Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E46 328i 2000 | << 1, 2, 3, 4, 5 37 besök idag (5531 totalt) |
Svetsjobbet blev precis som man kan förvänta sig från någon som inte vet vad han håller på med. Men tänkte att jag täcker allt i ett tjockt lager underredesmassa så löser det sig säkert.
_________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||
_________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||
Fick lite tid att pilla med bilen i helgen. Passade på att sätta dit en short shifter från Coolerworx när jag ändå hade kardanaxeln av och således lite fritt utrymme under bilen. Det var ett jäkla meck att få bort infästningen till den gamla växelspaken innan jag fattat hur "clip:en" såg ut som höll fast den i växellådan, men det löste sig till slut. Fick även modifiera askkoppen lite för att det skulle gå att montera tillbaka all trim, men det är väl ett pris man får betala för att få tighta och mekaniska växlingar.
_________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||
Jobbade lite med bakaxeln också som jag råkat förstöra för ett par helger sedan genom att pressa in ett hjulnav snett i ett sprillans nytt hjullager. Höll nästan på att göra samma misstag igen, men det löste sig till slut.
Så, det blev nytt hjullager, nytt hjulnav, nya handbromsbackar, hårdvara och handbromsvajer samt en ny SKF drivaxel. Nu är det bara att göra om samma sak på andra sidan. _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||
Hehe jo... det lär väl försvinna efter första bandagen, men börjar vara så att jag inte blir lika smutsig varje gång jag varit i garaget i alla fall!
_________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||
Hyfsat bra. Lite ytrost vid fästena, men inga sprickor. Tänkte lämna in bilen för att få förstärkningar ditsvetsade, så förhoppningsvis blir det schysst därefter. Letade efter en bild för att visa, men hade ingen jättebra... nedan var bästa jag hittade. _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||
Där ser man skönt!
Jag fick mig en skaplig reality-check när jag rev min -04 med 30k mil. Blev 10-15 timmar med punktbläster, slipning och rostlagning.. Nu kanske du slipper det men ett tips om det skulle visa sig att tank och bromsrörsfästena är genomrostade (som mina) så finns det nyproducerade att köpa från UK, https://www.redish-motorsport.com/BMWE46M3FuelTankBrakePipeRestorationBrackets.html Hur ser det ut, börjar det närma sig shake down? _________________ Tobias Flemgå'rd |
||
Jag har sett dom där - även sett några av renoveringarna Redish gör på Youtube... hysteriskt fina. Även om jag gärna skulle köpa delarna så är jag helt oförmögen att svetsa fast dom, så det får bli en senare förbättring. _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||
Det visade sig att jag hade slängt mina gamla bromsoksfästen utan att köpa nya, så under tiden ersättningsdelar är beställda och på väg hit växlar jag uppmärksamheten till andra delar av att-göra-listan.
Hade köpt ett par Sparco Rev-stolar som fick åka in. Plockade loss bältesfästet från de gamla stolsfästena vilket visade sig funka bra att flytta över till mina DriftShop-golvfästen, där den lilla metallfliken passade perfekt in i ett av bulthålen. Flyttade även över kabeln till bältesspännarna för att bibehålla lite av originalsätenas säkerhet. Vet inte om det kommer funka dock, men det visar sig väl. _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||
Övergick sen till att byta grenrören. Jag har köpt ett grenrörs- och sportkatalysatorkit från Schmiedmann, så vi får se om det går att installera rakt av. Verkar som folk annars haft en hel del fitment issues med det kitet.
Började med att plocka bort allt som jag enkelt kunde få undan för att få mer plats, men herregud vad jobbigt det var att komma åt alla bultar! Till slut fick jag bort grenrören och nu är nästa steg att försöka få dit de nya. Har torkat rent ytan på motorblocket med Aceton, men det ser långt ifrån preussiskt rent ut, med oxiderade ytor och spår från tidigare oljeläckor... hur viktigt är det att få kontaktytan riktigt ren och blank? Kommer jag få problem om jag lämnar det sådär när jag monterar nya grenrören? Funderar också på vad jag ska göra med de bakre O2-sensorerna. Är de enkla att koda bort, eller ska jag försöka montera dem? Verkar sitta ganska långt bak på Schmiedmann-kitet så är osäker på om sladden räcker hela vägen fram till efter kattarna. Lutar just nu åt att göra mig av med dem. _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E46 328i 2000 | << 1, 2, 3, 4, 5 37 besök idag (5531 totalt) |