Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka 265-295 på 10" AR-1 svajigt ? | 1 besök senaste veckan (1011 totalt) |
Är sugen på att testa Nankang AR-1, men blir lite fundersam då det skrivs att däcket är svajigt mot Cup2 ?
Har 10" fälgar och har kört på 265/35-18 Cup2 Funderade på att testa AR-1 i 275/35-18, eller 295/30-18 på 10" fälgen. Men om det då blir ännu svajigare så kanske det är dumt att gå upp i bredd eller höjd på 10" fälgen? Hittar dessa dimensioner på AR-1 265 har bredden 271mm och höjd 643mm (6mm bredare än 265) 275 har bredden 278mm och höjd 649mm (bara 3mm bredare sektions bredd än uppgivet och då bara 7mm bredare än 265:orna) 295 har bredden 301mm och höjd 635mm (6mm bredare, men väldigt låga mot dom ovan) Så för att inte bli för små i dimension så lutar det åt 265 eller 275 däcken. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Försöker även hitta hur storleken är i mellan dom?
Tar vi 265/35-18 så hittar jag: Michelin Cup2 Rullomkrets 2019.1 mm (men hittar ej diameter?) Nankang AR-1 Diameter 643mm (men hittar ej rullomkrets?) Men räknar man om det så blir Nankang 2020mm så alltså lite större? Bredd på 265 AR-1 anges till 271mm Hur bred är cup2? På Michelins hemsida finns det bara 19" och större att se på i Cup2 så hittar ingen info där? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jag är lite sugen på att testa AR-1 igen men med lite bredare däck på19 istället för 18 som förra gången.
Då körde jag 265/35-18 runt om på 10" fälg. Men vill prova typ 265-275 fram och 295-305 bak i 19. Får se om jag testar i vår Behöver bredare bakfälgar då bara... _________________ Magnus Thomé |
||||
Men tror du det blir svajigare och ännu sämre med lite högre 275:or än 265 på 10" ? Eller är det inte den typen av svaj som du upplevt? Alltså rör sig hela däcken i sidled eller är det bara yttre gummit som gör att det känns svajigt? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Osäker faktiskt. 265 på 10" är ju ganska stretchat och det var ändå luddigt, så jag tror luddigheten när jag testade inte ligger i breddförhållandet mellan fälg o däck utan att "däcken är så" (ja, lite höftskott men jag gissar på det)
275 på 10" tror jag inte blir annorlunda faktiskt, iof killgissat igen. _________________ Magnus Thomé |
||||
Bra beskrivet. Jämfört med cup2 känns de lite mer luddiga i feedback och känsla men samtidigt är de ändå stabilare, framför allt i högfartsvängar, och snälla när de väl släpper. Jag tycker exempelvis att det är svårare att träffa apex med ar-1 än med cup2, trots att det går mer "på sladd" med cup2. En stor skillnad är vikt. Mina ar-1 i 245/40-18 väger nästan 2kg mer per däck än cup2. _________________ Mato Saric |
||||
Exakt precis så _________________ Magnus Thomé |
||||
Okej, då spelar inte profilen någon roll alltså.
Ser dock nu att någon köpt 2st av dessa AR-1 275/35-18 från R-dack.se så nu finns bara 2 kvar.. Så då finns det bara 265/35-18 att välja på (eftersom 295 blir för låg höjd på) Men o andra sidan är det ju väldigt liten skillnad mellan dessa 265 & 275, bara 7mm på bredden och 6mm på höjden. Och det är framförallt höjden jag skulle vilja ha högre däck så egentligen vill jag ha 265/40-18 men då finns det bara svindyra Trofeo R att välja på Så nu lutar det åt att testa AR-1 i 265/35-18 _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
265/35 är anpassade för 9.5".
Gällande 295an, den blir ju bara 4mm mindre i diameter så det är ju inte direkt någon stor skillnad. Och dom 4mm kommer ändå försvinna på ett 265/35 om du skall stretcha på det på en 10" fälg. Här har du en komplett lista vilken bredd på fälg respektive däck. https://www.nankangtyre.co.uk/produc _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Men 295 står ju att den ska ha 10.5" fälg? Och ser man på andra fabrikat så är ju 10" bra för 265 och 295 kör många med på 10.5-11" fälg? Eller är just AR-1 gjorda och funkar bäst på smalare fälgar än andra märken? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Du kan ju inte riktigt säga bara för 265 hos tillverkare 1 är så brett så är 265 hos tillverkare 2 lika brett, du får kolla med respektive tillverkare vilken bredd som rekommenderas för deras däck.
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Jo men återigen så står det ju 10.5" för 295:or, så med 295 på 10" så finns det ju risk för ballong form eller att sidorna blir sneda. Och det har ju pratats om förut att speciellt R-däck vill man gärna ha breda fälgar till smalare däck för att det ska sitta stabilt. Och nu anger ju Nankang 9.5 även på 275:orna? så det låter lite konstigt om det inte nu är minimum bredd dom menar? Men att 10" skulle vara för brett för 265:orna tror jag inte det minsta på. Och går du på listan så har dom i så fall inget för 10" ? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Har åkt dessa med 265 på 10" och 305 på 11". Sitter helt perfekt skulle jag säga. |
||||
265 på 10" brukar vara riktigt bra, iaf med de olika däck jag kört. 265 på 9,5 också.
Sen kör jag ofta med "för breda" däck bak där jag tyvärr bara har 10", men just bak så funkar 295 på 10" okej trots att det är bulligt som attan. Om bilen kanske blir lite lynnigare bak pga det vet jag inte men jag tycker det är bra körbarhet även om det kanske kan bli bättre med rätt fälgbredd. Fram vill jag däremot inte köra med "för breda" däck. _________________ Magnus Thomé |
||||
Kan som Magnus säger hålla med om att AR-1 känns "luddiga" utan att kännas svajiga. Får inte riktigt den där närvarokänslan till vägen. Lite som tv-spel men handkontroll
_________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||||
Jag testade en uppsättning AR-1 på Knutstorp för någon helg sedan. Kör 295 bak på 11 tums fälg. 245 fram. Bilen är en 996gt3. Dock lite moddad och relativt lätt, 1275kg med halv tank.
Har tidigare kört otaliga omgångar Nitto NT-01 (Boode i USA och körde mest Sebring och Road Atlanta) Sedan bilen och jag hamnade i Sverige igen så har jag kört trofeo R och cup2. Jag måste säga att jag föredrar Ar-1 över cup2. Ar-1 känns lite "smetiga" eller luddiga som någon sa. Släpper långsamt och fint när man är på gränsen. Ska försöka få till några attack varv på Ljungbyhed nästa helg om vädret håller i sig, jämföra lite tider. Tycker AR -1 påminner väldigt mycket om Nitto NT01 som förmodligen är ett av de mest populära track day däcket i USA. Om det håller lika bra som Nitto återstår att se. _________________ Peter Hanson |
||||
AR-1 är lättkörda på gränsen Men placera bilen med centimeterprecision varv efter varv är inte paradgrenen
Jag brukar säga såhär, med CUP2, V70 o andra så säger man till däcken "kör DÄR" . Med AR-1 så säger man "åk åt det hållet" och så justerar man lite allteftersom _________________ Magnus Thomé |
||||
Haha, exakt min känsla av dom _________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||||
Däck för banåka 265-295 på 10" AR-1 svajigt ? | 1 besök senaste veckan (1011 totalt) |