|
Pederb
Norrköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 212
Trådstartare
28 Dec 2004 03:21
Citat: | The evening affair threw up interesting people to speak to, not least Dr Theissen.
Without his apron and with more sensible things than egg-coloured stuff frying in
a wok on his mind, we discussed the possibility that BMW would develop the M6
for endurance racing. It turns out that Ratel's agreement with the Japanese was of
far more interest than we had expected.
"The most important thing is to develop a car that can be run in many series
world wide," said Theissen. "If FIA, ACo and Japanese GT regulations converge,
that makes it much more attractive. If the FIA said they will ensure a car like a 6-
series can race, if they get that right and the regulations are unified, then we
would look at doing a car."
Theissen confirmed that BMW is seeking rule breaks to develop the 6-series for
the new GT1 category, but that there are several problems yet to overcome. "The
car is not only heavy, but it is a 2+2 coupe, and very different packaging to a
Ferrari, so we would need some freedom."
BMW, we know, are actively seeking rules breaks to allow the M6 to run
competitively against the likes of the Ferrari 550 Maranello and Aston Martin
DBR9.
The M6 will not race until at least 2007. Next year, BMW's racing department will
develop the E90 version of the 3-series for the World Touring Car Championship
in 2006, and will use that year to develop the M6 for endurance. As Theissen
explained, however, there is no need for BMW to do such a programme as they
already have plenty of racing activity on their plate.
|
INTRESSANT
_________________ -Peder Bäckman-
Fiat 500 Abarth 2013 US
|
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538
28 Dec 2004 04:10
Saknas det piloter till M6:an så kan ju någon skicka BMW länken till rejsa.nu
_________________ BMW MC-klubben
|
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158
Namndispens
28 Dec 2004 12:42
Med tanke på de framgångar Audi haft med RS6 i Speed GT så borde BMW vara sugna på nåt liknande.
Blir skoj!
_________________ Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
|
Corsa
Här sen Apr 2003
Inlägg: 482
28 Dec 2004 16:17
"...and very different packaging to a Ferrari, so we would need some freedom."
Jahaja, BMW vill mygla till sig ett specialreglemente, precis som de gjort i ETCC.
_________________ Ciao
Peter Söderlund
Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
|
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281
28 Dec 2004 16:24
Corsa skrev: | "...and very different packaging to a Ferrari, so we would need some freedom."
Jahaja, BMW vill mygla till sig ett specialreglemente, precis som de gjort i ETCC. |
Vem har myglat sig till vad? Förhandla tror jag det kallas och ska man vara med vill man väl att det ska vara på så lika vilkor som möjligt. Vill minnas att det var Alforna som var totalt överlägsna i första delen av ETCC i år även om det tillslut var en BMW som vann.
|
Johan Söderberg
Uppsala
Här sen Okt 2003
Inlägg: 153
28 Dec 2004 16:29
Varifrån kommer texten? Det cirkulerar många rykten om M6:an på nätet nämligen...
_________________ 911SC -82
|
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019
28 Dec 2004 16:59
Andreas Lidström skrev: | Corsa skrev: | "...and very different packaging to a Ferrari, so we would need some freedom."
Jahaja, BMW vill mygla till sig ett specialreglemente, precis som de gjort i ETCC. |
Vem har myglat sig till vad? Förhandla tror jag det kallas och ska man vara med vill man väl att det ska vara på så lika vilkor som möjligt. Vill minnas att det var Alforna som var totalt överlägsna i första delen av ETCC i år även om det tillslut var en BMW som vann. |
om vi nu ska gå lite OT så var det väl inte så mycket förhandlingar i slutet från BMW, snarare hot.
_________________ Johan Meissner
|
Corsa
Här sen Apr 2003
Inlägg: 482
29 Dec 2004 16:48
Andreas Lidström skrev: | Corsa skrev: | "...and very different packaging to a Ferrari, so we would need some freedom."
Jahaja, BMW vill mygla till sig ett specialreglemente, precis som de gjort i ETCC. |
Vem har myglat sig till vad? Förhandla tror jag det kallas och ska man vara med vill man väl att det ska vara på så lika vilkor som möjligt. Vill minnas att det var Alforna som var totalt överlägsna i första delen av ETCC i år även om det tillslut var en BMW som vann. |
Nja. BMW har all rätt att bygga en bil och ställa upp enligt gällande reglemente. När man vill modifiera reglementet till sin egen fördel smakar det lite illa, ungefär som i ETCC där man får varva högre med sexorna än med fyrorna efter hot om att annars lämna serien.
_________________ Ciao
Peter Söderlund
Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
|
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17412
29 Dec 2004 22:44
Nu kanske det hamnar en smula utanför 6-seriens varande i olika serier, men jag vill minnas att BMW klivit av en tidigare racingserie för att de nekades att flytta motorn längre bak i bilen än vad reglementet egentligen sa.
De straffas väl fortfarande med extra vikt i ETCC/WTCC-reglementet för att de bygger bilar med drivaxlarna i rätt ände av bilen?
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet!
|
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019
30 Dec 2004 00:13
Lennart Mäkinen skrev: | Nu kanske det hamnar en smula utanför 6-seriens varande i olika serier, men jag vill minnas att BMW klivit av en tidigare racingserie för att de nekades att flytta motorn längre bak i bilen än vad reglementet egentligen sa.
De straffas väl fortfarande med extra vikt i ETCC/WTCC-reglementet för att de bygger bilar med drivaxlarna i rätt ände av bilen? |
Jo, fast de förhandlade ju fram att de behöll sin H-låda och får därav mindre vikt.
_________________ Johan Meissner
|
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281
30 Dec 2004 00:31
För att inte sabba tråden för mkt svarar jag så kort jag kan.
Man varvar 6:or högre, men har i sin tur mindre ventillyft. Osv osv.
Man kan dock se att den totala ventilarean man då får fram på en 4:a kontra en 6:a är lika och man kan teoretiskt få in lika mängd luft.
BMW:na förhandlade till sig samma vikt som de framhjulsdrivna mot att de inte åker 6-växlad, sekventiell, låda utan 5-växlad med H-mönster. Detta gör även Mattias Andersson på sin Alfa i STCC och då med 30kg mindre än de övriga som åker framhjulsdrift.
Angående att BMW drog sig ur en serie för att de inte fick flytta motorn som de ville tror jag mer var ett svepskäl för kostnaderna och tydliga indikationer om klassens död i dåtida skrud. Vi talar om DTM runt -93 och bilen var M3 E36 med 2,5 l motor. Reglerna sa då 2,5 liter och V6:or vilket alla åkte med men BMW hade inga V6 och ville åka rak sexa. Dock ville de inte drabbas av den längre sexans nackdel angående viktplaceringen och alla inblandade gick med på att man kunde flytta bak motorn "en liten bit". Allt för att det skulle vara så lika som möjligt. Men nu tyckte BMW Motorsport att "en liten bit" var 17 cm, vilket ingen annan tyckte... och sen såg vi inga mer BMW:s i DTM den gången.
Sen vad man anser om BMW:s "förhandlingsteknik" kan man ju ha åsikter om, men är man mäktig och vet om det ser man nog till att nyttja det oavsett om man heter Volvo, BMW eller Alfa.
|
Kees
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 233
01 Jan 2005 23:00
_________________ Kees van Holland
997 GT3
några BMW-Alpina
|
Johan Söderberg
Uppsala
Här sen Okt 2003
Inlägg: 153
03 Jan 2005 18:51
Aha, tackar så mycket! Vad skönt, de brukar ju vara pålitliga.
_________________ 911SC -82
|
Johan Dahl
Värnamo (Bor)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 900
01 Feb 2005 23:19
M6.. ujujuj...
_________________ Johan Dahl
|
|