Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Tyg för innertak, dörrsidor etc? | 16 besök senaste veckan (766 totalt) |
Tänkte fixa insidan lite mer i Clubsportbilen och behöver förslag på tyg som är enkla att jobba med samt vart man köper dessa, gärna länkar.
Som jag har förstått det vill man ha lite stretch men inte allt för mycket. Ska klä in a,b,c stolpe mittdel av dörrsida, hatthylla samt innertak. Tänker mig något matt tyg utan glans typ åt mockahållet. Länka gärna mig rätt. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
Jag funderar lite i samma bana, och drar mig till minnes Andreas mini bygge.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Har alltså inte gjort något själv än, men Andreas köpte tydligen på https://stoffochstil.se _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||||
Tack sak kolla lite där. Kommit fram att stretch bör man ha samt en mysig yta. Fastnat lite för detta tyg https://www.tyg.se/p/698841.0.m.html Någon som kan säga för/nackdelar? _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
Per Ajdén köpte sitt tyg här https://www.ebay.co.uk/str/bestpreis
_________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006 |
||||||
Plysch, så Farbror Barbro Skojar bara... Tyg ska man ha tycker jag, det blir mycket trevligare och mer ombonat. Jag valde ett mer udda originaltyg i min bruksbusis. Både i sätet och paneler i dörrar och mittkonsol. Har mestadels platta ytor, har du mycket kurvor, välj ett tyg som inte har mönster med aka linjer. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Aha tjockt tyg spännande lär ge bra ljudkomfort också _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
Ser trevligt ut. Tyg med stretch då eller körde du något möbeltyg? Ingen koll på tyger så allt är nytt _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
Inte stretch direkt, tyg har ju alltid en viss stretch, det är ett Porsche originaltyg detta.
Det är nog mer ett möbeltyg, ylle gissar jag är med i blandningen. Möbeltyg är slitstarkt. Jag klädde också några dynor till en skalstol med tyg (helsvart) som används till kontorsstolar, också mycket slitstarkt. Beror på vad du ska klä för något, men lite tunt skumgummi bör du ha under tyget för att ge rätt känsla och utseende. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Tack! Många veck på både innertak samt dörrsidor etc så stretch måste jag nog ha. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
Alcantara brukar ju många köra i innertak dörrar mm, det är väl inte så strechigt. Innertak kan ju vara riktigt bökigt beroende på typen. Är det något som verkar knepigt så går det ju bara att lämna bort det till en bilskräddare. Är det enkelt så är det ännu enklare för en sån person = billigt. Brukar bara vara svårt att få tid hos dom. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Nån form av fusk läder/vinyl kanske? Finns säkert alcantra look. Billigare än originalet, men mindre slitstarkt. Går ofta hitta i olika grader av strechighet.
Man nöter ju inte Så hårt på ett innertak top n trim i Halmstad eller om de var Helsingborg har bra utbud, om dom är billigast vet jag dock inte _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Tänk en extra vända om du kommer slita på tyget eller inte, och välj utifrån det. Möbeltyger är extremt mycket tåligare, och ingen vill väl ha hål med fransigt och luddigt i inredningen.
Ju mer kurvor, desto mer stretch, men placering av tyg kan också hjälpa, generellt är tyg rätt mycket stretchigare på diagonalen, så det kan gå att fuska lite på det sättet. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
lite sidospår av tråden kanske men vi pratar ju ändå racing här så ..
finns det tyg som är behandlat för att inte vara så brandvänligt? jag har tyg mellan brandväggen och kupéen (ovan nämnda biltema högtalartyg) och det skulle nog bli majbrasa vid olycka _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||||
Tyg i syntetmaterial brukar brinna bra, som sagt. Ull och bomull är naturligt mer brandhärdigt, så det är ett steg. I bussar, tåg osv finns krav på motståndskraft mot brand ("flammability" på engelska) - en standard att kika efter om du letar seriöst är UNECE R118. Det finns ganska många olika textiler som är certifierade enligt den, men kan vara knepiga att få tag i som privatperson. Enklast kan vara att prata med en firma som sysslar med omklädning av just bussar eller tåg och höra om de kan ha restbitar. Exempel på olika tyger https://www.kneitz.at/en/products/pr https://vyvafabrics.nl/en/product/si _________________ Martin Atterhall |
||||||
Tror inte man behöver vara så oroligt pga tak/stolp klädsel, för lite material. Det är stolarna, baksäte och möjligen mattan som innehåller lite volym vilket kan göda en brasa. FMVSS 302 är styrande för brand i fordon. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Skruva banåkabil Tyg för innertak, dörrsidor etc? | 16 besök senaste veckan (766 totalt) |