Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Skyddsbursbygge och allt därtill | << 1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13 >> 30 besök senaste veckan (252493 totalt) |
Provade precis Biltemas rörbock på rör till en folkrace-bur (38x3mm).
Det blev fullkommligt skit kan jag säga. Röret belv platt hur jag än gjorde. Är det någon som har några erfarenheter av den typen av bockar? Hjälper det att fylla med sand eller värma? Är det tillåtet att värma? Visst kan jag prova mig fram, men det går ju enklare och snabbare om jag slipper "uppfinna hjulet igen". _________________ Fredrik Moberg |
||||
Helt vanliga stålrör (järnrör är det väl, fattar inte skillnaden), ingen speciell kvalité.
Fast det spelar inte så stor roll vad det är för rör, provade 25mm rör också, samma platta resultat.
_________________ Fredrik Moberg |
||||
Tjenare. Är ny på detta forum men hoppas denna fråga hamnar där den ska.
Är så här att jag tänkte bygga bur i min crx(har inga direkta planer på att köra bana men vill ha säkerheten utifall något skulle hända) Men det problemet jag har är att jag aldrig har byggt bur förut. Har lite hum om hur en bur ska se ut. Någon här som har bilder på hur man ska bygga för en säker bur? Andra problemet jag har är att jag gärna skulle vilja ha en diskret bur.Man vill ju inte att alla ska veta att det är en bur i bilen. Har dock kommit fram till att bågen "över" huvudet samt rören ner på sidorna till skuffen måste ju vara så. Men hur kan man göra resten "diskret" ? Kanske någon som har schyssta bilder/tips även på detta? Jaja, som sagt, nybörjare på bur yggar fronten så en diskret bur kanske jag får kyssa mig i a*slet om. Men frågar man inte får man inge veta=) Mvh christofer snaps__85@hotmail.com _________________ Christofer Heurlin |
||||
Skisserna ingår numera i TR: http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Reg
Tog mig friheten att klippa ut de mest grundläggande skisserna och tanka upp, kan vara bra att ha som underlag till frågor och diskussioner. Om det inte är OK får the mods ta mig i örat och ändra. Minimikrav: Grundutförande: Diagonalsträvor: Dörrsträvor: Takförstärkning _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Hade förstås en baktanke med urklipp och uppladdning också.
Med nuvarande objektet som jag tänkte försöka behålla gatlegalt har jag i princip 253-10 och 253-11 att välja på för att inte SBP ska ogilla insteget. Har förutsatt -11 av slentrian, men -10 borde väl ge en bättre kombination av styhet och skydd? Har inte sett detaljer men förutsätter att bottensträvorna möts svetsade i en förstärkningsplatta i tröskeln? Är det så? Har sett begränsningar i homologeringsdatum, men det verkar ingen bry sig om, har sett kryss i rätt gamla bilar. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Finns det regler för hur mycket huvudbågen får luta (bakåt), för den behöver väl inte vara lodrät eller?
Får huvudbågen ha en vinkel? Alltså exempelvis: den lutar bakåt 30 grader för att efter 40 cm vinklas rakt upp. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Förlåt att jag väcker liv i en gammal tråd. Men jag har försökt att läsa både här och där, men hittar faktiskt inte den faktan jag är ute efter.
Grundtanken var först att svetsa en egen skyddsbur till min Nissan 200sx s13 (har skapat en tråd tidigare här om det, men då var det tal om halvbur. Det är ändrat, därför skriver jag nu här). Jag tänkte dra lite frågor som jag skulle göra mig överlycklig ifall någon har svar på dem. 1. Hur är det egentligen med skruvburar? Folk verkar otroligt skeptiska osv och frågar jämt ifall man ska ha en "stylingbur" vilket verkligen inte är saken. Jag har nog krut framför ratten för att min bil ska kunna volta regält. Och ifall det gör det så vill jag ha säkerheten i hamn. Grejen med att jag vill ha en skruvbur är för att jag vill kunna återställa bilen någolunda, plus att bilen är redan lackad, och vill då inte börja med att förstöra den (vet att jag kanske skulle tänkt på bur innan, men men, nu är det gjort). Då har jag tänkt så här: Då är alltså tanken att röret som är kapat skall täckas med ett tjockare rör. Dock vet jag inte vad det är för krav på längd på överdrags-röret. Sen så hade jag tänkt att M8-mutter med loctite-massa borde fungera? Hur är detta egentligen? Är det full skam? Dock vet jag att jag inte får göra så här alls på huvudbågen. Men å andra sidan, jag ska aldrig tävla med bilen på en seriös nivå. Den kommer färdas på bana på banträffar osv. Men självklart vill jag känna mig säker när jag kör. Så den ska kunna hålla för en schyst smäll. Annars är det bara en jäkla massa extra vikt. Buren jag vill ha ska vara en 6-punkts bur. På de ställena buren går ner i golvet så kommer jag svetsa upp plattor och göra gängor och fästa muttrar på undersidan med gänglåsning. Det borde väl fungera ifall man använder sig av 4st M8 muttrar av plattorna? 2. Vad jag förstår, och har läst, så ska både Guss och Svets och Smide fungera bra? Jag vill självklart ha en så lätt bur som möjligt. Men då är frågan. Vad ska man fråga efter för material, ifall man är kräsen om vikten? Men man vill ju helst använda sig av MIG då jag inte har en egen TIG-svets. Men så länge jag får låna en TIG-svets så är ju saken biff då jag anser att det är ännu enklare. Men där har jag även hört att man inte ska TIG:a skyddsburar då hettan blir så enorm så att svetsningar kan spricka. Stämmer detta? Burmodellen som jag har gjort i det otroligt underbara programmet MS Paint, ser ut så här: Dock så hade jag tänkt mig att ha kapningarna på andra ställen möjligvis. Även i bågen längst upp vid rutan. Den ska ju kunna gå att föras in i bilen och ut ur bilen på ett relativt smidigt sätt. Men som sagt, vore så otroligt glad ifall någon skulle kunna svara på detta då det har varit problem, för min del, att hitta fakta om det jag är ute efter. Är ledsen ifall folk kanske inte tycker att jag har letat tillräckligt, men jag har verkligen gjort det. MVH William _________________ William Holming Svetsspecialist |
||||
Här kan du läsa om hur skarvarna skall utföras http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Reg
Se sidan 25 och ritning 253-41 samt 42. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
och på sidorna 27 och 28 ser du hur buren skall vara monterad i karossen. Ang. dimensionering av plattor (tjocklek o area) och bultar (antal o dim) så står det om detta i texten. Specifikationer på användbara rör sid. 29.
_________________ Calle Olsson |
||||
TR ger ju bra input enl. Ovan även om den inte är speciellt tydligt skriven. Men det är inte särskilt mkt text att sätta sig in i.
Det jag egentligen tänkte skriva är att jag inte tror du behöver riktigt så många skarvar för att kunna montera ut buren. Nu beror det på bilmodell också, men jag hade tänkt klara mig med sex skarvar i min hatchback (Pug 309). Fyra i sidosträvorna och två i takbågarna, om det går visar sig men jag känner till ett par exempel där det funkat. Hur rädd man är om lacken inverkar ju också på hur portabel buren bör vara föstås. I TR står också vilka strävor som får vara demonterbara. Nu ska du inte tävla med bilen, men jag skulle tycka att det vore onödigt att diskvalificera bilen från tävlingsverksamhet om det bara hänger på detaljer i buren. Antar att 200 SX kan köras i t ex Roadsport om man vill. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Va kul att folk svarade. Läste igenom länkarna, tack för otroligt bra fakta! Nu blev man lite klokare
Jag ringde både Guss och Svets och Smide idag. Guss ville ha 4200kr för en komplett 6-punktsbur. Sen yttligare 200kr för skarvar. Lät mycket rimligt för mig anser jag. Svets och Smide var riktigt trevliga dom med. Dom ville ha 3000kr för deras rally-bur som ser ut så här: http://www.svetsosmide.se/beställnin Där såg man iaf prisskillnaden. Men eftersom att man bor i stockholm så kanske det kan vara värt att åka ut till Guss och snacka med honom om hur vida måtten ska vara så man inte står där och har 100års arbete framför sig. Tanken var ju först att jag skulle bocka allt själv och göra allt själv. Men nu så ser jag inte den tiden, då jag vill vara ute och köra nästa år. Och då är detta ett otroligt bra altenativ och jag antar att det tar max 2 otroligt flåsande veckor att fixa in buren ifall måtten på alla rör är ganska exakta. Om det nu ens går att få fram och jag kanske önske tänker. Kommer nu sitta och läsa vidare på den infon jag har fått av er. Rekomenderade verktyg när man sätter in en bur? Tänkte då inte på MIGen , utan mer som vad för andra verktyg som är smidiga i att sätta i en bur. MVH William _________________ William Holming Svetsspecialist |
||||
Svets & smide-buren ser ut som en typ ekonomibur/folkracebur/Grp E-bur. Den hos Guss kan vara en "Grp H-bur" att döma av prisläget, alltså vad som specas som miniminivå för banracing/rallycross/rally (utom undantagna klasser) och då följer det med fler rör än så där. Det där kan du dock speca själv. Vilka strävor du vill ha med alltså.
Ang verktyg och annat utöver det uppenbara: Tigersåg, extra tunna skivor till rondellen (1 mm), svetsmuttrar, gärna "porto-power". _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Då har jag en fråga som rör burbygge iaf, hur är måtten i en E30 Touring mot en 2 dörrars? , alltså mellan fjädertorn, mellan framåtsträve infästningen och baksätet? undrar mest om det är lika, så kanske det blir smidigare att få fram rör.
_________________ Viktor Starkman |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Får väl ringa svets o smide när det är dags, får väl åka ner annars så man vet att det blir rätt. _________________ Viktor Starkman |
||||
Tjena, är i full fart med att bygga min bur och undrar om jag kan svetsa fast huvudbågen direkt i mina "lådor" eller om jag måste bulta? (gäller detta även de infästningar fram och bak med?)
buren är en guss "racing/rallycross" för mer byggbilder, klicka länken: http://forum.turboperformanceclub.co _________________ Daniel Sundström |
||||
Ett råd är att läsa http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Reg _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Nu har jag läst igenom reglementet ett par gånger och har en mkt bättre blick över hur en skyddsbur skall monteras, dock är det en sak jag undrar över.
Min bil är inte homologerad än, dvs. att jag ska följa de regler som gäller fr.o.m 2007-01-01 utöver de minimikrav som gäller? isåfall är inte min guss-bur giltig då den inte har diagonalsträvor som ett kryss i huvudbågen som på bilden 253-7 visar eller gäller minimikraven utan någon sträva i huvudbågen för att min bil ska kunna gå igenom en besiktning? Åsså en liten fråga till ang. tvärstaget mellan benen på huvudbågen (se bild nedan), hur högt upp får jag montera det? (så att jag inte behöver dra det genom kardantunnel eller på annat vis kapa staget, om jag behöver det, måste jag isåfall använda monteringsplåt som i sin tur är bultad till en fastsvetsad förstärkningsplåt? Tack på förhand //Daniel _________________ Daniel Sundström |
||||
Tror jag kan svara, som jag förstått det så är alla de 4 alternativen överst i ditt inlägg minimikrav, alltså valmöjligheter, så har du bara en diagonalsträva mellan bakåtsträvorna så är det godkänt.
Sen på andra frågan så monterar de flesta så långt ner det går, altså så den ligger mot kardantunnel och då svetsar man även fast den i tunneln. Hoppas det jag säger är rätt och att det hjälper! Har en fråga även jag, det här med monteringsplattor och förstärkningsplattor/lådor, då kan man väl egentligen bara bygga klart lådan och svetsa monteringsplattan direkt på och sen borra o bulta innan man svetsar det i bilen och sen svetsar man på buren, gör ju ingen skillnad menar jag? Plus att i lådornas fall så kan man ju då svetsa fast muttrar på insidan och sen skruva i bultarna. Känns som det gör det hela mkt smidigare. _________________ Viktor Starkman |
||||
_________________ Daniel Sundström |
||||
Skruva banåkabil Skyddsbursbygge och allt därtill | << 1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13 >> 30 besök senaste veckan (252493 totalt) |