Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI Special -84
1, 2, 3, 4, 5   >>
26781 besök totalt
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Här är min nyinköpta Golf GTI. Den ska användas enbart som hobbybil, lite gata, lite bana och kanske slalom/RS.



Bilen har gått 14 600 mil (4700 mil sedan 1990). Rosten är begränsad till bakluckan (ny inköpt) och nedre främre hörnet av förardörren. (bild ovan)




Notera raggarstuket! (bild ovan)




Inredningen är oväntat fräsch! (bild ovan)




Enkelljusgrill är inköpt, men jag söker fortfarande efter orginalspoiler, är det någon som har en liggande? (bild ovan)





Den kommer att modiferas med begränsa budget eftersom den måste sammsas med en massa övriga intressen.

Till en början (innan våren) har jag tänkt att hinna med -

* Gula Koni med H&R fjädrar (50 mm säkning)
* Uppgraderade bromsar (slitsade orginalskivor, värre belägg och vätska)
* Bussningar fram/bakvagn.
* Ny baklucka (den gamla är rostig, ny inköpt, väntar på slipning och lack).
* Komplettera med enkelljusgrill (inköpt), och orginalfrontspoiler (någon som har en över?).
* Stol (Sparco Sprint?).
* Hjälm.
* Nya däck (förmodligen på 14" fälgarna som syns på bild eftersom budgeten inte tillåter annat.

Blir man riktigt biten så får vi väl se vad som händer med den sedan.

Det var allt för nu, kommentera gärna och ge lite tips&synpunkter.

Hej svejs!!

_________________
Magnus Sandlund
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Ser juh otroligt fin ut
Såg inte ens några sprickor i instrumentpanelen

Bara att gratulera till ett fint ex.. Vårda den väl, annars får du me Nisse att göra

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Den såg riktigt fin ut thumbs up

Håll oss uppdaterade med mycket bilder när du börjar riva isär bilen

_________________
Peter Karlsson
Citera
Junfors
Sollebrunn
Här sen Dec 2002
Inlägg: 209



Hel rätt bil, mycket bra val tycker jag , kolla in min hemsida www.4gti.com och www.gtiklubben.nu för inspiration om det behövs .


Magnus JE skrev:
Enkelljusgrill är inköpt, men jag söker fortfarande efter orginalspoiler, är det någon som har en liggande?


Visst har jag några spoilers liggande men dom håller man hårt i, du kan dock handla ny på www.autodelar.net kostar 252+252kr.

952022-7 1 NEDRE SPOILER, V 252.00
952022-8 1 NEDRE SPOILER, H 252.00
I katalogen http://www.autodelar.net/WATERCOOLED_2003.pdf obs stor katalog =många mb.

_________________
MVH Per Junfors
Golf MK1 | VW GTI Klubben
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
David Berglund skrev:
Ser juh otroligt fin ut
Såg inte ens några sprickor i instrumentpanelen

Bara att gratulera till ett fint ex.. Vårda den väl, annars får du me Nisse att göra


Tack, tack.

Jo, den ska vårdas ömt! Förutom när hornen växer i pannan förstås.

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Junfors skrev:
Hel rätt bil, mycket bra val tycker jag , kolla in min hemsida www.4gti.com och www.gtiklubben.nu för inspiration om det behövs .


Magnus JE skrev:
Enkelljusgrill är inköpt, men jag söker fortfarande efter orginalspoiler, är det någon som har en liggande?


Visst har jag några spoilers liggande men dom håller man hårt i, du kan dock handla ny på www.autodelar.net kostar 252+252kr.

952022-7 1 NEDRE SPOILER, V 252.00
952022-8 1 NEDRE SPOILER, H 252.00
I katalogen http://www.autodelar.net/WATERCOOLED_2003.pdf obs stor katalog =många mb.


Jo visst är det ett helrätt val!?

Tack för länkarna, jag har kikat på din sida förr din Golf har ett rått stuk som jag uppskattar, framför allt med svart huv!

www.autodelar.net fick ju plånboken att kännas ännu tunnare än vanligt, mycké man ville ha där!! Har du handlat av dom? Funkar det bra med lev tider osv?

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Barbapappa skrev:
Den såg riktigt fin ut thumbs up

Håll oss uppdaterade med mycket bilder när du börjar riva isär bilen


Tack, kommer bilder fortlöpande!

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Det var en riktigt fin golf du hittat, vårda den väl som sagt!

_________________
Citera
Junfors
Sollebrunn
Här sen Dec 2002
Inlägg: 209



Ja det är nåt speciellt med ettorna . Har alltid velat ha en röd men får nöja mig med min vita, man byter ju inte ut nåt som är bra. Får försöka ta tag i min hemsida lite igen, var allt för länge sen den uppdaterades.

Magnus JE skrev:

www.autodelar.net fick ju plånboken att kännas ännu tunnare än vanligt, mycké man ville ha där!! Har du handlat av dom? Funkar det bra med lev tider osv?


Har varit på väg många ggr men till slut aldrig behövt köpa nåt där, skulle i och för sig ta svängen dit och handla direkt så jag hade ju inte kunnat svara på hur postorder funkat ändå firman har funnits ett antal år och jag har aldrig hört någon klaga så då får man förutsätta att det funkar bra att handla av dom. Finns mycket till bra priser där.

_________________
MVH Per Junfors
Golf MK1 | VW GTI Klubben
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Magnus JE skrev:
David Berglund skrev:
Ser juh otroligt fin ut
Såg inte ens några sprickor i instrumentpanelen

Bara att gratulera till ett fint ex.. Vårda den väl, annars får du me Nisse att göra


Tack, tack.

Jo, den ska vårdas ömt! Förutom när hornen växer i pannan förstås.


Det är alltså jag som kommer och tar dig i örat om du inte tar hand om den!
Jag läxade upp David för ett tag sedan och jag tror faktiskt att han fick lite dåligt samvete...

Det är ovanligt att se så fina exemplar. Bruka den gärna hårt, men risa den inte, vilket ju inte är samma sak.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Nisse Classon skrev:
Magnus JE skrev:
David Berglund skrev:
Ser juh otroligt fin ut
Såg inte ens några sprickor i instrumentpanelen

Bara att gratulera till ett fint ex.. Vårda den väl, annars får du me Nisse att göra


Tack, tack.

Jo, den ska vårdas ömt! Förutom när hornen växer i pannan förstås.


Det är alltså jag som kommer och tar dig i örat om du inte tar hand om den!
Jag läxade upp David för ett tag sedan och jag tror faktiskt att han fick lite dåligt samvete...

Det är ovanligt att se så fina exemplar. Bruka den gärna hårt, men risa den inte, vilket ju inte är samma sak.


Tjena!

Den här bilen är mitt andra barn, och kommer att skötas nästan lika bra som sin storasyster (Erna 7 månader).

Golfen kommer att bo i enskilt varmgarage och pysslas om som bara den!

Hoppas man får ha öronen ifred.

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Nu är Gula Koni (ställbara) med H&R sänkfjädrar (50mm) beställda via Stötdämparexperten (med rejsa.nu rabatt).

Kanske borde byta bussningar samtidigt? Är powerflex bussningar hyfsat bra eller ska man satsa på nåt annat?

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering!

Har skruvat bort den hiskliga 80-tals spoilern (Kamei) som satt på bilen när jag köpte den.







Spackling och slipning av hål från spoilermontering, stenskott och de få små rostangrepp som fanns.







Ska köpa lite bättringsfärg från Upplands bilfärg så fort som möjligt så nosen kan bli röd och fin : )






Har beställt lite grejor från England som borde komma snart som ska piffa upp trynet lite. Grillspoiler, frontspoiler (låga modellen) och vita blinkers, har även köpt en enkelljusgrill som ska monteras.

Gula Koni med H&R fjädrar (50 mm) kommer nästa vecka, enligt Stötdämparexperten. Ska försöka hinna köpa några bussningar innan dess.

Det var nog allt för nu!

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Magnus JE skrev:
..... Grillspoiler.....


om jag vore du så skulle jag tala tyst om den... Får fel personer se detta så lär du få försvara den med näbbar och klor. Jag har ju grillspoiler på min och det har jag ju fått höra.

(Kan ju iofs bero på att jag sticker ut hakan själv ibland)

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Junfors
Sollebrunn
Här sen Dec 2002
Inlägg: 209



Magnus JE skrev:
Dags för en liten uppdatering!

Har skruvat bort den hiskliga 80-tals spoilern (Kamei) som satt på bilen när jag köpte den.





Den är ju sååå grymt fulsnygg... Har en sådan liggande till min och är riktigt sugen att montera för att få lite 80-tals feeling.. Jag tycker att du ska montera tillbaka den igen efter färg bättringen thumbs up .

_________________
MVH Per Junfors
Golf MK1 | VW GTI Klubben
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Kan det vara en del från det klassiska Kamei-X1 paketet Ett sånt kit hade jag på min Scirocco 2:a, men det fick sitta kvar under hela tiden jag hade bilen för jag ville inte veta vad som fanns under

Den ser väldigt fin och fräsch ut bilen thumbs up

_________________
Peter Karlsson
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Nisse Classon skrev:
Magnus JE skrev:
..... Grillspoiler.....


om jag vore du så skulle jag tala tyst om den... Får fel personer se detta så lär du få försvara den med näbbar och klor. Jag har ju grillspoiler på min och det har jag ju fått höra.

(Kan ju iofs bero på att jag sticker ut hakan själv ibland)


Ja, jag är medveten om att det kan vara lite känsligt här.

Men den var så löjligt billig så den fick hänga med på beställningen, sen tror jag den faktiskt sänker luftmotståndet lite.


_________________
Magnus Sandlund
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Barbapappa skrev:
Kan det vara en del från det klassiska Kamei-X1 paketet Ett sånt kit hade jag på min Scirocco 2:a, men det fick sitta kvar under hela tiden jag hade bilen för jag ville inte veta vad som fanns under

Den ser väldigt fin och fräsch ut bilen thumbs up


Jaha det fanns ett Kamei paket! Det förklarar det fräsiga scoopet över friskluftsintagen på huven, och "takspoilern"! Kanske man borde behålla det på hyllan, kan nog bli kult nån dag (kanske det redan är, bara jag som inte fattar det?)

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Junfors
Sollebrunn
Här sen Dec 2002
Inlägg: 209



Magnus JE skrev:
Jaha det fanns ett Kamei paket! Det förklarar det fräsiga scoopet över friskluftsintagen på huven, och "takspoilern"! Kanske man borde behålla det på hyllan, kan nog bli kult nån dag (kanske det redan är, bara jag som inte fattar det?)


Det är redan kult.. Snyggare än så blir det inte . Den tredelade övre kamei vingen är riktigt snygg, har en sådan liggandes också som kanske hittar på bilen någongång. Den nedrespoilern på bakluckan går väl bort dock, har sparat min sådan ändå .

_________________
MVH Per Junfors
Golf MK1 | VW GTI Klubben
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Kul med så många Mk1 Golfar nu bland "våra race- och banåkarbilar"!!!

Dags för en liten uppdatering.

Familj, ryggvärk och semester gör att mekartempot inte riktigt är det man önskar!

Först gjorde jag färdig fronten. Tyvärr blev det inget av den order från england (som nämns högre upp i tråden) eftersom frakten ökade i pris med 300% mellan beställning tills de skulle skicka grejorna.

Så vita blinkers beställdes från Sverige, grillspolier får jag vara utan, frontspoilern skar jag ut från en gammal CL-spoiler (Mk2) som låg och skräpade i garaget (får räcka som substitut tills jag får tag på en riktig GTI-spoiler till bra pris). Jag hade köpt en begagnad singelgrill, men den fick jag ingen ordning på, så en ny inköptes från VAG.

Resultat -







Sedan damp det ner lite godis i brevlådan medans man var på semester. Superflex bussningar till framvagnen och gula Koni och H&R (50 mm) fjädrar. Nu väntar jag bara på att man ska bli lite bättre i ryggen och att en polare kan hjälpa mig få på detta på bilen, eftersom jag inte är så himla flink själv-








Här är bakluckan som ska på bilen så småningom, slipat, spacklat och slipat borde vara färdig att lämna till lack snart-









Det var allt för nu.


**edit - tog ner bilderna lite i storlek**

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Weber Mk1
Gröndal / Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 55



Trevligt och se fler mk1:or..

ser riktigt fin ut.. thumbs up

Som tips på bromsar,har du funderat på corrados skivor ihop med dina original-ok..? jag har ritning på ok addapter om du vill ha,bara och hojta till.. Ska enligt en engelsk fira ge 100% bättre verkan.. har inte testat mina ännu men de ska bli kul och se om det stämmer..

Vad blir det för motor..?

Mvh//Janne

_________________
Jan Österman

Vw golf Gti -83

Lite ödmjukhet kommer man långt på
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI Special -84
1, 2, 3, 4, 5   >>
26781 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande