Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar se7en: Tiger B6 GSXR 1000 2008. | 1, 2, 3 ... 25, 26, 27 >> 21 besök idag (61715 totalt) |
Ja, då va det dax att presentera den nya bilen
Efter smällen med Camaro RSR i augusti 2015 och en liten Klara som kom till världen i april 2016 så insåg jag att tid till att bygga min Zcars Hayabusa hundkoja inte längre fanns, så jag bestämde mig för att köpa en hyfsat färdig bil. Zcars kitet såldes och skickades tillbaka till England. Valet av ny bil hamnade på en variant av super seven. Undra om det kan ha att göra med att kollegan köpte en Dax Rush med R1 motor och ställde den i mitt garage. Där stod den och läskade mig något oerhört över vintern Bilen hittades på blocket och såg ut att vara lagom mycket racing för min smak Det visade sig att den va väldigt mycket racing och perfekt för mig Dessutom fanns den på lagom avstånd så det fick bli affär. Bilen hade bara ett smärre problem och det va att motorn nog rasat Hur man än vrider på det så är det mindre jobb än att bygga bil från grunden, tänkte jag. Så här såg den ut vid leverans. En trevlig liten sak Efter lite kontroll av bilen och motorn visar det sig att en cylinder värmenypt och slagit av en kolvbult varpå en vevstake tittat ut genom blocket likt ett litet japanskt gökur Det roliga är att motorn startade på första försöket och gick helt ok även om det skramlade väldigt mycket. Där gick hoppet om att motorn skulle gå att rädda. Sånt är livet, börjar nästan bli van... För att snabbt komma ut och köra har en bättre beggad Gsxr 1000 k5 motor inhandlats från Tyskland och är nu på väg åt mitt håll. Skall bli spännande och se hur den ser ut i verkligheten... Återkommer när motorn har kommit.... _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||
Har kikat lite närmare på bilen och det får nog bli nya stolar. Kabyssen är dock väldigt smal. Är nog på det
berömda att en 40cm stol får plats...får se vad som finns. Kollade också lite på kylsystemet. Sitter en Laminova vatten/oljekyl. Hur ställer sig expertisen till detta? Skulle det bli bättre kylning med en typ Setrab luft/oljekyl längst fram eller funkar Laminovan bra? Motorn värmenöp ju så man vill ju inte springa på samma nit igen _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||
Skaffa en oljetempmätare iaf.
Suzukis är lite ökända för att vevstakarna hälsar på omvärlden och i inkappslat format så går motorn ännu varmare. |
||||||||
Jag skulle säga att ett tillräckligt stort luft/oljepaket kyler mycket bättre, dock blir det väll tyngre och kräver mer plats.
Har inte provat själv men tanken är väll mer att få jämnare temp mellan olja å vatten normalt när man använder värmeväxlare, än att få ned temp. Utifrån mina efterforskningar och egna slutsatser skulle jag aldrig överväga att används det. När luft är både billigt och effektivt och finns i mängder väldigt nära till hands. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||
Annars är ett tips att skaffa en liten billig mätare och mäta temp före efter kyl på både olja å vatten billigaste enklaste sort på eBay kostar några tior, och med hjälp av den kan du bredda dina kunskaper enormt
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||
Tacka för input!
Lutar åt att skaffa mig ett vanligt luft/olja kyl istället. Känns bättre och får backa upp det med lite temp mätningar. _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||
Hej Nej, ingen torrsump. Sitter dock ett swivel pick-up system med större sump. Tillett får tyvärr inte plats. Med vänlig hälsning, Mikael _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||
Hoppas få igång bilen under sommaren för att nästa år köra lite mer bana samt sprint cupen med svkg. Skall hålla mig bota från träd med denna bilen dock... _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||
Just applikationen värmeväxlare mellan kylvätska och olja är väl den applikation där Laminova-konceptet fungerar bäst, imho. De är sämre att använda som laddluftkylare t.ex.
Sen måste man bestäma sig för vad man är ute efter värmeväxlarkonceptmässigt, och hur man dimensionerar systemet. I normala applikationer vill man t.ex. inte ha oljekylning direkt från start, så har man en växlare mellan luft-olja så bör den termostatkopplas. En värmeväxlare mot kylvätskan kommer istället värma upp oljan efter start iom att vattnet normalt sett klättrar fortast i temp, och därmed så behöver man inte någon termostat. Detta i kombination med att man kan integrera allt på motorkroppen brukar göra olja-kylvätske konceptet lättare och mer kompakt, speciellt t.ex. i en mittmotorinstallation. Å andra sidan lastar man ner kylvätskesystemet med ökad värmelast, och kan därför behöva ha större kylare etc. Ska man då komplettera med ökad kyleffekt på en i övrigt orörd installation så kan luft-olja-växlarna ha fördelen att man inte behöver röra vattenkretsen. _________________ Ragnar Burenius |
||||||||
vem tillverkar oljetråget och swirvelsystemet??? torrsumpssystemen är ju rätt dyra.. mvh _________________ Tobias Hedlund |
||||||||
Tror det är ett Rilltech tråg och swivel men har inte kollat så noga ännu. Jo, torrsump kostar en del men det gör ett motorras också så frågan är vad som är mest ekonomiskt.... _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||
Är din tiger smalare än andra sjuor? Vi får in tillett-stolar i vår och man sitter bra i dom dessutom. Nackdelen är att plast inte andas och man blir svettig på ryggen...
_________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
||||||||
ja motorn är ju konstruerad för att luta i kurvorna när G-kraften kommer.... finns en del dry sump för 1800-2000 usd. läser man på rilltech så verkar ju just negativ G-broms vara ett problem som deras system löser.. men även sid-G. mvh _________________ Tobias Hedlund |
||||||||
Jo, Rilltech:s system verkar funka bra. Har ju oxå funkat sedan 2008 till 2018 så helt kass är det inte.
Visade sig att termostaten till kylfläkten pajade så motorn gick varm en +30 graders bandag så tror inte oljetråg grejerna hade så mycket med raset att göra. _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||
tempen på en hojmotor sticker upp rätt bra efter att man belastat den och sen stänger av den... Jag har läst mycket om Formula 1000 där man använder 1000cc hojmotor och där rekommenderas torr sump av nästan alla.. Om det nu är konstaterat att en kolvnypning knäckte staken så är ju värmeproblem fullt möjligt som faktor... mvh _________________ Tobias Hedlund |
||||||||
Hej Har dålig koll på andra 7:or men den är precis 40cm bred och då skall bälten få plats oxå. _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||
Jag vet faktiskt inte riktigt då förra ägaren som körde sönder motorn. _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar se7en: Tiger B6 GSXR 1000 2008. | 1, 2, 3 ... 25, 26, 27 >> 21 besök idag (61715 totalt) |