Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Geometri hundkoja, dubbla A-armar, mittmotor | 425 besök totalt |
Ytterligare en geometrifråga. Vet att det varit uppe många liknande frågor före mig men alla projekt är ju olika och jag skulle vara ytterst tacksam om någon vänlig själ med bättre koll än jag orkade kika lite snabbt och ge en åsikt eller spark åt rätt håll:)
Har läst många andra trådar och resonemang samt SFRO handbok och Malmbergs banbilsbok. Har ändå svårt att riktigt förstå hur/vad jag skall försöka optimera mot. Har än så länge endast ritat framvagnen och har lagt in min första skissade geometri här (länk VSUSP): Koja ver1 Projektet ifråga är en hundkoja med mittmonterad motor. Motorval inte bestämt, lutar just nu åt subaru-boxer med audi/wv-transaxel. Skall SFRO-reggas. Kommer troligen köras mest på gatan men skall byggas för att kunna göra bra ifrån sig på bana. Nuvarande status: Tänkta spindlar: Mazda MX-5 NB Vikt: gissningsvis ca 650kg Hjulbas: 2040mm Spårvidd: nuvarande skiss är 1270mm men kan ökas Hjul: 13" Scrub/styrradie: 14mm med ET30 KPI/SAI: 12,5 grader (låst värde iom givna spindlar) En första fundering gäller camber, har tänkt att göra den justerbar mellan noll och drygt 5 grader (onödigt mycket?) men i VSUSP-länken ovan har jag utgått från camber noll, är det dumt? Bör jag utgå från det värdet som är rimligt att anta kommer köras mest? Vet inte hur mycket fjädringsväg jag kommer att ha ännu, men utgår fån SFRO:s krav 60/20 (in/ut framvagn) plus lite marginal åt båda håll. Eftersom tanken är mittmotor så har jag ganska bra med plats fram och möjlighet att ändra i princip alla mått på denna första skiss. KPI är låst eftersom jag redan har spindlar (om det inte finns en väldig bra anledning att byta). Som sagt, ytterst tacksam för åsikter och hjälp! _________________ Daniel Wahlberg |
_________________ Daniel Wahlberg |
Racetech Geometri hundkoja, dubbla A-armar, mittmotor | 425 besök totalt |