Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI Special -84
<<   1, 2, 3, 4, 5
10 besök senaste veckan (26795 totalt)
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
[/quote]Du får köpa 15" Corrado plåt fälgar...
Mina kanske blir till salu till förmån för ett par lite lättare alu fälgar istället hehe!
Du får kolla in min tråd så ser du hur dom ser ut... [/quote]

Tjena Tobbe!

Jag är intresserad, tyvärr måste nog priset vara "rätt", detta är ju trots allt ett riktigt budgetbygge. Har förresten följt din tråd här, ser riktigt bra ut!! Imponerande. thumbs up

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



Magnus JE skrev:

Tjena Tobbe!

Jag är intresserad, tyvärr måste nog priset vara "rätt", detta är ju trots allt ett riktigt budgetbygge. Har förresten följt din tråd här, ser riktigt bra ut!! Imponerande. thumbs up

Mvh
Magnus


De rör sig juh inte om några jätte summor direkt
De blir billigare än att handla feltema fälgar iaf!! hehe
och priset är inte på fel sida om tusen lappen heller... de ska nog vi lösa ska du se!
Ja själv måste juh leta på andra fälgar först isåfall... Och just nu är de lite annat som kräver pengar!
Bla pengar till en ny bruksbil ska byta upp mig lite och nu tillbaka till vw igen

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Låter bra Tobbe!

Hör av dig när du hittat nya fälgar. Kanske man kan ta med familjen på en utflykt till Dalarna, och samtidigt få ta sig en live-titt på "den gule"?

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



Magnus JE skrev:
Låter bra Tobbe!

Hör av dig när du hittat nya fälgar. Kanske man kan ta med familjen på en utflykt till Dalarna, och samtidigt få ta sig en live-titt på "den gule"?

Mvh
Magnus


Japp de ska nog gå fin fint de

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Då var första ban/konbanekörningen avklarad.

Det var roligare än jag någonsin kunnat föreställa mig. Nu är man verkligen biten. Kanonväder mycket trevliga funktionärer och medtävlare gjorde helt klart sitt till.

Tyvärr brast en kylslang efter andra omgången så jag fick avstå sista rundan. Tack Lars Falk och Lennart Hall (fka Mäkinen) för verktyg, mekhjälp och nytt vatten till kylaren. thumbs up Så jag kunde ta mig hem utan vidare missöden.

Tack till Lars Aldebo för tips och peppning! thumbs up

Jag tycker bilen funkade mycket bra, Lazzats RS-bana kräver inte så mycket effekt och bromsar. Dock skulle jag nog behövt lite mindre kräning och rappare styrning. Det var lite halvjobbigt att hinna med och styra stundtals. Dämparna (Gula Koni med ställbar retur) var ställda på hårdaste läget (kanske inte är rätt?) och jag hade 2,6 i framdäcken

Tyvärr åker jag på semester samma dag som nästa RS (30/7) så den missar man, synd!

Nästa steg i utvecklingen av bilen är att öka driftsäkerheten. Steg 1 när det gäller detta är att se över/byta kylarslangar och slangklämmor. Tomgång behöver justeras och bromsarna fram verkar ju ligga an lite.

Nedan, strax innan start -


Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



Skönt att höra att du tog dig hem med bilen!
Den där slangen var minst sagt mjuk.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Har inte hänt så mycket sen senast, har dock listat ut att jag har möjlighet att köra Lazzat på Barkaby lördag 29/7 (träning), söndagens tävling kan jag tyvärr inte medverka på eftersom jag reser på semester då.

Ska hjälpligt plåstra ihop avgassystemet tills dess, blir nog nytt senast till nästa säsong. Måste även lista ut varför inte motorn får upp tillräckligt med temp, termostat?

Lade in följande inlägg på GTI-klubbens hemsida, kanske någon här som har en fundering också?

********************************************************************************************************************************************************************************
Har en Mk1 gti special -84.

När man kör så går inte motortempen upp mer än till ca 1/3 del, lite mer om man kör sakta och lite mindre om man kör fortare. Oljetempen ligger ofta runt 75-80 grader och den drar lite mycket soppa.

Har sökt lite här på forumet och undrar om det kan vara termostatet? Ska tydligen sitta vid vattenpumpen?

Tacksam för hjälp.

Mvh/Magnus
********************************************************************************************************************************************************************************

Det var väl allt för nu.

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Magnus JE skrev:
Har en Mk1 gti special -84.

När man kör så går inte motortempen upp mer än till ca 1/3 del, lite mer om man kör sakta och lite mindre om man kör fortare. Oljetempen ligger ofta runt 75-80 grader och den drar lite mycket soppa.

Har sökt lite här på forumet och undrar om det kan vara termostatet? Ska tydligen sitta vid vattenpumpen?

Tacksam för hjälp.

Mvh/Magnus


Tycker absolut att du ska byta termostat. Sitter bakom locket (TVÅ bultar) med rörstuss längst ner på pumpen. Ses lätt underifrån.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
ok,

tack för hjälpen, Johan, får pröva med det.

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Ja var hänt då?

Tyvärr har jag inte så mycket bilder, men det kommer.

Bilen har gått en del till jobbet när frugan velat åka beemer istället. Detta har hjälpt till att sortera ut småfel och bygga upp min känsla för att bilen är tillförlitlig.

Har under säsongen bytt alla kylarslangar och slangklämmor. Har köpt Feltema fälgar (6,5x15 ET38) främst för att få rätt navhål, körde med plastdistansringar eftersom de svarta fälgarna var Renault fälgar. Fick på köpte rätt ET också, hade väl iofs gått att ordna med spacers.

Har även fått ordning på bilens vattentemperatur problem. Det visade sig att det var vattentempgivaren som var lite skoj, efter bytte av denna är allt som det ska. Skulle byta vattenpump när jag ändå höll på, trodde jag. Den jag fick från VAG passade inte på remhjulet, så den gamla fick monteras tillbaka.

Bilen har en längre tid haft en läcka på avgassystemet, i övergången mellan grenrör och första ljuddämparen. Lagade detta hjälpligt med colaburk och slangklämmor. En dag på väg till jobbet i mitten av september gjorde jag ett litet väghållningstest i en lokal rondell, när jag tittade upp i backspegeln såg jag bakre ljuddämparen göra ett avancerat rymmningsförsök - som lyckades. Ljudnivån ökades drastiskt efter detta. Speciellt inne i bilen eftersom den saknar inredning (asfaltsmattor, inredningsmattor osv).

Efter detta blev det inte öronproppar vid färd, utan Peltorkåpor.

I slutet av September var det dags för Lazzat RS omg.4. Fick på nåder köra med bilen eftersom den lät lite mycket (hade dock mailledes förvarnat om detta och det skulle inte vara några problem). Men kul var det. Tyckte dock att bilen gick lite sämre än förr (kanske för dåligt mottryck utan sista ljuddämparen).

Träffade många trevliga likasinnade och fick prata mycket bil - kul.

Ska i dagarna ställa av bilen, och har därför börjat fundera på vinterns modiferingar. Eftersom budgeten är begränsad så blir det mer bonnsmide än high-tech. Har dock satt i gång Rejsa.nu's samlade kunskap för att försöka lista ut vilka mods som ger mest för minst pengar. Se gärna tråden -

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31932

Så det är väl ungefär där jag är idag.

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Magnus JE skrev:
Har under säsongen bytt alla kylarslangar och slangklämmor. Har köpt Feltema fälgar (6,5x15 ET38) främst för att få rätt navhål, körde med plastdistansringar eftersom de svarta fälgarna var Renault fälgar.

Kul att det har blivit lite kört med den fina bilen.

Funderar på det där med slangarna, jag hade vissa problem med att få tag på rätt slangar till min Golf (ej gti, men slangarna verkar vara likadana), får man fråga vart du fick köpt dina, vag hade slutat att sälja samtliga slangar tydligen...

Du får se till att lägga ut nån bild här så man får se resultatet med de nya fina hjulen på bilen. Behöver du göra dig av med Renaultplåtisarna så kan jag vara spekultant, om dom är raka och bra så man kan ha dom som grund att bredda vill säga...

_________________
Peter Karlsson
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Tjena Barba!

Ja, lite åka blev det i vart fall i år. Nästa år ska jag köra minst 4 RS/slalom och en riktig bankörning.

Vid kylarslangsbytena var det väl en kylarslang som var det stora problemet, den var rak (ca en 1dm) och hade olika diameter i ändarna. Det är en av de två som går ut från vattenpumpen och sitter i andra ändan på ett metallrör.

På VAG i kista fick jag till svar att den var slut. Men min lokala VAG (Märsta Bilriktning 08-591 13025) verkstad lyckades fixa fram den utan problem!? Dom hade den inte hemma utan beställde någonstans ifrån. Tyvärr har jag inte kvar art.nr. på den.

Det kommer lite bilder så småningom.

Renaultfälgarna ska jag ju göra mig av med, men har inte fått tummen ur än....... Men de är fräscha, det finns en bild på en av dem i projekttråden här (sidan 3). 700:- + ev frakt så är de dina.

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Magnus JE skrev:
Vid kylarslangsbytena var det väl en kylarslang som var det stora problemet, den var rak (ca en 1dm) och hade olika diameter i ändarna. Det är en av de två som går ut från vattenpumpen och sitter i andra ändan på ett metallrör.

På VAG i kista fick jag till svar att den var slut. Men min lokala VAG (Märsta Bilriktning 08-591 13025) verkstad lyckades fixa fram den utan problem!? Dom hade den inte hemma utan beställde någonstans ifrån. Tyvärr har jag inte kvar art.nr. på den.

Det var precis den slangen som jag behövde, inte så lättfunnen har jag märkt, men jag har å andra sidan inte hört runt så mycket på bilverkstäderna för jag antar att det är där man kan få napp. Fick ta och köra ett riktigt fulmek med kylarslangar och nån vvs-koppling i mässing från Jula som minskar ner diametern. Det funkar ju för stunden men det ser riktigt lurigt ut...
Får ta mig en funderar där på fälgarna, klart intressant.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI Special -84
<<   1, 2, 3, 4, 5
10 besök senaste veckan (26795 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande