Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
VARVTIDER
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
5 besök senaste veckan (63624 totalt)
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Nisse C skrev:

Förövrigt så kör Micke med konceptet "Mer turbo än vad jag har" och jag kör med konceptet "Mer luft i vissa däck än vad Micke har"


Låter som det kan bli tufft för dig Nisse när Micke har skaffat sig däckstryckmätare... Han kanske behöver det mer än en laptimer?

Själv behöver jag så mycket till min bil att jag inte vet var jag skall börja... Fast det går ju att åka med den som den är oxå...

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

Magnus Thomé skrev:
Hmmmm... gruppköp av laptimer.... mmmmmm




Kommer ihåg att en kille vid namn Matias Richter i Skåne sålde hemmagjorda varianter på MGCC:s hemsida för något år sen. Priset var då bra mycket lägre än för proffsprylarna. Skall jag leta kontaktvägar?

Kom dock ihåg att alla chanser till Försäkringsersättning flyger all sin väg när du kopplat in en sådan.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Är ganska långsam... (men har kul ändå )

Enda tidtagningen på mig jag vet om är från Kinnekulle i år. (tider från fem varv i följd)
1.07.7
1.07.7
1.07.7
1.08.2
1.07.5
(kommer inte ihåg resterande varv)

ok, ingen märkvärdiga tider men rätt kul eftersom det var mitt sista pass för dagen och jag tog det lungt pga av att tyckte jag kört ojämt och bestämde mg för att ägna sista passet till hitta spår och köra konsekvent. Var rätt kul och få kvittens.

/Gunnar

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



P.P. skrev:
Kom dock ihåg att alla chanser till Försäkringsersättning flyger all sin väg när du kopplat in en sådan.


Det här tål att tänkas på i ett ännu större perspektiv!
om det är så att folk aktivt börjar ta tid på sina varv kan det bli så att försäkringsbolagen ändrar sin hitillsvarande bedömning och börjar anse att ALL körning på bana mer eller mindre ändå alltid är tidtagen, oavsett om arrangören/motorklubben kallar det för förarträning eller liknande, och helt enkelt nekar ersättning oavsett vad som har hänt på grundval endast av att det hänt på bana!

En av mina kompisar är en s.k. underwriter på ett stort försäkringsbolag (I wonder IF you can guess wich one?). Hans jobb är att fastställa försäkringens omfattning och därmed bedöma risken för densamma som givetvis i slutändan resulterar i en premie. Han är motorintresserad och surfar gärna på siter som den här....

Jag betalar redan hutlöst mycket pengar för min försäkring. Skulle det ske en villkorsändring pga av tidtagande skulle jag behöva teckna en extraförsäkring (om det ens går). De slantarna lägger jag hellre på däck!

Det är av den här anledningen väldigt viktigt att man är nogrann när man sätter ut sina varvtider. Man måste med andra ord skriva som det var, dvs att en kompis, utan att man visste om det, tog ens varvtider.

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Martin G skrev:
Nisse C skrev:

Förövrigt så kör Micke med konceptet "Mer turbo än vad jag har" och jag kör med konceptet "Mer luft i vissa däck än vad Micke har"


Låter som det kan bli tufft för dig Nisse när Micke har skaffat sig däckstryckmätare... Han kanske behöver det mer än en laptimer?

Själv behöver jag så mycket till min bil att jag inte vet var jag skall börja... Fast det går ju att åka med den som den är oxå...

///Martin


Däcktrycksmätare är införskaffad, hoppas inte Nisse skaffar turbo för då lär Golfen visa bakljusen

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41608

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
BTG skrev:
P.P. skrev:
Kom dock ihåg att alla chanser till Försäkringsersättning flyger all sin väg när du kopplat in en sådan.


Det här tål att tänkas på i ett ännu större perspektiv!
om det är så att folk aktivt börjar ta tid på sina varv kan det bli så att försäkringsbolagen ändrar sin hitillsvarande bedömning och börjar anse att ALL körning på bana mer eller mindre ändå alltid är tidtagen, oavsett om arrangören/motorklubben kallar det för förarträning eller liknande, och helt enkelt nekar ersättning oavsett vad som har hänt på grundval endast av att det hänt på bana!

En av mina kompisar är en s.k. underwriter på ett stort försäkringsbolag (I wonder IF you can guess wich one?). Hans jobb är att fastställa försäkringens omfattning och därmed bedöma risken för densamma som givetvis i slutändan resulterar i en premie. Han är motorintresserad och surfar gärna på siter som den här....

Jag betalar redan hutlöst mycket pengar för min försäkring. Skulle det ske en villkorsändring pga av tidtagande skulle jag behöva teckna en extraförsäkring (om det ens går). De slantarna lägger jag hellre på däck!

Det är av den här anledningen väldigt viktigt att man är nogrann när man sätter ut sina varvtider. Man måste med andra ord skriva som det var, dvs att en kompis, utan att man visste om det, tog ens varvtider.

Mvh / Micke


Helt riktigt. Jag kan faktiskt berätta att tiderna på Kinnekulle mättes upp av två personer, den ena var en kompis och den andra var säkerhetschefen vid utsläppet, hehe!!!! 100% sann historia faktiskt. Jag blev liiiiite förvånad när han kom fram och väldigt glad berättade hur fort det gått, haha!

Jag lägger till en liten blänkare först i tråden om det här...

_________________
Magnus Thomé
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

Hav förtröstan mina herrar. Samtliga mina tider är tränings eller tävligstider ifrån MGCC:s Roadsportklass. Förutom Mantorp som är tagen ifrån Alfaklubbens tävlingsserie, därav den ungefärliga tidtagningen (killen som var satt att ta mina tider drabbades av kabelbrand i körpasset innan, så han var inte helt fokuserad).

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476



Martin G skrev:
Lefors skrev:
Den är faktiskt ganska tung. Lättning kostar pengar....
Har för mig att den vägde drygt 1200 med förare när vi vägde den på finalen förra året.


Vikten beror kanske på vem som satt i...

///Martin


Skulle det vara en pik??
Strax under 100 kg är den optimala vikten på en rejsingförare!!

_________________
/Markus Lefors
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1510

Namndispens
Namndispens

Du PP, vad skulle en sån där "hemmabyggd" laptimer kunna ligga på för pris måntro?

_________________
Johan B
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18632



Lefors skrev:
Martin G skrev:
Lefors skrev:
Den är faktiskt ganska tung. Lättning kostar pengar....
Har för mig att den vägde drygt 1200 med förare när vi vägde den på finalen förra året.


Vikten beror kanske på vem som satt i...

///Martin


Skulle det vara en pik??
Strax under 100 kg är den optimala vikten på en rejsingförare!!


Så bra, bara att gå ner typ tre kilo då alltså..?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1510

Namndispens
Namndispens

Du P:P, vad ligger en sån här "hemmabyggd" laptimer på i pris måntro?

_________________
Johan B
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



BTG skrev:
Det är av den här anledningen väldigt viktigt att man är nogrann när man sätter ut sina varvtider. Man måste med andra ord skriva som det var, dvs att en kompis, utan att man visste om det, tog ens varvtider.

Mvh / Micke


Som synes skrev jag "de enda tider jag känner till". Jag tar inga egna tider och ställer ingen kompis med tidtagarur vid bankanten. Just i detta fall så tyckte två kompisar att det såg ut att gå bra, så de blev nyfikna. När de sedan mätte upp så pass jämna tider, tyckte de att det var så pass kul att jag borde få veta det. (De är väl införstådda med tidtagning och försäkring.)
Tiden i sig är jag egentligen inte intresserad av utan det som var roligt var jämnheten.

/Gunnar

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

Pris? oj du, nu störde du en sedan länge bortkopplad vindling i hjärnbarken...Utan att kunna precisera det (det var nog 2 år sen jag såg annonsen) så har jag för mig att det rörde sig om drygt halva priset gentemot proffsprylar. Givetvis då med en del saknade funktioner, men för oss glada amatörer räcker den nog långt.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



tjoho

jag har hört att jag kör på ungefär dessa tider..

gelleråsen 1.23 (de var min 1:a bankörning nånsin)
kinnekulle 1.03-1.04
knutstorp 1.15-1.16

detta med 17tummarna bestyckade med s02:or..

nästa år blir det "riktiga" däck och tider.. hehe
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



MaZ skrev:
Lefors skrev:
Martin G skrev:
Lefors skrev:
Den är faktiskt ganska tung. Lättning kostar pengar....
Har för mig att den vägde drygt 1200 med förare när vi vägde den på finalen förra året.


Vikten beror kanske på vem som satt i...

///Martin


Skulle det vara en pik??
Strax under 100 kg är den optimala vikten på en rejsingförare!!


Så bra, bara att gå ner typ tre kilo då alltså..?


oj vad julskinka jag måste äta i år! thumbs up

Fast om man satsar på en högerstyrd bil kan det ju bli "burkeffekt"!
(och då kanske det blir fler sånna här )

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



P.P. skrev:
Pris? oj du, nu störde du en sedan länge bortkopplad vindling i hjärnbarken...Utan att kunna precisera det (det var nog 2 år sen jag såg annonsen) så har jag för mig att det rörde sig om drygt halva priset gentemot proffsprylar. Givetvis då med en del saknade funktioner, men för oss glada amatörer räcker den nog långt.



Jag ringde på annonsen på MGCC sidan för ett knappt år sen. Har för mig att det var 1600spänn men jag kan ha fel. Telefonnummret i annonsen gick till nåt företag (kommer ej ihåg namnet). Han som hade byggt "laptimrar" hade slutat och jag fick ingen ytterligare hjälp. Om nån vet nåt om var det går att få tag i ritningar mm eller nån som kan fixa fram hembyggda prisvärda prylar så vore det toppen.....

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

Har för mig att det var Richter han hette. Kan detta vara killen vi snackar om? mattias.richter@forbrf.lth.se (mailen tagen ifrån MGCC:s och Roadsports diskusionslista, så det är hyfs chans).

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Det än bara att chansa..... Om han inte vill bygga ihop själv så kanske han kan bjuda på elschema och komponentlista.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Enl. folket i depån så varvade Silverpilen Gelleråsen på 1,21 blankt...och obekräftade rykten säger att den var nere under 1,03 på kullen med ny asfalt.

Visst är bankörning underbart?



Hej förresten! (nyreggad)

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Det är väl den här laptimern ni menar.
http://www.forbrf.lth.se/~mattias/laptimer.htm

Annars har Ipermoto ett par som inte är så dyra, har själv en av deras.
http://www.ipermoto.com/laptimer.html

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



Enligt folk på sidan av banan som tog tid i smyg så rullade jag runt Midlanda-banan på 1,08,3 med Bridgestone S-01 med alldeles för högt lufttryck
Var mitt första banbesök, får se om det blir en uppföljare till sommaren.

_________________
Anders Berglund
Citera
Sparade trådar/FAQ
VARVTIDER
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
5 besök senaste veckan (63624 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande