Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech CGH mått på olika race bilar. | << 1, 2 2 besök senaste veckan (10982 totalt) |
Hmm, när jag ritar dit C.G. på dörren så hamnar den ca en dm under dörrlisten, vilket måste vara alldeles för högt. En uppskattning skulle kanske ge en dryg dm under det.
Tror jag vet vad det beror på när jag kollade på fotona ifrån vägningen och det var att vågarna inte stod plant utan lutade. Dessutom hade vi bara tid med en vägning, vilket naturligtvis inte funkar utan man får nog i vanlig ordning göra om det ett antal ggr på olika höjder. Vi ställdes i vilket fall som helst inför valet att tokmeka varje dag fram till racet för att få till en bra fjädring, eller göra det bästa av vad vi har. Då det inte är värt att kravla sig upp ifrån kanske 14:e till 7:e med en så stor ansträngning så blev det en AGA-sänkning av fjädringen. Perfekt automatisk cornerweightinställning på köpet - bara att värma på ett par lämpliga ställen med svetsen på fjädrarna så är bilen som ny. (Nu var vi faktiskt så pass seriösa att vi tog lös fjädrarna och kapade 2.5 varv innan lämplig värmning.) _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
om man har så pass olika långa vajrar att man får krysset att bli så nära 90 grader som möjligt så bör det bli ganska god precision. Speciellt om man lyfter några ggr så att man får bort eventuella låsningar i fästena. Jag skulle inte tro att det gör så mycket om man struntar i att låsa fjädringen i det fallet heller. Någon som har en annan uppfattning? Dessutom slipper man riskera att trycka fel på miniräknaren... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Här är det två till trådar i det här ämnet:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Förresten bör det inte spela någon roll var man fäster vajrarna eftersom yngdpunkten ändå alltid hamnar mitt under infästningen som man hänger bilen i. Kan ju dock vara praktiskt att fästa dem i hjulen, också för att den ofjädrade vikten då hamnar i hyfsat rätt läge. När det gäller lyftanordning så bör, förutom traverser, de flesta lastbilar med kran, hjullastare, grävmaskiner, etc. duga. Så nåt borde det väl gå att hitta. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
|
||||||
Travers är en "stor, flyttbar, krok i taket hängandes i vajer"....typ.
På ren småländska uttalas det "travass"...och inget annat. |
||||||
Är inte det en telfer (eldrivet lyftblock)? 'Travväsch' brukar jag kalla en anordning med en stor I-balk som går på räls längs väggen. I I-balken går sedan en lyftvagn på hjul och gör själva lyftet. Kroken kan mao nå vart som helst inom verkstan (om traversen går från vägg till vägg). Fruktansvärt dåliga bilder jag hittade i all hast: http://www.bjorklundsmaskiner.com/tr |
||||||
Det var exakt en sådan jag menade! Men tydligen inte beskrev... Sen var du hittar ett "shhcheee"-ljud i travers vet inte jag. |
||||||
var hittar du ass-ljudet i travers andreas kanske inte skulle frågat iom att jag bävar inför svaret _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Sikta på ett skogslän norr om Vänern och uttala äsch med väldigt slapp och öppen mun |
||||||
Det hela var nog mitt fel... tack för pratstunden förresten, har börjat rita lite nu |
||||||
Lite allmänbildning i bästa "ljug i soffan stil" skadar väl inte... Åter till ämnet. |
||||||
Racetech CGH mått på olika race bilar. | << 1, 2 2 besök senaste veckan (10982 totalt) |