fungerande. Det blir min tur när det är dags.. _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||||
Hur korrekta är positions-/lutningsgivarna i mobiltelefoner? Det har ju hänt en del på den sidan sen den här tråden var aktuell.
T o m till min ångdrivna SE finns en app för "digitalt vattenpass". Den verkar mäta skapligt korrekt, men har dålig upplösning, bara jämna grader. Min app går inte att kalibrera, men den funktionen kanske finns hos andra appar? Isåfall gissar jag att det inte blir sämre än med "analogt"/mekansiskt vinkelvattenpass iaf. Det vore ju smidigt om mobilen skulle kunna göra tillräckligt bra tjänst för detta ändamål. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
2st sån där tunn gummisnodds tråd som man syr med, en ögla i varje ände spänn mellan hjulen och ha koll på spårvidden fram/bak. Lägg mellan tråden och däckethalva spårviddsskillnaden. sen har du två parallella snören, en på varje sida om bilen och du justerar toe på +-0,5mm vilket räcker för de flesta hobbyåkare.
Camber spelar ju ingen roll om man mäter i mm eller grader. Viktiga är ju att veta vad man vill ha och ändra åt för håll. Vattenpass och tumstock räcker långt eller det där fina med tråd och fyrkant tidigare i tråden. Uppsss! eller nått. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
Ett tipps kan vara att använda tex iPhonens inbyggda gyro och en av apparna som finns tillgängliga. Jag testade denna mot en vinkelmätare och jag tycker den verkar ha hög känslighet och bra precision men någon får gärna göra ett mer utförligt test
Jag har använt den några gånger och den har fungerat kanon. På min fälg så måste man ha något bakom telefonen för att få en platt yta att sätta telefonen mot. Det går även att mäta caster med appen som jag använder men då måste man även kunna mäta vinkeln på "rattutslaget" eftersom hjulet ska vridas 20° åt varje håll under mätningen. _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||||
Till Android finns massa generella men även den här:
http://www.appbrain.com/app/rc-angle _________________ Magnus Thomé |
||||||
Sparade trådar/FAQ Cambermätare modell användas-på-fältet? | << 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (41114 totalt) |