Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI Special -84
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
13 besök senaste veckan (26798 totalt)
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Kermit skrev:
Trevligt och se fler mk1:or..

ser riktigt fin ut.. thumbs up

Som tips på bromsar,har du funderat på corrados skivor ihop med dina original-ok..? jag har ritning på ok addapter om du vill ha,bara och hojta till.. Ska enligt en engelsk fira ge 100% bättre verkan.. har inte testat mina ännu men de ska bli kul och se om det stämmer..

Vad blir det för motor..?

Mvh//Janne


Tjena!

Måste börja med att säga att din Golf är riktigt brutal, coolt med turbo.

Mitt stora problem är att tid och pengar måste delas mellan familj/övriga intressen/bilar. Så jag tror det får räcka med orginal skivor/ok, värre belägg och värre vätska denna säsong. Men nästa säsong (-06) voredet nog kul med större bromsar.

Har du möjlighet att maila ritningen? Har du tillverkat dina adaptrar själv?

Ska bli kul och höra hur du tycker att de funkar, lär nog ge bra bett med tanke på hur relativt lite en Mk1:a väger.

Min motor är orginal och kommer nog så att förbli ganska länge, har tyvärr tummen lite för mycket mitt i handen för något annat.

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Weber Mk1
Gröndal / Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 55



tjena..

jo den börjar se ut som jag vill ha den..

Jo du den me tid o pengar e du inte ensam om.. har just hoppa in i ett nytt, så tiden e knapp och pengarna går gärna till annat..men hon har en storebror som håller på med race så hon e väldigt förstående.. thumbs up thumbs up thumbs up

kan maila ritningen,inga bekymmer.. måste bara påpeka att de skiljer inte många pengar mellan original skivor o correns..addaptern skulle ja göra själv om jag bara fick lite tid vid fräsen,men de får mek.killarna fixa...

kanske har en race kam om du vill ha för en billig penning.. Om du vill ha lite mer snurr på sakerna.. ??

Mvh//Janne

_________________
Jan Österman

Vw golf Gti -83

Lite ödmjukhet kommer man långt på
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Maila jättegärna ritningen - sand.lund@home.se -. Hur mycket skulle du vilja ha för en uppsättning adaptrar annars om du kan fixa?

Tack för erbjudandet med race kammen, men måste nog koncentrar mig på det jag påbörjat först....


_________________
Magnus Sandlund
Citera
Junfors
Sollebrunn
Här sen Dec 2002
Inlägg: 209



Kermit skrev:

Ska enligt en engelsk fira ge 100% bättre verkan.. har inte testat mina ännu men de ska bli kul och se om det stämmer..

Mvh//Janne


Kan säga att det nog nästan stämmer, brutalbett är det i bromsarna med denna mod och det kostar inte mycket heller. RolleSlitz här på forumet kan nog ha någon adater liggande fortfarandes, jag köpte mina av honom och dom kan rekomenderas med slitzade skivor.

_________________
MVH Per Junfors
Golf MK1 | VW GTI Klubben
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
ok, kanske läge att byta till 280 mm bromsar då. Kör Ni med trummor bak fortfarande?

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Weber Mk1
Gröndal / Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 55



mmm.. de där me trummr har ju vandrat en del i mitt huvud. jag ar en hel bakaxel med skivor och allt inklusive större bromsservo & reduseringsventil men jag vet inte om jag ska byta riktigt.. kanske blir en panik mek sak i sommar om man märker att det verkligen skiter sig..

vet inte va killarna vill ha för en uppsättning addaptrar men jag kan kolla.. men kammen låter jag ligga kvar i garaget då,kan ju skicka ett mess om du blir sugen..

Mvh//janne

_________________
Jan Österman

Vw golf Gti -83

Lite ödmjukhet kommer man långt på
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Kermit skrev:
mmm.. de där me trummr har ju vandrat en del i mitt huvud. jag ar en hel bakaxel med skivor och allt inklusive större bromsservo & reduseringsventil men jag vet inte om jag ska byta riktigt.. kanske blir en panik mek sak i sommar om man märker att det verkligen skiter sig..

vet inte va killarna vill ha för en uppsättning addaptrar men jag kan kolla.. men kammen låter jag ligga kvar i garaget då,kan ju skicka ett mess om du blir sugen..

Mvh//janne


Ja, det kanske behövs skivor i bak om man har turbo, hur mycket effekt har du i motorn?

Kermit skrev:

vet inte va killarna vill ha för en uppsättning addaptrar men jag kan kolla..


Det vore kanon!

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Weber Mk1
Gröndal / Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 55



hmm.. motorn kanske kommer lämna runt 200hk.. vet inte så noga med tanke på att de inte riktigt blir den motor som de va tänkt att de skulle bli.. nu i sommar blr det bara en komp. sänkt gti motor istället för en blandning av RP block o gti topp osv. har fått sån konkurans i garaget att jag måste köra 16v turbo till nästa sommar för att inte bli ifrånåkt..

så jag klarar mig nog på trummor bak i sommar.. kanske..

Har du fått ritningen..?

Mvh//Janne

_________________
Jan Österman

Vw golf Gti -83

Lite ödmjukhet kommer man långt på
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Coolt, kan bli bra fart på Golfen då, speciellt i "fas 2" hur mycket kan man få ut med 16V och turbo (med driftsäkerhet)?

Har inte fått ritningen än.

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Ska försöka ge mig på att byta fjädrar och dämpare själv för första gången. Är det någon som har några tips?

Går det att montera av hela fjäderben och sedan ta av fjäder (med fjäderspännare), i fram på en Mk1:a? Måste navet monteras bort?

Tacksam för hjälp!

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Går fint att ta av hela benet!
Det sitter upptill och med 2 bultar nedtill i spindeln.
Spindeln behöver du inte demontera.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Martin Pålsson
malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 107



Villket skick din Mk1:a verkar vara i!! Vill ha

Angående stötdämparens övre infästning (i topplagringen dvs) så kan det vara lite struligt att få upp muttern eftersom kolvstången i stötdämparen kan snurra runt. Där är en insexfattning högst upp på kolvstången som man skall använda för att förhindra den att rotera. Problemet är bara att har du en insexnyckel högst upp kan du ju inte använda en hylsa med spärrskaft för att lossa muttern. Själv så "offrade" jag en hylsa genom att svetsa på en bit plattjärn på den, som får agera skaft. Då kan insexnyckeln sticka upp där spärrskaftet normalt sitter och du kan både hålla emot kolvstången och lossa muttern

Hoppas du förstod min beskrivning

/Martin

_________________
Martin Pålsson
- Golf GTi Mk1 -
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Tack för tipsen grabbar!!

Martin: Jo, jag tror jag förstår - smart lösning!!

Då ska jag nog våga mig på att prova lite, återkommer med rapport med bilder!

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Weber Mk1
Gröndal / Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 55



Hej..

De e inte så svårt att byta fjäderben när man väl tittar lite hur det sitter och hur det hela ser ut.. har du nya topplagringar på de nya fjäderbenen så är det fixat på ca 1 tim om alla flyter på..

Jag vet inte hur mycket ja kommer pressa lilla 16v motorn men ca 250hk borde inte vara så nära gränsen,en kompis bänkade ut 292hk ur sin 16v motor med sprut och ordentliga saker i motorn och det höll ihop bra.. så ca 250hk låter bra i mina öron..

Lycka till me fjäderbenen..

Har du fått ritningen nu då..???

Mvh//Janne

_________________
Jan Österman

Vw golf Gti -83

Lite ödmjukhet kommer man långt på
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
250 hk lär ju räcka ett tag! Coolt!

En fråga till, jag har köpt lösa stötdämpare som ska monteras i fjäderbenen - hur gör man detta? Hur får man ur den gamla dämparen, är det bara att "dra" ut den?

Nu har jag fått ritningen - jättetack! Är rädd för att det får vänta till säsong -06, 280mm skivor kräver väl 15" fälgar? Det ryms tyvärr inte i denna säsongsbudget.

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Weber Mk1
Gröndal / Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 55



jo 250hk duger gott de kanske är lite väl i överkant oxå efter som bilen inte väger något så kommer det nog spinna lite väl lätt..men men. kul o kunna bråka lite me snabbar bilar på rakor oxå..

det burkar vara ett ganska kul nummer.. men de jag har sett har "bara" varit och dra ut.. så lycka till..

Öhh.. måste bara fråga vem du fick ritningen av för jag va inne och rensade i min mail just (fick mail av admin på jobbet att den va väldigt full ) och såg att jag hade skickat ritningen till helt fel adress en den du skrev men hur som helst så är det ju topp att du har fått den iaf.!

som du skre4v om fälgarna så är det 15" minst som gäller,har inte testat mina ännu utan har besiktningsbromsarna på nu.. men 15" borde det få plats bakom.. thumbs up

Mvh//Janne

_________________
Jan Österman

Vw golf Gti -83

Lite ödmjukhet kommer man långt på
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Med tanke på greppproblem, vilka däck har du tänkt att köra på?

Jag har lite olika hotmailar, den som jag skrev är inte samma som den som är reggad här på rejsa.nu

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Weber Mk1
Gröndal / Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 55



vet inte riktigt vilka däck jag ska köra på.. när jag köpte fälgarna fick jag med en uppsättning nya toyo ts1:or eller va de heter.. men ja e inte såå förtjusta i just de gummit.. kanske får hitta något gatlegalt R-däck o leka med

ja ja.. de e bra att du har fått ritningen nu iaf thumbs up .. Oavsett vem de va från..

Mvh//Janne

_________________
Jan Österman

Vw golf Gti -83

Lite ödmjukhet kommer man långt på
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
I går slet jag bort fjäderbenen, vänster sida tog 30 min och höger sida tog 5 min

Lyckades dra av båda bultarna till nedre fästet på vänster sida, och en bult på fjädertallriken på höger sida. >

Nästa steg är att få isär fjäderbenen, ska nog se om jag kan hitta någon som kan hjälpa mig att svetsa på ett plattjärn på en hylsa (tack Martin för tipset).

Sedan ska jag ta bort framvagnsdetaljer så jag kan byta bussningar, är det någon som har några tips?

Tyvärr blev det inga bilder (använde extrakameran och det blev något konstigt format på bilderna), men återkommer senare med bilder.

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
När jag skulle ställa bilen på pallbockar i går blev jag lite fundersam på var man placerar dem i bak?! Nu står den endast på pallbockar i fram, men det är ju dags för bakdämpare/fjädrar snart. Var vågar man placera pallbockarna?

En annan fråga, jag ska montera Gula Koni, de bak ska ställas i rebound styrka vid montering ska man köra på hårdaste? Förutsättnignar - motor kommer vara orginal och inredningen kommer förmodligen sitta kvar i alla fall denna säsong.


_________________
Magnus Sandlund
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Du hittar lyftpunkter bakom bakhjulen!

Sedan finns det ringnycklar som är djupa och som är perfekta att använda när du ska lossa den övre muttern.

http://extranet.bahco.com/imagebase/images/sbe_2/sbe_2m_l_small.gif

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI Special -84
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
13 besök senaste veckan (26798 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande