Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Avstämt avgassystem *hjälp*
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (9719 totalt)
jema
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
Hej alla Fysiker! Jag behöver lite hjälp med att räkna ut våglängden på mina ljudpulser för på så vis kunna bygga ett exakt avstämt avgassystem!

Det jag har är en 2.5l V6 som har vridmomentstoppen på mellan 4500 och 5000rpm.

Det jag vill veta är:

- Vilken frekvens lär jag ligga på i det varvtalet? Formel tack! (om det finns)
- Vilken hastighet har mina ljudpulser i en varm motor? Alltså vilken gasblandning o temperatur kan jag räkna med?
- Vilken hastighet har själva materian (gasen) vid belastad motor om kompressionen ligger på ca 1:9,5 och innerdiameter i rören på 63,5mm resp. 76mm (fullflödesdämpare)?
- Hur påverkas våglängden av att den är begränsad i sina rör? Något man kan räkna på?

Skulle gärna vilja ha alla era formler om ni lyckas tänka ut nått!

/Tack på förhand, Mattias

_________________
/Mattias Andolfsson
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6891

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kan det vara en sån här som avses? thumbs up


_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



oj, ursäkta min okunskap, men vinner man verkligen något på att bygga ett avstämt avgassystem till en fyrtaktsmotor?

Jag trodde det bara var något som man roade sig med till tvåtaktare... Jag har för min del bara lekt med detta när det gäller modellmotorer (1-cyl, 2-takt) och då får man iofs rätt ordentliga effekter. Har massor av formler för detta som jag kan plocka fram men jag är osäker på om det är applicerbart...

_________________
Mattias Meldert
Citera
jema
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
...bode vara nått att vinna på det då alla sportbilar (läs formel 1) har riktiga ormbo'n av grenrör för att få rätt längd på alla, så visst måste man vinna nått på det!

om det bara har med ljudpulserna att göra borde dina formler passa...

_________________
/Mattias Andolfsson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18658



Jag tror du har större chans att få ett vettig svar om du istället skriver kamdata, portstorlekar och önskvärt varvtal för optimering.
Då skall du se att nån producerar rätt längder på under fem minuter.
Som det står nu så fattar jag inte ens vad du frågar.

Låter som en orginal Alfa V6 iaf som Kraniel säger, du kommer nog märka mer av all vikt som försvinner än avstämningen tyvärr.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
jema
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
...why don't you tell me?

Ja, du har nog rätt. Men om jag visst vad jag ville veta kanske jag kunde ta reda på det själv.

Kamdata kan jag kolla upp, men portarna? Ja, det är en 2-femma alfamotor, just den på bilden som Daniel visar, då kan väl DU tala om för mig vad jag har för portar?

/M.

_________________
/Mattias Andolfsson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



jema skrev:
...why don't you tell me?

Ja, du har nog rätt. Men om jag visst vad jag ville veta kanske jag kunde ta reda på det själv.

Kamdata kan jag kolla upp, men portarna? Ja, det är en 2-femma alfamotor, just den på bilden som Daniel visar, då kan väl DU tala om för mig vad jag har för portar?

/M.


Eller så kan man tagga ner två hekto och inte ta för givet att just Maz har koll på portarna bara för han åker Alfa...

Det du troligen vill är att ngn räknar ut ett grenrör åt dig.
Det går att foprtsätta med avgasröret oxå efter detta men få gör det och frågan är hur lönt det är på allt annat än en racemaskin. Men man kan hitta eller förlora bortåt 10hk även där mellan olika "sportrör"...

Men som sagt, jag ger dig nga minuter att tagga ner så hinner nog ngn anna svara...om de har lust. >

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
jema
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
jag är lugn.

Men grenrör vill jag inte ha utträknat, i ärlighetens namn så har jag ett upprostat system från downpipes o bakåt, och tänkte då att "varför inte göra det ordentligt, när det ändå behövs göras?"

så det jag vill veta i praktiken är, var lägger jag 2 till 1 skarven?

Visst, det kanske inte ger så mycket, men om det inte kostar mig något extra att bygga det så, varför kan jag inte göra det?

_________________
/Mattias Andolfsson
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

åker du med original gjutjärnsgrenrör eller har du avstämda extraktordito?.

ett avstämt avgassystem kommer förmodligen inte ge ett förbaskade ngt om inte ditt originalsystem är ohyggligt dåligt designat samt om du inte åtgärdat grenrör och stämt av dessa mot din förväntade motorprofil.


om du vill lägga upp din bil som en banåkabil och berätta mer, så kan jag döpa om och flytta denna tråd dit thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
jema
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
...hmm. Njae, det är inte så aktuellt med bygge just exakt nu. Dessutom skall nya kammar i samt MS och lite lull lull, som en fd motorreporter skulle sagt.

Det är extraktorgrenrör som skall dit, gamla grenrören är inte dåliga...
...än. Men snart ser man igenom dem.

Så, är det något mer någon vill veta för att kunna uttala sig om var och hur långt bak man skall lägga "Y:et" så är det bara att hojta till här...


Jag kan väl aldrig förlora på att vilja bygga utifrån att få det avstämt?

_________________
/Mattias Andolfsson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18658



ojdå, här var det taggigt...

Det hade ju lika gärna kunnat vara nån Renaultmotor eller nåt, om de nu har nån 2.5l v6.
Sen att jag råkar ha en 2.5 V6 i motorstativ i garaget och verkstadshandbok på motorn betyder ju inte att jag har alla mått i huvet heller, däremot kan jag ju såklart mäta/kolla om nån ber snällt.

Hursomhelst så är väl svaret på din fråga: där det är bekvämt för dig. Om du inte har tuffa kammar/kolvar/sprut så kommer det inte ge ett skvatt och därmed spelar det knappast roll om du kortar eller förlänger rören med 20cm. Dessutom spelar primärernas längder roll för hur långa sekundärer du skall ha och därför behövs fler mått om du skall ha ett rör som på nåt sätt skall kallas optimerat.

Så mer info!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
jema
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
...snälla?

primären borde väl vara fram till och med Y:et? För i så fall kan jag ju påverka längden på primärrören...

...sen ska väl helst båda downpipesen vara lika långa fram till y:et? annars blir högra cylinderradens rör längre, då systemet är draget på vänster sida...

_________________
/Mattias Andolfsson
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

jema skrev:
...snälla?

primären borde väl vara fram till och med Y:et? För i så fall kan jag ju påverka längden på primärrören...

...sen ska väl helst båda downpipesen vara lika långa fram till y:et? annars blir högra cylinderradens rör längre, då systemet är draget på vänster sida...


dina primär-rör är dom 3st som går från toppen och till det första förgreningen.
efter den förgreningen kommer sekundärerna som till slut går samman till ett avgassystem.

ps. downpipes är för tryckopys-snubbarna ds.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
jema
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
hmm...

okej, nu har jag svalt det, nu till nästa I-lands problem:

Jag vill ha ett vasst ljud där bak, spelar det någon roll då om jag har korta runda dämpare eller långa smala? Spelar det någon roll om jag gör Y:et innan en dämpare eller ska jag ha två dämpare innan Y:et, eller rent av en 2-1-dämpare?

Som jag har tänkt mig nu är det två mindre dämpare, därefter Y:et och sist en slutdämpare. Vad tror ni om ljudnivå?

Är det relevant eller är det jag som gör en höna av en fjäder?

_________________
/Mattias Andolfsson
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

det luktar korvmojjetrim här

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
jema
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
...det är precis där jag inte vill hamna!

vet inte hur du kunde stava fram det, men som sagt, om jag ändå ska bygga ett nytt system kan jag väl få bolla lite med "de lärde"?

Det blir lite gattrim, men inget som jag kommer använda för att köra häcken av alla volvos

Det handlar snarare om att få en motor att trivas och gå bra, hellre än en som ligger på gränsen till haveri.

Sen är det klart att man vill förmedla världen den sköna sången (som jag engång hade) som kunde höras då man varvade ur treans växel

_________________
/Mattias Andolfsson
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170



om, jag får slänga mig in här lite!(?)

Jag rattade runt en hel del med alfa 6:or i ett program för att simulera pulserna på både insug och avgas. jag fick ganska snygga vridkurvor men det stämde aldrig helt på höga varv.

Nå, summan av kardemumman blev i princip att mitt ANSA system med långa primärpipor som går ner under bilen (till där första burken sitter på ett original system ungefär) gav en del på det högre registret. Men dom korta grövre grenrören som finns att köpa (där primär piporna går ihop där original gör) ger ungefär lika mycket i botten men inte lika mycket på topp. (nu räknade jag mest på 3.0, eftersom jag har en sådan, men 2.5 gav i princip samma resultat om jag mins rätt)

Nu till din fråga: var man drog ihop sekundär piporna spelade mycket, mycket liten roll för vridkurvan. Lika så om man har dämpare på sekundärpiporna innan dom går ihop eller om man har en stor efter. I huvudtaget spelade grejerna mindre och mindre roll ju längre från motorn man kom.

Så jag kör med ANSA pipor (alltså utan dom första små dämparna) och i övrigt original system. Jag gillar ljudet skarpt. Inte så högt ljud, men ändå mer än original och det låter vassare.

_________________
Martin Engström
Citera
jema
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
tack, enkelt konkret svar med mycket matnyttigt.

Själv kör jag för övrigt CSC-grenrör (alltså långa primärrör som du beskriver det), så fort jag fått dom av posten

_________________
/Mattias Andolfsson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18658



Hårda sanningen?

Köp en 3.0 motor, köp QV kolvar och QV kammar (eller coolare grejer om du känner en besiktningsman ), bygg om insuget med grova runners, bygg ett grenrör som är grövre än de man kan köpa, runt 40mm invändigt på primärerna och 2.5" resten av vägen. Byt ut det ruttna L-Jet systemet mot nåt trevligt eftermarknadssystem.

+ effekt
+tufft vasst avgasljud

-dregel på bilen så fort du stannar...
-dyrt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
jema
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
hä hä, som sagt Mats (känns som jag inte får in er på min linje ) jag gillar min bil som den är, vill bara få den att gå "bättre", inte nödvändigtvis mer cavallinos på bakhjulen...

...dessutom "har jag hört" att 3-nollan är lite "sävligare" på tilltal, det är jag emot!

_________________
/Mattias Andolfsson
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



jema skrev:
hä hä, som sagt Mats (känns som jag inte får in er på min linje ) jag gillar min bil som den är, vill bara få den att gå "bättre", inte nödvändigtvis mer cavallinos på bakhjulen...

...dessutom "har jag hört" att 3-nollan är lite "sävligare" på tilltal, det är jag emot!


Problemet är själva frågeställningen. Nu kom ljudet in i bilden också. Allt är okej i och för sig men att svara blir en bok. Ljudet är verkerligen en historia för sig självt som kraver nästan mer kunskap än tekniken bakom effekthöjningen. Dom två går inte alltid hand i hand om vi säger så.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Racetech
Avstämt avgassystem *hjälp*
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (9719 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande