Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 850 92 - första Youtube! | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11 >> 23 besök idag (59865 totalt) |
|
||||||
jo så kan de va. tröttsamt... _________________ Björn hall |
||||||
Gäller väl bara själva stolfästet mot stolen?
Konsolen under gäller nog inte 3mm stål _________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||||||
Jag hatar att läsa sbf reglementet, men tror 2,5mm räcker om man har en platta på 2mm redan på chassit men blir lika mongo varje gång man ska tyda deras texter o bilder men Björn kika på sidan 41 o 42 i reglementet.
Ös på så jag får åka lite FWD 2022 Länk: https://www.sbf.se/globalassets/sven |
||||||
såhär säger sbf.. lite rörigt kna va som du säger RIPPER _________________ Björn hall |
||||||
jag står inför att mäta upp och tillverka ett nytt svänghjul då de jag har inte passar i svepet på lådan.
samtidigt vet jag inte om jag ska använda den kolfiber/kolfiber kopplingen jag har. min sachs racing 184mm 2 skivig kolfiberkoppling jag har är specad för ca 630nm. jag har hört mig för och en del säger att man måste ta ner och schimsa om kopplingen efter 2 banträffar vissa säger att man klarar sig en hel sommar. jag vägrar behöva ta ner lådan för att kolla inschimsning på kopplingen mellan 2 reace helger, de kommer va pess mö jobb eftersom allt måste ur bilen. de nya svänghjulet ska göra så lätt de går och kommer ju i princip bara va något som håller fast koppling och startkransen. stor frågan är nu: 184mm eller en liten 140mm? vad ska man välja? och varför inte köra på den minsta? minst roterande vikt, lättare för motorn att revmatcha när man växlar ner mm. Enda gången kopplingen används är man kör ut från depån resten sköter ju lådan utan den. vet att Gustaf kör med 140mm (5.5") har frågat han lite. tänker att de finns ju sachs RCS, Tilton mfl ge mig lite matnytting info och pros and cons nu _________________ Björn hall |
||||||
Jag har kört 7.25" i många projektbilar, både Sachs tilton och quartermaster. 3 skivigt och 2 skivigt.
Aldrig haft några problem alls. Har aldrig behövt ta ur och justera. Bara kollat/fixat det när saker ändå är isär av andra anledningar. Kostar nästan inga pengar alls begagnat från staterna (några tusenlappar) har nog slitit bort någon tiondels millimeter per lamell och säsong som max. 3 skrivit är uteslutande fördelar mot 2 om man får plats är min uppfattning. Kör på det 184mm kan du köpa ny senare om du vill och kommer passa svänghjul _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
efter att ha pratat med några gabbar på som jojbbat på CYAN och PWR som använde samma kopplingar så kommer jag att köra på den kopplingen jag har. jag har ändå en hel back med lameller så har reservdelar till förbannelse. motor och låda och allt är ute ut bilen igen de va dax att få isär och mäta in svänghjulet. dock har min v50 råkar ut för kamremsras så de är tyvärr ett motorbyte som sätter käppar i hjulet för denna månandens "investeringar" i 850in _________________ Björn hall |
||||||
ny dp fläns till EFR turbon. 3" ur turbon som konar upp till 3.5". schyst grej men jag saknar ett styrspår till turbon. så den alltid hamnar på Rätt ställe.
nu är de bara en slät yta mot avgashuset som Vbands klämman håller på plats _________________ Björn hall |
||||||
så......
började fila på ny rattstång, ngt som jag känner att jag har velat göra länge. tänkte göra en helt ny rattstång hela vägen från styrväxeln. Men sen så insåg ja att va fan... att köra 1.14 tider på mantorp sitter inte i en bespoke rattstång med fancy matrial likt en F1:a, de sitter i helheten att få ngt som funkar perfekt och faktiskt ge bra kännsla. så jag valde att använda volvo 850ins original nedre del av rattstången och sen skruva en ny mellan del som sen byggs ihop upp den biten som redan sitter i bilen med ratten. svarvat till en den som ska passa i en rör bit och även ska styra i den nedre delen i första knutkorset. nedre delen på styrväxeln , adapter och cromemollyrör i 1" efter en vända i fräsen så är den samma form som orginaldelen och borrade hål i den då den troligtvis är överdimensionerad oavsett. fräste ett urtag ur röret samt hål för pluggsvetsning sen eftersom de va styrning och även vanligt stål ihop med cromemolly så valde jag att inte svetsa det själv jag åkte till Christian Hedblom på raceproofcreations, vi jobbar ihop på hällered och han bor några minuter bort. Christian är licenssvetsare för ofshoreindustrin sen innan så han visste vad för tillsatsmatrial han skulle använda och svetsen är i mina ögon helt perfekt. de sitter även ett stödlager i den gummidamask som original tätar mot torpedväggen. min styrväxel sitter 40mm längre upp än orginal pga bumpsteer justering med nya uprights, så jag fick ta ur lite ur torpedväggen för att ha fritt spelrum. Så snabbt o gjort, mer svarvning o borrning för att kunna använda orginal nållager som stödlager. tanken är att bara helt enkelt svetsa fast den ring jag gjort för lagret i det plattjärn och sen kunna skruva fast den i bilen i motsvarande plattjärn. första mock up på rattstången ser jag att om jag ska få mycket vinkel på första , orginal leden, så behöver jag vinkla den ganska mycket och de kommer ta i pedalstället om de är i sitt läge längst bort från stolen. så med pedalen i botten så vinkar jag den så mycket jag kan. dock blir det väldigt mycket vinkel på det andra knutkorset. så nu står jag inför 2 problem. 1: De är mycket vinkel på övre leden 2: Glapp! Den övre leden som jag precis bara har punktat fast så de har inte blivit varmt ens, glappar i knuten. och den knuten från C-parts är just nu skräp, jag kan känna och även se hur de glappar i knutkorset. de kna va vinklen som gör det men jag tror inte det. så jag funderar just nu. va ska jag göra? försöka förlänga den delen som sitter på styrväxeln så att det första knutkorset kommer längre upp och då blir en brantare vinkel på och då får en flackare vinken på knut nr 2. alt nr2 är att låna en huvudcylinder till mitt pedalställ, montera den och se hur långt slag jag max har i bromspedalen så vis kunna vinkla rattstången så mycket man kan för att lasta av de övre. så rejsianer något tips. _________________ Björn hall |
||||||
Svårt att förstå helheten när man inte ser resten av rattstången, men utifrån det som syns på bilderna så känns prio att minska vinkel på knuten. Med så pass extrem vinkel kommer du nog alltid få visst glapp då kraften måste byta håll så markant.
Kan du inte sätt mer vinkel på rattstången som går till ratten och korta ner biten som går där vid pedalerna? tillägg: För du behöver ju inte sådär mycket frigång uppåt mellan bromspedal och rattstång. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
En "riktig" gatbilsknut från till exempel Borgeson eller Flaming River kan vara en bra idé, välj en med dubbel D-fattning och svetsa inte i varken axel eller knut. Då går den att byta senare och du slipper påverka den med värme.
Båda dessa leverantörer har också knutar för extra mycket vinkel eller om det är extremt, dubbelknutar som tar stor vinkel. Sedan tycker jag förstås att man ska se till att ha frigång så man verkligen kan trampa pedalen i botten utan att det tar i. Trist om man låser styrningen om man skulle få "lång" pedal pga luft, varm bromsvätska eller andra fel. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
efter lite nya mätningar och kollat runt lite så har jag sett att de sitter en DD koppling på den nedre original knuten.
med mycket mindre frigång mot pedalen så kan man flytta och ändra övre knuten ganska mycket om man som ni prata om kör en DD stång hela vägen. så med en sån här sen som är DD i båda ändar så man kan fortsätta med DD stång upp till ratten. sen är dock frågan. jag har ett rör som är 1" utvändigt och 22.34mm invändigt som ratten och lagrena sitter i. så behöver gå från DD koppling i knuten till nått som passar i 1" röret och som går att skruva fast då borde denna va ett alternativ. https://www.flamingriver.com/fr1749d de står att den är 1" invändigt på den runda sidan. så då borde den gå att trä över röret. _________________ Björn hall |
||||||
Fick hem mina nya styrkolonsdelar, DD till DD adapter , DD stång samt en 3/4 DD knutkors till 1" slät. Dessa delarna är sjukt mycket stöddigare än tidigare. Nu ska knuten gå runt övre röret ist för inuti.
Dock Har jag börjat lite lite lite i ena hörnet på S40in. Ett litet sidoprojekt jag hade med att renovera uprightsen bak för att kunna montera Centrumbultsfälgarna nu när den ska stå inne i samma lokal. Men de va lite svårt att hitta tätningar till lagren och dom va helt jävla cp dyra!! Men fick till slut ett set av en polare i UK. Och s40in står lite i vägen just nu för att fortsätta med 850in. Men har allt för att bonka i hop s40in och sen ska den upp på stalaget. _________________ Björn hall |
||||||
Nya glappfria rattstången är klar. Många aspekter att fixa.
Köpte ju röret som är 1" men vi använde lager som va i millimeter. Så svarvade av 0.4mm av röret så lagret skulle passa. Men när jag fick nya borgerson knuten som va 1" så glappa den friskt. Svarvade en hylsa med ca 3mm godstjocklek som jag pressa på röret sen svarvade jag ut borgerson knuten som den va 29mm invändigt. Rattstången i frysen i 30min sen pressa på knuten. Monterade tillbaka allt i bilen och sågade till DD stången. Drog åt allt och shit va gött de blev. Inga glapp, allt rullar asgött, super smooth. Ska isär och slå en m8 skruv igenom borgers8n knuten så att den inte flytta sig och sen får christian svetsa fast snap of dubben till ratten. _________________ Björn hall |
||||||
christian hjälpe mig att svetsa till den sista delan på rattstången. nu är allt helt klart och jag kan svänga på hjulen. sjukt najs kännsla
_________________ Björn hall |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 850 92 - första Youtube! | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11 >> 23 besök idag (59865 totalt) |