Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
SEVEN!
1, 2, 3   >>
15545 besök totalt
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Här kommer en STOR varning om ett STORT inlägg:

En Seven-tur.

Som sekreterare i den lokala sportvagnsklubben får man ju kompisar med alla möjliga sorters underliga fordon. Detta är en story om ett möte med ett av dem, vilket blev till ett utskick för övriga medlemmar. Jag tror det skedde som någon slags undermedveten behandling av en traumatisk upplevelse. Det hela började helt oskyldigt i somras med att jag stannade till på en verkstad för att lämna in min programerbara tändning, och då snubblade över ett par kompisar som mekade Seven. Jag blev kvar och hjälpte till med det jag kunde, men gjorde sen misstaget att berätta att jag aldrig åkt i sån bil tidigare. Så jag hamnade snabbt i passagerarstolen och jakten på en öde raka inleddes:

Vi tog korsningen i ett lugnt tempo, t.o.m. betydligt lägre än vad jag brukar hålla där varje dag med den alla annat än fräscha Opeln och min kropp började sakta slappna av ifrån den värsta spänningen. Föraren tog en snabb koll i backspeglarna, mest för att kolla så att Farbror Batong inte fattat intresse för oss, en aningen längre blick på instrumenten så att allt var OK där, och slutligen en noggrann överblick längs industrirakan som låg framför oss. Att få Moster Agda eller en 20-tons lastbil framför sig kunde ju bli ödesdigert.

Då allt var grönt kuggade han ner till tvåan och motorbromsade ner till cykeltempo vartefter han frikopplade och aktiverade "launchkontrollen", som ställer om tändningen och turbotrycket. Jo, jag vet, det heter antagligen något annat, men så här i efterhand kan jag inte komma på ett bättre uttryck. Gaspedal ner, koppling upp, och min första tanke "Blir det inte värre än så här?" placerar sig som god trea över befängda idèer som passerat igenom Peterssons huvud. (Solklar etta: "Hmm, det där med Alfa Romeo är nog inte så dumt ändå!" och med: "Den där kurvan klarar nog pappas Audi i 75km/h. " som god tvåa).

Att axet här påminde om en automatlådebil berodde på att de 225mm breda däcken kämpade frenetiskt med att hitta det försvunna greppet.
Men vartefter farten ökade blev suget mer och mer påtagligt. Allt ändras dock drastiskt när trean dras i: En illvillig kraft vill plötsligt trycka mig igenom det låga ryggstödet, samtidigt som magsäcken bestämmer sig för att inta lungornas ordinarie plats. Och för dem som inte testat kan jag berätta att lätt illamående, andningssvårigheter och en "fritt fall"-känsla i maggropen inte är kul i en bil. Synen har svårt att fokusera på något särskilt, så av någon anledning tittar jag ner på mina fötter och noterar tacksamt att jag har ett ramrör att ta stöd emot, för det här måste gå åt helsicke.

Det har inte gått så värst många hundra meter sen vi startade men det är redan dags för fyrans växel. De flesta bilar börja nu lugna ner sig, men inte detta ex. Tvärt om, nu har motorn en hel del motstånd att jobba emot, så både turbotryck och effekt skjuter i höjden med en gång. Därmed placerar sig magen någonstans i halstrakten, och då jag varken har hjälm, motorglasögon, hörselproppar eller vindruta som skydd kan vi addera dånet ifrån fartvinden som döljer alla eventuella kvidanden ifrån min sida, samt en blåst som på ett ögonblick gjort mig så gott som blind. I mitten var det grått, längst upp blått och på sidorna en sörja av olika kulörer. Hoppas bara att föraren är mindre känslig.


Tack och lov verkar han nöjd och släpper av i det läget vilket gör att den mest akuta dödsångesten avtar och ersätts med förvåning: Att något som inte innefattar sprängämnen eller vattenfall och tunnor kan få en att känna så här? Mannen bakom ratten är dock mer härdad och konstaterar glatt att: "Vad bra, nu rör sig ju bakvagnen åt rätt håll i alla fall!" Själv har jag inte sinnesnärvaro att notera några som helst chassireaktioner på den provstart som vi gör på väg tillbaka till verkstaden, jag ser bara hur föraren febrilt jobbar med ratten under hela resan. Efteråt vet jag inte vad jag skall tycka om turen. Ena halvan av mig vill aldrig uppleva det igen, mens den galnare delen vill ha mer. Fast då med en integralhjälm på skallen, synen är inte helt fel att ha när det går fort.

Javisst gott folk, jag har fått åka Seven-replika för första gången i mitt liv. Dessa bilar har ju en förmåga att attackera människors sinnen även i de mest beskedliga former, men Björn Svenssons Turbomonster är ju i en helt annan liga. Du kan ju själv översätta 250hk/350NM och 700kg till din egen bil och gissa resultatet (siffrorna är mina, men jag tror att de snarare är i under än överkant). Det värsta är att det mesta kommer att kännas väldigt lamt efter det här. Men du skall ha tack för turen Björn, den var.intressant.

