Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Begränsa fjädringsväg
18 besök senaste veckan (170 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1285


Trådstartare
Vad är egentligen det "rätta" sättet att begränsa utfjädring? Kortare dämpare? Dropstops?

Bilen i fråga är en bubbla och fjädring bak = swingaxle. Ett uppenbart bekymmer är ju geometrin - högt rollcenter ger jacking och då viker sig ytterhjulet in under bilen. Kränghämmare gör saken ännu värre eftersom roll centret är högt.

Så - en del i bekymmret är att det är relativt mycket fjädringsväg bak, speciellt då ut. Men - vad är då "rätt" sätt att begränsa utfjädring? Drop stops eller kortare dämpare?

När det då gäller zero roll eller camber compenstators eller z-bars så har man ju försökt lösa olika problem. I grunden är det ju så att man har byggt en bil som ska klara usel väg på 30-talet och sedan har man försökt lägga till något som tar bort roll styvhet - med bibehållen fj väg. I fallet formel vee har man ju föröskt bygga räserbil av folkvagnen och då går man mot zero roll och begränsad fjädringsväg. Jag behöver inte all fj väg som behövdes på 30-talet.

Okej, kanske inte banrejsing. Men frågan är ju mer generell, hur kortar jag ner fjädrinsgvägen på "bästa" sätt när geometrin är besvärlig och icke-förändringsbar av olika anledningar.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3068



Jag har ju bara kört räserbilsvarianten, aldrig en bubbla. Men kom inte sena bubblor med Zbar'? Känns som en rätt enkel lösning, det går ju uppenbarligen att få till det bra.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2187



På min vw buggy -66 har jag en tror m10 skruv med cylindriskt skalle inborrad under svärdet i bakvagnen.. vet om folk som svetsat fast en liten klack av en bit plattjärn.. om rätt?.. har klockan om torrisions axlarna så drivaxelrören är mer eller mindre i våg i ridehight.

_________________
Michael Thulesius
Citera
Skruva banåkabil
Begränsa fjädringsväg
18 besök senaste veckan (170 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande