Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW E46 som trackdaybil? Sedan eller coupe?
110 besök senaste veckan (1033 totalt)
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 493


Trådstartare
Hej hej!

Kommer troligtvis köpa mig en BMW E46 att ha som trackdaybil ett tag framöver.

Jag har dock för mig att jag hört någonstans att det skiljer mellan sedan- och coupekarossen.
Det jag tror mig hört är att sedan karossen är mer vridstyv och lättare.

När jag går in på bmwfans.org och räknar ihop vikterna på kaross, dörrar och fönster så får jag ut följande vikter nedan:
Sedan = 343,8 kg.
Coupe = 335,7 kg.
Alltså stämmer inte det jag hört om att sedan-karossen är lättare.

Någon som vet något om detta eller har egna erfarenheter?

Mvh//
Chrille

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1224



Kan inte BMW men skulle valt coupen sju dar i veckan bara för att den är snyggare att titta på.

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13285



Om man gräver djupt så hittar men den här tråden om vridstyvheterna på olika karosser:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8314

Så jag tror det är kombi du ska välja

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1347



Det är en sedan utan fällbart säte man ska ha om man enbart bryr sig om vridstyvhet.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7745



Är försumbar skillnad, ta den med minst rost är mit tips.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



erikjakan skrev:
Är försumbar skillnad, ta den med minst rost är mit tips.


Instämmer den med minst rost, vill vara så modig att påstå att de flesta E46or oavsett kaross är rätt rostiga idag.

BMWs couper har också en tendens att oftast väga mer än motsvarande sedan också.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 458



Jag skulle kolla på en Compact, dels är den nog lättast, men viktigare så är golvet bak är lite annorlunda från de andra karosserna och verkar inte lida lika mycket av sprickor vid bakvagnsinfästningarna.

Det är bara karossen som är kortare, hjulbasen är exakt samma som en coupe.

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



McRae skrev:
Jag skulle kolla på en Compact, dels är den nog lättast, men viktigare så är golvet bak är lite annorlunda från de andra karosserna och verkar inte lida lika mycket av sprickor vid bakvagnsinfästningarna.

Det är bara karossen som är kortare, hjulbasen är exakt samma som en coupe.


Helt annan bakvagn dock så svårare med delar gäller både e36/e46.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



robber skrev:
McRae skrev:
Jag skulle kolla på en Compact, dels är den nog lättast, men viktigare så är golvet bak är lite annorlunda från de andra karosserna och verkar inte lida lika mycket av sprickor vid bakvagnsinfästningarna.

Det är bara karossen som är kortare, hjulbasen är exakt samma som en coupe.


Helt annan bakvagn dock så svårare med delar gäller både e36/e46.


E46 compact delar samma bakvagn som övriga e46 serier. Det enda som skiljer är infästningen till krängaren.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



Alexus skrev:
robber skrev:
McRae skrev:
Jag skulle kolla på en Compact, dels är den nog lättast, men viktigare så är golvet bak är lite annorlunda från de andra karosserna och verkar inte lida lika mycket av sprickor vid bakvagnsinfästningarna.

Det är bara karossen som är kortare, hjulbasen är exakt samma som en coupe.


Helt annan bakvagn dock så svårare med delar gäller både e36/e46.


E46 compact delar samma bakvagn som övriga e46 serier. Det enda som skiljer är infästningen till krängaren.


Ok såpass, fick för mig att det var mer.
Tack för förtydligandet!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1347



Det är E36 Compact som har en bakvagn med ursprung från E30.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Jag har både en 330 cupe och en 325i sedan, båda är banbilar.

Kupén är klart snyggare. Lite mindre smidig att leva när man skall ha passagerare bak, men en trackdaybil ...
Större motor och bromsar på 330'en (och grövre vxlåda, diff, drivaxlar.

Mina har båda MK20 ABS och efter 2003 ungefär fick e46 MK60 ABS. Det är värt beakta. Syns enklast på att ASC knappen i mittkonsolen bytte namn till DSC.
I samma veva kom en elektriskt luftpump vid grenrörsidan. Den spär ut avgaserna vid kallstart för klara avgaskraven. Går plocka bort men kräver omkodning av ECU för slippa felkod.

Enkelt: Välj snyggaste och billigaste bilen med största motorn och minsta rosten.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
joelOhlsson
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 14





Annars är 330 Kombi är kanon bra som trackdaybil. Man får ledigt plats med extra däck också.

_________________
Joel Ohlsson
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5679



McRae skrev:
Jag skulle kolla på en Compact, dels är den nog lättast, men viktigare så är golvet bak är lite annorlunda från de andra karosserna och verkar inte lida lika mycket av sprickor vid bakvagnsinfästningarna.

Det är bara karossen som är kortare, hjulbasen är exakt samma som en coupe.


+1, har tävlat med en sådan gick hyfsat snabbt i standard utförande. Har eventuellt en komplett, gatlegal Compact med rasad motor som du kan bygga på. Köp en ny motor på skroten.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Benny Steen skrev:
Jag har både en 330 cupe och en 325i sedan, båda är banbilar.

Mina har båda MK20 ABS och efter 2003 ungefär fick e46 MK60 ABS. Det är värt beakta. Syns enklast på att ASC knappen i mittkonsolen bytte namn till DSC.
I samma veva kom en elektriskt luftpump vid grenrörsidan. Den spär ut avgaserna vid kallstart för klara avgaskraven. Går plocka bort men kräver omkodning av ECU för slippa felkod.

Hjälpte en kompis hämta en 330ix kombi idag. tillverkad 2000-09-06, importerad 2005 till sverige.

Trots det hade den DSC och inte ASC. Min gissning är DSC var ett tillval första åren.
RDC är däckstrycksövervakning. via hastigheten på hjulen. också tillval.
Tjänstevikt är 1740 kg ! lite extra drivaxlar och kombi kostar på...

Den hade massa extra ABS grejor på högersidan, vilket brukar indikera MK60 ABS som hör ihop med DSC Skall läsa ur bilen med ista+ i helgen för bekräfta.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 493


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
McRae skrev:
Jag skulle kolla på en Compact, dels är den nog lättast, men viktigare så är golvet bak är lite annorlunda från de andra karosserna och verkar inte lida lika mycket av sprickor vid bakvagnsinfästningarna.

Det är bara karossen som är kortare, hjulbasen är exakt samma som en coupe.


+1, har tävlat med en sådan gick hyfsat snabbt i standard utförande. Har eventuellt en komplett, gatlegal Compact med rasad motor som du kan bygga på. Köp en ny motor på skroten.


Jag är lite kluven just nu med vilken modell jag tänker välja. Men är det en E46 Compact eller E36 Compact som du eventuellt har till salu?
Mvh

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5679



chrillej82 skrev:
Patrik Skoog skrev:
McRae skrev:
Jag skulle kolla på en Compact, dels är den nog lättast, men viktigare så är golvet bak är lite annorlunda från de andra karosserna och verkar inte lida lika mycket av sprickor vid bakvagnsinfästningarna.

Det är bara karossen som är kortare, hjulbasen är exakt samma som en coupe.


+1, har tävlat med en sådan gick hyfsat snabbt i standard utförande. Har eventuellt en komplett, gatlegal Compact med rasad motor som du kan bygga på. Köp en ny motor på skroten.


Jag är lite kluven just nu med vilken modell jag tänker välja. Men är det en E46 Compact eller E36 Compact som du eventuellt har till salu?
Mvh


E46.

_________________
Patrik Skoog
Citera
makeba
Tranemo
Här sen Jul 2006
Inlägg: 68



Benny Steen skrev:
Benny Steen skrev:
Jag har både en 330 cupe och en 325i sedan, båda är banbilar.

Mina har båda MK20 ABS och efter 2003 ungefär fick e46 MK60 ABS. Det är värt beakta. Syns enklast på att ASC knappen i mittkonsolen bytte namn till DSC.
I samma veva kom en elektriskt luftpump vid grenrörsidan. Den spär ut avgaserna vid kallstart för klara avgaskraven. Går plocka bort men kräver omkodning av ECU för slippa felkod.

Hjälpte en kompis hämta en 330ix kombi idag. tillverkad 2000-09-06, importerad 2005 till sverige.

Trots det hade den DSC och inte ASC. Min gissning är DSC var ett tillval första åren.
RDC är däckstrycksövervakning. via hastigheten på hjulen. också tillval.
Tjänstevikt är 1740 kg ! lite extra drivaxlar och kombi kostar på...

Den hade massa extra ABS grejor på högersidan, vilket brukar indikera MK60 ABS som hör ihop med DSC Skall läsa ur bilen med ista+ i helgen för bekräfta.



Om det är en iX så borde det vara Bosch Abssystem på den. Fanns ett Dsc MK60 som var tillval i början och tror det var redan 2001 som MK60 kom (dock inte M3 som fick det senare...)

_________________
Kent Ohlsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



makeba skrev:

Om det är en iX så borde det vara Bosch Abssystem på den. Fanns ett Dsc MK60 som var tillval i början och tror det var redan 2001 som MK60 kom (dock inte M3 som fick det senare...)


yepp, bosch och det sitter ABS grejor på både höger vänster sida. Kompisen som äger denna bilen har även en lite senare 330ix (fast instoppad i en compact...) och den har MK60 och allting sitter på förarsidan. Jag kollade runt i ISTA menyerna på denna, fanns mycket trevligt kunde göra. klart kapabelt abs och anti-spinn/sladd.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Notera nu att Espens compact troligen är världens enda iX med mk60! Väldigt mycket detektiv arbete för att få det att funka! Så - "kompisens compact" är ett hopkok på ABS sidan men det sitter en fungerande mk60 där tillsammans med iX hubbar fram! Riktigt fräsigt!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Skruva banåkabil
BMW E46 som trackdaybil? Sedan eller coupe?
110 besök senaste veckan (1033 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande