Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -99 - Laddar upp inför Sprint #1!
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18
120 besök senaste veckan (35154 totalt)
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499


Trådstartare
Dags för den blå!
Nu säger kalendern 2024 och det är Sprint #1 redan på torsdag denna vecka - äntligen!


Bäst att förbereda och plocka fram den lilla bilen igen





Nej inte den lilla, den var ju för liten att köra - men rackarns snygg att titta på - Tack Peter!
Vilken otroligt detaljerad modell! Med rätt färg, hardtop och allt! Redan en succé hos nästan alla i familjen

Just det, fram med den riktiga lilla blå!
Först ut, ny olja/filter:


I år med 5W-50 Mobil 1, borde klara även bankörningen riktigt bra!
I övrigt verkar det svårare och svårare att hitta 5W-50 olja i butik, någon som vet varför?


När jag ändå hade bilen upplyft för det så passade jag på att sätta dit lite nya märken för lyftpunkerna på bilen



Idag kom det ytterligare ett paket till bilen


Två lådor bromsbelägg


Nämligen Ferodo DS2500!

Varför byta? Var de gamla slut?
Nej, det satt Carbotec XP8 på bilen innan, fantastiskt bra för bankörning och riktigt aktiv körning men inte alls lika skoj för brukskörning/stadskörning. Då bilen är så extremt lätt (753kg) så blir det i stadskörning enbart väldigt lätt tryck på bromspedalen (trycker jag mer än bara lite lätt så sitter det nån rackars ouppmärksam förare i en SUV i baken på bilen) och då skriker bromsarna något makalöst. Nog för att rejsigt gnissel är lite mysigt, men skrik vid brukskörning som får godstågschaufförer att titta med lång våt blick efter bilens bromsljud - njae.
Därför 'går jag ner en nivå' i bromsbelägg till Ferodo DS2500 och testar dem.
Hade sådana belägg senast på min Mercedes 190 2,5-16, höll bra på en bil med 1400kg tjänstevikt - då ska det nog funka för 829kg tjänstevikt
Eftersom detta är en känslobil och inte enbart banbil så får man testa sånt som höjer körglädjen vid alla tillfällen



Nu är de monterade och även inkörda enligt instruktionen
Citat:
Perform at least 15 trial brake applications, initially with reduced pressures (around 50% of the normal that might be used for that same brake application were it to occur under race conditions) building up to full decelerations after the 15 applications. To shorten the procedure applications can be made along the straights as well as at corners.


Nu blir det upp till bevis på torsdag!

Om det inte skulle gå bra på torsdag så har jag redan en ursäkt: "jag ville bara testa mina nya bromsar, de tog jättebra - därför det gick så sakta".
Gissar att man kan behöva lite ursäkter i år... Miator har bytts mot Porsche, Mustanger har rivit hela motorer för att hitta mer effekt - man kan säga mycket, men man skojar inte bort det lekfulla allvaret i SVKG's Sprintcup thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19503



Figgz skrev:

Ska denna också konverteras till vänsterstyrning?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



Figgz skrev:

Därför 'går jag ner en nivå' i bromsbelägg till Ferodo DS2500 och testar dem.
Hade sådana belägg senast på min Mercedes 190 2,5-16, höll bra på en bil med 1400kg tjänstevikt - då ska det nog funka för 829kg tjänstevikt
Eftersom detta är en känslobil och inte enbart banbil så får man testa sånt som höjer körglädjen vid alla tillfällen




Såna kör jag med på min Elise. Supernöjd. Skriker ingenting och bettar bra tycker jag. Dammar dock en del men det spelar mindre roll.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 248



Bra timing, jag som precis också ska köpa nya belägg

Hur blev det med det där som "absolut inte skulle bli ett vinterprojekt", Fredrik?

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463



Video tips, om du inte redan sett den.



5w50 är väl allt mer ovanlig, nu hittar man mest 0w30 eller tom. 0w20

Jula och Verktygsboden har ju i alla fall Mobil 1 5w50 fortfarande.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195



Körde med Ferrodo ds2500 på min m3e36 var väldigt nöjd till att börja med räckte till trackdays mm. Skitade ner fälgarna förstås. Men sen när jag körde lite mer race blev de lite överhettade.

När det gäller mobil oljan är det väl zink addetiven som är bra?
Fast inte miljö bra? Det är väl inte nödvändigt i bruksbil typ åretrunt tilljobbet bil.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -99 - Laddar upp inför Sprint #1!
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18
120 besök senaste veckan (35154 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande