Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI Special -84
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
11 besök senaste veckan (26796 totalt)
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
ok, tack för info!

Fick låna nåt superduper-kit från min lokala VAG-verkstad där man kan köra hylsa med ett insexsdon i.

//Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Nu har det hänt lite grejor, tycker i vart fall jag som aldrig gjort något liknande förr!

Så här ser det ut i fram (bild nedan).




och så här i bak.....(bild nedan).




Fjäderben - puts väck! (bild nedan)




Golfen på extraben (bild nedan)




Jag tycker jag är jätteduktig som fixat detta alldelles själv eftersom jag inte är så händig på att meka, men det gäller nog bara att ta det lungt och våga (i varje fall för mig)

Dock har jag ett litet problem, hur får man bort den gängade hållaren som håller fast stötdämparen i fjäderbenet. Den är "bultmönstrad" så man ska kunna dra av den med nyckel/skiftnyckel men jag har ingen sådan som är tillräckligt stor. Det finns även ett spår i den, har försökt så lite med gummiklubba och skruvmejsel - men utan resultat. Det verkar finnas något specialverktyg som man ska kunna dra av denna med, men frågan är om det inte går utan detta verktyg?

En annan fråga - går det att få dit bussningarna med hjälp av skruvstäd eller ska man lämna lösa delarna och bussningarna till verkstan så får de göra det? Speciellt de som sitter en bit in på kräningshämmaren ser lite bökiga ut att få dit.

Vore kanon om någon som vet kunde svara mig på dessa två frågor.

Mvh//Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Vad gäller "muttrarna" på fjäderbenen så kan du ta en stor rörtång och lossa dom med. Om det följde med nya muttrar med dämparna vill säga. Det går ju iofs att återanvända dom, men dom blir ju inte så snygga.

För att få i dom nya bussningarna till länkarmarna så kan du ta en läng gängad stång med muttrar och stora brickor i ändarna. Trä på grejerna på stången som på ett grillspett och dra sedan ihop det.

På krängningshämmaren minns jag inte riktigt hur jag gjorde. Jag tror mina bussningar var slitsade och bara var att sära på och sedan kränga på.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
ok, då får jag pröva med det.

De bussningar som oroar mig mest är de som sitter en bit in på kräng.hämmare, de är inte slitsade så det verkar som man måste skjuta på dem från sidan. Krägningshämmaren är ju tyvärr inte så slätt och fin, så det kan nog bli problem, får väl slipa av den lite i värsta fall.

Tack för tipsen!

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Dela bärarmsbussningarna på mitten med en rakbladskniv och stick in en halva från vart håll. Det blir ändå presspassning när du skruvar ihop. Spar tid, svett och du slipper riskera att bussningen slits sönder när du pressar igenom den.

Slipa kränghämmaren plåtren med roterandestålborste (sån man sätter på vinkelslipen) och använd mycke glidmedel, det är grymt jobbigt ändå.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Då här det hänt lite till, även om det går i snigeltempo....

Har monterat bussningarna i framvagnen (eller rättare sagt verkstan fick trycka i dem med pressen) samt h&r fjädrar och gula Koni runt om. (bild nedan)




Passade på att köpa nya fjäderbenslagringar eftersom de gamla hade ett duktigt glapp, tyvärr var jag för snål för att köpa ställbara (får bli till nästa säsong).




Sen har jag gjort en liten modd som kanske inte gör så himla stor skillnad, men känns helrätt (bytt ut orginal spolarvätskebehållare mot den som satt till baktorkaren)




Samt monterat bort strålkasterspolning.




Sedan fick jag ett ryck och slet ut stolar och baksäte.




Planerna nu är att montera en Sparco Sprint som ska inhandlas så fort den spekulant jag har på detta (bild nedan) har kommit och hämtat (och betalat ) Börja bli lite trångt i garaget.




Så frågan är lite hur långt man ska gå, till denna säsong finns det inte utrymme i bugeten för bur (inte ens båge). Har därför några alt.

1. Behåll inredningsmatta (och asfaltsmattor under), köp till någon form av svart heltäckningsmatta och klä in utrymmet bakom framstol.

2. Slita ut allt (plåtrent inkl tak) och måla all plåt röd

3. Låt inredningsmatta (fram till baksätet) vara kvar och sedan måla allt bakom (där baksätesdyna ska sitta, hjulhus bak samt bagageutrymme) rött.

Är lite sugen att förbereda för båge/bur montering nästa vinter och slita ut allt, slipa, grunda och måla. Några tips? Vad tycker Ni?

Det var allt för nu, nästa steg är att slipa färdig och grunda den baklucka som ska på bilen så småningom. Efter detta ska stol inhandlas och monteras, slipa och måla inredning? Efter det är det nog endast däck och bromsar kvar.

Ha de bra!

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
P.Hagel
Växjö
Här sen Okt 2004
Inlägg: 579



En inredning till Golf Gti I:a säljer man inte.
man bevarar den. >

Nä skämt osido , har man ingen plats att spara den på så förstår jag.
Kanon fin bil ialla fall tycker jag.

_________________
Patrik Hagel

Åker
Volvo XC60-D4-2015
Glider Volvo C70 2.4T Cab.2004
Skruvar Golf GTi 1983
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Det ena ger det andra, självklart kunde man inte hålla fingrarna i styr.


så inredningsmatta och asfaltsmattor fick försvinna.


Det var en hel del skrapande och slipande och putsande men det var det värt. Skräpet vägde mer än vad jag trodde. thumbs up Har köpt en plåtfärg (röd) från lokala järnaffären som jag nu ska måla (pensel) inredningen med.


Här är de fälgar jag kommer att använda mig av. De är 6x15" och kommer från en Renault, ET43. Jag ska köpa navringar eftersom de har ett navhål som är 3mm för stort. Funderar på att spray dem mörkgrå metallic, eller ska de vara svarta? Vad tycker Ni?


Det var allt för nu, ha de bra!

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Magnus JE skrev:
Funderar på att spray dem mörkgrå metallic, eller ska de vara svarta? Vad tycker Ni?

Svarta tycker jag thumbs up

_________________
Peter Karlsson
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Barbapappa skrev:
Magnus JE skrev:
Funderar på att spray dem mörkgrå metallic, eller ska de vara svarta? Vad tycker Ni?

Svarta tycker jag thumbs up


Jag lutar också åt svarta!

Har ett problem med målning av inredning (se länk nedan), är det någon som har nåt tips?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=18078

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Då var bilen äntligen körklar.

Pulade i underrede till stolen idag (tyvärr visade sig stolen hamna lite för högt, blir till att modifera lite) och monterade sedan stolen ...


Sedan var det dags för provturen!


Labbade lite med inställningarna på dämparna (gula Koni) men slutade med mittenläge på de i bak (justeras vid montering) och mjukast på de i fram. Har ej hunnit ställa framvagnen ännu så den är väldigt lätt på styrningen när man kör rakt fram.

Men den känns väldigt bra i kurvorna, ser verkligen fram emot första kon/slalom/bankörningen.

Bilen förde inte alls så mycket oväsen som jag tror med tanke på att inredningen är rensad.

Fick för ett tag sen lite bilder från förra ägaren på hur bilen såg ut när jag köpte den....



När jag har sänkt stolen misstänker jag att det är nödvändigt att sänka rattstången, kolla lite lätt hur det såg ut runt rattstången. Blev inte riktigt klok på hur man ska bete sig, någon som har några tips?

Det var allt för nu, ha de bra!

Mvh
Magnus

**EDIT : fixade lite stavfel. SLUT EDIT**

_________________
Magnus Sandlund
Citera
SciroccoBosse
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 13



"När jag har sänkt stolen misstänker jag att det är nödvändigt att sänka rattstången, kolla lite lätt hur det såg ut runt rattstången. Blev inte riktigt klok på hur man ska bete sig, någon som har några tips? "

Rattstången sitter fast i en konsoll med 2 st "brytbultar", dvs det är bultar som skallen lossnat på vid monteringen. Dessa 2 får du borra ur, tålamodskrävande då de är hårda och runda... Alt. svetsa fast något på dem för att kunna lossa dem. När detta är gjort så kan du sänka ner rattstången med längre bultar och hylsor.

MVH

_________________
Bosse K
Audi RS6 Plus-05
Scirocco GTi -80 16V 2.1
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
ok, det är så enkelt?!

Jag hade för mig stången satt fast på en massa ställen (och tillsammans med spakstället), kanske missminner mig det var ett tag sedan jag kollade.

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Den ser ju riktigt go ut nu bilen!

_________________
Peter Karlsson
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



Håller med barbapappa

Men den stooora frontläppen och en grillspoiler skulle göra susen!
Samt få ner bilen närmare backen thumbs up

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Tack!

Jo, jag tycker den är helt ok nu.

Dock saknas den stora spoilern, om någon har en som ligger och skräpar så är jag spekulant på den!

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Junfors
Sollebrunn
Här sen Dec 2002
Inlägg: 209



Magnus JE skrev:
Tack!
Dock saknas den stora spoilern


Kostar 420kr ny i Autokatalogen.

952022-7 Spoiler fram (gti) VäFr, GTI 210,75 kr

952022-8 Spoiler fram (gti) HöFr, GTI 210,75 kr

http://www.autokatalogen.se/

Finns ju ganska många sådanan butiker nu så det är ju lätt att handla.

_________________
MVH Per Junfors
Golf MK1 | VW GTI Klubben
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Då har den blivit billigare än senast!

Blir väl till att köpa en sån!

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Har ett irriterande fenomen på bilen, den är olika hög i fram (skiljer en cm i glipa mellan däck och skärmkant mellan vä och hö fram)

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19347

Är det nån som har något att tilläga? Känns som att det inte borde påverka väghållningen, men vad vet jag?

För övrigt har jag köpt den spoiler som sitter på Golf Mk2 GTI 16v. Anledningarna till att det blev denna istället för orginal är två.

orginal gick ej att få tag på hos autokatalogen på ett bra tag (enligt Autoexperten som säljer deras prylar här), 16V spoilern har luftintag (smidigt att använda till bromskylning senare).

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Junfors
Sollebrunn
Här sen Dec 2002
Inlägg: 209



En stor fördel med 16v läppen är att den är mjuk och tål attman hasa över en trottoar eller liknande, det gör inte orginal GTi. jag har känkt mer än en av mina orginalspoilers. Tror du blir gör nöjd med den spoilern också, passar riktigt bra när man tagit av ca 5cm i bakkant på den.

En av mina gamla Golfar med spoilern på http://www.4gti.com/golfar/bilder/vitbilogolf.jpg

_________________
MVH Per Junfors
Golf MK1 | VW GTI Klubben
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Magnus JE skrev:
Har ett irriterande fenomen på bilen, den är olika hög i fram (skiljer en cm i glipa mellan däck och skärmkant mellan vä och hö fram)

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19347

Är det nån som har något att tilläga?

Ja, lyssna på Pär Hylander!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI Special -84
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
11 besök senaste veckan (26796 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande