Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgring Träningsvarv med BMW M3 CSL-L | 1, 2 >> 4854 besök totalt |
Här kommer en liten summering från ett av träningsvarven som Richard Göransson genomförde då han följde med mig som Co-driver på Scuderia Hanseat kursen.
Vi fick dock inte köra helt själva och banan är inte sammankopplad vid Coca-Cola-Kurve som den brukar vara vid turistkörning. Det gör att en del av tiden för ett helt varv måste kalkyleras fram. Vi lämnar det till andra ringenveteraner att analysera. Vi var nere för träning och kurs denna gång. Vi gör dock en liten egen slutsats med de uppgifter och utlåtande Richard Göransson skaffade sig om bilen under de körningar han genomförde denna vecka nere i Nurburgring. Datum för träningstid: 2004-09-02 Tidpunkt för träningstid: Middagspasset för friåkning innan Scuderiaprovet. Antal omkörda bilar: 21 bilar Exakt tid mellan Coca-Cola-Kurve och Gantry vid Döttinger-Höhe: 6:56 minuter. Bedömd tid för SportAuto mätning: 7:30 min Bedömd tid för BTG mätning: 7:07 min Hatzenbach omkörning av en grå Porsche GT3 + 2 st svarta Porschar med okänd beteckning. Omkörning av 1 st grå Porsche med okänd beteckning genom komplexet. Hocheichen omkörning av Gul BMW M3 E46. Flugplatz omkörning av 2 st bilar på ytterspår med okänd beteckning. Swedenkreuz omkörning av 1 st Porsche på innern innan Swedenskreuz passaget. Aremberg omkörning av 1 st BMW M3 E34. Fick ligga å vänta på läge fram tills Fuchsröhre. Adenauer-Forst omkörning av Gul Ferrari Challange Stradale. Fick vänta ca 100 m pga dåligt läge. Metzgesfeld omkörning av okänt rött fordon i vänsterkurvan på detta passaget. Kallenhard omkörning av svart BMW M3 CSL. Fick ligga och trycka bakom bilen i högerkurvan på detta passage innan läge. Exmuhle omkörning av vit Porsche och fick ligga å trycka bakom pga dåligt läge. Slängde förbi på insidan på bron och upp för backen och igenom högerkurvan. Bergwerk Kom i kapp en M3 E46 silver innan Bergwerk och fick trycka bakom tills vi var igenom och körde om i uppförsbacken. Klostertal Hårig inbromsning då bilen kom ikapp en Porsche och en mindre okänd bil. Caracciola-Karussell omkörning av en M3 E46 på yttern strax innan karusellen och fick kasta bilen skarpt ner i karusellen. Hohe Acht omkörning av vit Porsche GT3 mellan Hohe Acht och Wippermann. Brunnchen omkörning av gul öppen bil av typ Lotus super 7 + en bil av okänd beteckning mellan Brunnchen och Eisgarten. Schwalbenschwanz omkörning av vit Porsche 911 turbo i chikanen. Döttinger-Höhe Passerade Gantry med tiden 6:56 Antoniusbuche Hade ca 295km/tim strax innan bron. Tiergarten Strax innan detta passage hopade sig alla bilarna i ett långsammare tempo pga av det trånga passaget som byggts för utsläpp till start och målsträckan där samtliga 300 bilar parkerades under lunch och kvällspass. Enligt Richard så är bilen kapabel till låga sjuor på ringen. Vid detta träningspass så var bilen i bra kondition förutom bakdäcken som var 265:or sittande på 8,5" fälgar. Framvagnen kördes på standard camber vinkel. Enl Michelin bör deras R däck köras på 3graders cambervinkel. Förövrigt hade bilen en vikt med förare på 1550kg inkl full tank. Nu väntar en ny körning då banan skall vara fri och både AutOMotorSport och SportAuto har visat intresse att genomföra testet på en av ringens presstider. Vi får besked denna vecka. Ett litet OBS i sammanhanget. Detta är och skall ses som en träning och ett första test med all den ev analys som kommer från denna redovisning. |
||||
Tack för en mycket detaljerad rapport!!!
Låter som att ni fick till en bra tid ändå, med tanke på hur mycket trafik det var på banan! Hur gick slutprovet på Scuderia-kursen? Var det Göransson som körde då också? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Detta är en mkt sjuk tid...iaf vill jag utan ngn direkt erfarenhet av Ringen ha det till det.
Å jag som egentligen inte gillade att ni har kompressor... |
||||
Jo förtroendet för att bilen är kompetent att klara bra tider på en komplicerad bana har stigit.
Så nu blir det en del småjusteringar sedan "the final test". Richard fick göra slutprovet även fast han medverkade som co-driver. Han tog pallplats, silver Kursen var Super! Jag kan absolut rekomendera den. Jag hade igentligen ingen erfarenhet av bankörning innan förutom några skräckfärder med Richard men var för omtöcknad att ta intryck Kursen gick bra för min del tycker jag nog, fick 114 poäng. Så nu kan man titulera sig som Sportfahrer |
||||
Jag vill på inget sätt förringa de fantastiska tiderna, men jag resonerar ungefär såhär:
Jag kikade på en gammal inspelning där Klaus Ludwig kör en DTM Mercedes från -92 eller om det var -93. För honom tog det c:a 42,5 sek från Gantryt och fram till T13. Tycker det låter lite väl mycket att vara 8,5 sek snabbare med M3:an!?! Jag tycker det låter mer rimligt att kanske lägga till åtminstone 38-40 sek till 6:56-tiden för att få en "SportAuto-tid". Dvs 7:34-7-36 För att sedan få tiden för ett helt komplett varv bör man nog lägga på 2-3 sekunder till. Dvs 7:36-7:39. om man sedan räknar baklänges för att få en BTG-tid så bör man nog räkna bort c:a 24 sek för Gantry-Bridge och lägga till en sekund på BTG-tiden. Extra sekunden är för att man normalt sett har mycket lägre hastighet in under bron när man börjar ta en BTG-tid. Då borde BTG-tiden hamna runt 7:13-7:16. Ni har ingen tid ända fram till Bron? Kom gärna med synpunkter på mitt resonemang ovan! Lycka till med nya rekordförsök! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Jag har just satt min högst onyttiga smörgås som fungerar som kombinerad frukost och lunch i helt fel strupe! Detta på grund av tiden! :woot:
Även om Peeters fundering är av vikt så är det ändå helt . Men samtidigt så kan jag inte relatera till annat än vad jag läst och sett på film. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Glömde nämna att Klaus Ludwigs Sport Auto-tid var 7:09 på det varvet, som jag tog Gantry-T13-tiden ifrån.
Men det är ganska troligt att M3:an är snabbare på rakan pga mer effekt och högre utväxling. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Som svar till BTG; jo jag har precis pratat med Horst Von saruma och han är på ringen idag och imorgon och skall göra vad han kan för att få till en tid närmaste 4 veckorna med tanke på väder. Så det skall köras i år om tid finns.
Sedan så är det en del av sträckan som tyvärr utlämnas för bedömning pga omständigeheterna. Man bör åxå tillägga att föraren, i detta fall Richard, har stor del i resultatet. Jag åkte endast med honom två gånger och jag gör det aldrig mer och detta inkulderade 2 flygturer nedaför wippermann och Eisbach. huuu....nära döden upplevelse Vi har en referens tid till som genomfördes då Richard körde provet som fler personer klockade. Dessa tider pendlade mellan 8:40-8:45, tagen från Coca-Cola-Kurve tillbaka till samma kurva. Då hade Richard en bil före, en gammal ringenräv som jag tror åxå var instruktör som körde först. Han gavs 1-1,5 min försprång mot normalt 20sec. Detta var Scuderias eget försök att hjälpa oss med att sätta en tid. Denna bil var Richard ikapp innan Bergwerk och fick hålla avstånd till Kesselchen ca 12 km in i banan. Där fick han vänta i ca 1min. Sedan var han ikapp bilen igen vid Döttinger-höhe och fick ligga bakom fram till Coca-cola-kurve pga av omkörningsförbudet som råder vid uppkörningen. Sedan avslutas sista 100-150 meter med mkt låg fart pga däckhögspassage vid utsläppet. Så detta gör att vi åtminstånde vet att bilen klarar med Richad som förare, en mkt låg 7:minutare om vädret är lika perfekt som denna dag, 23grader och sol med snustorr bana. Men som sagt va det saknas en mer korekt bedömning av sträckan mellan gantry och bridge. I den förra redovisningen skall tilläggas att bilen krängde otäckt i 295km/tim av en svacka innan bridge vilket medförde att Richard hade fullt upp att få ner bilen i sansad hastighet och kollade ej klockan. |
||||
Ja det ser ju onekligen mycket lovande ut!!!
Attans att jag inte fick/tog chansen att få åka med en runda med Richard på Anderstorp med den bilen innan bromsarna tog slut. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Aha, laddar Rikard inför Mantorp eller kommer han åka ner och köra? Eller blir det Horst som kör? (Kommer ni vara där under svenskhelgen som vi självmant och prestigelöst kallar den? dvs 17-20/9) _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Eftersom det är STCC-final den helgen då så är nog Richard upptagen. ; |
||||
Nej tyvärr, det hade varit skoj annars. Men precis som johan nedan skriver så är det STCC final och bilen skall först vara på rudskogen i Norge på lördag sedan Mantorp på söndag och förhoppningsvis tvättas i skumpa |
||||
Han laddar för finalen nu fram till 19:e, sedan blir det Ringen. Horst verkade intresserad att köra så jag tror det blir en kombination vilket skulle vara skoj. |
||||
Måste bara passa på att tacka alla här som bidragit med info om ringen. Den var till stor nytta inför resan. Tack tack!
|
||||
Grattis Anders Bilen verkar helt fantastisk. Språkade med Richard tidigare idag (eller, öhh, igår blir det med tanke på tiden på dygnet). Det lät mycket riktigt som att det finns mycket tid att "hämta" på alla omkörningar ni tvingades till. Lycka till och hoppas ni får ett fritt varv snart. _________________ Magnus Hansson |
||||
T13 tar ju runt 4-5s och inte 2-3, såvida du inte har en raketmotor installerad Kollade oxo senaste videon från Scheids V8-M3a med 450hk, han behöver ~43s för samma sträcka, givet att har har brutalt luftmotstånd med den bilen men lika brutalt grepp med slicksen genom Tiergarten och upp till T13, han accelererar även fullt förbi T13 istället för att svänga höger naturligtvis. Så jag skulle uppskatta ett komplett NS-varv med 6:56-tiden till att vara runt 7:45 och kanske en 7:40-42 om han inte hade blivit blockad några gånger, dvs 7:40-41 SportAuto-mätning. 7:40-41 baserat på 7:45 naturligtvis! _________________ Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:) |
||||
Sedan skulle man nog med säkerhet kunna säga att tiden att ta sig förbi ett fordon på slingan tar 1 sec i snitt per omkörning vilket blir 21 sec - 7.41 = 7:20. Richard nämnde att vissa omkörningar var trögare än andra så detta var ett snitt lågt räknat. Sedan har vi tidtagit Swedenkreuz M3 på videofilm från bron till där vi startade klockan och fick det till 29 sec. Förslag på uppställning: Vår egen mätning från coca-cola-kurve till gantry = +6:56 min swedenkreuz uppskattning Gantry till Bridge = +0:23 min swedenkreuz videotid bridge - coca-cola-kurve = +0:29 min Avdrag för omkörningar 21 bilar a 1sec = -0:21 min Kalkylerad tid: 7:27 min |
||||
Nejdu, den gubben går inte alls Att anta att en omkörning innebär 1s per bil är rent löjligt, om varenda bil blockade dig genom en kurva/några hundra meter då kan jag möjligen ta det som en teoretisk schablon men du påpekar ju dom 4-5 fallen när ni blev blockade. Dessa fall är troligen(omöjligt att säga utan att analysera video) värda ~1s per blockning i snitt? Att bara köra om någon och avvika lite från ideallinien är kanske värt en tiondels sekund eller två om man nu överhuvud vill använda en schablon, uppskattningstiden Gantry-Bridge är dock korrekt. Jag antar dock att flera av era omkörningar inte var någon tidsförlust överhuvudtaget då ni troligen fick behålla linjen och den som blev omkörd flyttade på sig? _________________ Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:) |
||||
Nürburgring Träningsvarv med BMW M3 CSL-L | 1, 2 >> 4854 besök totalt |