Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Träningsvarv med BMW M3 CSL-L
1, 2   >>
4854 besök totalt
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1540


Trådstartare
Här kommer en liten summering från ett av träningsvarven som Richard Göransson genomförde då han följde med mig som Co-driver på Scuderia Hanseat kursen.

Vi fick dock inte köra helt själva och banan är inte sammankopplad vid Coca-Cola-Kurve som den brukar vara vid turistkörning. Det gör att en del av tiden för ett helt varv måste kalkyleras fram. Vi lämnar det till andra ringenveteraner att analysera. Vi var nere för träning och kurs denna gång. Vi gör dock en liten egen slutsats med de uppgifter och utlåtande Richard Göransson skaffade sig om bilen under de körningar han genomförde denna vecka nere i Nurburgring.

Datum för träningstid: 2004-09-02
Tidpunkt för träningstid: Middagspasset för friåkning innan Scuderiaprovet.

Antal omkörda bilar: 21 bilar
Exakt tid mellan Coca-Cola-Kurve och Gantry vid Döttinger-Höhe: 6:56 minuter.

Bedömd tid för SportAuto mätning: 7:30 min
Bedömd tid för BTG mätning: 7:07 min



Hatzenbach
omkörning av en grå Porsche GT3 + 2 st svarta Porschar med okänd beteckning. Omkörning av 1 st grå Porsche med okänd beteckning genom komplexet.

Hocheichen
omkörning av Gul BMW M3 E46.

Flugplatz
omkörning av 2 st bilar på ytterspår med okänd beteckning.

Swedenkreuz
omkörning av 1 st Porsche på innern innan Swedenskreuz passaget.

Aremberg
omkörning av 1 st BMW M3 E34. Fick ligga å vänta på läge fram tills Fuchsröhre.

Adenauer-Forst
omkörning av Gul Ferrari Challange Stradale. Fick vänta ca 100 m pga dåligt läge.

Metzgesfeld
omkörning av okänt rött fordon i vänsterkurvan på detta passaget.

Kallenhard
omkörning av svart BMW M3 CSL. Fick ligga och trycka bakom bilen i högerkurvan på detta passage innan läge.

Exmuhle
omkörning av vit Porsche och fick ligga å trycka bakom pga dåligt läge. Slängde förbi på insidan på bron och upp för backen och igenom högerkurvan.

Bergwerk
Kom i kapp en M3 E46 silver innan Bergwerk och fick trycka bakom tills vi var igenom och körde om i uppförsbacken.

Klostertal
Hårig inbromsning då bilen kom ikapp en Porsche och en mindre okänd bil.

Caracciola-Karussell
omkörning av en M3 E46 på yttern strax innan karusellen och fick kasta bilen skarpt ner i karusellen.

Hohe Acht
omkörning av vit Porsche GT3 mellan Hohe Acht och Wippermann.

Brunnchen
omkörning av gul öppen bil av typ Lotus super 7 + en bil av okänd beteckning mellan Brunnchen och Eisgarten.

Schwalbenschwanz
omkörning av vit Porsche 911 turbo i chikanen.

Döttinger-Höhe
Passerade Gantry med tiden 6:56

Antoniusbuche
Hade ca 295km/tim strax innan bron.

Tiergarten
Strax innan detta passage hopade sig alla bilarna i ett långsammare tempo pga av det trånga passaget som byggts för utsläpp till start och målsträckan där samtliga 300 bilar parkerades under lunch och kvällspass.

Enligt Richard så är bilen kapabel till låga sjuor på ringen.
Vid detta träningspass så var bilen i bra kondition förutom bakdäcken som var 265:or sittande på 8,5" fälgar. Framvagnen kördes på standard camber vinkel. Enl Michelin bör deras R däck köras på 3graders cambervinkel. Förövrigt hade bilen en vikt med förare på 1550kg inkl full tank.

Nu väntar en ny körning då banan skall vara fri och både AutOMotorSport och SportAuto har visat intresse att genomföra testet på en av ringens presstider. Vi får besked denna vecka.

Ett litet OBS i sammanhanget. Detta är och skall ses som en träning och ett första test med all den ev analys som kommer från denna redovisning.

_________________
Anders Fransson

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Tack för en mycket detaljerad rapport!!! thumbs up
Låter som att ni fick till en bra tid ändå, med tanke på hur mycket trafik det var på banan!
Hur gick slutprovet på Scuderia-kursen?
Var det Göransson som körde då också?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Detta är en mkt sjuk tid...iaf vill jag utan ngn direkt erfarenhet av Ringen ha det till det.

thumbs up thumbs up thumbs up

Å jag som egentligen inte gillade att ni har kompressor...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1540


Trådstartare
Jo förtroendet för att bilen är kompetent att klara bra tider på en komplicerad bana har stigit.
Så nu blir det en del småjusteringar sedan "the final test".

Richard fick göra slutprovet även fast han medverkade som co-driver. Han tog pallplats, silver

Kursen var Super! Jag kan absolut rekomendera den. Jag hade igentligen ingen erfarenhet av bankörning innan förutom några skräckfärder med Richard men var för omtöcknad att ta intryck

Kursen gick bra för min del tycker jag nog, fick 114 poäng. Så nu kan man titulera sig som Sportfahrer

_________________
Anders Fransson

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Håll oss uppdaterade. Blir det en film från rekordförsöket? Kör ni det i år?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Jag vill på inget sätt förringa de fantastiska tiderna, men jag resonerar ungefär såhär:

Jag kikade på en gammal inspelning där Klaus Ludwig kör en DTM Mercedes från -92 eller om det var -93.
För honom tog det c:a 42,5 sek från Gantryt och fram till T13.
Tycker det låter lite väl mycket att vara 8,5 sek snabbare med M3:an!?!
Jag tycker det låter mer rimligt att kanske lägga till åtminstone 38-40 sek till 6:56-tiden för att få en "SportAuto-tid". Dvs 7:34-7-36
För att sedan få tiden för ett helt komplett varv bör man nog lägga på 2-3 sekunder till. Dvs 7:36-7:39.
om man sedan räknar baklänges för att få en BTG-tid så bör man nog räkna bort c:a 24 sek för Gantry-Bridge och lägga till en sekund på BTG-tiden.
Extra sekunden är för att man normalt sett har mycket lägre hastighet in under bron när man börjar ta en BTG-tid. Då borde BTG-tiden hamna runt 7:13-7:16.

Ni har ingen tid ända fram till Bron?

Kom gärna med synpunkter på mitt resonemang ovan!

Lycka till med nya rekordförsök!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har just satt min högst onyttiga smörgås som fungerar som kombinerad frukost och lunch i helt fel strupe! Detta på grund av tiden! :woot:
Även om Peeters fundering är av vikt så är det ändå helt . Men samtidigt så kan jag inte relatera till annat än vad jag läst och sett på film.

thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Glömde nämna att Klaus Ludwigs Sport Auto-tid var 7:09 på det varvet, som jag tog Gantry-T13-tiden ifrån.
Men det är ganska troligt att M3:an är snabbare på rakan pga mer effekt och högre utväxling.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1540


Trådstartare
Som svar till BTG; jo jag har precis pratat med Horst Von saruma och han är på ringen idag och imorgon och skall göra vad han kan för att få till en tid närmaste 4 veckorna med tanke på väder. Så det skall köras i år om tid finns.

Sedan så är det en del av sträckan som tyvärr utlämnas för bedömning pga omständigeheterna. Man bör åxå tillägga att föraren, i detta fall Richard, har stor del i resultatet. Jag åkte endast med honom två gånger och jag gör det aldrig mer och detta inkulderade 2 flygturer nedaför wippermann och Eisbach. huuu....nära döden upplevelse

Vi har en referens tid till som genomfördes då Richard körde provet som fler personer klockade. Dessa tider pendlade mellan 8:40-8:45, tagen från Coca-Cola-Kurve tillbaka till samma kurva. Då hade Richard en bil före, en gammal ringenräv som jag tror åxå var instruktör som körde först. Han gavs 1-1,5 min försprång mot normalt 20sec. Detta var Scuderias eget försök att hjälpa oss med att sätta en tid. Denna bil var Richard ikapp innan Bergwerk och fick hålla avstånd till Kesselchen ca 12 km in i banan. Där fick han vänta i ca 1min. Sedan var han ikapp bilen igen vid Döttinger-höhe och fick ligga bakom fram till Coca-cola-kurve pga av omkörningsförbudet som råder vid uppkörningen. Sedan avslutas sista 100-150 meter med mkt låg fart pga däckhögspassage vid utsläppet. Så detta gör att vi åtminstånde vet att bilen klarar med Richad som förare, en mkt låg 7:minutare om vädret är lika perfekt som denna dag, 23grader och sol med snustorr bana.

Men som sagt va det saknas en mer korekt bedömning av sträckan mellan gantry och bridge. I den förra redovisningen skall tilläggas att bilen krängde otäckt i 295km/tim av en svacka innan bridge vilket medförde att Richard hade fullt upp att få ner bilen i sansad hastighet och kollade ej klockan.

_________________
Anders Fransson

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Ja det ser ju onekligen mycket lovande ut!!!

Attans att jag inte fick/tog chansen att få åka med en runda med Richard på Anderstorp med den bilen innan bromsarna tog slut.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Gladiatorn skrev:
Som svar till BTG; jo jag har precis pratat med Horst Von saruma och han är på ringen idag och imorgon och skall göra vad han kan för att få till en tid närmaste 4 veckorna med tanke på väder. Så det skall köras i år om tid finns.


Aha, laddar Rikard inför Mantorp eller kommer han åka ner och köra? Eller blir det Horst som kör?
(Kommer ni vara där under svenskhelgen som vi självmant och prestigelöst kallar den? dvs 17-20/9)

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



BTG skrev:
Gladiatorn skrev:
Som svar till BTG; jo jag har precis pratat med Horst Von saruma och han är på ringen idag och imorgon och skall göra vad han kan för att få till en tid närmaste 4 veckorna med tanke på väder. Så det skall köras i år om tid finns.


Aha, laddar Rikard inför Mantorp eller kommer han åka ner och köra? Eller blir det Horst som kör?
(Kommer ni vara där under svenskhelgen som vi självmant och prestigelöst kallar den? dvs 17-20/9)


Eftersom det är STCC-final den helgen då så är nog Richard upptagen. ;
Citera
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1540


Trådstartare
BTG skrev:
Gladiatorn skrev:
Som svar till BTG; jo jag har precis pratat med Horst Von saruma och han är på ringen idag och imorgon och skall göra vad han kan för att få till en tid närmaste 4 veckorna med tanke på väder. Så det skall köras i år om tid finns.


Aha, laddar Rikard inför Mantorp eller kommer han åka ner och köra? Eller blir det Horst som kör?
(Kommer ni vara där under svenskhelgen som vi självmant och prestigelöst kallar den? dvs 17-20/9)


Nej tyvärr, det hade varit skoj annars. Men precis som johan nedan skriver så är det STCC final och bilen skall först vara på rudskogen i Norge på lördag sedan Mantorp på söndag och förhoppningsvis tvättas i skumpa

_________________
Anders Fransson

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1540


Trådstartare
BTG skrev:
Gladiatorn skrev:
Som svar till BTG; jo jag har precis pratat med Horst Von saruma och han är på ringen idag och imorgon och skall göra vad han kan för att få till en tid närmaste 4 veckorna med tanke på väder. Så det skall köras i år om tid finns.


Aha, laddar Rikard inför Mantorp eller kommer han åka ner och köra? Eller blir det Horst som kör?
(Kommer ni vara där under svenskhelgen som vi självmant och prestigelöst kallar den? dvs 17-20/9)


Han laddar för finalen nu fram till 19:e, sedan blir det Ringen. Horst verkade intresserad att köra så jag tror det blir en kombination vilket skulle vara skoj.

_________________
Anders Fransson

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1540


Trådstartare
Måste bara passa på att tacka alla här som bidragit med info om ringen. Den var till stor nytta inför resan. Tack tack!

_________________
Anders Fransson

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
Magnus H
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 93



Gladiatorn skrev:
Måste bara passa på att tacka alla här som bidragit med info om ringen. Den var till stor nytta inför resan. Tack tack!


Grattis Anders

Bilen verkar helt fantastisk. Språkade med Richard tidigare idag (eller, öhh, igår blir det med tanke på tiden på dygnet). Det lät mycket riktigt som att det finns mycket tid att "hämta" på alla omkörningar ni tvingades till.

Lycka till och hoppas ni får ett fritt varv snart.

_________________
Magnus Hansson
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Gladiatorn skrev:
Richard fick göra slutprovet även fast han medverkade som co-driver. Han tog pallplats, silver


Hur många poäng fick han då?

Nyfiken!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
christers_mille

Här sen Apr 2003
Inlägg: 81



Peeter skrev:
Jag vill på inget sätt förringa de fantastiska tiderna, men jag resonerar ungefär såhär:

Jag kikade på en gammal inspelning där Klaus Ludwig kör en DTM Mercedes från -92 eller om det var -93.
För honom tog det c:a 42,5 sek från Gantryt och fram till T13.
Tycker det låter lite väl mycket att vara 8,5 sek snabbare med M3:an!?!
Jag tycker det låter mer rimligt att kanske lägga till åtminstone 38-40 sek till 6:56-tiden för att få en "SportAuto-tid". Dvs 7:34-7-36
För att sedan få tiden för ett helt komplett varv bör man nog lägga på 2-3 sekunder till. Dvs 7:36-7:39.


