Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
En av de eviga frågorna - DÄCK?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
8 besök senaste veckan (28349 totalt)
Löjsken
Ulricehamn
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Citat:

Det finns Pirelli asfaltsdäck för rally som är märkta PZero. Troligen är det sådana som någon fått tag i. Dessa brukar se ut som slicks med urtagna fyrkanter.

Att åka rallydäck på bana är dock inte att rekommendera, de tenderar att överhetta efter några varv. Detta då rallydäck inte är gjorda för såpass tunga gatbilar som dimensionen kan leda en att tro. Ett 225/650-18 däck har kanske gått på en Megane Coupé Kit-car i rally och är alltså avsett för en bil som väger runt 1000 kg. På t.ex. herr Thomés dunderklump skulle det inte hålla många varv på bana...

///Martin


Tjenare, för er som följt denna tråden kanske ni har läst både Martins inlägg ovan och Maz inlägg om dessa Pirelli "slicks".
Det är jag som har en uppsättning 225/650-18 liggandes och samlar damm. Är det någon här som har mer info om dessa, hur man kan använda dom och om det är bra däck mm...
Däcken har för sakens skull suttit på en Skoda octavia.

_________________
/Andreas Lejklinth
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 513



Mkt intressant diskussion. I min jakt på r-däck så snubblade jag över en Falken modell döpt Azenis. Vet inte mer om den än det som står på sidan:

http://www.racingtyres.nu/falkenracing.htm

Ett ytterligare däck till listan iaf.

mvh

/Micke

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

Köpte mina Toyo 881 därifrån i våras, och killen som hade firman räknade INTE Falken som ett R-däck. Däremot åkte han långlopp på dem ändå, eftersom hållbarheten var extremt bra, priserna ok och tiderna bara ett par sek. efter Yokohama. Så för er som inte tar sådär jättehårt på att vara snabbast, utan nöjer er med bara snabb är det nog ett bra alt.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 298



Falken Azenis är ju som sagt inte ett R-däck utan ett rejält rejsigt gatdäck.

I USA är dom otroligt populära på bl.a. Honda Civic/Integra och Mazda Miata.

Jag funderar själv på att köpa dessa till våren, beställde faktiskt ett set förra våren till min tidigare bil, men dom låg på båten från Japan så länge att jag gav upp o köpte S-03 istället, ni vet ju hur det är på våren, man väntar inte längre än nödvändigt med att byta bort vinterdäcken!

990 kronor för 205/50-15" + att dom håller ganska länge talar ju för Azenis...

/Tom -som fick ordning på bilen igår efter att den stått på pallar i garaget senaste månaden!

_________________
/Tom Bengter
Porsche 981
M3LR
Citera
Däck för banåka
En av de eviga frågorna - DÄCK?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
8 besök senaste veckan (28349 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande