Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 -96 - Kupé klar för tillfället, nu plåtjobb i skuff! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 2 besök senaste veckan (11271 totalt) |
Inser att allt eftersom jag får saker gjorda, desto fler saker känns värda att ge sig på. Nu har jag kommit till skuffen - var och hämtade en sick och falsmaskin från min goda vän David Malmberg i helgen, då jag skall kapa ur reservhjulsbaljan och lådorna på sidan för att göra det lite plant.
Han har också en E36 som det byggs på, där han kapat ur lite av den onödiga plåten bak (hatthylla, lite plåt mot dörr osv) - och bytt ut fönster förutom vindruta mot plast. Vilket ju självklart är värt att göra för mig också nu... Frågan är - vilken tjocklek behövs på polykarbonatplast? Räknade lite snabbt på det och det verkar väga runt 3kg per mm. Det reglementet som jag löst bygger bilen efter har ingen begränsning i tjocklek, men ser att många har 3mm som krav på rutor förutom vindruta. Men jag tänker mig att det borde räcka med 2 eller kanske till och med 1.5mm? Någon som har erfarenhet här? Medveten om att det kommer att bli en del resonans, men då aeron ändå är obefintlig kommer det kanske inte påverka så mycket? _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||
Nu har tigersågen fått gå varm! Det blev precis som jag misstänkte, jag kunde inte låta bli att dräpa rutan och banta bort lite plåt i skuffen. Ser så otroligt mycket mer cleant ut nu och vikten tackar man alltid för att få ner!
Är det någon som vågar sig på en gissning vad en E36-hatthylla och ryggstöd väger? _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||
Torbjörn var nära på det - 10.1kg. Betydligt mer än jag trodde!
Idag har operation Golv-Byte gått väldigt smidigt! Fortsatte urkapningen och körde intill alla förstärkningar, mycket noggrannare än jag trodde att jag var kapabel till. Enda missen var att jag tog lite för mycket mot bakluckan - tänkte inte på att kolla djupet, tankarna var på annat håll. Men det gör ingenting, jag lägger en liten plåt mellan bara. Sedan skämde jag bort mig genom att försöka använda en sick- och falsmaskin för första gången. Vackert blev det verkligen inte, men det blev bra och var rätt kul - och det är ju trots allt det viktigaste! Måste erkänna att det gått mycket lättare med det här än vad jag hade räknat med. Såklart alltid tacksamt när så är fallet, men man blir ju jäkligt misstänksam mot vad som kommer gå åt fanders härnäst... _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||
Blir kul och se totalvikt på den där sen, bra jobbat!
vilken klass siktar du på där man får såga sådär mycket? SSK eller liknande? |
||||
Egentligen inte, känns som att allt det här knappt kommer att påverka med originalhuv och dörrar (även om det kommer att kapas lite i dem också )... Bilen byggs enligt Modsport! _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||
Förstärker med rör mellan tornen, infästning till subframe och golv. Det finns ingenting bakom det som spelar någon roll _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||
Återstår att se, har lovat att väga schabraket. Men det är jag tvungen att göra oavsett om jag hade kapat ur eller ej då jag skall köra Coilovers bak och karossen inte tål det original. Så den vikten hade jag inte kommit undan
_________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||
Kärlek!! Så rätt att bygga bilen mot en riktig tävlingsklass! _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
För att få upp motivationen att färdigställda skuffen idag så blev det lite roligare prylar igår...
Det är ju det här man motiverar sig med för att komma igenom det tråkiga... _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||
Jag hade tempot uppe bra i vintras, men sedan kom minusgraderna på riktigt och det har blivit riktigt långa arbetsdagar (60 timmar i veckan i snitt med körning) så har inte haft tid att vara i garaget.
Men igår var det äntligen dags igen att få lite viktiga saker gjorda. Fick till en förstärkning av subframe och fjäderbenstorn, så nu skall det vara dags att få ner bilen på hjulen igen - vilket var länge sedan! Hoppas verkligen att jag skall få lite mer tid till bilen så den kan få komma ut i år. _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||
Två kvällar i rad, tjoho! Nu skulle det väl vara själva fan om stötdämparen skulle titta ut...
Det är verkligen mestadels roliga saker på agendan nu - montera och bygga saker! _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||
Hade du haft en E46 hade det vart mer jobb med bakaxelinfästning o golv, urk. Vad jag hört om E36 så är det väl mest sprickor där du förstärkte i stötdämparinfästningen som man kan råka ut för? Eller finns det problem även kring "golvet" någonstans?
_________________ Magnus Thomé |
||||
Ja, E36 är rätt stabila som det verkar! Förstärker man tornet så skall det vara rätt safe att ladda på. Anledningen att jag satte stagen mellan torn och subframe är för att jag skall köra coilovers bak, och det tål dem inte original. Men väldigt positiv överraskning att karossen är så pass kry i övrigt med tanke på hur trösklarna och golv såg ut...
Tack så mycket! Det börjar ta sig! _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 -96 - Kupé klar för tillfället, nu plåtjobb i skuff! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 2 besök senaste veckan (11271 totalt) |