Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
2005-05-08 Vårracet MGCC (sportvagnar) Knutstorp
1, 2   >>
24 besök senaste veckan (3911 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
En knapp månad kvar. Inbjudan i posten häromdagen. 3 anmälda på hemsidan i skrivande stund (alla i Roadsport C). Paniken börjar komma krypande till mitt garage....

Hur går det för er andra, kommer ni till start?
Det var ju några nya ekipage på gång, blir ni klara till 8 maj?

_________________
Pär Hylander
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Givetvis, självklart och såklart ska det åkas vårrace!!

Paniken har väl inte nått mej än, men jag känner att den borde ha gjort det :rolleyes

Egentligen har jag inte så mycket kvar på Porschen, men BMWn tar all tid just för tillfället så det kan bli trixigt att hinna ändå. Men vårracet vill jag inte missa!
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Sent skall syndaren vakna..

Pär Hylander skrev:
En knapp månad kvar. Inbjudan i posten häromdagen. 3 anmälda på hemsidan i skrivande stund (alla i Roadsport C). Paniken börjar komma krypande till mitt garage....

Hur går det för er andra, kommer ni till start?
Det var ju några nya ekipage på gång, blir ni klara till 8 maj?


Det skulle vara om ett under sker (Jag tror inte ens jag kommer att vifta flagga ) . En sak är säker jag tänker definitivt inte missa KM2 så det blir till att ..

Lycka till allesammans och kör så det ryker

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Jag kommer!

Har oxå lite panikkänsla i garaget. Det var ju 1½ månad kvar för några dagar sedan nu är det bara 23 dagar kvar!

Jag har påbörjat byggnation av en båge i Fieron samt montage av nya stolar och bälten så man slipper klamra sig fast med armar och ben i kurvorna.
Väldans vilken tid det tar när man måste bygga allt från grunden. Bara att få tag i rätt sorts rör var ganska knepigt (annan tidigare tråd här på rejsa (Tack för hjälpen alla!)) och sedan konstatera att man har alla tänkbara rörbockningsmatriser UTOM till 45mm. Har finkammat sydvästra Skåne utan att hitta någon passande matris, så det blev till att bygga en själv i stället.
Huvudbågen med plattor är klar och nu återstår strävorna samt helsvetsning och lite färg.

Måste hinna byta koppling samt tusen andra grejor innan den 8/5.

Fredrik
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Fredrik olsson skrev:
och sedan konstatera att man har alla tänkbara rörbockningsmatriser UTOM till 45mm. Har finkammat sydvästra Skåne utan att hitta någon passande matris, så det blev till att bygga en själv i stället.

Fredrik


Kollat med KLippans HISS Service ??

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Otto.D
Skåne
Här sen Jan 2004
Inlägg: 105



KristianAE86 skrev:
Fredrik olsson skrev:
och sedan konstatera att man har alla tänkbara rörbockningsmatriser UTOM till 45mm. Har finkammat sydvästra Skåne utan att hitta någon passande matris, så det blev till att bygga en själv i stället.

Fredrik


Kollat med KLippans HISS Service ??


1 1/2" med en 1,5mm plåt i är ett budget alternativ

_________________
Otto Dürholt
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



KristianAE86 skrev:
Fredrik olsson skrev:
och sedan konstatera att man har alla tänkbara rörbockningsmatriser UTOM till 45mm. Har finkammat sydvästra Skåne utan att hitta någon passande matris, så det blev till att bygga en själv i stället.

Fredrik


Kollat med KLippans HISS Service ??


Tackar för tipset, men i brist på lösningar förra helgen så tog jag en 48,?mm matris och "skodde" med en 1,5mm plåt invändigt. Faktiskt med ett väldigt mycket bättre slutresultat än jag hade räknat med. Böjarna på bågen blev nästan helt perfekta.

Fredrik

EDIT: otto D hann med ett inlägg under tiden jag skrev detta.
och det var ju precis enligt ottos tipps jag gjorde.

Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Jag kommer. Förhoppningsvis med tak
Min nya sufflett passade inte som en handske, men det ska nog gå.
Synd att man inte hinner med något test av allt det nya på bilen innan KM1; har ju ingen aning om hur jag ska ställa in dämpare och k-hämmare
Får väl använda vägen till och från jobbet som teststräcka
Måste träna armmusklerna också nu när man kör utan servo...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Dennis Kullman skrev:
Synd att man inte hinner med något test av allt det nya på bilen innan KM1; har ju ingen aning om hur jag ska ställa in dämpare och k-hämmare


oroa dej inte, det är fler som inte fått testa ..
Jag kan kanske trösta mej med att jag inte har så mycket att skruva på ..

Beställde hjälpfjädrar från Demon Tweaks idag, hoppas dom dyker upp innan 8e, annars får jag åka SUV ..
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Jag har inga bromsbelägg ännu och börjar frukta att de inte hinner dyka upp (har missat alla säsongspremiärer hittills på grund av delar som inte kommit i tid).
Annars så hade jag tänkt komma och köra, Roadsport C förstås!

EDIT: Justerade att jag inte kan stava till Roadsport

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
JAg tyckte att det var rätt långt tid kvar och inte så mycket att göra. Men då frågade Lisbeth, hinner du verkligen till den 8 maj då?, när jag precis hade sagt att jag skippar SLC racecamp för att jag inte tyckte jag hann. Så jag gjorde en seriös plan och insåg att jag har ont om tid....



Baha, säger väl marathonskruvaren.... men för mig är två pass i veckan inte så lite.

_________________
Pär Hylander
Citera
Uffe K
Helsingborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 63



Jag Kommer till Vårracet!

Har precis fåt hem bilen från lackering av Min Nya viktreducerade "bak" i glasfiber.

Tyvärr leder detta för min del att man måste köra i Roadsport A

Har massor att fixa på bilen innan KM1.
Men Ska försöka hinna med att köra en testkväll på falkenberg innan KM1.

MVH
Ulf

_________________
/ Ulf Krahn
BMW 525 Touring 04
BMW 325 Cupé 08
Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Nu är det 9 anmälda. Störst chans till vinst verkar det vara i Roadsport B för där inga anmälda...

Än så länge håller min mekningsplan, får ser hur det går ikväll....

Ett test på Falkenberg (27/4) hade ju inte varit fel, men det ligger ju på min mekarkväll och jag lär ju inte vara klar innan. Sen är det ju bara 1,5 timme.... jaja, vad är en bal på slottet. Nä, det blir en oprövad vagn på KM1....

_________________
Pär Hylander
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej Alla

Kul att ni kommit i gång med era bilar.

Hoppas att du får till din bur och stol Fredrik.

Själv har jag monterat i min NYA FINA rakskurna växellåda från Quaife och monterat ur den igen. >
Den är nämligen kass, kunde köra någon kilometer sen blir det ett fruktansvärt oväsen, låter som ett rejält skuret lager.
Ut me möget igen och in med min gamla.

När jag ändå hade motorn ute (måste ta allt ihop för att få ut lådan) kollade man ju så klart skicket.
Loppen så bra ut, ventilerna fick sig en inslipning, nya vevlager monterades och spel kollades, motorn har ju trots allt gått 400 mil med de gamla lagerna.
Ny förarstol inköptes och monterades.

Testade den 16/4 på Knutan (någon kallade det tjyvträning) stötte på några MGCCare så klart så det går ju inte att smyga (Hej Magnus N mfl)

Det var så j...a kul att köra

Motorn mm gick bra, inga större läckage, behövs bara en justering utbyte av byttan till vevhusventilationen.
Xflow motorerna vädrar mycket.

Får INTE upp tempen i däcke (Yokohama 205or)
Skall man höja eller sänka trycket för att få en högre temp? Körde med 1.1 kg/cm2 kallt tryck

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
huh, va tradigt att nya fina grejor inte funkar . Antar att det blir en garantireperation?

Finns inget som heter tjyvträning, såklart får man träna så mycket man orkar

Man brukar väl säga att sänkt tryck skapar med värme i däcken, men du har redan väldans lågt tryck jmf med vad jag brukar ha kallt (1,6). Men mitt ekipage väger ju iofs dubbelt så mycket så det kanske inte alls är så lågt som jag trodde. Kan det kanske vara så att din gummiblandning funkar bättre mitt på sommaren med över 25°C. Ett annat sätt att få upp däckstemp är att köra fortare

_________________
Pär Hylander
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Bengt Metz skrev:
Får INTE upp tempen i däcke (Yokohama 205or)
Skall man höja eller sänka trycket för att få en högre temp? Körde med 1.1 kg/cm2 kallt tryck
/ Bengt Metz

Håller med Pär om att du ju redan håller lågt tryck till att börja med så frågan är om du verkligen ska sänka ännu mer...? Vad kom du upp i för varmtryck (får väl se värmen som relativ i detta fall )? Har för mig att Yoko rekomenderas att hållas runt 2-2,2 i varmtryck, eller minns jag fel!

Jag har för övrigt också problem att få upp värmen i mina 048:or (medium). Detta trots att bilen utan tvekan väger betydligt mycket mer än din (ca 1090 inklusive förare).

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Nu är det 13 anmälda thumbs up

Gillar den där webanmälningsfunktionen!

_________________
Pär Hylander
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej Alla

ca 45 anmälda nu

Tack för tipset att köra fortare för att få upp temperaturen på däcken. thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Jag köper den

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Nu j*klar är det många anmälda!
Hist 5
A 8
B 11
C 21
RS 12
totalt 57

Historic
Leif Molin, Austin-Healey Sprite 59
thomas henrysson, lotus
Lars Bondesson, Lotus Elan S2
Carl Broberg, MGB
Anders Ek, Lotus Elan S2



Roadsport A

Mats Hallberg, Porsche 964 Carrera RS
Ulf Krahn, Porsche 944
Arne Parnheden, Porsche 964
Johan Bertilsson, J7R Seven
Kenth Sandkvist, Sevenliknandegrej
Christer Almqvist, Caterham Seven
Robin Wachmann, Samantha 7
Claes Paulsson, Porsche 993 RS

Roadsport B

Jan Blomberg, Alfa Romeo 2000 GTV
Jens Andreasson, Lotus Elise
Claes Lundholm, Lotus Elise
ove Schaar, OHD 7
Thomas Ahrens, Lotus Super Seven
Heikki Särg, Lotus Elise 111S
Fredrik Svensson, Porsche 924S
Torbjörn Svensson, Datsun 240 Z
otto Dürholt, Porsche 924 T
Hans Egonsson, Caterham 7
Tina Egonsson, Caterham 7

Roadsport C

Bengt Metz, Caterham Super Seven
Magnus Nambord, Mazda Miata
Pär Hylander, Porsche 924
Fredrik olsson, Pontiac Fiero Formula 88
Dennis Kullman, Mazda Miata
Joachim osbeck, Miata
Patrik Rydh, Mazda Miata
Christian Almström, Alfa Romeo GTV 2000
Pelle Sörensson, Porsche 944
Stefan Winquist, Mazda Miata Mx-5
Tord Andersson, Mazda MX5
Anders ohlsson, Mazda MX5
Linus Magnusson, Mazda Miata
Rolf Dawidzon, MGB GT
Jonas Christensen, Mazda MX5 Miata
Stefan Jönsson, Caterham 7
Jan-Erling Rydquist, Mazda Miata MX5
Jorgen Monberg, Austin Healey Sprite mk. 1
Staffan Jönsson, Lotus 7
Hans Edin, MGB GT
Erling Larsson, MGF

RS

MAGNUS OLSSON, MG MIDGET
FLEMMING BENDIXEN, MALLOCK
SUNE MALMROS, Opel GT
Karlo Helgesson, Porsche 944
Peter Strand, Mallock Mk24
Jan Strand, Mallock Mk20b
Jan Nordgren, Phantom S21
Anders Schildt, Caterham Superlight
Erik Holmquist, Marcos
Eva Dürholt, Porsche 924 T
Marie Carlsson, Lotus Elan -65
Michael Pehrsson, Malloc mk 29

_________________
Pär Hylander
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Pär Hylander skrev:
Nu j*klar är det många anmälda!


Hoppas nu att de kommer göra något att heaten C och Historic (kör tillsammans) blir MYCKET större än de andra?
Brukar ju vara hyfsat trångt bitvis

Kan inte historic köra med B? Elanerna är ju (minst) jämnsnabba med dem iaf. Har tyvärr inte koll på hur snabba de andra anmälda i historic är.

Nu är det väl bara halvdag?
Vid heldag verkar det finnas tid så det räcker med separata heat till alla.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Patrik Rydh skrev:
Pär Hylander skrev:
Nu j*klar är det många anmälda!


Hoppas nu att de kommer göra något att heaten C och Historic (kör tillsammans) blir MYCKET större än de andra?
Brukar ju vara hyfsat trångt bitvis

Kan inte historic köra med B? Elanerna är ju (minst) jämnsnabba med dem iaf. Har tyvärr inte koll på hur snabba de andra anmälda i historic är.

Nu är det väl bara halvdag?
Vid heldag verkar det finnas tid så det räcker med separata heat till alla.


Enligt Tidsschema utlagt på MGCC's hemsida för KM1 så kommer Roadsport C att köras i eget heat medan Roadsport A och B samt Historic kör samlade i ett heat. RS kör för sig själv.

Fredrik
Citera
Inför träffar
2005-05-08 Vårracet MGCC (sportvagnar) Knutstorp
1, 2   >>
24 besök senaste veckan (3911 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande