Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Tidningen Grassroots Motorsports | 1 besök senaste veckan (4499 totalt) |
Dagens tidningstips:
Jag terroriserade min Press-Stopbutik att dom borde ta hem tidningen Grassroots Motorsports. http://www.grmotorsports.com Ingen lycka dock men jag hörde med Press-Stop direkt istället och dom kollade upp det åt mej, den finns nu upplag på deras hemsida och man kan teckna en prenumeration på den för 440kr för ett år. Själv föredrog jag att göra det direkt till GRM istället o kom undan med 31USD. Ser fram mot att första numret ska dimpa ner i brevlådan! (Speciellt som Miatan står i garaget på jobbet o väntar på en renovering av kopplingens slavcylinder och en Loctite-reparation av remskivans fastsättning i vevaxeln... Kan behöva nåt intressant att läsa på tunnelbanan om mornarna.) /Tom _________________ /Tom Bengter Porsche 981 M3LR |
||||
Berätta lite mer om den när du fått första numret!! Jag har varit sugen länge...
Ett annat tips är http://www.circuitdriver.com/ och där kan du beställa ett provex av tidningen från websidan (japp funkar även till Sverige!) Klart intressant tidning från landet med orättvisst mycket track days.... _________________ Magnus Thomé |
||||
På www.circuitdriver.com kan man också trevlig läsning i höstmörkret: http://www.circuitdriver.com/circuit
Mvh / Micke P.S. Den gula innehåller Ringen. D.S. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Jo, vissa grejor i den undrar man kanske lite över? Sedan får man väl i och för sig ta med i beräkningen att den (självklart) inte tar hänsyn till om man kommer som ett skållat troll i en framhjuldriven Polo på 100hk eller om man med samma attack kommer i en bakhjulsdriven trimmad E46 M3.
Men för en novis/nybörjare är den inte alls dum. Den ger mycket bra och grundläggande tips. Framförallt portionerar den upp banan ganska logiskt. Det blir liksom hanterbart och möjlig att tillgodogöra banan. Den första gången jag var på Ringen kändes det överväldigande, säkert p.g.a. storleken... Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Jaha.... Inte vad jag märkt? Men jag kör heller inte precis som den förespråkar. Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Typ före Schwedenkreuz, kan vara ganska bra att bromsa där om man kommer i över 250 km/h. Sen kommer jag inte ihåg vilka fler ställen det var däremot vet jag att det var några turn-in som var helt galna, bl a hårnålen i Wehrseifen. |
||||
Jaha, är det ingen BP antecknad i Schwedenkreuz alltså? (Måste hem och kolla.) Spåret i Wehrseifen är ju kanon! Mvh/ Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Prova att köra Scuderia-spåret så får du se på ett bra spår, dvs sväng in vid vita pricken. Jag reserverar mig dock för att jag kan komma ihåg fel. |
||||
Jag tror att det är det spåret som visas? Man följer höger sida in och svänger relativt sent vid två(?) vita fyrkanter?
Samma här! Mvh/ Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
- Johann.
Du har rätt. Det saknas uppmaning och markering om att bromsa i Schwedenkreuz. Men det gör det faktiskt lite överallt i guiden, framförallt där det är uppenbart... Vilket väl det partiet får anses vara? Samt att man får hoppas att ingen sitter som med noter i en rallybil och laddar allt första varvet? Instyrningen i Wehrseifen är nog däremot ganska ok. Så kör i alla fall jag och det känns bra. Man kanske sedan inte bromsar i den extra båge som beskrivs i guiden. Jag ligger nog mer kvar ute till vänster efter sista "Miss" och styr sedan in rakt mot högerkanten och bromsar i en rät linje. Kurvan är ett exempel på min tes ovan, dvs ett ställe där bromsning är uppenbart och kanske därmed inte utsatt? Mvh / Micke P.S. Som när jag sitter och läser upptäcker att guidens föreslagna spår i Aremberg är högst teoretiskt. D.S. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Vi tar det med start från T13.
Saknas bp innann snabba högern i början på Hatzenbach. Linjen i Flugplatz är skum. Ingen bp innan Schwedenkreuz och skum linje i den. BP alldeles för tidigt innnan Aremberg och turin 100 m för tidigt, typ, vilket ger en minst sagt skum linje. Ingen bp innnan tvära väsntern i AF Ingen bp innan sista vänstern i Metzgesfeld Ingen bp innan Kallenhardt Ingen bp innan miss-hit-miss Ingen bp innan ngn av kurvorna i Wehrseifen samt för tidig turn-in i hårnålen (funkar iofs också). För tidig turn-in i Bergwerk. Ingen bp innan Steilstrecken-kurve!!!! och för tidig turn-in Ingen bp innan Eiskurve Allmänst skum linje in i Schwalbewchwanz. Alledeles för tidig bp in Tiergarten Samt avsaknad av bp innan T13. Annars är det bra! |
||||
Hahahahaaha!!! Skulle vilja se en diskusion mellan Johaan och killarna som gjort guiden...
Till ämnet: Fick mitt ex av Circuit Guide idag! Det funkar mao! :o Tack Magnus! Sen blir det ju +++ när man ser att de har med en M3E30 samt gör de mods. man själv funderat på "att man borde göra den dagen man köper en" samt att man har rätt i alla sina teorier över de samma! :woot: |
||||
- johann.
Nja, i vissa fall saknas det BPs i markeringarna, kanske för att de är uppenbara? Men av texten framgår att man i flera kurvor måste bromsa/sänka farten. Vissa turn-in:s är väl, när du säger det, lite väl tidiga och några spår lite lustiga. Men jag vidhåller ändå att boken är mycket väl investerade pengar för en novis. En sak tycker jag emellertid stämmer och det är BPn i Tiergarten. När skall man annars bromsa? Jag har i alla fall ca 160 km/h där.
Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Jag tycker också den är bra som helhet, men uppenbarligen skall man inte tolka den bokstavligt. Jag köper däremot inte att vissa bromspunkter är uppenbara och andra inte, för det är verkligen uppenbart de första gångerna man kör där. I Tiergarten tycker jag den ligger alldeles för tidigt, jag kommer där på femman och det går klart över 220 km/h och jag bromsar senare. Ännu har jag inte kraschat. Men det är klart om man kommer med full fart på hela rakan sä stämmer den nog rätt bra. |
||||
Allmänt banåkaforum Tidningen Grassroots Motorsports | 1 besök senaste veckan (4499 totalt) |