Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Elitracing (åskådarracing) Är racingen på väg utför? | << 1, 2, 3 16127 besök totalt |
Hade inte SSK nåt 60-tal startande på premiären i år? Hade de bara nåt på 30 ifjol, var det inte lite drygt 60 då också? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Nä, jag tror SSK hade kring 50 ifjol och kring 80 starande i år. Siffran 30 hörde jag av John Graff, SSK's nye ordförande. _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||||||
Angående återväxten, så biter racing världen sig själva i svansen.
Det finns en attityd inom racing...att det ska vara så hemligt och om det kommer en yngling och tittar på bilen i depån, så blir han ganska illa bemött....rent arrogant. Jag vet inte vad det är teamen försöker skydda. Är det räddsla för spionage, eller är det att man inte vill bli genomskådad....att man inte är det proffs som man utger sig för. Nya deltagare har också svårt att få kontakt med erfarna team.....tvärtemot tex dragracing.....där man gärna tar kontakt med nya förare och frågar hur det går...och om dom behöver hjälp med något. Det är något som jag vill se, även i racingen... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Så med 29 startande i premiären så fick de alltså in 86500. Vad kostar Anderstorp att hyra en söndag? 40 - 50 000? Sedan tillkommer räddning, ambulans, tidtagningsutrustning, mat till funktionärer och allt annat. Känns inte som att det skulle bli sådär jättemycket över för allt besvär. Men banan är kanske mycket billigare att hyra? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Anderstorps kostnader borde väl vara ca... Banhyra 50000 2 st Ambulanser och doktor 12000 (krav från SBF) tidtagning 10000 räddning 10000 reseersättning & mat till funktionärer 10000 domararvode 2000 tävlingsavgifter sbf 1750 tävlingsavgift FIA 2750 (för att få ta emot tävlande från Eu) övriga kostnader 10000 pokaler 3000 Vilket ger en sammanlagd kostnad på ca 111500 vilket ger ett underskott på 25000 som väl täcks av rabatter på banhyran och förmodligen inga reseersättningar till funktionärer. men eftersom det är dom tre klubbarna som är lokala på anderstorp, knutstorp och falkenberg som arrangerar så klarar dom säkert av att göra tävlingarna så "billigt" iom att dom förmodligen enbart använder sig av funktionärer utan ersättning och inte betalar "normal" pris på banhyrorna (dvs dom har säkert något avtal om arbete på banan som banägarna annars skulle få betala för mot att dom får billigare banhyra) |
||||||
Till serien är det ~40 anmälda förare och på premiären på Mantorp 24 april var det 23 bilar på griden. Med tanke på hur många som fortfarande skruvar kommer vi säkert att ligga på banlicensernas antal i sommar _________________ Erik Woode |
||||||
Banhyran ligger däromkring ja. Dom går inte mycket plus (men lite) på racen tydligen. Det var ganska mycket rabalder mellan team och arrangörer (HMS, FMK och ARC) i början av året som mynnade ut i ett möte där exakta siffror visades. Det blir inte mycket över, men det beror nog mest på att arrangörerna inte ser det som besvär att lägga en stor del av sin fritid på att arrangera & fixa, något som säkert inte är hållbart om man ska ha TV och liknande. |
||||||
Vi har en mycket öppen inställning i vår klass, att alla skall få hjälp och att alla skall komma till start. Vissa helger skruvar jag mer med andras kartar än med min egen. Vad är det för vits med att mota bort mot publik och andra deltagare? Det är väl roligast att se till att alla kommer rejsar så man får göra upp på banan?
Det är troligen en av anledningarna till att vår klass ökat från 6 aktiva medlemmar i klassen på SSK -00, till över 30 idag, trots att det är hyfsat mycket mecka på motorerna. Vår klass upplever en boost utan dess like just nu och vi får nya förare efter varje racehelg. Det finns givetvis fler anledningar: STCC förstås och kanske också eftersom det är en "budgetklass" med mycket race per krona. Det är trots allt publiken och dom närmast sörjande till varje förare som står för den stora delen av återväxten, motar vi bort dom ur vår depå får vi nog aldrig dom att börja köra. Heja för öppna garage och mer samverkan i depån! (framfört med viss risk för sossestämpel ) _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||||
Just så upplever jag som nybörjare stämningen i Formel Ny (www.classicformula.se). Alla hjälper alla med målsättningen att få ett så stort startfält som möjligt. Likadant ser det ut i sportvagnsserien. B _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 MG Midget -61 |
||||||
Vill helt klart hålla med Björn Larsson.
Tycker efter drygt 10 år (tiden går...) i historisk racing att den öppna attityden i depåerna, både mellan förare, även de nytillkomna och till publiken är suverän. Kanske bl.a. därför som RHK och Spvm drog runt 130 deltagare i premiären och har nästan 200 anmälda till Velodromloppet den 5-6 Juni? För att göra hobbyracing attraktiv måste den vara både tillgänglig och ekonomiskt överkomlig. Tror både historisk racing och sportvagnsmästerskapet fyller dessa kriterier. Samma borde även gälla för flertalet långloppserier och SSK Så oavsett om vi kör klubbracing, eller elitracing, så är öppenheten viktig mot både publik och nya medtävlare och är en av de faktorer som avgör om vi ska ha någon tillväxt och ökat intresse för vår sport. Så de som vill skapa en "hemlig" image med arrogant attityd mot omvärlden har nog kommit rejält fel. Beträffande kostnaderna så har ju framförallt banhyrorna skenat iväg de senaste åren. På vissa banor mer än andra... Att banägarna genom racingens popularitetsökning generellt sett (STCC) fått upp ögonen att det faktiskt går att tjäna pengar på sin bana, är väl en sak. Att man vill skapa intäkter för att investera i anläggningarna likaså. Däremot tror jag man biter sig i svansen rejält, när man prissätter sig så högt att möjligheterna att utöva hobbyracing till rimliga kostnader försvåras. Utan bredd ingen elit. Men detta är bevisligen svårt för alla att förstå?! I RHK har vi under de två senaste säsongerna sett att kostnaderna för banhyra i snitt stigit med 30%. Som deltagare i RHK-Cupen kan jag också konstatera att jag för ca 4 år sedan betalade 700-900 i startavgift per tävliing idag är motsvarande siffra 1500-2000 kr. En fördubbling!!!! Kanske det vore läge för SBF att se över möjligheterna för klubbarna att arrangera en enklare form av publikfria klubbtävlingar på alla nedlagda krigsflygbaser rutn om i landet? max 15-20 bilara bilar per heat max 10 varv banlängd max 1500-1800 meter etc. Anpassade kostnader och krav till en enklare nivå. Detta för att skapa billigare alternativ till hobbyracing och för att skapa lite sund motvikt till prisgaloppen på våra permanenta banor? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
De tre försök jag känner till, Ö-vik, Sundsvall och Björkvik har inte precis varit friktionsfritt utan verkar ha väldigt svårt med grannarna, trots att de inte precis ligger i tättbebyggt område, så helt enkelt är det nog inte att få till. De flygplan som höll till på flygplatserna förut var tydligen helt ljudlösa... Men visst vore det bra med ännu mer ökad konkurrens så att inte banorna är fullständigt fullbokade redan innan nyår. Inte för lågt pris bara så att de inte har råd med investeringar utan allt förfaller. Å andra sidan behöver väl inte Sverige kanske 10 toppanläggningar heller, utan huvudsaken att banorna är hyfsade förutom på 4-5 stycken där man kan ha större tävlingar. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
om man nu är nybörjare o vill läsa in sig på klasser mm - var skall man läsa då för att få en sammanfattning?
Vilken klass är billigast (eller bäst) att börja med? Kan tänka mig det är att kunna köra en "nästan standardbil" dagligen, till/från bana o PÅ banan... =inget släp/dragbil som kostar Man bara byter till racingfäljarna vid banan typ... Det behöver ju inte vara sååå himla avancerat för att vara kul! _________________ Jan Å |
||||||
Enklast och billigast..... Volvo original , utan tvekan enligt min mening iaf.... då har du en 240 som är skottsäker (nåja nästan) enkel att hitta delar till och billig att reparera vid plåtskador eller annat... Dessutom kan du åka allt från racing, backlopp, rally till isracing med en och samma bil (finns till och med ett mästerskap som heter Volvo All championship som innehåller just alla discipliner) och nu finns det även tävlingar i tyskland, holland, norge mfl länder för klassen. Sen ett annat alternativ som är lite krångligare men också prisvärt (med betydligt mera prestanda) och det är Locost som är Se7en baserade bilar. |
||||||
Största orsaken till att jag inte kör Sportvagnsserien är startavgifterna:
Sportvagnsserien = 40kr/minut Michelin Porsche Challenge < 4kr/minut Startavgifter 1 säsong (5 race) med Sportvagnsserien = 7500kr Startavgifter för 5 race med Michelin Porsche Challenge = 2125kr Hoppsan! 5375kr att köpa "godis" för (Man ser ofta annonser på Porsche 944 för ca. 30000kr så vad väntar du på?) |
||||||
En, eehh, aning mer ovanligt. Men orginalbilarna börjar där (finns billigare också, men då skall man veta en hel del om bilar innan man handlar).
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Det lustiga är att: Montera bur i en gammal Porsche och värdet höjs. Montera bur i en gammal Alfa och värdet sjunker. |
||||||
He, he. Det beror nog på vilken gammal Alfa man moterar buren i. För några år sedan var en av de gamla Topcon-GTA:erna (1300, 1973) till salu. Utgångspriset var 375 000:-...Fast det får man nog betala för en fin gat-GTA också. http://www.hyllingems.nu/Bilder/ImageInfo.asp?S=1&ImageID=1160&Page=2 _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
Trixet är väl att bygga racerbil av en så gammal bil att den kan Appendix -K besiktigas, om man är ute efter att få värdeökning som bonus. Efter att klassat om en f.d. Roadsport C Alfa 1750 GTv "Bertone" till App K måste jag konstatera att påståendet ovan inte är relevant. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Elitracing (åskådarracing) Är racingen på väg utför? | << 1, 2, 3 16127 besök totalt |