Så slutade historien, men så här i efterhand har jag fyra saker att tillägga:
1. Farsan köpte strax efteråt en 944 Turbo. Detta är enl. mina mått en snabb bil, eller rättare sagt, var en snabb bil. Nu känns den inte märkvärdig alls.

2. Jag har åkt en Seven till. Denna gång en Caterham med Ford Zetec-motor. 550kg och 160-170hk borde ge kittlingar i maggropen runt Knutstorp. Men nej, inte nu längre. Visst, väghållningen var SÅ mycket bättre än i min egna Alfa, men draget? Näää.

3. Björn har glatt berättat att nu har de minsann hittat en spricka i en turboslang, så nu går bilen RIKTIGT bra. Någon som har ett familjepack valium att sälja?

4. Däremot har den aldrig presterat en godkänd tid på strippen, så att jag kunnat relatera mina upplevelser till lite siffror. Senast slog visst övervarvsskyddet in redan vid 4000 utan någon anledning. Björn självhävdar att det börjar bli en citybil, då den ständigt pajar så fort den kommer utanför stadsgränsen.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Forts: Fast då med en integralhjälm på skallen, synen är inte helt fel att ha när det går fort.

Javisst gott folk, jag har fått åka Seven-replika för första gången i mitt liv. Dessa bilar har ju en förmåga att attackera människors sinnen även i de mest beskedliga former, men Björn Svenssons Turbomonster är ju i en helt annan liga. Du kan ju själv översätta 250hk/350NM och 700kg till din egen bil och gissa resultatet (siffrorna är mina, men jag tror att de snarare är i under än överkant). Det värsta är att det mesta kommer att kännas väldigt lamt efter det här. Men du skall ha tack för turen Björn, den var.intressant.

Så slutade historien, men så här i efterhand har jag fyra saker att tillägga:
1. Farsan köpte strax efteråt en 944 Turbo. Detta är enl. mina mått en snabb bil, eller rättare sagt, var en snabb bil. Nu känns den inte märkvärdig alls.

2. Jag har åkt en Seven till. Denna gång en Caterham med Ford Zetec-motor. 550kg och 160-170hk borde ge kittlingar i maggropen runt Knutstorp. Men nej, inte nu längre. Visst, väghållningen var SÅ mycket bättre än i min egna Alfa, men draget? Näää.

3. Björn har glatt berättat att nu har de minsann hittat en spricka i en turboslang, så nu går bilen RIKTIGT bra. Någon som har ett familjepack valium att sälja?

4. Däremot har den aldrig presterat en godkänd tid på strippen, så att jag kunnat relatera mina upplevelser till lite siffror. Senast slog visst övervarvsskyddet in redan vid 4000 utan någon anledning. Björn självhävdar att det börjar bli en citybil, då den ständigt pajar så fort den kommer utanför stadsgränsen.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Man kanske skulle överväga en Seven iaf... Effekt i överflöd är ju inte trist direkt... Hmmm

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Eller man kanske ska säga prestanda i detta fall då det inte är effekten som är sååå märkvärdig, det är i komb med vikten som det blir riktigt skoj! thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Jag kan lova dig att varje gång man blir passerad som ett möte av en bil man vet åker omkring med en gammal Ford Cross-Flow med 86 hk enl.papperna så funderar man starkt på ett byte. En sådan Caterham kör Knutstorp på mellan 1,09-tider.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jo det är ju just det som tilltalar...särskillt för plånboken.

Supersportbilsprestanda för "överkomliga" pengar.

Ökar man sen till 150 kusar, vilket inte är så svårt eller dyrt, bara att välja en annan motor från början, så blir ju prestandan rakt fram helt hysterisk av vad man sett från sidan av banan.

Vem bjuder på en resa i en 7 till sommaren?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Tja, har du vägarna förbi Kalmar-Öland kan jag försöka ordna något. Killarna brukar inte vara blyga när det gäller att skrämma "nybörjare"

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Tjena AL. Jag kan rekommendera en Seven i alla lägen, det finns inget roligare även med bara 100 hk. Åker man sedan upp i effektskalan mot 180hk går det vansinnigt fort, det känns som en spark i ryggen när fyran går i uppför rakan på Kinnekulle.

252 hk (JPE Edition - sugmotor) är som att sitta i en slangbella. 160km/h på 3:an och det spinner, sen när det greppar går det inte längre att förklara känslan...

Synd att vi inte har en bra entypsklass i Sverige för Caterham Seven.

AL skrev:
Jo det är ju just det som tilltalar...särskillt för plånboken.

Supersportbilsprestanda för "överkomliga" pengar.

Ökar man sen till 150 kusar, vilket inte är så svårt eller dyrt, bara att välja en annan motor från början, så blir ju prestandan rakt fram helt hysterisk av vad man sett från sidan av banan.

Vem bjuder på en resa i en 7 till sommaren?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Sugen blir man....


Carl, är Kristoffer din brorsa eller pappa? Förvirrad....

PS: Kolla i "Enkla regler för forumet" om signatur/användarnamn e'ru snäll

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det här med att få fäste i 160 (UJUJUJ!) vad pratar vi för däck egentligen? gatdäck eller rdäck? Knappast slicks i det läget...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
För att åter ta upp tråden.... finns det egentligen något alternativ till en Seven:

- lätt = snabb
- relativt enkel teknik
- rimliga kostnader

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797



Ni ringrävar kanske har stött på John Felstead och hans Westfield bestyckad
med cosworthmotor på 300+hk vid något av era besök där nere.

Den bilen är tyvärr skrot numera men jag tror han körde 8:10 som bäst.

mvh
Andreas

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
För att åter ta upp tråden.... finns det egentligen något alternativ till en Seven:

- lätt = snabb
- relativt enkel teknik
- rimliga kostnader


Det skall väl komma en Radical som kan gatreggas?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Andreas A skrev:
Ni ringrävar kanske har stött på John Felstead och hans Westfield bestyckad
med cosworthmotor på 300+hk vid något av era besök där nere.

Den bilen är tyvärr skrot numera men jag tror han körde 8:10 som bäst.

mvh
Andreas


Han hr kört 8.10 BTG som snabbast fast då med boost 1,0, istf 1,5.
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



alt. till en seven ? kanske en sådan här av något slag

http://www.ginetta.co.uk/

små, lätta, stenålders teknik och de finns med tak

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



en radical eller en westfield xtr2 skulle ju inte sitta fel men de känns som de skulle vara helt oduglia på gatan , men fräcka är de

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Radicalen har tom kommit i gatutförande. Så även Westfield XTR2 som nämns här ovan... Lite dyra att köpa, men billiga att racea. Sägs det...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Nu när 2000 kg är legio för var och varannan personbil hoppas jag trenden vänder och att bilarna blir lättare. Lotus 7even är ingen dum idé även om krocksäkerheten kanske inte är den bästa.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Hej !

Kul att ni diskuterar så trevliga bilar som Super seven på den här sidan. Håller nämligen på och bygger en... någon här skrev att han funderat på att impotera en för att slippa den tråkiga byggfasen, måste säga att för mig var det tvärt om började med projektet för att jag gillade iden med att bygga sin egen bil. Måste va en skön känsla att för första gången ratta en bil man byggt själv, men det får framtiden utvisa. Att det under projektets lopp sedan har gått upp för mig vilken potent bil det egenligen är gör ju inte saken sämre.. längtar till sommaren. (Ska va klar då... sa jag iofs inför denna sommaren med ! )

Mycket trevlig sida ! Lär nog återkomma !

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Per Wackt skrev:
Hej !

Kul att ni diskuterar så trevliga bilar som Super seven på den här sidan. Håller nämligen på och bygger en... någon här skrev att han funderat på att impotera en för att slippa den tråkiga byggfasen, måste säga att för mig var det tvärt om började med projektet för att jag gillade iden med att bygga sin egen bil. Måste va en skön känsla att för första gången ratta en bil man byggt själv, men det får framtiden utvisa. Att det under projektets lopp sedan har gått upp för mig vilken potent bil det egenligen är gör ju inte saken sämre.. längtar till sommaren. (Ska va klar då... sa jag iofs inför denna sommaren med ! )

Mycket trevlig sida ! Lär nog återkomma !

Hej, Per!
Berätta gärna lite om ditt projekt!
Vad använder du för motor och drivlina?
Vad räknar du med för totalkostnad för projektet?
Nyfiken!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Visst kan jag berätta lite...

Bilen bygger på Locost ramen, men är modifierad en del efter eget huvud ! Kanske var dumt vi får se..

Motor och drivlina kommer från Volvo... ja ja jag vet att det är ett helgerån och ses inte med blida ögon av seven fantaster.... tungt men med "billiga och pålitliga hästar" Motor är i dagsläget en B23 men vissa planer på en nyare 940 turbo finns och det är nog troligt att det blir så... Växellåda och bakaxel kommer från 240, bakaxeln är av typen med aluminiumhus för att spara vikt ! En lamell diffbroms ligger också och väntar. Framspindlar från 140.

Hjulupphängningar egen tillverkade med uniball och coilover dämpare.

Byggkostnad frågar du efter ... enligt fadern till locost konceptet ska det ju gå att bygga för 250 pund... den budgeten sprack väl första veckan.. men jag har som mål att klara mig under 60000 :-. Sen får vi se ur set går.

Något mer du vill veta så är det bara att fråga !

/Per

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Sparade trådar/FAQ
SEVEN!
1, 2, 3   >>
15545 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande