Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Garagebygge 65 m2 plus loft | 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 >> 64 besök senaste veckan (44701 totalt) |
Då var det äntligen dags efter ca 20 år av olika hyrda garage att fixa ett eget!
Vill göra det här rätt från början. Det jag har att jobba med är en fristående garagebyggnad på ca 8x9 m yttermått. I bakkant av byggnaden finns ett separat förråd och det finns ett loft ovanpå. Innermåtten i garagedelen är ca 760 cm brett och 618 cm långt. Takhöjd 233 cm. Nuvarande garagedel är ca 47 m2 och med den ytterligare snutten så blir det ca 54 m2. Övergripande planer: * Bila bort nuvarande platta, gräva ur och djupa ny med ordentlig isolering. * Ta en del av det inre förrådet och göra den ytan till garaget för att enklare kunna skilja av en slip/svets-hörna. * Isolera väggar och göra nya ytskikt * Eldragning, ordentligt med belysning osv * En billyft på ett eller annat sätt! * Bra arbetsytor och rejäla verktygsskåp * Byta garageportarna till slagportar för att inte ta av takhöjden samt kunna få bättre isolering. Steg 1 är att lösa det här med lyft. Med 233 cm i takhöjd kommer man inte långt. Vill fortfarande ha möjlighet till att ha två bilar inne i garaget så jag kan inte sätta en lyft i mitten. Jag hoppas kunna lyfta taket på vänstra sidan åtminstone 50 cm så man får en takhöjd på minst 285 cm. Har varit inställd på 2-pelarlyft men frågan är om inte en höglyftande saxlyft är bättre? Skönt att kunna sänka ner i golvet utan pelare i vägen. Samtidigt är det ju lite sämre för arbeten under bilen men det kan man ju lösa med ett par rejäla höga stöd för hjulen. Tankar och idéer? Visst borde man kunna ändra takstolen på ena sida genom att förstärka den och sätta som en A-takstol över till andra sidan? _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Wow, till slut händer det
MaxJax verkar smidiga om man har begränsad höjd, inte så lätt att få tag på här bara. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Kul med eget garage så man äntligen kan satsa på schysst inredning osv Lutar just nu åt nedsänkt saxlyft. Riktigt smidigt när man har så låg bil också. Då slipper man lyfta med air jacks först för att sedan få in armarna till en 2-pelare. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
En stående balk tänker du? Från plattan upp till nock? Tänker du att det räcker att sätta en sån balk tex i fram- och bakkant av garaget och sedan kapa strävorna upp till takstolen på den sidan av garaget? _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
"Takkupa" på ena sidan så lyften får plats, om det behövs gå så högt? Det är ju pelarna som behöver gå igenom, men du måste väl inte göra det så högt att du kan lyfta skåpbilar.
Men saxlyft platt i golvet har ju det underbara att pelarna inte finns och det går att vara flexibel alla de timmar som lyft inte behövs (möjligen fastnar hjulen på rullpallen i skarven ) . Med så låg bil som du har så vill du nog ha den stående på halvmetersbord (för varje hjul) ändå, för att slippa kröka rygg när det pillas med annat än taket. |
||||||
En stolpe i framkant mellan portarna.. en stolpe i bakant sedan en limträbalk på loftet.. som ligger på stolparna.. sen förstärker man regeln i takstolen som ligger mot yttertak svallet. På sidan där du vill höja innertaket.. Finns säkert en byggnads ingenjör som kan räkna på detta..
_________________ Michael Thulesius |
||||||
Bredden 7.6 meter borde ju räcka, men djupet 6.2 meter låter kort? Vart får man plats med en ordentlig arbetsbänk??
Höjden låter faktiskt gränsfall, jag har i min verkstad 2.60 och det funkar rätt bra, saxlyft nedsänkt med mer än tillräcklig lyfthöjd, denna används oftast som arbetsbänk, och för att skifta hjul på bruks-bil osv. Borde väll inte vara alls några problem att höja innertak en del. Modifiera takstolarna kanske för att kunna sätta nytt innettak högre upp?? Jag tycker du ska sätta ned rejäla saxlyftar på båda sidorna nedgjutna i golvet, skulle jag bygga min verkstad igen skulle jag gjort så . Inget kinesislt rangligt skit alltså utsn rejäla stabila doningar. Kolla lite i min tråd så du går uppfattning vad jag menar, jag har nu en lågbyggd lyft på hjul under racebilen. Och en fast monterad på andra ytan. Är dock sugen på att såga ned så båda är i golvet. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Tänker att det blir långa arbetsbänkar längs med långsidan till höger. Vill ha plats för två bilar inne men behöver bara meckutrymme för en bil åt gången så jag tänker att ytan borde räcka väl. Intressant med kommentarer kring saxlyft. Känns mer och mer som ett givet val. Nackdelen är att de är jäkligt dyra. Har tittat på denna https://verkstadskungen.se/saxlyftar _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Nu svarade du som en politiker, Vad står i detaljplan? Det kan vara värt att byta konstruktion på taket. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Jag förstår svaret, har köpt hus och ser fram emot att komma in i det 37 m2 stora garaget.
Skaffar man dubbelgarage och ser fram emot att flytta in i det så är det sista jag skulle vilja göra är att ta ner garaget och bygga ett nytt. Lägga 2 år och massa pengar till innan det går att flytta in. _________________ Karl Vestgöte |
||||||
Nu gäller detta bostadshuset, en granne till pappa läste reglerna bra och byggde ett utkikstorn mitt i taket så han fick en extra våning... Behövdes inte något extra bygglov etc. Kan ju vara en möjlig ide, bygg en takkupa ovanför ena platsen. _________________ Roland Johansson |
||||||
Ja det borde fungera, det lär dock bli sjukt trångt med projektbil, plus en bruks-bil plus arbetsbänk på bredden, går väll att parkera men ska man jobba med någon av bilarna blir det nog gränsfall. Men vad ska man göra,
Jag är nöjd med mina plana lyftar, ska man lyfta en bil så går det år bordsskiva på ca 2.5x1m då går set bra att bara lägga under klossar vid länkarmsinfästningar, fram/bakvsgnsbalk, eller liknande, å man har fritt spelrum för allt utom avgassystem och handbromswirear. Sådana lyftar med kapacitet på typ 2-3000 finns ofta ute på blocket begsgnat väldigt billigt, kolla tex hymo (bäst) edmolift, marco, translyft. Alla dessa 4 tillverkas i Sverige. De är då simpla så är sällannågot som kan strula, oftast bara slitna i lacken, elsystem är i princip bara en knapp upp och en ned. Vill man ha lyftramper typ de du länkar är det nog svårare att hitta vettiga begagnat gissar jag, Vilken plats är det du har tänkt ha lyften för??under projektbilen eller på extraplatsen? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Det tar 3 mån att bygga ett garage _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
För dig ja, för en annan tar det minst tre år _________________ Karl Vestgöte |
||||||
Precis. Jag har faktiskt jobbat nästan varje dag på mitt garagebygge i 2-3 år, men ska man ta hand om barn och jobb samtidigt blir det kanske bara någon timme i taget. Men jag förstår också Eriks tanke om att göra det ordentligt med en gång. Istället för att bygga om ena sidan av taket kanske det är lika bra att ta bort hela taket och göra högre väggar och byta till saxtakstolar eller ryggåstak. Däremot tror jag inte det är så nödvändigt att göra om plattan. Det borde väl gå att få dräglig arbetstemperatur även med oisolerad platta? _________________ Rikard Lundberg |
||||||
Andra projekttrådar Garagebygge 65 m2 plus loft | 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 >> 64 besök senaste veckan (44701 totalt) |