Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ 4 KLASSERS RIKSMÄSTERSKAP / Nu med reglemente utg.10! | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13 >> 3 besök senaste veckan (58835 totalt) |
skönt att du håller koll på mig! min personliga åsikt är att det borde vara minst 125 dB på 20meter... men det har ingen relevans då det är som det är här i landet falukorv. i detta fall så måste vi väga in tiden och planering.. det är nog faktiskt viktigare än ljudet. planera in perfekt rejs helg med både långlopp å sprint som även funkar publikmässigt.. är inte jätte lätt... ge oss ditt förslag.. off topic appropå ljud.. men lite kul http://www.racingbeat.com/gallery/Ca _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||||||||||||||
UTGÅVA 8 tillgänglig i första inlägget!
ändringar däckbredd till 900 totalt. vikter 850-1600 kg. plus lite stav å sak fel. trevlig läsning. kom nu med mer kritik under helgen är ni snälla så vi kan få till detta regelverk... jag räknar med att maila det på söndag kväll till berörda parter. Så från måndag så börjar vi fila på tävlingsreglementet. appropå tävlingreglementet å publik å sånt... http://www.youtube.com/watch?v=vtcbs _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||||||||||||||
Jag tycker det är fel att vi på "bana" ska acceptera att bli överkörda av "miljö & hälsa" i kommuner samtidigt som c:a 100 gäller på gata. Jag tycker vi ska ha "massa fler timmar" med 95db och några få mindre med 100db. Visst kan Wankel klara 90db om så krävs utan att försämmra flödet genom motorn men det är mycket testande före godkännt resutat. FS. Att Rx8:an inte har 231hk utan c:a 190 - 200 i motorn beror på att flödet genom motorn ändrades i sista stund för att få bilen godkännd i USA och resutatet överfördes till övriga marknader. Ropen skalla mera ljud till alla!!!!!!!!!!!!! Det är klart att _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||||||||||||||
Om du Mats fixar denna omgivning så lovar jag at ställa upp!!
http://www.youtube.com/watch?v=vtcbs _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||||||||||||||
Varför skulle man vilja ha en plastskiva på utsidan av dörren...?
"Förardörr får på yttersidan av dörrspegeln beklädas , 2 . med en demonterbar skiva av plast eller glasfiber max tjocklek mm" Edit: jag kan inte läsa delar av dockumentet....då siffror och bokstäver är ihop-kluddade och ovanpå varandra. Den gröna texten ovan är kopierad och inklistrad.....och det är detta som blir. Något måste vara fel i TAB eller liknande..?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||||||||
Tillsammans med orginal "dörrram" så håller den effektivt armar, ben och huvud på rätt sida buren. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||||||||||
men sämre än en plastdörr med riktigt fönsternät monterat på rätt sätt i buren. |
||||||||||||||||||
Riktigt och den är ju konstruerad som det enda sidokrocks skyddet från början. Burens syfte är ju att försöka hålla kupen så intakt som möjligt vid allvarliga olyckor. En bra byggd/konstruerad bur håller för rejäla laster. (längre än våra kroppar) Därav får vi komplettera med utrustning som håller huvet kvar på kroppen. mvh matz _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||||||||||||||
nät är livsviktigt. _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||||||||||||||
Varför skulle man köra utan fönsternät överhuvudtaget? Det är ju inte många kronor i kostnad för ett fönsternät. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||||||||||
dröjer nog några veckor till...det är ju liksom ingen brådska...innan jag kan maila berörda parter..
det hör av sig gamla racing rävar från olika delar av landet, så jag känner att det är bäst att lyssna in lite mer. XX MOTOR PLACERING: Motorplacering och orientering är fri inom original motorrum. Om original torpedvägg ändras eller ersätts får aldrig motorn flyttas närmare bilens mittpunkt i längsled än att motorblocket befinner sig minst 100 mm utanför närmaste hjulnavcentrum, sett från bilens mittpunkt. I övrigt fritt vad gäller placering och orientering. Mätmetod är stång/rör/profil som läggs på skärmarna eller motsvarande och linjeras upp mot hjulnavcentrum därefter mäts motorblockets främsta del via representat såsom tex stål linjal eller dyl till stången I vågrätt och i längsled I bilens färdriktning. Det är teamets ansvar att det skall finnas tillgänglighet för att kunna mäta detta på ett enkelt sätt. Egna mätdon som finns tillgängliga rekomenderas I de fall då tillgänglighet enligt ovavanstånde metod är begränsad. _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||||||||||||||
XX. SÄKERHETSANORDNINGAR
SBF TR 5 är implementerade i sin helhet. Undantag gäller för de punkter i detta reglemente som utgör en utökning eller ett klargörande av möjligheter. Bilar som inte uppfyller dessa krav kommer att vägras start. Brandsläckare får endast monteras om de ingår i ett s.k. Sprinklersystem. Fönsternät är obligatoriskt, fastsättningen av detta skall vara utfört med säkerheten I fokus. Arrangören kan underkänna konstruktioner som bedöms farliga. Säkerhetsbälte skall ha varit FIA-godkänt, 6-punktbälte obligatoriskt, enligt SBF TR 5.6.1 där det bl.a. står "Dock behöver FIA's åldersgräns inte uppfyllas avseende sista användningsdag." Alternativ fastättning av nedhållare bälten I stols underede är tillåtet, då skall dessa vara fastsatta enligt samma princip som huvudbälten som lindas runt buren enligt SBF TR 5.6.1 Minimum 2mm godstjocklek och 16mm diameter på rör. Alternativt med ordinarie "öglor" fastsatta på ett säkert sätt I underredet. Arrangören kan underkänna konstruktioner som bedöms farliga. BUR enligt SBF TR 5 med undantag för de rör som går till fjäderbenstornen fram dessa är frivilliga, ej obligatoriska. XX. FÖRARSTOL Förarstolen skall vara homologerad enligt FIA (8855/1992 eller 8855/1999 standard) utan modifiering. Dock behöver FIA's åldersgräns inte uppfyllas avseende sista användningsdag enligt SBF TR 5.16. Ej I längsled justerbar stol Fastsättning enligt SBF TR 5.15. Original stolfästen rekommenderas. Justerbart underrede är tillåtet under förutsättning att det är fastsatt med minst 4 infästningspunkter. Dessa skall motsvara SBF TR 5.15 men original stolfästen och av valfri biltillverkare original glidskenor rekommenderasstarkt. Enbart justering I längsled är tillåtet. _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||||||||||||||
Får jag något svar ? Varför vill man ha en plastskiva på utsidan av dörren ? Eller är det så att man menar backspegeln...? Dörrspegel är benämningen på plåten/plasten som bildar dörrens utsida. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||||||||
För övrigt kan jag fortfarande inte läsa PDFen. Bokstäver och siffror är i oordning.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||||||||
Funkar för mig även om radbrytningar i första stycken är lite konstiga prova Foxit reader nedan, snabbare än adobes också http://www.foxitsoftware.com/downloa _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||||||||||||
Jag antar att du menar något i stil med "någon del av motorblocket ska alltid befinna sig 100 mm utanför en cirkel med centrum i bilens mittpunkt och radie motsvarande avståndet från bilens mittpunkt till närmaste hjulnavcentrum" Fast då måste man definiera bilens mittpunkt, och det blir mycket svårt att mäta Bättre i stil med som det var förut; "Motorblockets främsta del ska alltid befinna sig minst 100mm framför ett vertikalt plan genom framhjulens rotationscentrum" Eller, om det blir diskussion om vad som är "motorblock"; "Någon del av motorblockets originalgjutgods ska alltid befinna sig minst 100mm framför ett vertikalt plan genom framhjulens rotationscentrum" (fast då kommer någon att såga av en bit originalgjutgods och placera på lämplig plats ) _________________ Johan Lekås |
||||||||||||||||||
Alternativet är att helt strunta i torpedväggens status om original eller ändrad och göra den fri att modifiera.
Istället skulle det kunna stå såhär: Motorplacering för A frontmotorbilar B Mittmotorbilar För A skall minst 100mm av motorblocket befinna sig framför hjulaxelcentrum mätt vertikalt i lod. För B skall minst 100mm av motorblocket befinna sig bakom hjulaxelcentrum mätt vertikalt i lod Definition av motorblock för A Bilmotor B Mc-motor A Den del som cylindrarna/cylinderfoder befinner sig i. Delar som är skruvade (i original) i denna del räknas inte in. B Den del som växellåda (och/eller) vevaxel befinner sig i. Delar som är skruvade (i original) i denna del räknas inte in. Nåt att spinna vidare på kanske? _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||||||||||||
Sparade trådar/FAQ 4 KLASSERS RIKSMÄSTERSKAP / Nu med reglemente utg.10! | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13 >> 3 besök senaste veckan (58835 totalt) |