Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka R-däck - ekonomirealism. (splittad tråd) | 1, 2 >> 10507 besök totalt |
Bra ide! Jag har nu läst allt jag kan komma över om R-däck..... Råd mig gärna. Jag har en bakhjulsdriven 1500 kg tung bil med 193 hk på vevaxeln. Vad skall jag åka på för sorts däck? Jag hade tänkt att åka på 16' av framförallt två anledningar: - Kostnaden, för fasen vet om jag kan lägga 2500:- x 4 på 17' R-däck? - Hjul-centrum och rullbana skall hamna så nära varandra som möjligt för bromsarnas skull. Vad kan ni rek. Och/eller är jag ute och cyklar? Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Toyo Trampio R1R, tycker jag verkar vara det mest hyfsade alternativet till din bil i 16 tums format och en dryg tusenlapp billigare än bridgestone i 17 tum. Antingen 205 eller 225 format beroende på hur breda fälgar du tänkt sätta dem på. Kanske 205 fram och 225 bak. Jag funderar ungefär i dom banorna själv till min bil med liknande förutsättningar.
_________________ Johan B |
||||
EDIT: Skrev lite fel dimension först
Funkar dimensionen 235/40 18"? Jag gillar iof inte Pirellis PZero Corsa men då kör jag ju lite hårt osså... Från gatdäck så är det ju ett enormt kliv framåt o du får 4 nästan nya med nästan allt mönster kvar (bara raceade en gång på en söndag ;-) för 4000 eller mindre för allihop. Så ekonomiskt är det oslagbart... _________________ Magnus Thomé |
||||
Fast de är väl 235/40-18? |
||||
Nja, det låter mycket frestande. Men då återstår att hala fram ett par 18 tummare....
Jaha, men då kanske det passar mig som smyger och tassar lite försiktigt runt banan? Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Undrar om det skulle passa på Passaten? Jag kör ju 225/40/18 idag. Vad var det du inte gillade med dom? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Det låter som en helt möjlig lösning! Men vad tror ni om att sätta samma dimension bak som fram - så att man kan rotera? Eller är man föööör snål då? Problemet med understyrning skulle kanske i och för sig minska med olika dimension ex.vis 205 fram och 225 lr 235 bak? Mvh /Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Micke> jag kör samma runt om o bilen är ju inte specad för det. Jag har åtta fälgar med däck i olika stadier av förfall som jag roterar hela tiden, inte i proaktiv mening utan mer ur panik-vilka-har-mönster-kvar sådär... Samma fram o bak funkar bra förutom att vid riktigt snabba böjar (180+) så känns det lite nervöst bak men det misstänker jag är lyftkrafter. En lite gurneyflap står på önskelistan
Peeter> De viker sig som gatdäck o slits på kanten på ett sätt som föregångaren inte alls gjorde. Inte i närhenten av vad ett gatdäck gör men ändå... Trist när en ny ersättare är sämre... Lite mycket rullomkrets bara väl? _________________ Magnus Thomé |
||||
Med smalare däck fram får du mer understyrning. |
||||
Hej Micke! om du ökar däckbredden bak så ökar du även greppet där, dvs understyrningen blir värre. Sen att du vill ha 16" som ger bromskivan nära fälgen förstår jag inte riktigt? Ger det bättre kylning på något sett som jag inte tänkt på, annars kan jag inte se någon fördel?!? mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
_________________ Magnus Thomé |
||||
Gissar på att Micke ville ha mindre rullomkrets totalt för annan utväxling? Eller?? Plus det kan du ju även få även med större fälgdimensioner.... _________________ Magnus Thomé |
||||
Nja, jag undrar om det är så enkelt....? I teorin låter det obestridligt men jag tror att en mängd andra egenskaper väger in, camber, caster, känslighet för däckstryck etc etc... Till Ringen i sept (och Kullen för den delen) Hade jag 215 fram och 225 bak och det kändes ärligt talat lite bättre än när jag 225 även fram. Jag hade i och för sig passagerare då så att det kan säkert spela boll..samt en mängd andra grejor.
Det är inte för kylningens skull, för det kyler kanske marginellt sämre till och med? Utan för att momentets skull! För visst är det så? Ju större hjul man sätter på desto större bromsar behövs? (Att man sedan i racing gör omvänt och vill ha stora bromsar och därmed måste öka däckens storlek är en annan sak. ) Den snurrande massan hamnar längre från centrum och får en större levande kraft och är således mer energikrävande att hejda? Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
om du upplevde det som bättre så berodde det på andra omständighetetr än smalare framdäck. För om allt annat är lika så kommer ett bredare framdäck ge bättre grepp, dvs mindre understyrning. Att det blev som det blev för dig kanske beror på att det var olika sidohöjd på däcken eller andra däcksfabrikat, annat däckstryck. |
||||
Sant. Med mindre fälg får du mindre rotationströghetsmoment även med bibehållen rulldiameter, eftersom fälgbanan är närmare centrum. Detta är ganska marginellt om man tar hänsyn till hela bilens massa och övriga roterande massor som ska bromsas. om du menar att du ska minska rullomkretsen på hjulet för att få mer bromskraft i backen p.g.a. minskat förhållande mellan Rrull/Rbroms så stämmer det, men det är bara att kompensera genom att trycka hårdare på pedalen med större rullomkrets. Energin som ska bort är ändå den samma om vi nu kan bortse från det ökade tröghetsmomentet med ett större hjul. Vill inte verka tjafsig utan försöker bara förstå rätt. mvh Daniel Vill inte verka tjafsig _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Ja, nåt var det i alla fall? Som ni såg i tisdags var det budgetlakrits. Samma fabrikat, och sort, bara att det var 215 istället för 225... Men jag kör nog på Magnus tisp med samma runt om. Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Med bredare däck fram ställs dock betydligt högre krav på både hjulvinklar o däckstryck. Nu är 225 inte så brett iof. Men med smala däck så kan det ju kännas bättre och "krispigare" med mindre "brus" i signalerna från vägbanan. Bredare däck kommer ge massa störsignaler/"brus" i ratten om vinklarna inte är bra eller vägbanan bulig eller däckstrycket det minsta fel. Men de bredare däcken (om det inte är jättefel nånstans) kommer definitivt inte ge upp o understyra lika tidigt när du börjar ta i.
Var det samma däcksmodell? Jag hade Dunlop en gång på M3'an men det var olika modeller fram o bak, DP40 o SP8000. Bilen blev skitskum.... Med Corsa bak så spårar den betydligt mer bak vid gaspådrag än med PZero C där den inte spårade alls.... Raketforskning är vad det är! _________________ Magnus Thomé |
||||
Nej, nej. Självklart inte! Men till saken. Är det inte så att det är tyngre att bromsa ett stort hjul kontra ett litet om de väger exakt lika mycket. Visst måste det bli en hävstångseffekt? lr? MvH / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Däck för banåka R-däck - ekonomirealism. (splittad tråd) | 1, 2 >> 10507 besök totalt |