Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Värsta "Nära-Avåknings-Upplevelse" | << 1, 2, 3, 4 >> 31773 besök totalt |
Här finns en video med en svensk kille i en RS4 som nog svettas lite när däck m.m. kommit upp i temperatur. Han kanske finns här?
http://www.rs6.com/forum/showthread. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
Det var då väldigt vilka beska kommentarer han fick. Förutom avkörningen tyckte inte jag det var så fruktansvärt uselt som de tycker, även om han kanske inte skulle vinna ett STCC-lopp precis. Vad körde han på, ca 1:06 eller nåt sånt?
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Det var i alla fall modigt av honom att lägga ut videon till allmän beskådan. Han verkade väldigt osäker på bilen, i synnerhet hanteringen av kopplingen och växellådan, så man undrar om det var hans egen bil? och det som Tiff Needell konstaterade när han testade RS4 på bana verkar stämma. Han förbannade sig ju hela tiden över bilens konsekvent understyrda beteende. "Understeer, understeer, understeer..." RS4 är kanske inte utvecklad för svängkörning i första hand. _________________ Henrik Andersson |
||
Jag fick bakvagnsläpp efter NGK och var på väg sidledes mot gräset. Jag kände mig tvungen att bromsa upp med en retur som inte fanns en chans att rädda. Fick stopp på eländet med två hjul i gruset i efterföljande vänster. Trodde det skulle gå käpprätt åt helvete och det hade det nog gjort om jag kommit ner på gräset. Då hade det varit räcket nästa. Nu har jag lärt mig att inte hålla för långt ner på krönet.
Sen var det ju trösen men det var ju ingen nära utan den var iiiinte alls bra. Försökte haka på en M3:a med R-däck, jag själv på gatisar. Flyttade fram bromspunkten för att ta ifatt på rakan vad jag förlorat på kurvorna. Jag bromsade till slut på ca: 50-60m när det inte gick längre. ABS broms genom halva kurvan men blev tvungen att släppa ut bilen för att inte gå sidledes ner i lekan. Inga skador inte ens på självförtroendet, sånt som händer. _________________ bmw bmwsson |
||
De första 3-4 timmarna upp till Mo I Rana med Fredrik (SLC) var en enda lång nära-avåknings-och-krock-upplevelse. Men efter den första invänjningsperioden så var det inte alls lika nära...
_________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||
Det vill jag dementera..... nu sitter det faktiskt M+S klassade däck på bilen |
||
Fick den där upplevelsen första (-och hitills enda ) körningen jag gjort på riktig bana...
Japmeet 2003 med min 200SX S13... Ett par varv in i körningen, kommer med lite för hög fart för mina däcks bästa på den jätte korta "rakan" innan Esset på gelleråsen... När jag börjar vrida framhjulen mot Esset händer först lite å sen kanar framdäcken HELT! Ingen tid att gripas av panik så vred jag tebax ratten närmare ett rakt läge och bromsade istället för att gasa och framdäcken började på LITE fäste när de stod nästan rakt, på det viset lyckades jag få bilen att svänga tillräckligt mkt för att det skulle hjälpa till med inbromsningen i bredd Efter några sekunder stod jag still med vänsterdäcken på kurbsen och fick andas ut... Tog det rätt lungt varvet efter det och åkte in i depån för att låta bilen vila lite, sen blev det så jäkla lång kö för körningen att jag den vila resten av dagen... Notering till nästa bankörning: INTE köra med slitna gatdäck! _________________ //Richard Å Audi A6 familjepulka -11 Audi A2 -03 (såld) Audi A4 TSQ -01 (såld) Audi S4 BiT -00 (såld) Åker numera skrevraket på bandagarna... |
||
En rallyskröna
Jag och kompisen Christer delade rallyfiat när det begav sig. Strängnäs RS var favoriten, nästan bara SS och pyttelite transport. Fort gick det också, fullt på femman mera regel än undantag. Av någon konstig anledning slumpade det sig så att Christer ALLTID fick köra där. Behöver jag tillägga att Strängnäs även var värst för kartisen? På en SS svänger vägen svagt höger. På vänster kant ett sjuhelvetes stup. Det går nästan fullt (150-160km/h). Rätt var det är börjar vi driva ut mot stupet. Jag har aldrig varit så rädd! Christer redde upp situationen (ren tur) och vi kunde fortsätta på rätt sida om 100%. Som AJ Foyt lär ha sagt: Those moments added some extra dollars on my laundry bill. _________________ Jörgen Eriksson |
||
Känns som det är mer av vägen i rallysvängen helt klart.
Hur många gånger jag kört av vägen har jag tappat räkningen på. Men jag har totalskrotat en Opel Ascona B. Bytt framvagn 3 ggr på lilla bilen och en bakvagn på quattron. För det mesta lyckas man dock reda ut situationerna. Som här. Det gick fullt på 4:an. Nära skrotar ingen Audi som det heter _________________ Daniel Steiner |
||
Min värsta kommer här.
Jag sällar mig väl till under bronupplevelser på "Kullen". Hade jagat en liten ettrig IllGrön lupo runt kinnekulle. Jag hann upp honom på rakan men sen när det började svänga var det bara lägga sig efter. Jag höll på så i 2 varv tror jag innan jag bestämde mig för att köra om. Det sladdade så där lagomt in underbron men inte alls oroligt. Ut på rakan kom jag förbi och höll ner pedalen liiite extra. In under bron så släpper det lite och jag tänkte att nu snurrar jag , men det gick fint! Så på nästa varv gjorde jag nästan samma manöver och höll ner pedalen lääänge. Kollade på mätaren innan slutet på rakan och tänkte oj , ca 170. Gick in under bron efter att ha släppt gasen lite innan sväng. Styrde in och gick på gasen fullt. Vid apex så bara släpper allt vad som kan kallas grepp. Bilen går in i kompressionen med 4-hjulställ och jag blir lite nervös , tittar ut genom passagerarrutan och funderar lite , men det är bara att stämpla pedalen ner i botten och försöka räta upp bilen. Det sladdade brett ända bort till bromspunkten innan kvarnkurvan. Det redde dock ut sig efter mycket rattande , puuuh. Däcken måste ha gått varma efter allt jagande tidigare. Detta var i sommras på 2-dagars med gtiklubben. Var väl ca:25 - 30 grader i solen iaf. Hoppas jag slipper detta fler gånger. _________________ Jocke Hellqvist. |
||
Gissa vilken kurva jag tänkte på när jag skrev texten "Rädd för att tappa rumpan?" i annonsen för Christians vingar
Jag har också förstås fått några bredställ på rakan efter bron och är väl inte helt överens med den kurvan. Men i år ska jag ta turn in senare och labba lite... _________________ Magnus Thomé |
||
Ehrm...du släppte gasen precis innan svängen under bron (i lite hög fart), och gick på fullt igen mitt i böjen? Det låter lite Nokia-däcks-reklam helt klart....du kanske söker spänning i ditt liv? /J |
||
..nu brukar ju bilen jag kör reagera en smula på instyrning utan gas (speciellt om det gick undan innan gasen släpptes) och ännu mer om man ger fullt skaft mitt i böjen.
Men jag kör ju japansk fyrhjulsdriven bastard jag som är erkänt livsfarlig när hastiga gassläpp och kurvor är med i bilden, så för mig kändes det som en Bad Thing (tm) att göra. /J |
||
Kanske formulerade mig lite dåligt. Nee , jag släppte gasen innan kurvan i slutet av rakan. Bara för att korrigera lite fart Sen höll jag jämn gas in i kurvan. Dock lite FÖR hör fart visade det sig med de däcken iaf Men det är klart att liiite spänning är ju inte fel. Detta var dock över mina önskningar angående spänning. _________________ Jocke Hellqvist. |
||
Det värsta jag avrit med om var när jag var i Italien för att provköra Maserati Quattro porte Evo -00. Skulle köra om en lastbil vid ett bergspass. Jag såg över till andra sidan (dal emellan) berget att det var fritt att köra om. En bro förband de två bergssidorna. Ungefär jämnhöjd med lastbilen nämade vi oss bron. Full gas och lite till. Till min fasa upptackte jag attt bron var på tok för smal för två fordon...i alla fall om den ena är en lastbil. Nitade för allt vad bil pallade, jag kan svära på att det endast var ett dasspappers mellanrum mellan lastbilen och Maseratin när jag fick stopp på bilen. Lastbilen rullade förbi över bron i sakta mak. Bron var gjord för en bil visade det sig. Duktigt kallsvettig blev jag efter den upplevelsen.
_________________ Peter Stavling 997 S |
||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Värsta "Nära-Avåknings-Upplevelse" | << 1, 2, 3, 4 >> 31773 besök totalt |