Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Elitracing (åskådarracing) Indycar 2022 | 621 besök totalt |
Jag såg de sista 15 varven ungefär och det var rejält spännande efter rödflaggen på slutet.
Jag brukar inte titta på amerikansk racing för det känns inte alltid som att tävlingen är prio ett utan mer att det ska vara underhållande. Nu är det bara att ta hem mästerskapet... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
När det gäller motorsport är de som fått Bragdguldet lätträknade. Man bör dessutom åka utan stödhjul om man ser till historien då endast tvåhjulsåka som belönats hittills. Att åka på 4 hjul är alltså uteslutet. 1961. Ove Fundin: Speedway & Sten Lundin: Motocross. 1983. Håkan Carlqvist: Motocross. 1999. Tony Rickardsson: Speedway. Vill man ha chans på bragdguldet är det friidrott 19 st & längdskidor 16st man bör inrikta sig på. För Jerringpriset ser det ännu mörkare ut för motorsporten med endast 1st 2005. Tony Rickardsson: Speedway. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Det var ett sjukt spännande lopp där både Felix och Marcus låg bra till i princip hela tiden.
Mot slutet kastades ordningen i toppen om lite och det såg ut som att Felix skulle vara den som låg bäst till inför de avslutande varven. Men Marcus visade en imponerande fart och tog sig förbi och drog ifrån. När sen rödflaggan kom med en handfull varv kvar kändes det väldigt uppgivet och jag började ställa in mig på att det skulle bli topp tre i bästa fall. Men Marcus gjorde verkligen en perfekt avslutning efter omstarten och det var helt sjukt att se honom gå över mållinjen som segrare. Jag får t.o.m. gåshud när jag skriver detta nu ett par dagar senare... Såg sedan denna presskonferens med Marcus där Kenny är med via tel och gratulerar. Senare i intervjun får han frågan om hur det var att komma från F1 till Indy osv. Då säger Marcus till slut: "winning Indy 500 is not bad for a pay driver" Vi ska inte glömma Felix fina fjärdeplats, utan Marcus vinst hade det ju känts som ett väldigt bra resultat men nu kommer det ju lite i skymundan. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
Jag har alltid rankat Felix som en bättre förare än Marcus, men det är mest baserat på hans extrema förmåga att köra snabbt direkt i en ny bil. Jag vet inte hur bra Felix är på att få teamet att jobba dit han vill och att anpassa bilen för att åka ännu fortare.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Marcus erfarenhet från F1 har säkert varit till stor hjälp i hans arbete att etablera sig i teamet och i förberedelserna inför tex Indy 500. Dessutom är ju Marcus team starkare än Felix nuvarande team så de har ju inte riktigt samma förutsättningar i dagsläget. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
Känns väldigt spot on och ärlig. Det lär vara jobbigt mentalt att vara "snabbast" hela karriären upp till en viss tidpunkt, och sedan spendera 5 år med att bara bli omkörd och sluta i botten av resultatlistorna som under F1. Tveklöst är såklart att han har snabbheten om man kört bl.a både F1 och Indycar, nu får vi hoppas att resultatet kommer mer frekvent om självförtroendet byggs upp mer igen _________________ Mvh / Daniel Ene |
||||
Tror inte den ständiga svält dieten under F1 tiden gjorde honom speciellt gott heller är man 180cm lång så är det en klar nackdel när man har team kompisar som är 10-15cm kortare & 5-10kg lättare det blir många sekunders nackdel över ett helt lopp. Det har ju blivit betydligt jämnare mellan olika förare i F1 idag då förare & stol ska väga 80Kg minst. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
En artikel av F1 journalisten Scott Mitchell om att bedöma en förare(Marcus Ericsson).
https://the-race.com/formula-1/newes _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Marcus 2:a efter Josef Newgarden igår på Road America så efter gårdagens race leder han mästerskapet igen nu på 293p före 2:an Will Power på 266p.
Felix blev 6:a igår så han klättrade upp en placering i mästerskapet. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Sjukt spännande race igår! Kul att se Marcus attackera mer än jag tycker han gjort tidigare. Extra kul att han dessutom fick bra utdelning för sina moves. Synd att det strulade lite i sista depåstoppet men i praktiken gjorde det ingen skillnad, P2 var nog absolut max. Även om P6 känns som ett ok resultat för Felix så hade han P5 inom räckhåll på slutet men kunde tyvärr inte fullfölja när han ställde frågan. Hoppas att han får till en riktig fullträff snart så han därigenom får hjälp att säkra fortsatt körning nästa år. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
Indyracing är ju helt klart mycket mera intressant att vara tv-åskådare till 2022. Mackan är het i år. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Ja IndyCar är nog det bästa just nu att se, även om man inte är Svensk. Galet tajta race och brutalt jobbiga bilar att köra och tåliga..
Inte alls som F1 som är ömtåliga som jag vet inte vad och Servo och grejer .. Sen fan kul men Mackan och Felix, fan va de kör denna säsong _________________ Magnus Wideman Nya VW Golf MK8 R Performance Pack https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||
2023 uppdatering. Säsongen igång och Mackan vann premiären!!
St Pete är aldrig tråkigt när halva fältet kör med halva hjärnan.... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Ja vilket galet race igår! , Mackan hade lite och höll sig undan!, men 4a i kvlaet var galet bra! Grattis! _________________ Magnus Wideman Nya VW Golf MK8 R Performance Pack https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||
Det var väl kvalet som var det mest lovande, kan man kvala topp 10 eller bättre har man större chans att klara sig ifrån problem. Synd på Felix som blev satt i muren på varv 1 och som var anledningen till första masskraschen. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Elitracing (åskådarracing) Indycar 2022 | 621 besök totalt |