Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2005-06-12 Challenge på Tullinge | 1, 2 >> 5556 besök totalt |
Det är lika bra att döpa om detta event till Porsche Challenge
BMW var i minoritet. När hände det senast ? En viss röd 993 RS körde lika bra som den lät Början blev lite långsam med tanke på antalet bilar, men mot slutet blev det mer köra av Buskul ! En långbent och långhårig person i en estorilblå E36M Limo hedrade även med sin närvaro http://www.challenge.nu/ _________________ BMW MC-klubben |
||
Jag och Jessica var ute i sommarstugan o klippte gräsmatta och donade men på e.m. så tog vi oss hem mot stan o då tog jag chansen att kika förbi Tullinge o se hur det gick. Blev runtskjutsad i den blåe Audin så jag skulle ha ett hum om hur banan var lagd (jag följde inte exakt samma spårval, jag körde inte på det gröna ) Sen provade jag ett första varv med viss förvirring och lite slirande koppling Sen körde jag ett varv till med aningens mindre förvirring men hejdlöst med kopplingsslir Så nu är det bara och boka tid hos verkstan för kopplingsbyte Men den har hållt i över 14 tusen mil och jag visste att den var på gång så jag klagar inte Men asch vad det var irriterande att inte få köra en repa ordentligt Jag fick kompensera med lite trevligt däcksparkarsnack istället
_________________ Magnus Thomé |
||
Bra där Ribbelöv
Puppan du ser, du hittar ju runt nu resultat .www.challenge.nu Själv var vi ute och tittade utan att köra, helt otroligt men det var lika kul det med, alltid lika trevligt att bilprata med så trevligt folk. Det är 3 körningar kvar nu och man lär ju vara där alla gånger om man ska ha en susning _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
Trevlig dag med bra väder, banan torkade upp riktigt fort nar solen dök upp.
synd att man bara han med tre åk innan man var tvungen att styra åt annat håll Annars kunde man stannat och putsat tider. tack för idag alla som var med, på återseende ps: Micke G fastnade inte min bil på bild tack för fina bilder _________________ HENRIK PERSSON |
||
Det var som vanligt skitkul . Många varv blev det.
Röda porschen imponerade med dagens snabbaste tid 1:21:74. Bra bil förståss men det krävs en mycket skicklig rattvridare för att åka så fort. Puppan körde ochså grymt fort. R-däck VS Gatdäck Innan jag själv skaffade R-däck frågade jag på forumet vad man kunde förvänta sig. Svaret var lite svävande men det lutade nog åt att 2-3 s på en normal svensk bana. (Challenge är ju inte en normal svensk bana) För att kunna få ett rättvisande jämförelse körde jag 2 varv med gatdäck på morgonen. 1:27:38 (GYF1 225x45x17". På R-däck (RE540 235x40x18") sänktes tiden till 1:25:37. R-däck gav ca. 2 s förbättring. (Senare under dagen gick det fortare men det berodde inte på däcken) Porsche GT3an körde på R-däck denna gång och gatdäck förra gången. Han upplevde en större skillnad än jag. Minns inte säkert men tror det var ca. 4 s. Mentala gränser Insåg att EVo-tiden från förra gången var orimlig att slå. 1:22:80 d.v.s 2,59 s snabbare än min bästa förra gången. Har bytt bromsbelägg till Carbotech fram och har ett grymt bett tills skivorna blir blå och effekten mattas. Challenge är kort nog för att funka. Hade en förhoppning att kunna kapa kanske en sekund på senare bromsningar. Började på tider exakt lika som tidigare. Kändes hopplöst . Då retade Arto mig lite och sa att det måste gå att åka fortare. Då lossnade det lite. 1:24:82 & 1:24:6? Kändes väldigt bra och var rätt så nöjd. Men då började Puppan få ordning på orienteringen och den röda porschen få upp farten. Då tände man till igen och sänkte till låga 1:24. Körde 3 varv i rad inom 0.06 sen var bromsarna matta och tiden försämrades. Minns inte alla tider men dom viktigaste är med 1:25:8? Första på R-däck 1:25:37 1:24:82 1:24:6? 1:24:3? 1:24:4? 1:24:05 1:24:1? 1:24:1? 1:24:3? Totalt förbättring jfr med förra gången 1,34 s Det är intressant hur mycket det mentala påverkar. Man måste tro att det går att åka fortare. Varje tiondel är hård men det måste gå att komma ner till 1:23:xx Vi ses igen nästa gång PS) Magnus, du är inte bara långbent och långhårig du väger nog minst ett par hundra kilo eftersom jag inte fick stopp på bilen i tid utan var tvunget att åka på det gröna _________________ Christian Lindblom |
||
Där hade man fastnad på bild! Det var attans skoj i går! Liten nackdel mot Lunda att banan nästan passar bättre att köras med SUV än med en räser... det hoppar och studsar mest hela tiden tycker jag... men kul är det iaf! Lyckades till slut få till en tid som jag var nöjd med 1.30.19. Hade inte sovit mer än 10 minuter senaste 1 1/2 dygnet så koncentrationen var nog inte på topp så efter den tiden vågade jag inte pressa mer utan vände hemåt och ser fram emot att ha något att förbättra nästa gång! Det är lite för många långsamma svängar för min gammalmodiga turbomaskin på denna bana, jag behöver 3000rpm+ (helst 3500rpm+) för att det ska hända något under huven, växla ner på 1:an istället för 2:an lär inte hjälpa heller. Jag får försöka hitta mer fart genom böjjarna på något sätt så jag kan hålla varvet uppe och slipper vänta på effekten... Notera också att alla bilar som är snabbare än mig i resultatlistan (http://www.challenge.nu/resultattullinge.htm) har bättre vikt/effekt förhållande (som vanligt... ), mina 170Hk verkar räcka långt! |
||
Kul var det. Nu är man sugen på nästa gång. fanns vissa kurvor man kunnat attackera i högre fart när man analyserat sig själv såhär efteråt.
120hk räcker långt. _________________ //Rahel Azad |
||
Det var jättekul att åka på bana med min gamla tunga bil. Hann bara med 4 varv innan jag var tvungen att åka hem. Hade gärna stannat till slutet så man kanske hade kunnat köra några varv i följd.
För mig var det allra första gången och begränsningen låg i mitt sätt att köra. Kapade ungefär två sekunder varje gång och får väl vara nöjd med det jag åstadkom. Om man får ursäkta sig så hade jag problem med växellådan och har sedan länge problem att växla ned från trean till tvåan. Det sinkade mig lite och jag körde mer på tvåans växel än vad jag borde. När man sen lär sig bromspunkten så borde jag ligga på låga 1.30. Det ska en sån här bil som jag har klara av. De modifieringar jag har gjort ska matcha moderna Corvetten i vägprestanda. Hur som helst om ni går in på min hemsida så kan ni se en film från min körning. Jag ber om ursäkt för den felaktiga tiden jag angav i filmen, den ska vara 1.37 inte 1.35. Jag var lite snabb att göra filmen när jag kom hem. Tack för en trevlig dag. Janne |
||
Schysst film! Lite annorlunda spårval mot vad jag höll, men våra bilar är ju knappast lika att köra... Riktigt kul med film inifrån bilen. Måste fundera på hur jag kan få till detsamma i min bil, har ingen tvärsträva på bågen så helt enkelt är det inte, men på något sätt går det säkert att ordna, man får bygga något smart. |
||
kasnke kan skriva en snutt ja me, har vart bortrest så ja har missat tråden helt =)..
Tycker det var en riktigt kul dag faktiskt, körningen gick dessutom ännu bättre än senast, lyckades med mycket jämnare varvtider, samt att jag sänkte bästa tiden med ca 1 sekund. Va väldigt kul å träffa allt folk där, och att thomé dök upp .... Det var också mycke snabba bilar på plats, tycker det är riktigt skoj att kunna hänga med så pass bra med en orginal 924, inte alla som förväntar sig det....trots att den uppenbarligen inte är så lättkörd, eller va säger du christian :P.... Bytte farkost med christian ett varv och en sådan enorm skillnad hade jag aldrig förväntat mig, körde 1 sek snabbare än vad jag gjorrt med min egna bil på en runda där jag tog det försiktigt, så otroligt lättkörd, nästan som att spela tv spel, bara sikta å gasa. Till skillnad från min farkost där man måste ta i med hela kroppen för att hålla bilen kvar på vägen ... synd att min kamera är på lagning, riktigt surt.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Kollade på filmen. Till skilnad från Patand så kändes dina spårval väldigt lika mina. Gillar attityden att det skall gå att åka fortare. Generelllt tror jag de allra flesta har mycket att hämta på att gasa längre och bromsa hårdare. I kurvorna finns det ju bara ett visst grepp å det visare sig ju när man når den gränsen. Tyvärr så snackade jag inte med dig men hoppas du kommer igen. _________________ Christian Lindblom |
||
Att köra 1:34 med din bil är en prestation. Man måste verkligen ta i med hela kroppen. och växellådan var hopplös, å bromsarna svampiga, å torkarna som jag inte lyckades stänga av. Inte för att vara elak men den var hemsk att köra. _________________ Christian Lindblom |
||
För att vara första gången på banan och slirande koppling fick du bra tid. Tror du kommer köra ifrån mig nästa gång men Jonas & Puppan kan bli tufft att slå. Hoppas vi ses på Challengebanan igen. _________________ Christian Lindblom |
||
Kanske jag som tar konstiga spårval då, borde kanske ha en bra chaufför att åka med och lära mig något, det finns ju alltid mycket att lära känner jag?! Klart bra attityd! Det går alltid att åka fortare... Håller helt med dig Christian om att det är nog mest på bromstekniken man kan hämta hem mer tid för de flesta, så även för mig, har inte fattat riktigt ännu hur bra grepp det är i R-däcken... Dock har jag själv ännu inte lyckats hitta var gränsen går för greppet i kurvorna heller känner jag, klart att man kört över gränsen någon gång och hamnat i gräset, men då har det mer berott på dåligt spårval eller annat klanteri från min sida (missad växling etc...), vid bra spårval så känns det som att jag inte är nära gränsen ännu utan bara inte vågar mer... |
||
http://www.challenge.nu/bilder.htm
bl.a en filmad inifrån min bil. Blev ganska bra, hyfsad fartkänsla. _________________ Christian Lindblom |
||
Riktigt snyggt kört Christian! Du lyckades ta sista böjjen innan målgången precis så behärskat och med det spårvalet som jag sökte under hela dagen... Jag lyckades alltid ladda för mycket in i den böjjen, 4 ggr var jag ut i gräset med minst ett hjulpar av mina 6 försök... I övrigt tyckte jag vi hade väldigt lika spårval, konstigt att vi tyckte det skilde på jannes film... antagligen skiljer det nog inte så mycket iaf då. Fy sjutton vad långt det känns till Augusti nu... vill ju köra igen nu!!! |
||
Eftersnack 2005-06-12 Challenge på Tullinge | 1, 2 >> 5556 besök totalt |