Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Spacers, balans och grepp | 1, 2 >> 6 besök senaste veckan (1951 totalt) |
Har tidigare kört med 12mm spacers fram och 5mm bak (per sida). Gjorde då ett test med 15mm fram och 12mm bak. Utseende mässigt en absolut hit, bak hade gärna fått komma ut mer. Men...
Jag märker klart och tydligt att jag har mer "grepp" bak - bilen har blivit mer undertyrd initialt, eller kanske mid corner. Drar mig då till minnes en diskussion som jag hade för många år sen med Jarlmark - då handlade det om dämpare bak som efter renovering "erbjöd mer mekaniskt grepp vilket gör att du nu behöver hårdare fjädrar för att kompensera" - typ....minnets viker. SÅ. Om jag då har mina spacers bak och tex ökar styvheten på krängaren för att "försämra" greppet, har jag då vunnit något alls? Jag menar, jag gör en sak som ökar greppet och en annan som motverkar det... Finns det då nån vinst? Till saken hör att jag har ju väldigt lite camber fram, typ 1,5-2gra men jag vet inte om jag vill ha mer på gata. Planen med testet var att se vad som händer för tanken är att byta till bärarmar med annat nav bak som trycker ut hjulet mer - men då vill jag ju ha en netto-vinst här... Jag skulle väl iofs kunna klicka ner däämpningen på dämparna och testa, då borde jag ju få luite mer liv i rumpan igen. Eller så känner jag fel. Men det går liksom inte att hänga ut rumpan lika lätt längre. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
Det beror väll på.
Man kan ju förlora fart vid en kurva och vinna i en annan. Det är väll bara varvtiderna som ger den rätta bedömmningen. Sen kan ju såklart körglädje eller ekonomin vara viktigare. Och då blir ju kanske även svaret annorlunda. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Ja, men den vurpan har jag nog gott på redan känner jag. OK, så med andra ord så om jag styvar på den bak och får tillbaka balansen så är det en netto-vinst jag har gjort då? _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
När vi talar ren teori så får vi ju en klar nettovinst med spacers.
För det är viktöverföringen till yttre hjulen som påverkas. Och det som avgör är spårvidden/höjden av viktcentrum. Hur man flyttar ut hjulen har i detta sammanhang ingen betydelse. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||
Fast för kraftig krängare tar bort grepp då den skapar variationer i däckslast på den andra sidan. Lite mer spacer ger något ökad spårvidd och därmed något rollstyvare bil på den axeln. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Som sagt så haltar detta antagande. Om du får bättre grepp bak, med spacers..... och antar att du försämmrar greppet med styvare krängare bak. Så måste du ta och fundera åt andra hållert. Alltså: Om du får bättre grepp bak, med spacers..... och mjukar upp krängare fram, så skulle du få bättre grepp både fram och bak ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
En krängare ändrar balansen på bilen så det fungerar utmärkt att öka på krängaren bak om bilen har mer grepp bak med tex spacers. Min kommentar är mer att om man behöver väldigt kraftig krängare i förhållande till fjädrarna så har man suboptimerat sin bil då den kommer ha sämre grepp än en bil med hårdare fjädrar men mjukare krängare. Men det är väl upp till var och en att bygga det chassiet dom tror är bra. Jag tänker iaf inte bygga en bil med 50N/mm krängare och 50N/mm fjäder då den kommer ha sämre grepp än en bil med styvare fjäder och mjukare krängare. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Det blir lite teoretiskt och i praktiken är skillnaderna kanske inte så stora.
Men du har ju rätt att man kan inte köra med hur styva krängare som helst. I extremfall (inga fjädrar hålls ju inte bilen uppe). Andra extrema utan krängare funkar däremot. Det som påverkas då vi talar proportion fjäder/krängare är: Stötdämparen är inte (eller brukar inte vara) avstämd för fjäder + krängare. Så med styva krängare är bilen underdämpad. Detta kan man ju fixa om man inser problemet. Sedan påverkar förhållandet styvheten i sido- respektive längsriktning olika. Dvs med styv krängare niger bilen mer än om samma rollstyvhet skulle vara fixad med fjädrar. Vad beträffar rollstyvhet så tänk en bil med stel axel. Den kränger x grader. Bredda på axeln med spacer eller vadsomhelst och vad händer? Bilen kränger precis lika mycket! Karossen ligger ju precis lika över fjädrarna oberoende. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||
För stel axel stämmer detta. Men för till exempel en bubbla framvagn (dubbla längsgående) så blir det ju styvare då hjulet rör sig rak upp och ner i y-z planet. Flyttas hjulet ut så fås en större rörelse på hjulet vid en given rollvinkel = styvare. Så spacerns effekt är beroende på hjulupphängningen kinematik. _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
Precis!
Detta var min point. En pendelarm funkar ännu olika då MR ändrar. Jag ville få er att fundera på saken och det funkade. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||
Bil utan fjädring.
Ökad spårvidd ger mindre vikt försjuting vid samma hastighet i kurva.... Mao vi kan åka fortare. Och vi kan styr över/understyring genom spårvidden. Samma sak blir det om bilen har fjädrar och krängre. Om vi antar förhållandet i rollstyvhet är konstant från fjäder och krängre. Och jacking mm. _________________ Johan Sjölinder |
||
I en kurva på helt slät asfalt vilket inte existerar kommer det inte göra nån skillnad om styvheten kommer från krängare eller fjäder. I vekrligheten är det hela tiden störningar från odjämnheter vilket man ser om man filmar hjulupphängningen.
Men tänk en bil som har väldigt styv krängare dvs 50% av fjäderstyvheten eller mer som kör över curbs med innerhjulet. Då kommer kraft gå genom krängaren och skapa både högre och lägre däckslast på ytterhjulet som då kommer tappa grepp tidigare än en bil med hårdare fjäder och mjukare krängare. Dvs föraren får anpassa farten och köra lite långsammare med bilen med hård krängare eller undvika curbs vilket också kostar tid på sina ställen. Tycker absolut krängare har sin plats på en bil men de ska vara ganska mjuka i förhållande till fjädrarna och lätt justerbara för att kunna ändra balansen på bilen på banan. Så man kan absolut öka styvheten på krängaren men man får hålla koll på när den blir förstyv och då öka fjäderstyvheten istället _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Vad som går genom krängare kontra fjäder låter jag vara osakt.
Hmm beror på massa faktoerer, bla rc, axelavstånd, spårvidd mm. Men i rent verkikal fjädring så skall dämparen stämmas av till den fjädrade vikten och den ofjädrade vikten. I roll så skall så är det inte vikten utan masströghetsmomnetet dämaparen skall stämma av till. Här är jag rätt rökt vad masstryghets monmenten är på ett bil kräk.... Mao har bara ett svagt hum mao. 50/50 fjäder/krängare är inga konstigheter. Många modrena bilar ligger över 100% på kränagren. Min hyppotes ligger att bilen skall kränga ca lika mycket i böj som i broms. Mao ytterhjulet kommer ca inte röra sig alls. Om man typ kurvbromsar. Broms kontra böja, då bilar är i det flästa fall längre än breda så behövs det mer kränings-styvhet än pitchs-styvhet. _________________ Johan Sjölinder |
||
Min poäng var snarare av typen: Om man styvar upp fjädrarna rejält (som man gör när man bygger banbil) så kommer krängaren inte bara bli mindre styv rent relativt utifrån de styvheter man mäter på lös del utan även pga att hjulrörelsen blir mindre och därmet så lastar man krängaren mindre, vill man ha samma kraft på hjulet från krängaren så måste man följa efter med en styvare krängare. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Jag siktar ca ca ca på
L=axelavstånd tw=spårvidd k=fjäderkonstant på hjulet karb=fjäderkonstant från krängaren på hjulet. L/tw=(k+karb)/k Varför detta? Jo för bilar är längre än breda så får man i bollplanket lika rörese i pitch och roll. Snabb tumme pekfinger så krängre genom fjäder. 0,5-1. Gäller fram. Bak brukar det bli lägre. Särskilt på RWD bilar. När det spårar ur vet jag inte. Morderna bilar, de jag sett, har mycket krängre i förhållande till fjäder. Hmm men då är inte bumpgummit med som idag används som en extrafjäder. Progresiv fjädring om vi nu så vill. Sen låter jag det vara jä... osakt vad om vi blandar ihopp roll, pitch och vertikal fjädring dynamiskt. Typ stämma av tex dämpare. Ger vi en störing på ett hjul kommer det påverka alla de andra hjulen också. _________________ Johan Sjölinder |
||
Racetech Spacers, balans och grepp | 1, 2 >> 6 besök senaste veckan (1951 totalt) |