T13 tar ju runt 4-5s och inte 2-3, såvida du inte har en raketmotor installerad
Kollade oxo senaste videon från Scheids V8-M3a med 450hk, han behöver ~43s för samma sträcka, givet att har har brutalt luftmotstånd med den bilen men lika brutalt grepp med slicksen genom Tiergarten och upp till T13, han accelererar även fullt förbi T13 istället för att svänga höger naturligtvis.
Så jag skulle uppskatta ett komplett NS-varv med 6:56-tiden till att vara runt 7:45 och kanske en 7:40-42 om han inte hade blivit blockad några gånger, dvs 7:40-41 SportAuto-mätning.

7:40-41 baserat på 7:45 naturligtvis!

_________________
Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:)
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



Ser framemot tiderna efter fritt varv

Var på Anderstorp med AMS och ångrar att jag inte åkte med Richard i CSLen då

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1540


Trådstartare
christers_mille skrev:
Peeter skrev:
Jag vill på inget sätt förringa de fantastiska tiderna, men jag resonerar ungefär såhär:

Jag kikade på en gammal inspelning där Klaus Ludwig kör en DTM Mercedes från -92 eller om det var -93.
För honom tog det c:a 42,5 sek från Gantryt och fram till T13.
Tycker det låter lite väl mycket att vara 8,5 sek snabbare med M3:an!?!
Jag tycker det låter mer rimligt att kanske lägga till åtminstone 38-40 sek till 6:56-tiden för att få en "SportAuto-tid". Dvs 7:34-7-36
För att sedan få tiden för ett helt komplett varv bör man nog lägga på 2-3 sekunder till. Dvs 7:36-7:39.


T13 tar ju runt 4-5s och inte 2-3, såvida du inte har en raketmotor installerad
Kollade oxo senaste videon från Scheids V8-M3a med 450hk, han behöver ~43s för samma sträcka, givet att har har brutalt luftmotstånd med den bilen men lika brutalt grepp med slicksen genom Tiergarten och upp till T13, han accelererar även fullt förbi T13 istället för att svänga höger naturligtvis.
Så jag skulle uppskatta ett komplett NS-varv med 6:56-tiden till att vara runt 7:45 och kanske en 7:40-42 om han inte hade blivit blockad några gånger, dvs 7:40-41 SportAuto-mätning.

7:40-41 baserat på 7:45 naturligtvis!


Sedan skulle man nog med säkerhet kunna säga att tiden att ta sig förbi ett fordon på slingan tar 1 sec i snitt per omkörning vilket blir 21 sec - 7.41 = 7:20. Richard nämnde att vissa omkörningar var trögare än andra så detta var ett snitt lågt räknat. Sedan har vi tidtagit Swedenkreuz M3 på videofilm från bron till där vi startade klockan och fick det till 29 sec.
Förslag på uppställning:
Vår egen mätning från coca-cola-kurve till gantry = +6:56 min
swedenkreuz uppskattning Gantry till Bridge = +0:23 min
swedenkreuz videotid bridge - coca-cola-kurve = +0:29 min

Avdrag för omkörningar 21 bilar a 1sec = -0:21 min

Kalkylerad tid: 7:27 min

_________________
Anders Fransson

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
christers_mille

Här sen Apr 2003
Inlägg: 81



Gladiatorn skrev:

Sedan skulle man nog med säkerhet kunna säga att tiden att ta sig förbi ett fordon på slingan tar 1 sec i snitt per omkörning vilket blir 21 sec - 7.41 = 7:20. Richard nämnde att vissa omkörningar var trögare än andra så detta var ett snitt lågt räknat. Sedan har vi tidtagit Swedenkreuz M3 på videofilm från bron till där vi startade klockan och fick det till 29 sec.
Förslag på uppställning:
Vår egen mätning från coca-cola-kurve till gantry = +6:56 min
swedenkreuz uppskattning Gantry till Bridge = +0:23 min
swedenkreuz videotid bridge - coca-cola-kurve = +0:29 min

Avdrag för omkörningar 21 bilar a 1sec = -0:21 min

Kalkylerad tid: 7:27 min


Nejdu, den gubben går inte alls thumbs down
Att anta att en omkörning innebär 1s per bil är rent löjligt, om varenda bil blockade dig genom en kurva/några hundra meter då kan jag möjligen ta det som en teoretisk schablon men du påpekar ju dom 4-5 fallen när ni blev blockade.
Dessa fall är troligen(omöjligt att säga utan att analysera video) värda ~1s per blockning i snitt?
Att bara köra om någon och avvika lite från ideallinien är kanske värt en tiondels sekund eller två om man nu överhuvud vill använda en schablon, uppskattningstiden Gantry-Bridge är dock korrekt.

Jag antar dock att flera av era omkörningar inte var någon tidsförlust överhuvudtaget då ni troligen fick behålla linjen och den som blev omkörd flyttade på sig?

_________________
Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:)
Citera
Nürburgring
Träningsvarv med BMW M3 CSL-L
1, 2   >>
4854 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande