Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
En av de eviga frågorna - DÄCK?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (28402 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41693

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Personligen har jag kört på Pirelli PZero C hela säsongen i några år. Slitagemässigt funkar det ok för det är på träffarna de slits (om du nu inte kör massa tusen mil per år för då är det ju bara o glömma)

Men man måste ju vara uppmärksam på baksidorna, regnar det så får man inte sitta o sova typ... Motorväg i ösregn med stora pölar så blir det extremt lågt tempo. Bara fuktigt funkar bra med gamla PZero C iaf.

Problemet som jag ser för mig själv nu är att ersättaren till PZero-C dvs PZero Corsa kan jag inte få att funka på min bil :-( Så jag behöver titta på andra däck. Nu kan iof det tänkas funka på din med Corsa med de är är lite giftigare kalla än vad PZero-C är. Corsa är annars tysta o bra (klart dom låter mer än tysta gatdäck förstås!)

Så, skulle jag kunna åka hela säsongen på något annat r-däck? Tex Yoko A032R bullrar infernaliskt så det orkar man nog inte. De är nog inte heller bra på en spåass stor tung motorstark bil som min. Borde kunna funka kanon på din dock!

Yoko 048 eller Bridgestones 540 är väl ev. huvudkandidater till en stor tung bil som min. Men jag vet inte hur de funkar kalla ut från garaget en dag det duggar lite i stan...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Kör 3000-4000 mil om året som mest så kanske inte R-däck e det bästa valet iaf... hittade några andra intressanta sulor, Yokohama Parada-Spec 2, http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Yokohama&tireMode . . . . , kanske nått sånt man ska satsa på istället...
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41693

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tror du det blir några banträffar? RS misstänker jag är bokat liksom ;-)

_om_ du räknar med fler än en banträff nästa år så köp en andra uppsättning hjul med rdäck! Du behöver väl inte heller jättediameter pga bromsok o så?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



jupp, funderar på en uppsättning 16" för ban/rs-körning och orginal 17" till vardag, kanske även använda 16" och kränga på vintersulor när det blir dags för sånt, 16" borde bli hyffsat billigt både för fälg och däck...

Nån banträff blir det nog i sommar, nån bra "första" att pröva på?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41693

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Du får väl ta o bli medlem i BMW Sport Club! För det är väl en BMW du har? En engelsk BMW alltså...


_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Jag har kört till Gelleråsen en gång och åkt litegrann i närheten av stan på Re540s. Resultatet var att de bullrar, är spårkänsliga, har dåligt motstånd mot vattenplaning mm (sämre än det uslaste gatdäck).
Slitaget är ju svårt att uttala sig om men säkerligen tar de slut fortare än min referens Bridgestone S-02PP.

Slutsatsen blir att "riktiga" R-däck av med mönster som Re540s, A032R, Trampio R881 mfl inte är lämpade för gatan mer än möjligen som transport till någon bana etc.
Ett däck som P-zero C liknar mer ett "normalt" gatdäck och kan nog funka som allt i allo för de som gillar att åka bana (enligt vad jag läst mig till)

Satsa helst på olika däck för gata och bana, då blir kompromisserna mindre.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41693

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tror du har rätt Micke.

Dvs Michelin, o Dunlop är ev. däck som funkar som Corsa på gatan osså. Men inte de med lite mer extremt mönster (och kanske lite annan gummiblandning också för den delen...)

_________________
Magnus Thomé
Citera
K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002
Inlägg: 316



då jag inte har åkt bana förr(provat en gång) och inte har superkoll på allt, tänkte jag slänga in en undran här bland däcken.

Hade tänkt att handla upp mej på en omgång RE540S
Vad är lämpliga dimesioner på däcken? Har både 16" och 17" fälgar liggandes och dom ska sitta på en tung Volvo 740T, ca 1550kg med förare och fulltank.

_________________
/Krister Lundkvist
www.klundkvist.se
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



K Lundkvist skrev:
då jag inte har åkt bana förr(provat en gång) och inte har superkoll på allt, tänkte jag slänga in en undran här bland däcken.

Hade tänkt att handla upp mej på en omgång RE540S
Vad är lämpliga dimesioner på däcken? Har både 16" och 17" fälgar liggandes och dom ska sitta på en tung Volvo 740T, ca 1550kg med förare och fulltank.


om inte 16"-arna är några tunga skrällen skulle jag satsa på dem. Detta pga lägre rotationsmassa, vikt, sannolikt bättre utväxling och lägre pris på däcken. Bredden beror på hur breda fälgarna är men lite generellt är det bättre med bredare upp till en viss gräns när det börjar bli tungdrivet.(du lär inte tjäna på bredare än 245 i alla fall)

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



K Lundkvist skrev:
då jag inte har åkt bana förr(provat en gång) och inte har superkoll på allt, tänkte jag slänga in en undran här bland däcken.

Hade tänkt att handla upp mej på en omgång RE540S
Vad är lämpliga dimesioner på däcken? Har både 16" och 17" fälgar liggandes och dom ska sitta på en tung Volvo 740T, ca 1550kg med förare och fulltank.

På en så pass stor och tung bil, så skulle jag säga att det gäller att ha så låg profil som möjligt på däcken, för att det inte skall rulla över "skuldran" och gå alltför mycket på utsidan av däcket.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41693

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Peeter skrev:

På en så pass stor och tung bil, så skulle jag säga att det gäller att ha så låg profil som möjligt på däcken, för att det inte skall rulla över "skuldran" och gå alltför mycket på utsidan av däcket.


om vi pratar gatdäck o bankörning håller jag med till 100%. Men om vi pratar R-däck så är det inte ett problem utan då går det minst lika bra med högre profil tack vare r-däckens styva uppbyggnad av däcksidorna. Det kan t.o.m. bli bättre med lite högre profil för att få lite _mer_ flex så anliggningsytan mot bana blir bättre men det verkar vara olika med olika r-däck.

Däremot så får man ofta bättre styrprecision o känsla i ratten med lägre profil....


(ps. förutom Pirellis Corsadäck på ordentligt tunga bilar som inte har chassie som håller hjulvinklarna mot asfalten i shack... för Corsa verkar ovanligt veka i stommen för att vara r-däck...)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41693

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Peeter, du har väl inte lyckats köra på däckstexten med r-däcken???




_________________
Magnus Thomé
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1521

Namndispens
Namndispens

Angående olika profilhöjder på r-däck, är det "samma" beteckningar på r-däck som på vanliga däck. Tex Pirelli P zero 225x650-18 (såg i annons) där 650 anger höjden på däcket vilket i det här fallet skulle vara lika med 65% av höjden

_________________
Johan B
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1521

Namndispens
Namndispens

65% av bredden skall det förståss vara

_________________
Johan B
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18697



650 är väl diameter på däcket i millimeter?
på R-däcken mäts väl bredden på slitbanan ist för stommen som på gatdäck? Brukar innebära att R-däck är ca 10mm bredare än ett gatdäck med samma bredd enligt märkningen.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41693

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Va lattjo, när jag beställt PZero C eller Corsa så står det precis som vanligt tex 235 / 35 -18 och det verkar gälla alla de rdäck jag kollat på på nätet.

Men PZero finns väl som slicks o så osså? Där kan märkningen vara annorlunda kanske?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41693

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
MaZ skrev:
650 är väl diameter på däcket i millimeter?
på R-däcken mäts väl bredden på slitbanan ist för stommen som på gatdäck? Brukar innebära att R-däck är ca 10mm bredare än ett gatdäck med samma bredd enligt märkningen.


Det kan nog stämma iof!! På min bil satt PZero Directionale (eller om det var Assymetrico... det var gatdäcken iaf) 255 / 35 18 bak när jag köpte den. Sen satte jag på PZero-C 245 / 35 18 och då tog det i lite!!!! Smalare däck fast bredare :o Fast det kan ju vara hur "bulliga" alternativt fyrkantiga dom är i däckssidorna också iof...

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18697



Tror jag vet vilka de där PZero däcken är... Känner en kille i Ulricehamn som har en uppsättning i exakt samma dimension. Det ser ut som slicks fast med nersänkta fyrkanter som mönster över hela däcket, helskumt...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1943



Skall se om jag kan hjälpa till att bringa lite ordning i förvirrelsen...

På alla tävlingsdäck anges:
slitbanebredd, totaldiameter och fälgdiameter

Ett 225/650-18 har alltså slitbanebredd 225 mm, totaldiameter 650 mm och är avsett att monteras på en 18-tums fälg.

För gatdäck är det, istället för slitbanebredd, totalbredd som anges när däcket monteras på en referensfälg (t.ex. mätt för ett 225/45 däck på en 7,5 tum bred fälg). Men som ni märkt stämmer inte alltid detta. Det är relativt stora skillnader i bredd mellan olika däcksmärken/modeller trots att de är märkta med samma dimension. En ytterlighet var Yokohama A520 som var extremt brett, ett 225/35-17 var snarare 245 mm brett.

När det gäller att välja rätt däck till sin bil skall man, oavsett om det gäller R-däck eller gatdäck, alltid ta hänsyn till däckets lastbärande förmåga, angivet som belastningsindex. Väljer man ett däck med för klen stomme, för lågt belastningsindex, kommer man få problem med onödigt högt slitage för att stommen flexar för mycket och i värsta fallet kan stommen kolapsa.

Sen är det helt riktigt som skrivits ovan att R-däck har en stomuppbyggnad som skiljer sig från vanliga gatdäcks. R-däcken är ju optimerade för grepp så stommen är också konstruerad för detta med en betydligt stabilare uppbyggnad. Här skiljer sig dock olika fabrikat åt. I Bridgestones och Yokohamas fall (alltså för Re540S och A032R) är det i princip stommar uppbyggda på samma sätt som i racingdäck, medan PZero Corsa enligt uppgift skall ha en förstärkt gatdäcksstomme. Kan ju förklara varför däcket viker sig...

Skall man sedan få nytta av sitt R-däcks större vidhäftning krävs att däcket stöds av fälgen. Det är alltså ingen större idé att montera 225-breda däck på en fälg som är smalare än 7,5 tum, helst bör fälgen vara 8,0-8,5 tum bred. Nästa steg är att ändra hjulvinklarna så att däcket får optimal anläggning mot vägen när det svänger. Detta sker genom mer negativ camber (bilen ser kobent ut) och/eller genom att öka castervinkeln (hjulet lutar då när det svängs). Optimalt är ofta en kombination av detta men det kan ju vara svårt på en gatbil...

(Som parentes kan nämnas att i SLCs långlopp åker bakhjulsdrivna bilar oftast runt 3 grader negativ camber och 8-10 grader caster.)

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1943



Magnus Thomé skrev:
Va lattjo, när jag beställt PZero C eller Corsa så står det precis som vanligt tex 235 / 35 -18 och det verkar gälla alla de rdäck jag kollat på på nätet.

Men PZero finns väl som slicks o så osså? Där kan märkningen vara annorlunda kanske?


Missade visst detta inlägg...

Det finns Pirelli asfaltsdäck för rally som är märkta PZero. Troligen är det sådana som någon fått tag i. Dessa brukar se ut som slicks med urtagna fyrkanter.

Att åka rallydäck på bana är dock inte att rekommendera, de tenderar att överhetta efter några varv. Detta då rallydäck inte är gjorda för såpass tunga gatbilar som dimensionen kan leda en att tro. Ett 225/650-18 däck har kanske gått på en Megane Coupé Kit-car i rally och är alltså avsett för en bil som väger runt 1000 kg. På t.ex. herr Thomés dunderklump skulle det inte hålla många varv på bana...

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



TL racing ab 011-167060 0705-226952 fax011-167004


Snackade med en polare som åker i slc och han hade köpt r-däck direkt från dunlop i sverige
Citera
Däck för banåka
En av de eviga frågorna - DÄCK?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (28402 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande