Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Räkna Rc... | << 1, 2 1 besök senaste veckan (8872 totalt) |
om hjulupphängningen är helt symmetrisk så kommer RC att hamna på centrumlinjen oavsett var CG befinner sig. Kan ju dock vara lite svårt att få hjulupphängningen att fortsätta bete sig symmetriskt om inte CG befinner sig i centrum. 90 graders vinkel får man ingen skärning alls, eller oändlitgt lång borta och då hamnar alla tre linjerna parallellt med varandra. Med undre bärarmen horisontell får man då RC i markplanet - ingen "jacking" åt nåt håll. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
ice:
citat: om man har symmetriska hjulupphängningar (vilket jag inte har) och bilen inte kränger (vilket min gör) och CG ligger i mitten sidledes (vilket det inte gör på min bil) då kommer RC att hamna på centrumlinjen. Nu är jag med Men de flästa bilar har väll symetrisk bärarmsjymetri, eller??? och har de det så ligger Rc på cetrumlinjen statiskt, det är väll där man börjar att kolla var Rc ligger. Säg som överslag. Sen helt självklart måste man kolla vad som händer när bilen fjädrar och kränger och då åker både Rc i sid och höjdled. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Då kan jag påminna om att det handlar om räkna RC och då mera specifikt för en MP-framvagn. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
ok, jag antog att om man i en principskiss bara ritar ut ena sidans linjer att man då menar att den är symmetrisk.. _________________ William Ekström |
||||
Nu har jag mätt lite mer/bättre och det verkar som Rc ligger ca 8cm under vägbanan med 82º mellan armarna. Och om jag sänker bilen med 3cm så kommer Rc hamna ca 15cm under vägbanan med 86.5º mellar armarna.
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
På det sätt du beskriver i skissen. Detta testades redan på 240 Grp.A, är genomförbart på bla M3:orna (även om de där hade helt andra spindlar, men med samma funktion) samt nga fler kan jag gissa. Har nga 240-kompisar som testade detta efter viss inrådan, men då hajjade vi inte vad vi egentligen gjorde mer än att vi inte vill ha "camber lost by bump". är oxå lite sugen på ngt liknande, men det innebär en del jobb på en "vanlig" E30. Kom bara ihåg att kolla bumpsteer om du ändra. Följ alltså efter med en distans på styrarmen. |
||||
Här är en lösning: http://www.h2sport.com/SportSpindle.
VW-Motorsport har en annan lösning med ledlager och lång bult som spindelled samt ett förstärkningsstag: Läs gärna Rollcenter under markplanet... _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||
Det där ser ut ungefär som de tankar som snurrat i mitt huvud!! Vem säljer dessa prylar, Jokimotorsport? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Killarna som har gjort den där spindeln verkar ha rätt bra koll, dessutom kunde de förklara varför de hade gjort det. till dom. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Racetech Räkna Rc... | << 1, 2 1 besök senaste veckan (8872 totalt) |