Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2005-06-20 Sviestad Kväll öppen för gatbilar | 1 besök senaste veckan (4401 totalt) |
Suverän kväll!
Härlig blandning av bilar: Skyline, Corvette, Subbar, BMW M3, Cheva Caprice... Åsså nåra sportbilar från ÖSK: Klas NSX, Magnus 924, min Speedster och Porsche Carrera Fortfarande avgasläck på min, men det raspar gött! Jag med slitna baksulor spann av 2 ggr!! _________________ Torbjörn Fagerberg A master of going faster! |
||||||
Här är korten jag tog, glöm inte att dubbelklicka på dom för att få upp dom i full storlek.
http://albums.photo.epson.com/j/Albu Var verkligen en trevlig kväll, kul att träffa lite av rejsa folket. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
Tack för lika bra arrangemang som vanligt av LMS-crew, det var svettigt idag med en yttertemp på ca: 25grader och stängda rutor och avslagen Ac (tar effekt) på körpassen, men jädrans kul.
Kul att träffa rejsafolk live i sitt rätta element och Du Lennart, jag är säker på att Du kan massor om ringen som kan vara bra för en annan att veta innan premiären. Nu blir det till att tokmeka ett tag , ett motorfäste gav upp på andra passet. Ha en skön midsommar. |
||||||
Körde för första gången på bana o fastän man vart varvad så var det kul . Synes vid kommande evenemang
_________________ Pedram Sardari SLK 55 335 M_DKG http://www.mbtech.org/images/signaturer/sig_maxad.gif |
||||||
Var förbi en sväng med grabben eftersom han ville kika på fina biler i rätt miljö
Var mest intresserad av att se hur det gick för Stefans Manta. Kul att se vilken fart det fanns i bilen, trots 13tums-däck från 80-talet, biltemadämpare och originalbromsar Den bilen lär bli vass och det redan om ett par veckor I övrigt bjöds det på en god blandning av bilar, allt från fina porschar till fula porschar _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Kanonkul var det. Synd bara att mina splirrans originalbelägg gav upp efter mitt åkpass så att William fick köra med usel bromsverkan. Jag funderade på varför han varv efter varv missade kurvan in i rondellen tills jag skulle åka hem, fick stampa pedalen genom golvet vid varje rödljus.
Men det var suveränt med banpremiär för bilen efter allt skruvande. Synd att det är så lång tid till nästa tillfälle nu bara. till alla fina bilar som dök upp. _________________ Stefan Stjernelund Tesla Model 3 Performance 2020 Opel Speedster Turbo 2004 (till salu-ish) |
||||||
En riktigt fin kväll blev det.
Som tidigare sagts: en härlig blandning av bilar. Förstår att ni hade varmt i bilarna - jag är själv helt röd i ansiktet efter att "flaggvaktat"... Synd på den läckra lilla Clion som fick tas på släp hem.. _________________ Mårten Kluck |
||||||
För somliga gick det ju sämre än för andra, detta är vad som hände mig:
glad i hågen så styrde jag kosan ner till Sviesta ikväll... "äntligen tid för en gatträff så jag kan jämföra 931:an med Långloppsvolvon på samma bana, rackarns vad kul det ska bli"... ...jojo... på vägen ner så tyckte jag bilen var ovanligt trött, speciellt på högre varv så ville den liksom inte dra ordentligt, kände att något inte stämde men kunde inte sätta fingret på det. Kollade alla mätare, bränsletryck - OK, laddning - OK, oljetryck - Kanske liiiite lågt men bara 0,2-03 bar lägre än normalt i så fall, "får kolla oljenivån innan man kör ut på banan" tänkte jag. Tempmätare - lite högre än tidigare men vadå det är ju 25 grader jämfört med 10-15 som det varit förut i år, den är iaf inte ens uppe på halva skalan så det är nog lugnt, Lambda - har ju inte funkat förr och så inte idag heller... verkar inte vara något att oroa sig för alltså, kanske bara jag som vant mig vid bilen, eller kan det vara ett hjullager som är slut och bilen går lite tungt? När jag väl är framme vid Sviesta så är jag först att parkera vid grinden medan ett körpass pågår. Kliver ur och känner runt på hjulnavet, inget hjulllager som verkar gå varmt iaf, skönt, öppnar huven och tycker då att den låter lite annorlunda, ser också lite vatten ovanpå kylaren, kollar under bilen... mycket riktigt den droppar kylvätska... försöker leta var det kommer ifrån, under tiden har Klas NSX dykt upp, han kikar under bilen samtidigt som jag gasar lite genom att dra i gasvajern... då kommer en fin stråle från fronten på kylaren, ett av de minimala rören har ett litet hål. Jaha tänker jag, inget köra idag och nu rinner det ganska friskt. Undrar hur man tätar något sådant lite snabbt så man kan ta sig hem. Får iaf hjälp av Klas att få bilen bort ur kön (startmotorn ville inte dra runt, men det är en helt annan tidigare historia...) och börjar fundera. Hittar en cigarettfimp på marken och tar filtret från den... trycker den hårt mot hålet och se det slutar faktisk rinna, efter en liten stund sipprar det lite runt filtret, funderar på hur jag ska få den att sitta ordentligt... det löste sig enligt nedan: Silvertejp! Rejsingmänniskornas bästa vän... Det såg ut att läcka lite grann efter den fixen. Men jag tänkte att det funkar nog bort till Statoilmacken, så jag fyllde upp med vatten och fick sedan hjälp av två vänliga stjälar (Tack!) på parkeringen att putta igång bilen (attans startmotor att strejka!) och sen iväg till Statoil. Kollade vid Statoil under bilen igen och det var torrt! Såg inte ut att läcka något. Men tänkte att det där vet man ju inte hur bra det håller. Hade dessutom bara en 1 1/2 liter flaska med vatten med mig så jag tänkte att det är lika bra att köpa en rejäl dunk, inhandlade en 10 liters bensindunk i plast som fylldes med vatten. Sen öppnade jag huven (bilen fick faktiskt stå och gå hela tiden så jag slapp puttas igång) och kollade nivån, inte en droppe hade den dragit. Gav mig iväg och höll mig under 3000rpm hela tiden för att inte få så högt tryck i systemet. Stannade vid OK macken i Linghem för att kolla läget då tempen var lite oroväckande hög (nära mitten på mätaren) några gånger men fortfarande torrt och inte en droppe hade minskat i expansionskärlet. Det fantastiska är att lagningen höll ända hem och tempen låg faktiskt som den normalt gör dvs bara precis ovanför första strecket och lagningen sitter fortfarande på plats, torrt och fint både runt tejpen och under bilen! Bilen kändes även piggare på vägen hem så antagligen hade Magnus K rätt när han trodde att bilen värmespikade, för lite kylvatten gör ju att det blir lite ojämn värme i motorn. Ibland är man tacksam för rökare även fast man har astma! Så nu blir det att inhandla ny kylare och dessutom göra slag i saken och få dit en oljetempmätare, vattentempmätaren är inte att lita på! Målet blir att ha det klart till 3:e Juli så man kan köra KAK's slalomträff. Långt inlägg blev det, men behövde skriva av mig lite besvikelse även om jag är tacksam för att det blev så pass enkelt att ta sig hem trots allt. Ge mig gärna några tröstande ord nu rejsianer... |
||||||
Javisst, hör av dig när du vet att du ska åka, så kan vi prata en kväll. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
Ah, både bra och dåligt! Synd på kylaren och att du inte kunde köra nåt men jag är glad att du tog dig hem! Det kommer ju fler banträffar... Kristian, du är elak... (Fula porschar... Finns dom??? ) För min del så var det varmt i kupén (i jeans och collagetröja! Ungefär men minus det arga ansiktet! ) och desto varmare under huven. Kompisen Jonas (med V8-etanol-monstret) hörde tvärs över banan att motorn spikade nåt kopiöst så nu är det dags att kolla över bränsleblandning och tändning! Ska spana lite på bilderna när tid ges också! Ha det gott, vi synes! Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Tack Mangan! Jo det kommer ju helt klart fler banträffar och bilen verkar ju inte må så himla dåligt trots allt. Tack för att du var villig att hjälpa mig igång med bilen, nu hann jag ju komma därifrån med hjälp av tvenne okända personer innan du kört färdigt, men det är ju tanken som räknas och den var ju god! Har någon tips på bra kylarfirma i sthlmstrakten så delge mig gärna det! |
||||||
Det såg ju ut som en kanonkväll, många fina bilar och en trevlig blandning Fina bilder som vanligt Lennart
Nja, men så nära man kan komma En Impala SS ser det allt ut att vara från 95 eller eventuellt 96, en hyfsat udda vagn i detta land (och en av mina favoriter). Skillnaden från en Caprice är inte så stor om man bortser från att Impalan har LT1 maskinen från Corvetten kopplad till en 4petad automatlåda och chassi och bromsar från Caprice-snutbilarna. En Corvette i familjebilstappning m.a.o. En stor kloss att flytta runt på banan (2x5,5m/~1900kg) men det är kul att nån gör det. _________________ Peter Karlsson |
||||||
Helt rätt, en Impala SS... Dock inte "helt" orginal under huven, matas även med E85... Samma kille har även jänke-diesel-V8 med kompressor som sågs på Sviestad nån gång förra året. Eller sågs... Det man upptäcker att han är på är ljudet från kompressorn... "huuuuuiiiiiiiiiuuiii" Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Nämen oj då. Han verkar då inte använda helt vanliga metoder att få fart på bilarna då m.a.o. Låter som en intressant set up på SS:en dock, du vet inte mer om vad som är gjort med den? _________________ Peter Karlsson |
||||||
Nä, "den lätta vägen" är inte riktigt Jonas stil. Jag borde veta, åkte med den till en tävling i vintras och bubblade med Jonas mest hela tiden men jag minns tyvärr inte. Kan försöka få tag i mer info men jag vet inte om han vill bubbla om den på nätet, sånt kan ju vara lite känsligt... Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Hade varit kanon _________________ Peter Karlsson |
||||||
Eftersnack 2005-06-20 Sviestad Kväll öppen för gatbilar | 1 besök senaste veckan (4401 totalt) |