Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ En seven för vettiga pengar?? | << 1, 2, 3 >> 21 besök senaste veckan (20193 totalt) |
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Jag har tillverkat kitcars sedan 1980..............men du kanske vet något som inte jag vet _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Först måste den ju skrotas ut och avregisteras...se så går en besiktning på 15000 ca...det är ju buller prov..identitets koll..vägning...miljöavgift... allt kostar... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Ja men hallå..............Ska du skrota ut en bil som inte är regad i sverige. om du köper en hög delar i Tyskland eller England, för att bygga bil i Sverige..........eller om du köper en hel bil i Tyskland eller England........"plockar isär" den, och sedan bygger en bil av delarna i Serige............ Vad är skilnaden. Något som ser ut som en bil, köpt i Tyskland, är inte en bil i sverige fören den är registrerad Det finns säkert någon som fattar detta..........som orkar förklara............det värsta jag vet är folk som bara säger att det där går nog inte. Är det någon som seriöst vill har hjälp med ovanstående........skriv ett PM i stället. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Det var väl därför frågan kom upp från början eftersom man ville köpa en "färdig" bil billigare än att bygga den själv... Och då är det väl självklart att man räknar med dom kostnaderna och ställer dom i jämförelse med att bygga en ny i sverige (då kostnader ändå kommer) eller köpa en begagnad i sverige. |
||||||||
Det jag menade var att om man köper en färdig Lotus i nått annat land i sverige ...den är ju säkert registerad i det landet...kan ju inte bara ta in den i sverige utan att skrota ut den i det land den var köpt från..eller hur.. Jag slipper ju sånna bekymmer..har ju redan en... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Ja just det...............jag kan bara säga att det går................om man tycker det är en bra affär.
(TYVÄRR KÄNNER JAG MEJ TVUNGEN ATT TA BORT EN DEL AV DETTA INLÄGG I EFTERHAND, DÅ DET KAN SKADA PERSONER SOM JAG HÄRRÖRT TILL.........JAG BER OM URSÄKT FÖR ÄNDRINGARNA) Dessutom har jag byggt sex st nyckelfärdiga Cobror ut till kund, under åren..........och det går............om man vill och gör rätt. Men ringer man till bilprovningen och bilregistret och frågar...då går det inte.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Vi får väl vänta och se vad therealpinto har att säga, han håller ju på med SFRo besiktningar... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Det var ju just det jag sa..................gå och fråga folk som har till uppgift att sköta regelverket..........då går inet. IDIOT _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Ibland skall man nog räkna till tio innan man postar ett inlägg, förstör inte den trevliga tonen här med påhopp _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||||
JAG RÄKNADE TILL TREHUNDRA...........och jag kan fortfarande inte fatta varför han la sig i diskutionen.
Det är ett känsligt ämne, som måste hanteras varsamt. Normalt svarar jag inte på dessa frågor på offentliga ställen.........det är väl att jämföram med skatteplanering........man diskuterar det bland vänner.......... Mitt misstag var att jag inbillade mej att alla på Rejsa kan betraktas som vänner.........ack så fel. Det finns idioter överallt.........och jag står för vad jag säger. Tydligen får man diskutera delikata ämnen via PM i fortsättningen......... Det tycker jag är synd..........för jag hjälper gärna till att få konstiga bilar besiktigade...........och jag är bra på att hitta udda lösningar........och delar gärna med mej av mina erfarenheter..........dom som inte har förmågan att sätta värde på det....... KAN FARA ÅT HELVETE. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Kan för övrigt säga att det finns en som tillverkar Lotus ramar här upp i Umeå
och dom som bygger har räknat med att bilen skall kosta ca 40-60 tusen besikad och klar! och då har du en besiktnings kostnad på ca 15000 vill man slippa lite billigare undan så sätter man dit en motor med cat...då slipper man 7000 kr i miljöavgift. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Jag tyckte det hela var 100% uppenbart. Håkan, du skrev att det är möjligt att gå runt regelverket och Nisse ifrågasatte lämpligheten att kringgå regelverket genom att peka på vad man bröt mot.
Jag tror inte någon ifrågasatte det du skrev om att det _går_ att kringgå. Fast även det är ju fakktiskt en okej fråga som man inte behöver bli förbannad över... _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Det jag undrade från början innan det spårade ur...
Var ju att om man köper en färdig bil utomlands som är regad i det landet!. Om vi då säger att man tar in den i delar i sverige...går ju bra...men hur gör man med papprerna på bilen från det land man köpte den..måste dom inte skrotas? för annars finns det en bil där som inte existerar i verklighet men på papper! är det inte så? Håkan jag vet att det går att köpa nyckelfärdiga bilar...jag körde hem min Lotus Men den var dock inte registerad... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Hej
Visst kan man göra som Håkan/Butterfly säger, men då tänjer man på reglerna och man riskerar också de undantag vi faktiskt har för *amatörbyggda* fordon. Jag ska inte moralisera om det, och tänker inte debattera den saken mer heller. För att förklara kostnaderna: SFRo-besiktning: 3000:- Miljödispensavgift: 7000:- (om man inte väljer motor med kat - då blir det 0:-!) Regbesiktning: 2000:- (cirka...) Bullerprov: 700:- Ev. vägning: 250-300:- Summerar vi detta blir det runt 13000:-, så att säga att man kan räkna med runt 15000:- i avgifter är nog ganska rätt. Det tillkommer ju också ev. milersättning för SFRos besiktningsmän, kanske någon ombesiktning hos Bilprovningen och i vissa fall också bromsintyg på motorn. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Ibland är besiktnigen kinkig på bromsintyg....
Mitt godtog dom inte ...men det kanske var ett missförstånd inom Bilprovningen, kan man strypa en avgasklassad cat motor? själva strypningen är ju inga problem.... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Gustaf. En sak har jag funderat på. Kan man köpa en strypt
Hayabusamotor med intyg på tex 90Hk och få bilen godkänd? Det kan ju finnas andra saker än Hk som man vill åt. Tex. vikt sekvensiell låda mm. janne nagy _________________ Jan Nagy |
||||||||
Sparade trådar/FAQ En seven för vettiga pengar?? | << 1, 2, 3 >> 21 besök senaste veckan (20193 totalt) |