Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 GT3 2004 Walter D:E | << 1, 2, 3, 4 >> 13 besök idag (11473 totalt) |
Bromspyssel
Skivor och belägg behöver bytas och material har köpts in. Org skivor har fungerat på tidigare bilar så det blev denna gång. Belägg tänkte jag prova något nytt för mig, Endless ME20. För att förbereda mig har jag grävt lite på vad som kan behövas byta mer. Repsats med dammskydd är väl troligt, packningar till kolvar kanske. Sen har vi dessa "porslins" puckar. Vi får väl se hur dom ser ut. Det finns lite efm lösningar. Tar gärna tips. Nästa grej är att höja den. Tänkte ge mig på det själv först och se om grejorna sitter någorlunda lösa så man justera. Den är 103mm fram och 115 bak typ. Siktar på 115 fram och 128 bak, lite mer org höjd. Annars går den som pendlarbil till landet just nu. Småvägar är kul och den går bra! Har ett liten känsla av att motorfästen kan vara lite dåliga, det rör på sig lite väl mycket ibland från motorn. Vi får väl se när det blir mer bana hur det känns. _________________ Jens Lanvin |
||||
Tack, jodå det känns bra. Är inte detta kul byter jag hobby! _________________ Jens Lanvin |
||||
Kolla in Racing Brake för renoveringssatser https://racingbrake.com/996-1999-04/ _________________ Christian Grandt 982 GT4 997 Turbo ex 997 Targa ex Mini 1380 ex |
||||
Ah, tack. Dags att börja räkna lite. _________________ Jens Lanvin |
||||
Rätt! Bilar ska användas och en Porsche GT3 måste vara det perfekta valet. Byggd för att köras så ofta som möjligt!
Stämningsfull bild för övrigt! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Dåsa har det skett arbete.
Skivor och belägg är bytt. Gick smort. Alla porslinspuckar var hela, och dammskydd såg hela och fina ut. Blåa belägg ser ju lite ungdomligt ut. Dock hade innerskärnarna på v sida spruckit. Så det får beställas nya. Mycket prylar bakom dom man vill hålla rena. Sen fick jag lossa alla justermuttrarna på coilversarna. Hurra! nu kan vi ställa in rätt höjd.!! Plockade också bort broms kylnings plasten. Det satt från en CUP som är stora och går ner djupt. Säkert bra, men dom tar i över allt. Har beställt nya från en 997 gt3. Mycket billigare än 996 gt3, varför vet jag inte. Men det skall passa. Sen har jag touringfierat insidan. Framdelen av buren har monterats ur. Det är många mil på landsväg innan jag är i på en bana i Tyskland, och utan hjälm är rören inte så kul. Brandsläckaren har också fått ge sig, vi är ofta två på resorna och den är stor. Jättes stor. Har också beställt mattor fram utan uttag för buren så det blir lite snyggare. Nu behövs det ett set org hjul typ, och Michelin p4s. Just däcken verkar inte lätt att få tag på. men till nästa år så kanske. Eller vänta på 5s? Vi får se. _________________ Jens Lanvin |
||||
Abolut. Den rör på sig mysigt på grusvägen ut. _________________ Jens Lanvin |
||||
Ett tips för nästa byte av skivor bak är att konvertera till 350 mm bakskivor från 997.1 turbo. Förutom skivorna krävs 11 mm spacers till bromsoken och längre skruvar. Detta ger bättre bromsar och en mer neutral bromsbalans.
_________________ Jan-Erik Forsman PCS 2074 Porsche 997 turbo -07 Porsche 996 GT3 CS -04 Såld BMW X3 råoljebrännare SKS 800 |
||||
Tack för tipset. Ta det med mig till nästa gång. _________________ Jens Lanvin |
||||
Nice! _________________ Magnus Thomé |
||||
Så.
På väg. Idag 90 mil till ett mysigt litet hotel. Har passerat både Warsteiner och Veltins på vägen. Härligt område om n är på väg till Ringen och vill köra lite mysvägar. Bilen går otroligt bra. Har dock regnat kopiöst på resan. Cup 2 är helt ok, men branta utförsbackar har varit intressanta. Farthållaren är guld värd. Har också monterat nya reg plåtar. Imorn siktar vi på Barweiler och kvällskörningarna sen trackday på fredag. _________________ Jens Lanvin |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 GT3 2004 Walter D:E | << 1, 2, 3, 4 >> 13 besök idag (11473 totalt) |