Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI Special -84
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
13 besök senaste veckan (26798 totalt)
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Junfors skrev:
En stor fördel med 16v läppen är att den är mjuk och tål attman hasa över en trottoar eller liknande, det gör inte orginal GTi. jag har känkt mer än en av mina orginalspoilers. Tror du blir gör nöjd med den spoilern också, passar riktigt bra när man tagit av ca 5cm i bakkant på den.

En av mina gamla Golfar med spoilern på http://www.4gti.com/golfar/bilder/vitbilogolf.jpg


Det låter bra!

Tack för bilden, den kommer nog passa bra på bilen tror jag!

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Nisse Classon skrev:
Magnus JE skrev:
Har ett irriterande fenomen på bilen, den är olika hög i fram (skiljer en cm i glipa mellan däck och skärmkant mellan vä och hö fram)

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19347

Är det nån som har något att tilläga?

Ja, lyssna på Pär Hylander!


Jo, jag har förstått att han vet vad han pratar om. Men det är ju aldrig fel med fler åsikter.

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Är lite sugen på att montera "nummercirklar", inte för att jag ska tävla. Utan bara för att det är ballt.

Men jag kan inte riktigt bestämma mig.

Utan


Med


om man nu ska ha, vilken form? Kvadratisk, rektangular, sköldformad eller rund? Vad tycker Ni?

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



Tja Magnus!

Tycker de är cleanare utan...
och monterar du dekaler på bilen så blire ju garanterat märken i karossen sen när du får för dig o ta bort dekalerna sen!! Inte märken, men övriga lacken blir ju alltid lite solblekt och lacken bakom dekalerna behåller ju färgen...

Men visst skulle de kunna göra sig med nummer så som du tänkt (rektangulära) men då ska du väl ha lite mer dekaler och grejer oxå... Lite banracing stuk typ?
Tror de blir lite tomt med bara nummerskyltar iaf..


Men de är ju din bil så du gör som du vill

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Tjena Tobias!

Jo, det står mellan diskret och bus! Vet inte riktigt vilken väg jag ska gå........

Får nog fnula lite till.

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Liten uppdatering...

Har bytt kylare, den gamla läckte.

Var och besiktigade idag..........nedslag på Co-halt, tuta (som funkade på väg till jobbet imorse ) samt glapp spindelled. Å jag som ställde framvagnen för en månad sedan (kör ca 5 mil med bilen sedan dess).

*Så nu måste jag lista ut om jag vågar köpa en spindelled på Biltema eller om man ska åka till Autoexperten/Mekonomen.
*Tuta får man väl kolla kontakterna vid själva tutan, säkert dålig kontakt.
*Co-halten ska en bekant hjälpa mig med (hans Golf 1 är för övrig lite snabbare än min, han kör 402 m på 10,05 sek , men å andra sidan kör jag nog ifrån honom när det svänger )


Sedan är det besiktning igen, sedan ska man väl kunna brumma lite.

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 511



Magnus JE skrev:
Liten uppdatering...

Har bytt kylare, den gamla läckte.

Var och besiktigade idag..........nedslag på Co-halt, tuta (som funkade på väg till jobbet imorse ) samt glapp spindelled. Å jag som ställde framvagnen för en månad sedan (kör ca 5 mil med bilen sedan dess).

*Så nu måste jag lista ut om jag vågar köpa en spindelled på Biltema eller om man ska åka till Autoexperten/Mekonomen.
*Tuta får man väl kolla kontakterna vid själva tutan, säkert dålig kontakt.
*Co-halten ska en bekant hjälpa mig med (hans Golf 1 är för övrig lite snabbare än min, han kör 402 m på 10,05 sek , men å andra sidan kör jag nog ifrån honom när det svänger )


Sedan är det besiktning igen, sedan ska man väl kunna brumma lite.

Mvh
Magnus


Spindelleden rekommenderar jag mekonomen/VAG. Handlat spindelled på Biltema en gång, lagom kul när man står där med gamla rostiga bortskurna bultar och inser att man inte kan montera den nya p.g.a avsaknad av nya bultar . Blev att åka till mekonomen och köpa en där oxå, och sedan vackert returnera Feltemas.

Tutan hade jag oxå lite trassel med. Men hittade till slut problemet med brusten jordkabel mellan styrväxeln och karossen (inne i motorutrymmet). Annars kan det vara relät också, inte helt ovanligt.

Lycka till på nästa försök

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Nu är spindelleden byt och bilen går att använda i väntan på efterkontroll. Behöver dock fixa Co-halt och tuta också.

Gick upp 05.30 imorse och tvättade bilen tog den sedan till jobbet - härlig känsla.

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



Nå hur går det Magnus ?
Blivit nå bankörning eller nå "svänga" körning i sommar ?

Va kommer hända i vinter?
Antar att den iaf är avställd o parkerad i varmgarage nu hehe...

Ha de gött

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Tjena Tobbe!

Jo då i sommar då j-vlar!

Pengarna och mekarlusten tog slut innan jag han få den besiktigad förra säsongen. Men nu börjar jag faktiskt få lite lust igen.

Har köpt 280 mm skivor och ska försöka få tag på okadaptrar någonstans. Om man skulle låta någon mekanisk verkstad tillverka, vad ska de vara i för material?

Började igår att mjukmeka lite igår, tog isär vindrutetorkar mekanismen igår. De gick lite trögt, jag läste någonstans (tror faktiskt att det var i din tråd) att de kan kärva lite och då behöver smörjas upp. När jag fått loss åbäket från bilen så skulle jag vrida axel till passagerartorkaren, puh den satt bra.....

Hade även problem med att bilen var olika hög på vä och hö sida i fram förut, jag byte igår fjäderben mellan hö o vä sida. Vips så var bilen lika hög på båda sidorna. Tur att jag lyckades fixa detta, sånt kan annars driva mig till vansinne.

Så det som står på agendan nu är -

-Ladda batteri som inte vill vara med längre (hoppas det räcker med laddning).
-Fixa ok-adaptrar, montera skivor, adaptrar och byta bromsvätska, ev nya klossar.
-Byt styrled/styrleder.
-Ställa framvagn.
-Ställa Co-halt.
-Smörja upp kärvande bakbromsar.
-Fixa tuta som inte funkar.
-Besiktning.
-Banåka.

Så det är inte så himla mycket kvar, mest massa småtjafs. Hade jag haft din ork och kunskap hade jag varit klar till helgen. Så jag borde hinna till midsommar iaf.

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Då har det hänt lite i vart fall, även om det går i snigeltempo.

Har fixat tuta, co-halt, laddat batteri, smörjt upp kärvande bakbromsar.

Sedan har jag uppgraderat frambromsarna till 280mm skivor (från Golf/Corrado G60) och bytt bromsvätska till Motul RBF600. Klar förbättring, nu tar bromsarna!!

Sedan var man ju tvungen att ge tillbaka lite till de som gett mig.....


Resultatet blev så här...


Sedan var det dags för besiktning, som faktiskt gick galant. Fick dock några "bra-att-veta", på gränsen till kärvande frambromsar och en separation på avgassystemet.

I fredags bar det iväg till Linköping (Sviesta) där jag tog racinglicens, kände mig dock lite malplacerad med min orginal BMW 318i -02 bland alla Impreza STi, Evo IX, M5 och M3:or. Men kul var det!!

Nästa steg nu är att köra Lazzat's RS på nu på söndag, ska bli riktigt kul!!

Så här ser bilen ut i sin helhet nu....(på denna bild sitter dock "orginal" inredning i för besiktining)


Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



SNYGGT säger bara jag!
Flera än mina två tummar upp , lånar några till.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Det var väldigt va fint det blev. thumbs up Måste fråga om fälgarna, är det Renaultgrejer, mina till Clion ser identiska ut. Sitter som en smäck verkar dom göra i.a.f.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Lillen-

Tack, tack!

Barbapappa-

Jo visst, det stämmer utmärkt. Fälgarna kommer ursprungligen från en Renault!

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



Tyckte oxå de blev helt okey med dekalerna,
lite stora kanske dom var men då blir juh säkert företagen glada

Gillar de där med svarta fälgar oxå thumbs up

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Magnus JE skrev:
Fälgarna kommer ursprungligen från en Renault!

Då bör det väl skilja en och en annan mm i navet eller hur har du löst detta? Sklijer väl ganska så exakt 3mm i navet, passa dig så att inte hjulbultarna blir trasiga.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Barbapappa skrev:
Magnus JE skrev:
Fälgarna kommer ursprungligen från en Renault!

Då bör det väl skilja en och en annan mm i navet eller hur har du löst detta? Sklijer väl ganska så exakt 3mm i navet, passa dig så att inte hjulbultarna blir trasiga.


Stämmer, 57,1mm mot 60,1mm. Jag kör med centrumringar (i plast är det jag hittat hitills) som jag slipat till så de passar på plåtfälg.

Så det är nog lungt, tyvärr är det lite dåligt ET (45 mot orginal på 37 (?)) Känns som det blir mer anpassade fälgar när dessa däck är slut. Alu med R-däck kanske? Känns dock som det är smart att börja köra på vanliga gatdäck (har nu Bridgestone RE720 195/50-15).

Eftersom detta är ett riktigt budgetbygge har jag faktiskt kollat lite på Biltemas alufälgar. Det är väl som att svära i kyrkan här kanske?

Tror nog att T-097 skulle passa ganska bra.


Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
och precis när jag skrivit ovanstående inlägg läst jag den här-

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=29287



Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



Magnus JE skrev:
och precis när jag skrivit ovanstående inlägg läst jag den här-

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=29287



Mvh
Magnus


Du får köpa 15" Corrado plåt fälgar...
Mina kanske blir till salu till förmån för ett par lite lättare alu fälgar istället hehe!
Du får kolla in min tråd så ser du hur dom ser ut...

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



golf666 skrev:
Magnus JE skrev:
och precis när jag skrivit ovanstående inlägg läst jag den här-
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=29287

Du får köpa 15" Corrado plåt fälgar...
Mina kanske blir till salu till förmån för ett par lite lättare alu fälgar istället hehe!
Du får kolla in min tråd så ser du hur dom ser ut...

Biltema i alla ära. Men på en sån tuff bil?! här ser dom ut Corradohjulen ut som Tobbe har fast i den ursprungliga färgen, 6" breda. Sålde mina sådana hjul alldeles nyligen tyvärr för att göra ett inköp av andra fälgar som jag ändå inte använder. Trodde ju att dom skulle passa Clion som backup fälg, men ack vad fel jag hade... Ser klockrena ut på Golf mk1, hör av dig om intresse finnes.

_________________
Peter Karlsson
Citera
permafrost
Säter
Här sen Jan 2006
Inlägg: 187



Riktigt tuff golf du har! Rock on!

_________________
Andreas Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI Special -84
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
13 besök senaste veckan (26798 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande