Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Corolla 2.0GTi -85
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (14019 totalt)
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Äntligen känns det som att mitt projekt är tillräckligt påbörjat för att det ska kännas motiverat med en projekttråd här, så här kommer den.

I vintras kom jag på den ljusa idén att celican skulle få slippa bli en kompromiss mellan "trackday beater" och "daily driver", och istället skulle en bil byggas speciellt för att köras på bana. Eftersom jag är i det närmaste sjukligt förtjust i den fyrkantiga corollamodellen som gjordes mellan -83 och -87 så var det inget att snacka om, men motorn som sitter i är inte så upphetsande så efter lite grova mätningar i en likadan bil så konstaterades att en 3S-GE från en celica skulle gå in under locket. Givetvis ska även fjäderben, bromsar och bärarmar få följa med från celican och bygget ska reggas som ombyggt fordon.

Från början så siktade jag på att plocka ihop en 143hk motor från en -87 celica som jag hade i källaren men jag lyckades istället hitta en motor från en smälld -91. Att den senare är katalysatorrenad skulle medföra en stor fördel vid registrering så jag valde att satsa på den istället. Rätt pris och 13 hästar till gjorde inte heller valet svårare. thumbs up

Lite info..

Motor:
3S-GE från en '90 Celica GTi (115kW)
Helt i originalutförande med katalysator
Servopumpen bortplockad då corollan saknar servo

Bromsar:
ok, skivor och huvudcylinder hämtade från '86-'89 Celica, Ej ABS
Bromsservot och bakbromsarnas reduceringsventil är corollans

Chassi/hjulupphängning:
Fram:
McPherson-fjäderben från '86-'89 Celica med corollans bärarmar

Bak:
McPherson-fjäderben från '86-'89 Celica med även alla bärarmar från Celica
Bärarmarnas infästning i bilen modifierade för att passa Celicans bärarmar


_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



nice bil.

kan ju nämna att Toyota byggde alltså två helt olika modeller av Corollan under samma tidsperiod.

AE82 som var fwd
AE86 som var rwd

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Faktiskt så var det till och med tre olika plattformar.. KE70 tillverkades ända fram till -87.

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
bobis
Kungsholmen, Sthlm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 25



vad vacker hon är...

se till o posta på med bilder! jag vill se vad som händer med bettan

Du blir väll klar till japmeet?

_________________
Joel Boberg
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
bobis skrev:
vad vacker hon är...

se till o posta på med bilder! jag vill se vad som händer med bettan

Du blir väll klar till japmeet?


Har faktiskt bara hunnit med att parkera keffon i garaget och konstatera var den värsta rosten finns än så länge. hehe.. Men bilder kommer det när det finns nåt att fota.

Japmeet... mjaa... kanske nästa år.

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Har ju kommit en bit med projektet nu så här kommer åtminstone en länk till min bildserver där jag bara vräker ut innehållet i kameran när jag kommer hem från garaget.. Blyg som jag är så törs jag inte ta upp så mycket plats med mina bilder här... hehe.. En liten teaser kan jag väl iofs bjuda på..



Resten av bilderna finns här:
http://pugho.no-ip.com/gallery/stuff/Keffo/
(servern står i mitt kök uppkopplad via telia ADSL, så var snäll och ha överseende med de driftstörningar som kan uppstå då och då p g a åska och sånt...)

Har provmonterat motorn och konstaterat att två av motorfästena (Egentligen ett motorfäste och ett växellådsfäste, men whatever) måste modifieras och flyttas lite på, men de andra två fästena passade som en smäck. Celicans drivaxlar passar också utan att kapa nåt i plåten runt omkring bärarmarnas infästning, vilket i mitt tycke är helt underbart. Det kan dock hända att axlarna är lite för långa. Hur det problemet ska tacklas är inte riktigt löst ännu, men jag kommer väl dit också antar jag.

Just nu genomgår alla inblandade delar en grundlig rengöring (välbehövlig, som synes på bilden) innan motorn och lådan ska passas in på sin plats för konstruktion av de nya fästena. Förhoppningsvis kan de påbörjas någon gång i nästa vecka.

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
oj vad det var längesen jag uppdaterade här.

Motorfästena är färdiga och motorn sitter där den ska numera.


Även framvagnen börjar arta sig. Celicans fjäderben sitter på plats åtminstone på höger sida. Blev tvungen att kapa sönder en spindelled så jag måste inhandla en sådan innan jag kan sätta ihop den vänstra också.


och ja.. Skärmkanterna och trösklarna kommer att fixas.. Sen.

Även om drivaxlarna inte känns överdrivet tajt inklämda där så misstänker jag att celican har lite mer plats mellan naven så jag ska försöka få tag på någon som kan mäta avståndet mellan spindellederna på en celica. Skulle det visa sig skilja mycket så får jag flytta ut dem en aning på något vis.
Autodata säger faktiskt att celican har mindre spårvidd än corollan, men mina beräkningar utifrån avståndet mellan topplagringarna och SAI säger annat. Vi får se hur det blir med det.

Anmälde mig i dagarna till toyotaklubbens superstagekörning på emmaboda flygbana den 23 Juli, jag hoppas vara färdig till dess... Åtminstone..

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Pugho skrev:
och ja.. Skärmkanterna och trösklarna kommer att fixas.. Sen.

En riktig sleeper ska väl ha viss rost? Kul med ett udda projekt för banorna och hoppas du hinner klart till Juli då. thumbs up

_________________
Peter Karlsson
Citera
Jonas Aegher
Umeå
Här sen Okt 2005
Inlägg: 21



Här är en liten film tagen strax efter Attitudemotorclubs rallyträff i Lekeryd -05.
om ni undrar vad den gör här så är det ett möte mellan just en Celica och en Corolla.

Vi kan konstatera att 86:ans Celica liknar en stridsvagn i jämförelse med samtida Corolla.
Jag hoppas att du ska ha bur i din lite äldre modell.

http://attitude.mine.nu/bilder/BOB/toyota.wmv

_________________
Jonas Larsson
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Barbapappa skrev:
Pugho skrev:
och ja.. Skärmkanterna och trösklarna kommer att fixas.. Sen.

En riktig sleeper ska väl ha viss rost? Kul med ett udda projekt för banorna och hoppas du hinner klart till Juli då. thumbs up


Rost är lättare än plåt = norsk lättning

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Jo en bur av något slag är det tänkt ska hamna i bilen så småningom, även om jag inte har tänkt hoppa omkring i ett stenbrott med bilen.. Men jag förstår vad du menar.
En av anledningarna till att celican är mer stridsvagnslik än corollan är ju just att den väger 2-300kg mer.

(Rent kemiskt så har jag för mig rost väger mer än plåt, men det brukar ju i förlängningen leda till att bitar av plåten ramlar bort... Och plåtbitar som inte sitter kvar på bilen bidrar ju inte direkt till stridvagnskänslan.. )

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Under tiden jag väntar på att kunna få tag på ett rätt mått mellan spindellederna så har jag klurat lite på hur jag ska bära mig åt för att flytta isär dem.
Såhär ser lederna ut:

Den sönderkapade är bilens original och den nya är den celicaled jag har tänkt använda.
Jag räknar med att behöva flytta ut lederna ungefär 2cm på varje sida, så jag satte mig ner och ritade en sånhär..:

..som då skulle funka som adapter mellan bärarmen och leden.
och sen upptäckte jag mitt stora problem:
Jag kommer inte få plats med några bultskallar eller muttrar.
Så nu funderar jag på om jag ska ta steget fullt ut och bygga helt nya bärarmar med rätt mått från början, eller om det är möjligt att skarva (svetsa) på en plåt de cm som fattas på originalbärarmen och helt enkelt borra om hålen.
Nånting i den här stilen:

om man skulle göra på det sättet, hur kritiskt är det med materialvalet? (Eftersom jag inte har en susning om vad det är för stålkvalitet i originalbärarmen..)

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



De rullar på ser jag! oken skickades idag så jag hoppas dom kommer fram tidigt nästa vecka också

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Nya bärarmar skulle vara bäst.

Ska du "skarva" tycker jag inte att en ren stumsvets är det bästa, bocka hellre ett "u" som du lägger över hela ytan där gamla spindelleden sitter och som du bultar i bärarmen.

Ett alternativ kan annars vara en helt annan spindelled, du kanske kan hitta någon som är "längre" så du slipper modifiera bärarmen?

Jag har nånstans en katalog i pdf-format med en massa spindelleder med skisser och mått på konorna.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
ok..

Jag ska undersöka möjligheterna att bygga ett par nya bärarmar.. Men skulle du hitta pdf:en så tar jag gärna en titt i den.

Så vill jag passa på att, såhär i förbifarten, tacka dig Gustaf för det enorma arbete du lägger ner på det här forumet (och även på andra ställen) med att besvara alla möjliga och omöjliga frågor utan att knorra. Det är GULD värt.

Cassius: Kalas det! thumbs up

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag ska försöka hinna kolla PDF-filen imorgon, tror att jag vet var jag har den.

Trevligt att arbetet uppskattas :-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Gav adapter-idén en chans till innan jag började rita på nya bärarmar, och det ser ut att kunna funka ändå, om jag måste bredda mer än 22-23mm nånting.
Med försänkta presskruvar som håller adaptern mot bärarmen så blir det inget problem med bultskallarna. Såhär nånting..

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
Honda Jimmy
Saxtorp-Landskrona
Här sen Mar 2005
Inlägg: 146



Hej
Tänkte lite på ditt problem med skruvar och jag kanske hade sneglat lite
åt att svetsa dit skruvar, alternativet som slog mig nu är försänkta insektsskruvar
borde funka också,
Men pressskruvar är också ok fast ska inte dom ha spliens för att inte snurra med
när du spänner muttern?

För övrigt klart coolt bygge, önskar dig lycka till.

mvh

_________________
Jimmy Anderberg
Super Se7en 1,8Tic
BMW 525
Escort Mk2
V70 AWD 2,4t
mm
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Hej Jimmy

Insexskruvar har jag faktiskt inte ens tänkt på. Det är ett klart intressant alternativ.
Att presskruvarna på skissen varken har splines eller gängor beror på att jag bara slängde ihop skissen lite snabbt och inte är så jättehaj på solidedge ännu.. hehe.. Men visst ska de ha splines.
Annars har jag funderat på att gänga hålen och skruva i pinnbultar. Eller varför inte gänga och skruva i insexskruv underifrån?

Tack.. Kul att du gillar bygget.

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Problemet med typen av "förlängare" som du skissar på är att jag är rädd att man får risk för ett böjande moment i "skarven" som inte är så lyckat. Nu har du väl i och för sig McPherson som gör att fjäderlasten (dvs bilens vikt) tas upp direkt i spindeln, men ändå...

Enligt min katalog har Corolla AE8 (om den kallas så, 1983-87 i alla fall) en kona som är 15.80 på spindelleden (Celica har samma spindelled). Andra bilar med samma kona och en form som ser liknande ut är till exempel Celica ST165 och ST170. Volvo 240 har en "lång" led men konan är 15.40 (kan passa ändå).

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Japp böjmomentet har jag tänkt på. Det är mycket riktigt mcpersonben på bilen så de enda böjmomenten att tala om blir väl egentligen i horisontalplanet.. Eftersom en av spindelledens skruvar kommer gå genom både förlängaren och bärarmen så blir det ju fyra stycken M12 som håller fast förlängaren i bärarmen.. Tog nästan förgivet att det skulle hålla, hehe, men jag ska räkna lite på vad det är för krafter och moment inblandade så får vi se.

AE8 stämmer bra.. Eller SE8 blir det med den här motorn egentligen..
Celicans spindelled ser likadan ut men är mycket bitigare utförd.. Sitter med tre st M12 istället för M10, M14 i själva kulbulten där (jag tror) att det är M12 i corollans..

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Corolla 2.0GTi -85
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (14019 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande