Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Frågor inför bromsuppgradering "light" | 1, 2 >> 1408 besök totalt |
Hej,
Jag är precis i färd med att fixa bromsarna på min BMW Z3 M Coupé. Bilen är ingen renodlad banbil men jag skulle gärna kunna köra på nån trackday emellanåt. Tänkte hålla mig till originalskivor men funderar på om jag med mindre åtgärder ändå kan göra bromsarna lite vassare, exempelvis genom bättre belägg, bromsvätska och kanske uppgraderade bromsledningar. Viktigt är att bromsarna inte gnisslar och dammar för mycket. Tips och idéer? /Peter _________________ P e t e r D e g e r m a n |
||||
Köp pfc 08 belägg och byt till Motul RBF 600 vätska.
Sen kan du köpa bronsbussningar till oken. Nästa steg är andra bromsok från tex Porsche 😊 _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Att byta belägg, bromsslangar och bromskylning är en väldigt bra start.
Oavsett vilka belägg du väljer så gör bromskylningen mycket nytta, försök att få in luft in mot navet så den transporteras ut genom skivans ventilering därifrån. Beläggen är alltid en kompromiss. Är dom riktigt bra så gnisslar dom och dammar, exempelvis PFC08, Pagid RS29/RS19 mfl. Men ett mellanting som jag tycker funkar utan att gnissla och damma är StopTech sportbelägg (observera dock att det INTE är lika bra bett som "riktiga belägg"). Andra har varit nöjda med Ferrodo också som mellanting, kanske DS2500? (har inte kört dom själv). Bromsvätska ska du byta varje vår så den är fräsch till nya säsongen. skadar inte att lufta bromsvätska lite någon gång under säsongen också. De flesta är nöjda med Motul RBF 600 som är väldigt prisvärd. Sen finns det ju dyrare alternativ för den som vill. Hoppas du kommer och kör lite med oss i BMW CS _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||
PFC08 är inget för dig om du vill slippa gnissel.. Kör då ist på Carbotech XP8 el.dyl som har nästan samma prestanda men mkt tystare (lite gnissel blir det alltid dock).
Kylning är nog oxå bra och André's kit kan du demontera om du vill återgå till original (är ju en sån bil numera, Z3M Coupe). Fräsch vätska är förstås nr.1 medan du kommer bli förbluffad över vilken liten skillnad nya slangar gör tror jag. |
||||
När det gäller just exemplen PFC08 och XP8 skulle jag nog säga att PFC08 är några steg upp från XP8 - det är lite olika karaktär på dessa två. PFC08 tål längre stinter och funkar bättre vid högre temp jmfrt med XP8 som är i gränslandet av att vara ett fast-road/slalom/trackday belägg... |
||||
Jo håller med, PFC08 är i en annan liga både pris & prestandamässigt. (Och ljudmässigt..)
Bara säger att jag (tydligen) är rätt hård mot bromsarna o XP8 aldrig fallerat på bana på nån av mina tunga bilar, o då har jag testat en del andra "fast road" belägg som klapprat igenom totalt direkt.. (typ EBC.. ) Så det är även fel att jämföra XP8 med såna tycker jag. |
||||
Kör DS2500 på gt86an, för att just slippa gnissel och vansinniga mängder damm. Funkade bra på gelleråsen, iaf för 15-20min körpass, känns ungefär som vanliga gatbelägg på gata men med bättre bett, funkar även bra i - 18 grader har jag kommit fram till utan uppvärmning. Är bromsarna ganska i underkant eller om man vill köra många track days så är tidigare nämnda belägg i tråden avsevärt vassare såklart, allt handlar om prioriteringar.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
På min E36 M3 körde jag länge på originalskivor (tvådelade med alu- hub). Dessa i kombination med lite värre belägg, bättre bromsvätska samt kylning funkar kanon i mer än 30 minuters pass.
Beläggen jag körde med, och fortfarande kör med, är Carbotech XP8 fram och Stoptech "sportbelägg" bak. Inget gnissel med denna kombo, dock dammar de mer än " vanliga" belägg. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||
Alternativ... en uppsättning ban-belägg och en uppsättning rejs. Det är ju ganska enkelt att byta.
Jag fyndade CL RC8R belägg och de är ju på ett sätt helt fel men oooo så rätt. Skriker och dammar men jösses vilket hugga i bromsarna. Jättetrevligt! 15min senare har man sina vanliga vardags belägg på plats och det är tyst och tråkigt igen. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
"Bilen är ingen renodlad banbil men jag skulle gärna kunna köra på nån trackday emellanåt"
Jag skulle nog råda till goda originalbelägg och kylning som en start. Eller är BMWs belägg by default gjorda av pressad kamelskit? Iofs är det en M Coupé så det finns ju mer motor än bilen klarar av, men om kylning inte räcker så kan man ju ta i problemet då, inte behöva forska fram en lösning att kunna leva med innan dess. |
||||
Har trattar till fronten och bromssköldar/trattar till Z3 M. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Tack för all input!
Då jag tänkte behålla bilens originalutseende så kommer synliga lösningar för kylning tyvärr inte bli aktuella, även om jag förstår att det ger mycket vid bankörning. Finns det några bromsbelägg som är bättre än original (Jurid 187 FF, om jag förstår saken rätt) utan att damma och gnissla mer? Vilken effekt ger stålomspunna bromsledningar? _________________ P e t e r D e g e r m a n |
||||
Se mitt tips ovan kan ju vara värt att googlade lite och se om någon annan med liknande bil testat dom på bana. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Om du vill köra bana utan att köra med belägg som dammar/gnisslar mer eller montera bromskylning som är praktiskt taget osynlig (bortsett från det du ser om du tar bort hjulen) så kanske det är bättre om du köper en billigare bil som du vill modifiera lite? Tänk E36 328 eller E46 328/330. Kommer bli kortvarigt nöje att köra bana med originalbelägg utan kylning tyvärr. Kortvarigt med tanke på att de inte tål den värme som byggs upp med kontinuerligt hårt bromsande och det snabba slitaget som kommer bli.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Jag har redan gjort det och hittat flera som säger att originalskivorna räcker ganska långt, precis i linje med Davids inlägg ovan. Däremot har jag inte hittat några kommentarer om originalbeläggen.
Ja, det förstår jag. Kylning låter absolut vettigt och det kan säkert bli aktuellt framöver om jag hittar en lösning som inte syns. Men jag vill inte överbetona bankörningen då det handlar om en hobbybil som framförallt kommer plockas fram för att köras aktivt på kurviga landsvägar. Just nu vill jag nog mest passa på att göra förbättringar på en 20 år gammal bil. _________________ P e t e r D e g e r m a n |
||||
Jag hade helt osynlig kylning på M2an såhär https://www.thingiverse.com/thing:44
Men är det lite lättare bankörning så kan nog typ DS2500 eller XP8 bli en vettig kompromiss även utan kylning. Allmänt så är det en skarp koppling mellan hur mycket det gnisslar och hur bra belägg tål bankörning, det finns inga genvägar på det. Ja förutom att ha bra kylning och därmed kunna köra aningens snällare belägg än vad som annars behövts. _________________ Magnus Thomé |
||||
Nybörjarsvängåkaforum Frågor inför bromsuppgradering "light" | 1, 2 >> 1408 besök totalt |